ieder paard is licht scheef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

ieder paard is licht scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 12:48

ieder paard is licht scheef of te wel ieder paard heeft een moeilijke kant een minder moeilijke kant.
of wordt dit altijd door de ruiter veroorzaakt ?

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:10

ik denk dat het aangeboren is. Ik heb veulentjes van een paar uur oud gezien (en veel daarvan) die al voorkeur hadden voor een bepaalde kant op te lopen.

Het zal door de ruiter versterkt worden, vooral als deze er geen erg in heeft.

mijn paard heeft linksachter een "minder"been en wat voor zadel ik ook gebruik (heb er 10 tallen gepast), ze liggen altijd goed en met rijden zakken ze naar links. Ik stap al rechts op en af om het tegen te gaan.

De DA kan niets vinden aan het been, maar het is nu eenmaal een beetje minder, hij loopt er ook ietsje korter mee.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:17

Door mijn (oude) instructrice werd eens gezegd: ieder paard kan scheef lopen, de kunst is 't m om hem recht te laten lopen..

Ik denk dat net als bij mensen, paarden ook een voorkeurs 'kant' hebben.. Mensen zijn links- of rechtshandig en de ene kant om draaien (of lopen) gaat net even iets makkelijker en sneller dan de andere kant om.. Bij paarden is dit volgens mij ongeveer hetzelfde..

Dit kan natuurlijk wel versterkt of iets tegengewerkt worden door de ruiter.. En dit valt dan bijvoorbeeld te merken in dat het paard de ene kant om alle zijgangen en buigingen met even iets makkelijker doet dan de andere kant om...

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:35

nou dat geloof ik best.

als je rechtshandig bent kan je ook moeilijk linkshandig schrijven en omgekeerd.

een paard is natuurlijk zo te trainen dat ie zowel links als rechts soepel is.
maar dat vraagt een evenwichtige training. dus t'ligt voor een belangrijk deel aan de ruiter volgens mij of ie vast komt te zitten / moeilijker is aan één kant.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:53

En het lastige is dus als je een "linkshandig" paard hebt met een "linkshandige"ruiter, op deze manier heb je allebei de moeilijke kant aan dezelfde kant, en valt het niet mee om dit te verbeteren. Haha!

~Turbohoof Solutions ~

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:56

ja dat kan ik me best voorstellen. heb hetzelfde 'probleem' Haha!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:46

Wat wel raar is eigenlijk: we verwachten van het paard dat 'ie op onze aanwijzingen recht gaat lopen. Even makkelijk links en rechts kan buigen, zijgangen kan, noem maar op. 't Is ook gezonder voor het beestje, daar niet van.... maar: iedereen heeft een vaste manier om bezem of mestvork te hanteren bijvoorbeeld. Draai dat eens om! Is héél moeilijk! En ga je dan doorzetten omdat je zelf recht wil worden? Ik denk dat niemand die moeite neemt.... Maar mag je van je paard verwachten dat 'ie recht is, als je het zelf niet eens bent? Ik heb het niet eens voor dingen die een echt fijne motoriek vereisen zoals schrijven, maar gewoon met de bezem wapperen!

Ik probeer me in ieder geval een béétje in te leven in wat ik mijn paard soms "aandoe" als ik haar weer met een bepaalde oefening een tikkie rechter probeer te maken, door inderdaad eens "andersom" de box uit te mesten. Het is immers ook voor mezelf goed om "recht" te zijn. Maar sjonge, wat is het moeilijk...

Misschien kan zo'n "omkeer-experiment" soms wat onbegrip richting het paard schelen? ("stomme bok doet niet wat ik vraag", nee, want die "stomme bok" vind het moeilijk en heeft misschien wel spierpijn....)

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:48

Ze worden er volgens mij mee geboren, geljik als bijv. mensen.
De ruiter kan het verergeren, of oplossen.
Soms is de ruiter op rechts handig en het paard op links, maar gaat het nog steeds niet goed. Je krijgt dan een paard met een zgn S-houding.

