[LO] Wat is het doel van hlupteugels bij longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

[LO] Wat is het doel van hlupteugels bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 08:58

Wij longeren nooit met hulpteugels of touwtjes. We hoeven dat ook niet want de paarden lopen bij ons altijd ontspannen en met swung en tact aan een halster met een longeerlijn. Ik merk dat veel mensen hulpteugels of touwtjes gebruiken, maar waarom? Welk doel wil je daarmee bereiken?
Ik ben daar erg benieuwd naar. (graag alleen serieuze reacties, zodat we wat kunnen leren van elkaar)

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:05

noury loopt ook wel ontspannen aan de longeerlijn zonder touwtjes, maar hij gaat dan niet aan het werk.
longeren zonder hulpteugels noem ik rondslingeren en staat bij mij gelijk aan losgooien.
ik longeer om te trainen en het is geen trainen als hij zijn spieren niet correct gebruikt. daarom gebruik ik touwtjes. wel zodat die ontspanning erin blijft, maar ook zodat hij zijn spieren laat werken die ook moeten werken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 17:41

LiSSy schreef:
noury loopt ook wel ontspannen aan de longeerlijn zonder touwtjes, maar hij gaat dan niet aan het werk.
longeren zonder hulpteugels noem ik rondslingeren en staat bij mij gelijk aan losgooien.
ik longeer om te trainen en het is geen trainen als hij zijn spieren niet correct gebruikt. daarom gebruik ik touwtjes. wel zodat die ontspanning erin blijft, maar ook zodat hij zijn spieren laat werken die ook moeten werken.


Vreemde gedachte om te denken dat longeren zonder wat rondslingeren zou zijn? Hoe kunnen onze paarden dan met swung en tact lopen?
Nee, je kan zonder touwyjes heel goed een paard aan het werk zetten(misschien nog wel beter dan met touwtjes omdat de bewegingen vanuit het paard zelf komen en dus oprecht zijn) Ik denk dat je eerst eens zou moeten kijken voordat je het longeren zonder wat verwerpt naar simpel rondslingeren zonder training. Dat lijkt me niet terecht en zeker niet objectief. Je bent bij deze uitgenodigd als je eens in de buurt bent!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:53

Aqua8horse schreef:
Vreemde gedachte om te denken dat longeren zonder wat rondslingeren zou zijn? Hoe kunnen onze paarden dan met swung en tact lopen?
Nee, je kan zonder touwyjes heel goed een paard aan het werk zetten(misschien nog wel beter dan met touwtjes omdat de bewegingen vanuit het paard zelf komen en dus oprecht zijn) Ik denk dat je eerst eens zou moeten kijken voordat je het longeren zonder wat verwerpt naar simpel rondslingeren zonder training. Dat lijkt me niet terecht en zeker niet objectief. Je bent bij deze uitgenodigd als je eens in de buurt bent!

Amen.
Niks meer aan toevoegen, helemaal mee eens!
OK dan!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:49

ik ben gewoon van mening dat longeren aan het halster niet zo effectief is als met touwtjes.
de touwtjes doe ik ook heus niet zo strak dat hij gedwongen word, maar wel zo zodat hij geholpen word om de goede houding op de zoeken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 07:38

LiSSy schreef:
ik ben gewoon van mening dat longeren aan het halster niet zo effectief is als met touwtjes.
de touwtjes doe ik ook heus niet zo strak dat hij gedwongen word, maar wel zo zodat hij geholpen word om de goede houding op de zoeken.


