Nieuwe stallen plaatsen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Nieuwe stallen plaatsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 11:52

Onze verhuisplannen schieten nog niet heel hard op, maar ik ben toch al aan het rondneuzen over de mogelijkheden de er zijn wat stallen betreft. Ik heb zelf al een boel stallen egzien op verschillende bedrijven en weet al een boel dingen die ik wel wil en die ik absoluut niet. Nu ben ik op zoek naar sites van bedrijven die stallen leveren. En hebben jullie nog dingen waarvan je zegt dit moet je nooit zo doen, of dit is erg handig als je stallen plaatst.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


JoKiRo
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:18

Even een paar aandachtspuntjes voor het aanleggen van een nieuwe stal:

-zorg ervorr dat de vloer van de stal een verloop naar beneden heeft, naar de deur toe. Dus dat de vloer een beetje scheef loopt, met bij de deur het laagst gedeelte, zodat nattigheid en zo er gemakkelijk uitgeveegd kan worden. Geen centimeters verschil natuurlijk!
-Putjes aanleggen in de beton zodat je water gemakkelijk weg kan vegen.
-zorg dat het dak hoog genoeg is, ook voor een steigerend paard!
-denk goed aan veiligheidsmaatregelen wat betreft elektriciteit en waterleidingen, zorg dat ze hoog genoeg lopen dat de paarden er niet aan kunnen knabbelen, er bestaan schakelaars die zelfs als een paard erin bijt nog veilig zijn, zeker de investering waard!
-let erop dat alle doorgangen in de stal breed genoeg zijn voor een mens+paard,dat je je dus nergens langsaf hoeft te wurmen!

Dan nog een paar puntjes qua finishing touch:

-denk na waar je de voederbak wilt bevestigen, in welke hoek. Dus in de verste hoek van de deur (paarden vinden het wel fijn om ongestoord te kunnen eten) of toch de hoek die het dichst bij de deur zit (misschien veiliger bij paarden die onrustig worden bij het voeren)
-een opklapbare zadelbok aan de staldeur of bij de poetsplaats is wel erg gemakkelijk!
-breng stevige aanbindpunten aan in de muur, met vastzittende ketting (centimeter of 40) met rubber hoes en veiligheidshaak, zodat je niet telkens met een touw hoeft te sjorren!

Hoop dat je er iets aan hebt! Veel succes! OK dan!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:24

www.smulders-paardenattributen.nl hier hebben wij stallen van, niet zo duur, wel aardige stallen opzich niet veel bijzonders, wel goede service.Jong, klein bedrijf, ergens in het zuiden maar reed als er iets was zo hierheen.
T allermooiste en ik denk ronduit de beste kwaliteit zijn de corton boxen.
Tis het fijnste als je paard als er een luik in de stallen zit is mijn ervaring ( mits ze niet tegenover elkaar staan in een vrij smal gangpad)
Als je de voerbak bevestigt kan je het waterbakje het beste in de hoek het verst van de voerbak (dus diagonaal ) ophangen, zo krijg je geen waterbak die vol met etensresten ligt.

Ik dacht sowieso dat de gem. stal 2.20m hoog was?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:30

Wij hebben ook corton stallen. Wel wat prijzig, maar dan heb je ook wat.
http://www.corton.nl/

En waar je op kunt letten.
Net als wat Jokiro al zegt:
Het (b.v.) water moet makkelijk weg kunnen uit de stallen.
Paarden tonen mooier als ze net iets hoger staan dan de vloer buiten de stal.
De leiding van het drinkbakje goed beveiligen (is niet leuk als je 's ochtends op stal komt, en je denk: maar, die staat wel erg lang te plassen Haha! )
En uhmm ja, verder kan ik zo niets bedenken eigelijk.
In ieder geval een veilige stal bouwen, zonder uitsteeksels, electriciteit, voldoende ruimte, enz.

Oh en wij hebben zo'n rek:
Afbeelding
en nog een luik naar buiten, zodat de paarden zich niet zo 'opgesloten' voelen. En ik vind dat veel gezelliger, al die hoofdjes.

En je moet er trouwens ook voor zorgen dat je paard de stal nooit zelf kan openen (duh)

En weet je al wat voor bodem (niet bodembedekker, maar bodem) je in de stal legt??
Wij hebben van die platen met gaatjes. Is opzich wel fijn, de stallen zijn nooit nat, maar je moet ze wel eens in de 2 jaar de put leeg scheppen. Maar voor op de was/poets plaats ideaal. http://www.swaansbeton.nl/produkten/paardenroosters/paardenroosters.htm

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:04

Ik heb je een PB gestuurd!

Toos paardloos

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:29

En vergeet vooral de bouwvergunning niet aan te vragen bij je gemeente !!!
Anders loop je weer risico je splinternieuwe stal af te moeten breken Haha!

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:33

Wiesje schreef:
En vergeet vooral de bouwvergunning niet aan te vragen bij je gemeente !!!
Anders loop je weer risico je splinternieuwe stal af te moeten breken Haha!


Tenzij je een stal hebt zonder fundering, dan mag het wel!

Toos paardloos

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:36

Vraag dat even vantevoren na!!! Er zijn namelijk ook gemeenten die kijken naar het bebouwde oppervlak !