Moeilijk spelletje he, dat paardje-rijden....Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:14

Elk paard heeft een goede en slechte kant, het is aan de ruiter om te zorgen dat 2 kanten gelijk worden. Iets waarnaar je blijft streven.

Een paard is zo fijn als de ruiter.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:45

Zoals hier al eerder gezegd wordt denk ik dat het aangeboren is en erger kan worden door de ruiter/amazone.

Mij is ooit verteld dat een paard links of rechtsom in de baarmoeder ligt en dat het daar ook mee te maken heeft welke kant ze uiteindelijk als favoriet krijgen. Klinkt logisch Haha!

Verder vind ik het van mandymonica best goed nagedacht. Draai het zelf eens om. Ik zou het alleen makkelijker hebben, ik ben 2handig Knipoog
Alleen schrijven kan ik alleen met rechts. Knippen en vele andere dingen met allebei mijn handen Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:05

i.v.m. rugklachten en tennisarmen kan ik links- en rechtsom uitmesten en vegen, knap hè! Nu mijn paard nog beide kanten even soepel op krijgen.......

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:33

Ga maar eens na: ALLES wordt aan de linkerkant van het paard gedaan.

- opzadelen
- ernaast lopen
- opstijgen
Als je dat na gaat, is het niet zo vreemd dat het paard scheef is. Bovendien is de ruiter ook óf rechts óf links. Om een voorbeeld te geven: onlangs zijn mijn benen opgemeten ivm nieuwe laarzen; mijn rechterbeen was in alles een centimeter dikker. En driemaal raden met welke hand ik schrijf... Juist, rechts. Ik ben daar veel sterker in en gebruik deze kant dus (onbewust) meer. Het is dus noodzakelijk dat je daarom altijd eerst de oorzaak van een probleem bij jezelf moet zoeken.

Het gevolg van een scheve houding kan ook weer een wisselwerking hebben met je paard: jij zit wat scheef, paard wordt eenzijdig belast en zal hier naar gaan lopen. En hierdoor ga je weer schever zitten. Het is dus een vicieuze cirkel....

Tip: probeer eens van de andere kant op te stijgen. Dat lukt mij dus echt niet... Haha!


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:38

Heb ik dan ff de mazzel (?) dat ik zelf rechts het sterkste ben en Image juist links. Theoretisch gezien zou dat perfect zijn toch, maar ik moet nog maar zien of het echt werkt....

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:44

dat is de reden waarom ik rechts opzadel, opstijg en naast loop, afstijgen kan ik raar genoeg niet rechts, dat snappen mijn hersenen niet.

Er rechts naast lopen is noodgedwongen; ik heb een aantal keren mijn sleutelbeen gebroken en de laatste keer is het verkeerd aangegroeid, als ik ff met een paard aan mijn rechterhand loop, heb ik de hele nacht pijn, dus dan laat je het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:13

Trebho schreef:
Elk paard heeft een goede en slechte kant, het is aan de ruiter om te zorgen dat 2 kanten gelijk worden. Iets waarnaar je blijft streven.

Helemaal me eens

Daarom blijft rechtrichten 1 van de belangrijkste dingen om mee bezig te blijven.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:40

runningkawa"]
[quote="Trebho schreef:
Elk paard heeft een goede en slechte kant, het is aan de ruiter om te zorgen dat 2 kanten gelijk worden. Iets waarnaar je blijft streven.

Helemaal me eens

Daarom blijft rechtrichten 1 van de belangrijkste dingen om mee bezig te blijven.
[/quote]

En een van de moeilijkste Knipoog

She's my lady Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:46

ook dat

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:47

Tyrza schreef:
Tip: probeer eens van de andere kant op te stijgen. Dat lukt mij dus echt niet... Haha!


Voor het halen van je level 1 Parelli moet je 3 keer achter elkaar links en 3 keer rechts opstijgen. Sjeeminee, wat heeft me dat een moeite gekost om dat rechts te kunnen Haha! ! Om mijn arme paard te ontlasten heb ik eerst maar even op een hek geoefend, zodat mijn rechterbeen vast wat soepeler werd.