Ik ben het meer met je oneens. Natuurlijk mag je een mening hebben maar die moet wel ergens op gebaseerd zijn. Omdat jij kennelijk touwtjes gebruikt of nodig hebt om het paard de goede houding te helpen zoeken, zegt het niet dat iemand anders dat ook nodig heeft om die goede houding te zoeken! Wij gebruiken nogmaals nooit wat en de paarden lopen in de goede houding, worden goed getraind, dus zeer effectief. Dat je dat haast niet kan geloven kan ik heel goed begrijpen hoor...maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen. Daarom noemen we die methode ook revolutionair! En het mooie is dat het voor iedereen te leren is! Of je de touwtjes nu strak of los doet(los is altiijd beter) je dwingt een paard, als dat niet het geval zou zijn zou je namelijk ook zonder kunnen longeren. Op het moment dat je dwingt kunnen de bewegingen niet vanuit het paard zelf komen. Een paard stimuleren is wat anders, dan gebruik je na het loswerken een hulpteugel of touwtjes maximaal 10 minuten en dan er weer af. Vandaar dat ik het dus dwingen vind. Bovendien vind ik de touwtjes een zeer slecht hulpmiddel, ook tegenover de methode van LH sta ik zeer negatief. Maar goed dat is mijn mening. Om te zien dat het toch anders kan hebben we zondag 17 aug open dag. Je bent, natuurlijk geheel vrijblijvend(dus ook met vooroordelen) van harte welkom! Dat geldt natuurlijk voor iedereen die dit leest.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:00

Ik longeer de ene wel altijd met bijzet, omdat die echt niet uit zichzelf goed loopt, maar zodra ze de bijzet voelt dan ontspant ze zich en loopt ze goed, soms komt ze wel weer iets uit de ontspanning maar door die bijzet loopt ze beter.
Ik kan me niet voorstellen dat het bij haar zou lukken om zonder bijzet te longeren en toch de goede ontspanning te hebben, vooral in de galop niet.
T liefst zet ze dr kop dr op en gaat ze scheuren.D.m.v die bijzet blijft ze rustig en ontspannen.

Die ander daarentegen heb je zelfs niet eens een longeerlijn voor nodig Lachen , al gebruik ik die meestal wel.

Wat is de methode van LH als ik het vragen mag?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 08:09

Dat is de methode waarbij touwtjes worden gebruikt.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:20

haha okeej...ik ben niet zo in to methodes bij longeren etc. ik longeer met die bijzetteugels, maar hoe kan je een paard nou met een correcte houding longeren zonder bijzet, bij die ene is het wel te doen, maar met die ander kan ik me niet voorstellen dat het iemand lukt.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:21

LH-Lammert Haanstra?
Die steeds in de boekjes verschijnt?

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:56

Aqua8horse, je zet zelf een stelling hier neer, en zo gauw er iemand reageert duik je er als een blinde op, om alles af te katten en te zeggen dat het wel zonder kan. Uitleggen hoe dat doe je niet, alleen iedere keer weer die uitnodiging om te komen kijken. Ik persoonlijk (en ik denk velen met mij) heb geen zin om naar Creil (geen idee waar dat ligt, maar dat ligt aan mij.. Haha! ) te rijden voor iets waar ik op voorhand geen reet van snap. Iets meer uitleg zou in al jouw topics op z'n plaats zijn, en niet iedere keer weer hetzelfde verhalen oprakelen dat hulpmiddelen zo slecht zijn. Er zitten zoveel zwarte gaten in jouw verhaal, iedere keer weer. Je bent bij mij al zo ver dat ik niet eens meer in jouw topics kijk, omdat het toch steeds weer hetzelfde rondje is..

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:00

Amen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:03

Ik vind het wel interessant om te horen hoe het dan zou moeten werken...kwacht nog wel ff af.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 10:19

Nuv schreef:
Aqua8horse, je zet zelf een stelling hier neer, en zo gauw er iemand reageert duik je er als een blinde op, om alles af te katten en te zeggen dat het wel zonder kan. Uitleggen hoe dat doe je niet, alleen iedere keer weer die uitnodiging om te komen kijken. Ik persoonlijk (en ik denk velen met mij) heb geen zin om naar Creil (geen idee waar dat ligt, maar dat ligt aan mij.. Haha! ) te rijden voor iets waar ik op voorhand geen reet van snap. Iets meer uitleg zou in al jouw topics op z'n plaats zijn, en niet iedere keer weer hetzelfde verhalen oprakelen dat hulpmiddelen zo slecht zijn. Er zitten zoveel zwarte gaten in jouw verhaal, iedere keer weer. Je bent bij mij al zo ver dat ik niet eens meer in jouw topics kijk, omdat het toch steeds weer hetzelfde rondje is..


