WIL? ijzers verliezen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 22:07

Ik wilde weten hoe het kan dat een paard die op speciaal beslag staat, Binnen anderhalve week beide ijzers kan verliezen.
Zij staat grotendeels op stal en ongeveer 4 uur per dag in een droge paddock (zand).
Zij moest dit beslag (extra hoog, zooltjes en silleconen) op advies van een dierenarts ivm een peesblessure. Het lijkt mij dat dit haar ook geen goed doet. Wt is jouw mening?


Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 22:42

Chrico

Ja ijzers verliezen is een lastige zaak.
Ik neem aan dat je hoefsmid ze er weer terug onder heeft gezet.

Sommigen paarden verliezen iedere week een ijzer en andere (de meeste) nooit.

Meestal wordt een ijzer afgetrapt omdat een paard tijdens de beweging zijn evenwicht heeft moeten zoeken. Als de bodem stevig en vast is dus niet modder of stofzand, dan hebben ze voldoende grip om kontrole te hebben over hun bewegingen. Anders lopen ze naar evenwicht te zoeken en te struikelen en dan verliezen ze de ijzers.

Het helpt wel, als je weet dat je paard ze makkelijk verliest, om springschoenen aan te doen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-01 08:49

Bedankt voor de tip. Ik zal maandag een paar springschoenen voor haar halen.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 21:35

Mijn paard trapt ook heel gauw haar ijzers eraf. Springschoenen helpen wel, maar dan moet je wel flinke grote kopen die echt over het ijzer vallen aan de achterkant, anders presteren ze het rustig ook met springschoenen om de ijzers eraf te trappen! Ik spreek uit ervaring!
Mijn paard trapte met speciaal beslag ook in een week tijd 3x haar ijzers eraf...

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 20:18

nou ik ben blij dat ik niet de enige ben,zoals ik hier lees .Moon trapt dus ook om de haverklap zijn ijzers eraf ,en ik moet de smid dus ook erg veel bellen. Ik vind dit nogal genant ,maar ik ben niet de enige zie ik .Moon loopt altijd buiten ,als ik heb binnen zou houden zou het lang niet zo erg zijn ,maar dat heb ik er niet voor over.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 21:39

Nee, jullie zijn niet de enige en ik ook gelukkig niet. Zij staat nu op stal en mag 2x per dag een half uur stappen en nu zitten haar ijzers er dus al 4 dagen onder. Morgen mag zij aan de longe, met springschoenen. Ik ben benieuwd of zij ze na afloop nog onder heeft. Haha!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 22:09

Succes met longeren, en vertel haar maar van te voren even duidelijk dat ze haar ijzers moet laten zitten!!

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 22:19

Haha! Ik smeek het haar zelfs, maar die driftkikker wil gewoon niet naar me luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 22:44

paard met peesblessure aan de longe Verward

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 22:50

ja. Dat is mij dinsdag in wassenaar verteld. Haar bekken is rechtgezet en wervels weer goed gezet in haar rug. Zij mag vanaf zaterdag aan de longe lopen. Alleen in stap en wat draf. Doordat zij op dit beslag staat is de afweging gemaakt door haar toch te laten bewegen. Rust is goed voor haar peaen, maar niet voor het bekken en de rug. Zij staat nu vanaf 5 juni op rust en volgen de veearts mag zij nu wat meer bewegen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 09:58

Veel succes met het longeren!
Wow, 3X per week ijzers verliezen, dat is wel een kostelijke zaak! Frusty


ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 20:13

Moon heeft deze week ook al weer 3x zijn ijzers verloren .Vandaag spande de kroon toen stond ie met z,n hoef op de lip van t ijzer ,kreupel natuurlijk. Ik in paniek smid ,niet thuis .Toen naar de manege gereden en daat hebben ze hem er maar weer afgehaald .en opnieuw eronder gezet ...Rechts zit ook al weer los.een ellende die ijzers. Nu zitten ze er weer voorlopig onder ,provisorisch) en ik heb ze met tape vastgezet.(Helemaal ingetaped)
Maandag komt de smid weer. Wie weet een oplossing ,door al die ellende zijn z.n hoeven ook helemaal aan gort en daardoor blijven z,n ijzers weer niet zitten ,,,,help.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 20:16

hihi ik zei trouwens op de manege ,,,,help Moon staat op z,n lip..... nou wat moet ik daar aan doen zei die man.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 20:25

Bij christy is het vandaag goed gegaan. Met ductape (van dat sterke zilveren tape) en springschoenen (ook in stal) bleven ze er vandaag onder. Wel heeft ze het tape eraf gelopen. Morgen krijgt zij weer nieuwe tape. Het is geen gezicht, maar de kosten van de smid rijzen de pan uit.

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 08:44

Dat jullie tape om de voeten en het ijzer doen vind ik wel heel inventief.

Bij Springpaarden zie je ook nog wel eens een dikke rubber ring om de koot van 1 been, schijnt ook heel goed te werken tegen het verliezen van ijzers.

Maar je moet ook eens kijken naar het beslag zelf.

Een tip van mij voor jullie hoefsmeden; Buitenkant van de voet iets langer laten,voorijzers extra opzet geven, alleen de toon inkorten en de achterijzers met zijlippen verder onder passen. Slim nagels gebruiken en hoog nagelen.
Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen!!!!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Keizerinnnn, Majestic-12 en 27 bezoekers