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 14:49

het huis dat we op het oog hebben heeft een grote schuur erbij. het plan is om hierin de stallen te maken. een bouwvergunning is niet meer nodig. het enige dat we niet mogen is de zaak platgooien en het weer opnieuw bouwen. doen we het in gedeeltes mag het wel. (heb me al wel een beetje voor laten lichten Haha!)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:39

Afhankelijk van het aantal paarden wat je wilt gaan houden is het interessant om eens te kijken naar een wateraanvoer met warmte indikatie (ondergronds). Dit kan je 's winters een hoop ellende van bevroren waterleidingen en met de hand water geven besparen.

Een geul of put in de stal en daarop vloeistofdoorlaten de rubber tegels scheelt enorm in stro-kosten en is warmer.

Geen voerbakken met een tussenstang, maar met een brede rand boven aan tegen het morsen. Veiliger voor veulenbeentjes.

Indien mogelijk stroom op 24 volt (alleen voor verlichting).

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:41

Ik zou inderdaad ook de stal goed isoleren, vooral het dak. Scheelt altijd veel graadjes in de winter (warmer) en zomer (koeler).

En of je ergens een verwarming op wilt hangen. Is opzich wel lekker warm, zo in de winter en om handdoeken op te laten drogen.

En genoeg licht in de stallen. Wij hebben groot licht in de stallen, en 'rust' ligt. Zijn kleine lampjes in de stallen voor 's avonds. Ziet er altijd zo gezellig uit.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:29

denk dat het allerbelangrijkste is, mag je er wel paarden houden en stallen.
Dit wordt in Nederland een steeds lastiger zaak. Je denkt daar niet zo snel bij na, maar er zijn tegenwoordig heel veel beperkingen, zalfs voor de particulier.

Om maar een voorbeeld te noemen, de boerderij van ons met grond, kan niet meer verkocht worden aan een paardeneigenaar, hier mogen geen paarden meer lopen, wel geitjes en andere kleine dieren.

Doordat wij hier al zaten, zitten wij nu met een gedoog situatie.

Stel nou dat ik het wil verkopen en ik vertel dat er niet bij en de nieuwe eigenaar doet geen navraag, dan krijgt hij (en ook wij als verkopers) een groot probleem.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:07

Ik wilde perse gierkelder onder de stallen(nou zaten die hier al dus dat was makkelijk) we hebben er alleen andere roosters ingelegd met kleinere spijlen vanwege het stro.
Doordat alle vocht weg kan zijn de stallen elke ochtend echt kurkdroog.

Houd vooral rekening met de afmeting.
Er stond laatst in 2 verschillende bladen dat men bezig is om voorschiften rond te krijgen bij de sector paardenhouderij.
Stallen moeten dan een minimale oppervlakte van 9 m2 hebben.
dus b.v. 3 bij 3.
Wil je automatische drinkbakken? wij hebben de voorbak in het midden zitten en de drinkbak naast de voorbak.
Veel mensen willen dat niet ivm het voer wat ze dan in de waterbak laten vallen.
Ik vind heel soms wat graan in het waterbakje valt dus heel erg mee.
doe je ze anders om heeft vooral Lodewijk er een handje van om er in te mesten.
Dan vis ik er liever graan uit Haha!

Ga ook eens prijzen vergelijken met Belgie.
Wij kwamen daar zoveel goedkoper uit dan hier in NL dat het de moeite is met benzine om het daar op te halen.
(wij zaten aan 9 boxen a voorwand 450 euro ,ex deur van 375 euro)
Via iemand anders zijn we aan 4 boxen gekomen omdat die niet zo mooi meer waren (beschadigd door het trappen van paarden tegen de deuren, beetje verbogen spijltje hier en daar dat was alles)en voor zijn grote stal met veel publiek niet meer bruikbaar waren.
Op marktplaats zie je ook vaak van dat soort boxen aangeboden met een lik verf zien ze er dan weer goed uit en het bespaard je zoveel.

succes met zoeken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:01


"Everyone has talent. What is rare is the courage to follow that talent to where ever it might lead."

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:12

En nog iets. Denk ook aan de brandveiligheid!!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:10

*deuren moeten echt goed sluiten en je moet niet lopen sjorren aan deuren om ze gesloten te krijgen.
*deuren moeten niet opengemaakt hoeven te worden met voeren.
*het liefste geen drempels, dat is lastig met vegen.
*drinkbak niet direct naast de voerbak en doe er een beugel omheem voor het eraf slaan.
*moeten met hun hoofd naar buiten kunnen, maar dat moet ook makkelijk af te sluiten zijn. De stal moet echt potdicht kunnen zodat ze er geen openingen zijn maar als het mogelijk is ook met hun hoofd naar buiten.
*Let erop of de spijlen dicht genoeg bij elkaar staan. Je zult niet de eerste zijn die een hoef tussen de tralies heeft zitten.

Een paard is zo fijn als de ruiter.

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:49

Trebho schreef:
*deuren moeten echt goed sluiten en je moet niet lopen sjorren aan deuren om ze gesloten te krijgen..

Mijn staldeuren sluiten 'heerlijk'. Ik heb op de onderdeur zowel boven als onder een sluiting zitten die beide met één handel bediend worden (en met één hand te sluiten zijn). De scharnieren zijn nastelbaar en de deursluitingen behoorlijk zwaar. Ze zijn nu 7 jaar in gebruik en ik heb er nog geen onderhoud aan gehad. Als je wilt kan ik er een foto van maken.

Waar je ook naar moet kijken is dat de 'aanslag' van de deuren (dus het randje wat uitsteekt zodat de deur niet naar binnen door kan schieten) breed genoeg is zodat een paard zich hier niet aan kan verwonden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 80 bezoekers