Jammer dat jij dat zo interpreteerd, daar kan ik verder weinig mee. Dat jij mijn topics niet meer leest, vind ik prima. In een discussie gaat het vaak om voor en tegen. Een discussie wordt vaak gevoerd om van elkaar wat te kunnen opsteken. Dat jij onze methode niet begrijpt is logisch dat je de methode dan maar verwerpt is niet logisch en ook niet terecht. Als jij nou zo'n voorstander bent van hulpmiddelen dan bewijs je mij toch gewoon het tegendeel met een onderbouwing van wat je beweert. Daar heb ik persoonlijk meer respect voor dan een ander verwijten te maken. Voor alle duidelijkheid er zitten geen zwarte gaten in het verhaal.
En dat je niet naar CREIL wil komen ook prima, het is alleen wel wat zwak omdat je als je geweest bent immers pas echt kan oordelen. En denk je dat wij mensen uitnodigen om niets...nee, dat heb je toch echt mis denk ik. Dat zou betekenen dat wij onszelf voor joker zouden zetten, wees nou eerlijk dat doet toch niemand.
Ik wacht je reactie af.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:29

Joehoe daar gaan we weer Nagelbijten / Gniffelen slofteugel... longeren met bijzet. Hier zijn al eindeloze discussies over geweest en we worden het toch nooit eens

Oh ja waar blijven die FOTO'S Cheese! nou Aqua8horse Verward

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 10:50

AnneOmie schreef:
Joehoe daar gaan we weer Nagelbijten / Gniffelen slofteugel... longeren met bijzet. Hier zijn al eindeloze discussies over geweest en we worden het toch nooit eens

Oh ja waar blijven die FOTO'S Cheese! nou Aqua8horse Verward


Nee, we gaan helemaal niet wat mij betreft.
De topic is "Wat is het doel van hulpteugels tijdens longeren"
Tot nu toe heb ik nog steeds aangegeven waarom ik wat vind. En daar is zo'n forum toch voor bedoeld? Je mag het best met elkaar oneens zijn maar dan moet je wel je kritiek onderbouwen anders heeft het geen enekele waarde. Kritiek die onderbouwd is kan je zien als opbouwende kritiek, daar kan je wat van leren.

De foto's komen wel, moet nog wat duidelijke zoeken en maken omdat ik geen onnodige diskussie wil over die foto's. Nu een vraggje aan jullie....nu plaats ik de foto's durven jullie dan ook toe te geven dat het anders kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:51

Dat jullie nog zo stom zijn hier op te reageren zeg... Lips are sealed

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:57

Aqua8horse"]
[quote="Nuv schreef:
Aqua8horse, je zet zelf een stelling hier neer, en zo gauw er iemand reageert duik je er als een blinde op, om alles af te katten en te zeggen dat het wel zonder kan. Uitleggen hoe dat doe je niet, alleen iedere keer weer die uitnodiging om te komen kijken. Ik persoonlijk (en ik denk velen met mij) heb geen zin om naar Creil (geen idee waar dat ligt, maar dat ligt aan mij.. Haha! ) te rijden voor iets waar ik op voorhand geen reet van snap. Iets meer uitleg zou in al jouw topics op z'n plaats zijn, en niet iedere keer weer hetzelfde verhalen oprakelen dat hulpmiddelen zo slecht zijn. Er zitten zoveel zwarte gaten in jouw verhaal, iedere keer weer. Je bent bij mij al zo ver dat ik niet eens meer in jouw topics kijk, omdat het toch steeds weer hetzelfde rondje is..


Jammer dat jij dat zo interpreteerd, daar kan ik verder weinig mee. Dat jij mijn topics niet meer leest, vind ik prima. In een discussie gaat het vaak om voor en tegen.

Ja, maar jij verwerpt meteen alles wat niet in jouw straatje past, en je geeft geen duidelijke argumenten

Een discussie wordt vaak gevoerd om van elkaar wat te kunnen opsteken.

Maar jij wil niks opsteken van mensen die wel hulpteugels gebruiken, want je zegt meteen dat het niet goed is, en verder niks.

Dat jij onze methode niet begrijpt is logisch dat je de methode dan maar verwerpt is niet logisch en ook niet terecht.

Waar lees jij dat ik jullie methode verwerp? Ik vraag alleen om meer duidelijkheid...

Als jij nou zo'n voorstander bent van hulpmiddelen dan bewijs je mij toch gewoon het tegendeel met een onderbouwing van wat je beweert.

Ik ben geen voorstander van hulpmiddelen, en ik wil ook helemaal niet het tegendeel bewijzen, want dat kan ik niet. Mijn stukje was dan ook kritiek op jou en niet op julie methode.

Daar heb ik persoonlijk meer respect voor dan een ander verwijten te maken. Voor alle duidelijkheid er zitten geen zwarte gaten in het verhaal.

Maar ondertussen begrijpt niemand er iets van..

En dat je niet naar CREIL wil komen ook prima, het is alleen wel wat zwak omdat je als je geweest bent immers pas echt kan oordelen.

Ik oordeel nergens in mijn stukje..

En denk je dat wij mensen uitnodigen om niets...nee, dat heb je toch echt mis denk ik. Dat zou betekenen dat wij onszelf voor joker zouden zetten, wees nou eerlijk dat doet toch niemand.

Daar heb je gelijk in!

Ik wacht je reactie af.
[/quote]

Kort samengevat: Mijn stukje was kritiek op jouw methode van discussieren en niet op je methode van trainen, want daar weet ik niks van, net als (bijna) iedereen hier...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:10

Als je deze stelling hier neerzet, zou ik graag ook willen weten hoe je dat dan zonder doet?
Ik wacht nog steeds op een uitleg Lachen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:11

Om terug te komen op de stelling en niet op de rest (daar weet ik weinig van, niet helemaal gevolgd)

Eigenlijk longeer ik bijna nooit meer.

1. Ik ben niet altijd tegen longeren met een bijzet, maar zoals ik het bij velen zie ben ik zeer zeker wel tegen longeren met een bijzet.
Dat het nuttig kan zijn om bepaalde spieren te trainen, daar ben ik het mee eens, dan denk ik vnl aan een pessoa teugel, want daarmee moet het paard zijn hele lichaam gebruiken (wat ook het uiteindelijke doel is met rijden)

Een paard moet een houding kunnen zoeken en aannemen die prettig is en niet geforceerd. Door er een (in zekere mate) vaste bijzetteugel aan te zetten kan hij deze houding niet zoeken en wordt in een bepaalde houding gedwongen (ja, alles heeft een zekere mate van dwang, maar in dit geval hebben ze helemaal geen keuze meer) Zoals ik soms foto's zie van paarden die bijna met hun neus tussen de knieƫn gebonden zijn, dat vind ik ten eerste zeer dieronvriendelijk, ten tweede gevaarlijk en of het nuttig is, daar kan ik niet over oordelen, daar zou je een onderzoek naar de spieropbouw voor moeten doen.
Dieronvriendelijk is het omdat het paard een onnatuurlijke houding aan moet nemen en zo bijna niets meer ziet en gevaarlijk is het ook, want evenwicht bewaren als hij bijvoorbeeld struikelt kan bijna niet, wat me zeer onaangenaam lijkt.

Ik longeer zo dus niet, omdat het me voor mijn paard niet prettig lijkt. Soms, voor paarden die bepaalde verkeerd ontwikkelde (hals- rug-)spieren hebben bijvoorbeeld, kan het me nuttig lijken, maar dan zeer voorzichtig opgebouwd. (Spier)pijn is in zo'n geval bijna onvermijdelijk, maar beter voor het paard.

Als ik longeer, gebruik ik hooguit een body wrap (TTeam) om de hem 'aware' te maken van zijn achterhand. Ik kan hem zonder lijn, hoofdstel etc. in alle gangen laten bewegen, schakelen, en ja ook verzamelen, en nee, niet in dezelfde mate als met een bijzetteugel, maar dat is ook niet mijn opzet.
Ik weet ook niet of ik de term 'longeren' hier dus nog aan moet hangen. Misschien toch wel, want het dient hetzelfde doel...

Ik longeer (mijn eigen paard) dus zonder bijzet.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 15:10

Zep schreef:
Dat jullie nog zo stom zijn hier op te reageren zeg... Lips are sealed


ja dat snap ik ook niet......maar ik doe het lekker toch Haha!

mij lukt het zelfs om te longeren zonder lijn *LOL*
Afbeelding

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:59

Ja dat doet de ene van mij ook, die foto ziet er wel vreemd uit Haha! net alsof ie gaat vallen.

pebels
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:46

Zep schreef:
Dat jullie nog zo stom zijn hier op te reageren zeg... Lips are sealed


Ja Zep Jij hebt ook altijd wat aan temerken op een ander

Ik ben even goed tegen het longeren met bijzet,slof,enz.
Ik longeer zonder en daat gaat erg goed hij loopt soepel ontspannen en niet zoals menig een dan zegt met het koppie in de lucht.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 00:16

Nuv schreef:
Aqua8horse, je zet zelf een stelling hier neer, en zo gauw er iemand reageert duik je er als een blinde op, om alles af te katten en te zeggen dat het wel zonder kan.


dat viel me ook meteen op. van alles wat ik in diverse topics gelezen heb, heb ik veel opgestoken. en ook dat jij (aqua8horse) een zeer uitgesproken trainingsmanier hebt. maar je kan die van anderen blijkbaar echt niet goedkeuren en dat laat je blijken. niks mis mee, maar op die manier schrik je velen af om hun mening te geven, die jij vaak niet onderbouwd noemt, terwijl die dat wel is, of beperkt omdat je anders op alles commentaar zou geven. wat niet maakt dat je alles kan omverpraten. ik ken niemand persoonlijk en dit was een objectieve opmerking. ik ga heel voorzichtig Knipoog een beetje mijn mening proberen over te brengen, die niet zo uitgesproken is, maar pril, omdat ik er niet veel ervaring mee heb, en vooral wil leren van anderen.

iedereen longeert op zijn eigen manier, op een manier waarvan die persoon verwacht dat ze de beste resultaten zal opleveren. elke manier traint deels andere spiergroepen van het paard, laat ze op een andere manier lopen. een deel van de mensen longeert het paard correct op diverse manieren, een ander deel longeert ze compleet verkeerd, ook weer op de diverse manieren. het kan echt beide, en iedereen heeft daar een eigen visie bij.
sommige methoden vereisen meer oefening voor het paard dan andere. bij jouw methode kan het paard bv zelf zoeken naar hoe hij graag en goed loopt, en bij de longeren met bep. bijzet is het bijvoorbeeld de bedoeling dat het paard een bepaalde spiergroep beter ontwikkelt. (dat kan dan bv aangeraden zijn door een DA oid). een of andere manier kan eerder 'gevaarlijk' lijken, maar eigenlijk wel nodig zijn, omdat die spiergroep haast alleen op die manier getraind kan worden. en dan is het nodig om zo te longeren. het is niet voor lang, en de kans dat een goed geoefend paard bv valt, is klein. er zit een zeker door de mens gecreerd risico aan, dat is waar, maar dat moet je wrs wel kunnen relativeren.
ik zou een paard niet goed voor elkaar krijgen los aan de longeerlijn, omdat ik niet zou in staat zijn zonder hulpen, of zonder verfijnde, aan het paard te gaan zeggen dat hij die of die spiergroep moet gebruiken. ik zie ook soms bepaalde paarden met heel veel schwung, tact etc lopen, maar het is geen echte training. het paard loopt gewoon zo, maar is dat niet gevraagd. als hij zo loopt loopt hij natuurlijk. en onder het zadel moet hij anders lopen.
daaruit kunnen we misschien concluderen dat er twee manieren van longeren bestaan, die die op het rijden gericht is, en die die op het paard gericht is. dat zijn twee methoden, en als je ze uitspit blijken ze beide nut te hebben. voor de ene persoon heeft de ene methode meer nut dan de andere. voor een ander persoon omgekeerd. fijn, dan doe je dat gewoon, wel liefst op de juiste manier natuurlijk, wat in geen enkele van de methoden eenvoudig is. hoewel ook hier dus niet alleen voor het paard maar ook voor de ruiter in de ene methode meer oefening nodig is dan in de andere. maar daar kies je voor.
longeren is een kunst, maar kan op verschillende manieren.
zo, en nu doet mijn hand zeer, en weet ik nog altijd niet of ik een positieve bijdrage kan leveren aan zo'n topic. dat mag iedereen mij altijd duidelijk maken. zodat ik zelf weet in hoeverre ik goed zit, want dat weet ik eigenlijk niet...