Ik kan het nu, maar ik denk nu wel wat meer aan mijn paard wanneer ik iets aan de "moeilijke" kant vraag.

Extremely rare and Beyond Compare

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 01:32

promptertje"]
[quote="Tyrza schreef:
Tip: probeer eens van de andere kant op te stijgen. Dat lukt mij dus echt niet... Haha!


Voor het halen van je level 1 Parelli moet je 3 keer achter elkaar links en 3 keer rechts opstijgen. Sjeeminee, wat heeft me dat een moeite gekost om dat rechts te kunnen Haha! ! Om mijn arme paard te ontlasten heb ik eerst maar even op een hek geoefend, zodat mijn rechterbeen vast wat soepeler werd.

Ik kan het nu, maar ik denk nu wel wat meer aan mijn paard wanneer ik iets aan de "moeilijke" kant vraag.
[/quote]

Ik stap al een aantal jaren af aan de rechterkant,maar opstijgen nog steeds links en soms via een opstapje....

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:17

Inmiddels ben ik zo gewend aan het aan beide zijden opstijgen, op-/ afzadelen en leiden van het paard, dat ik haast niet meer weet hoe het nou "hoort". Alleen afstijgen doe ik gek genoeg nog altijd links, maar daarmee belast ik m'n paard ook denk ik niet echt. Spring er altijd in 1 keer helemaal af, blijf niet nog even in de stijgbeugel hangen.

Maar voordat het normaal is ben je wel een paar maandjes verder, het rechts opstijgen blijft nog erg lang erg raar en onhandig aanvoelen...

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:05

Ook ik stap al jaren links en rechts op en af omdat ik de ene keer meer kracht in mijn linker been en de andere keer meer kracht in mijn rechter been heb. Maar wat viel dat in het begin tegen na 25 jaar links opgestapt te hebben. De eerste keer rechts steek ik automatisch mijn rechter been in de beugel, als je opstapt zit je dus achterstevoren, is niet leuk.

Ook mijn oude paardje moest er heel erg aan wennen. mijn jonge tinker weet niet beter dan dat het aan 2 kanten kan, omdat hij nooit anders is gewend.

Kijk maar eens naar een linker en rechter beugelriem, wissel je ze niet regelmatig om dan is na een jaar je linkerbeugelriem toch wel een paar cm langer geworden.

Ik heb zelf links weinig kracht en mijn paard heeft moeite met zijn rechterkant, kost dus veel moeite om hem in een rechterbocht rond te krijgen. Maar het gaat wel lukken hoop ik.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:50

Een paard is van nature inderdaad een beetje scheef. Net zoals mensen en alle andere dieren is een paard niet 100% symetrisch (rechtshandig/linkshandig).

De ruiter kan er wel bij meedragen dat dit verergert. Het is de bedoeling dat de ruiter het paard enigzins kan rechtmaken door correct erop in te werken. Een correcte onafhankelijke zit is hiervoor een van de belangrijkste vereisten.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:13

Elk paard heeft moeilijke kant. Bij die van mij heeft de vorige eigenaar het erger gemaakt door er heel veel druk op te zetten (links was ze sterk en als je aan rechts zat stak ze dr hoofd de lucht in).
Na veel geduld en vooral op buitenhand rijden en soms slofje als ze druk was is het nu weer op allebei 50-50!
Maar die mindere hand zal altijd blijve.....

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:30

meschien een raar voorbeeld:
maar je moet eens een keer kijken als een hond losloopt,en dan voor je uit laten "draven"
dan zie je heel duidelijk,dat die scheef loopt,zijn achterhand ,loopt schuin achter de voorhand!!
zo heeft een paard dat dus ook,maar valt het meestal niet zo op!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:52

dit was volgens mij ook de reden welke kant de manen op stonden? Omdat stel de rechterkant is makkelijk, en tijdens het grazen draait het paard zijn hoofd een beetje, is rechts makkelijker dan is dit naar rechts, doet hij dit een paar jaar lang, dan vallen de manen naar die kant, en dat blijft dan zo...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers