N.a.v slofteugelleed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

N.a.v slofteugelleed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 15:06

Nav van het topic over slofteugelleed heb ik een andere vraag

Ik merk dat er veel mensen hier op bokt tegen hulpteugels zijn (met respect voor ieder zijn eigen mening) maar dan vraag ik mij af hoe jullie dan longeren.

Ik longer namelijk altijd met of touwtjes of slofteugel of de gogue. Volgens mij zijn dit allemaal hulpteugels.

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:07

ja.........maar er zijn geen longeerwedstrijden.. Haha! Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:10

ik heb een gogue gebruikt en nu de touwtjes op de manier van lammert haanstra, hoewel ik op het moment zelden of nooit meer longeer.

de vergelijking met onder het zadel gaat alleen helemaal niet op.

Amor Vincit Omnia

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:47

Dennis longeer ik meestal met een dubbele longe, touwtjes of een elastiek. Dit zijn de enige hulpteugels in zijn(mini) maatje en ik wil wel serieus longeren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:20

ik ben niet tegen alle hulpmiddelen, alleen tegen de slof, omdat sommige mensen niet weten hoe ze hem moeten gebruiken kan je je paard zn rug ermee naar de klote rijden... zelf als ik andere paarden of die van mezelf rijd gebruik ik nooit hulpteugel omdat ik wil dat ze het zonder kunnen, en de meezste paarden zijn gewoon makkelijk en dat lukt dan gewoon

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:22

Ik longeer met een longeerlijn... Haha!

(vind het trouwens niet fout ofzo om met bijzet te longeren, ik weet simpelweg niet hoe het moet, dus doe ik het niet)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:30

Esme_27 schreef:
(vind het trouwens niet fout ofzo om met bijzet te longeren, ik weet simpelweg niet hoe het moet, dus doe ik het niet)


da's dan de variant: je paard los laten in de bak aan een lang touw. Da's volgens mij weer iets anders dan longeren..... Knipoog

Volgens mij kan je hem dan beter even losgooien. Vindt ie vast leuker en de therapeutische werking is wellicht nog beter.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:37

ben ik het niet mee eens hoor! Waarom is het pas longeren als je er bijzet aan hangt? Als ik mijn paard losgooi gaat ze in een hoekje staan. Heeft er misschien mee te maken dat ik geen 23-uur-per-dag-op-stal-paard heb die dus niet helemaal uit haar dak gaat zodra ze los gelaten word..

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:40

CGJ12 schreef:
Volgens mij kan je hem dan beter even losgooien. Vindt ie vast leuker en de therapeutische werking is wellicht nog beter.

Ben het niet helemaal met je eens. Esme haar paard staat niet op stal, en heeft genoeg ruimte om overdag 'los' te lopen.
De "therapeutische waarde" is dan juist groter als er iets met het paard gedaan wordt zoals longeren ofzo.

En ik begrijp dus dat je longeren alleen de naam 'longeren' mag geven als je je paard bijzet?
Ben ik het weer niet mee eens.


luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:33

Ik longeer vaak met bijzetteugels,of gewoon ''los''.

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:13

Ik longeer met touwtjes en rij zonder hulpteugels. Ja als ze echt heel fris is of als we gaan springen met martingaal. Vooral met jonge paarden ben ik voorzichtig met hulpteugels.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:10

Net als SuperPepeijn longeer ik met touwtjes op dezelfde manier. (soms longeer ik zonder bijzet)

Even over het andere gaande topicje, binnen deze topic. Ook zonder bijzet longeren is longeren. Je hebt er alleen een ander doel mee. Zonder bijzet is puur voor de beweging, conditie zo te noemen, net als in een trainingsmolen. Dat is dus wel werken voor je paard. Zo longeer ik bijvoorbeeld in de winter voor ik ga rijden. (anders rijd ik op een bom, ondanks dat ze een groot deel van de dag buiten staat)
Met bijzet werk je aan houding, specifieke spiervorming. Dat wat je ook traint als je erop zit, maar nu zonder balast.


SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:04

ik longeer met de pessoa teugel en heel af en toe longeer ik hem los.
niet alleen onder het zadel kun je je paard verkloten maar ook met longeren. er wordt niet voor niets gezegd dat goed longeren een kunst apart is.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:06

Ik longeer met touwtjes. Heb bijzetteugels geprobeerd maar daar gaat hij op hangen en in protest. Op touwtjes reageerd hij goed

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:57

Ik longeer niet zoveel. Op dit moment hebben wij geen longeerbak en in de rijbak... net een nieuwe bodem... doen we ook niet. Over het algemeen is de bodem in de longeerbakken die ik ken te zwaar voor mijn paard. (probleemvoetjes...)
In een ander topic staat een foto uit een boek van Evert van Loon. Een paard dat zonder bijzet over balkjes gelongeerd wordt... Perfect vwnw (imo), heb ik geen bijzet voor nodig...
Ik rijd zonder hulpteugels. Mijn paard is door een vorige ruiter 'lekker' in de valse knik gereden met behulp van een cob thiedemann (paard is 1,72 en erg lang). Ik ben er achter dat ik het zonder veel beter kan... Slof ben ik echt geen voorstander van. Daar kunnen maar HEEEEEL weinig mensen mee rijden!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:01

Ik longeer meestal met elastiek (die ik aan een longeersingel vast maak).

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:02

Ik longeer zelf ook met Pessoa-teugel. Maar longeren met hulpteugels vind ik al wel weer heel anders. Je doet het niet zo vaak met hetzelfde paard (ik tenminste niet, ong. 1 keer per week) en het paard ondervind geen belemmeringen van de ruiter en zijn lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:03

Voorheen longeerde ik Kawa altijd los.
Hoe los je er ook een hulpteugel aan deed, meneer stond dan recht overeind, uit paniek.

Nu kan ik er een gogue of zo aan doen, maar meestal longeer ik zonder iets.
Maar dat is denk ik puur gewenning omdat ik het zo dus voorheen ook deed.
En hij komt dan wel netjes ontspannen naar beneden.
Maar met de gogue, kan ik hem achter iets aktiever onder laten treden heb ik het idee.

Maar longeren met iets, vind ik wel heel wat anders als onder het zadel.
daar zit je met evenwicht en gewicht wat een paard moet houden van de ruiter en als je pech hebt een tegenwerkende hand.
Met longeren is het puur aan zichzelf hoe iets inwerkt, om het maar simpel uit te drukken.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:18

Ik longeer meestal alleen met een halstertje om, en geen longeerlijn of zweep ofzo. spelenderwijs is dat er "ingeslopen", wat wij allebij helemaal neit erg vinden(hij houdt zuivere gangen, en ik hoef niet met allemaal touwtjes en teugeltjes te slepen), alleen nu longeer ik toevallig met Goque,omdat ik zelf neit mag rijden en er dus volgende week iemand opgaat, als Mijn paard dan ineens weer zware oefeningen moet doen terwijl hij 3 weken niet in zijn hals is getraind, is dat dus neit echt lekker,

iK vind dat je onder eht zadel alles zelf moet kunnen, met het longerenheb ik liever geen hulpteugels omdat hij dan daarop kan hangen, en omdat ik vind dat een paard moet nagefen op je zit/benen, met hulpteugel "dwing"je hem in die positie.de enkele keren dat ik het doe, gaat hij losjes en zorg ik altijd dat hij zijn achterhand goed gebruikt, heeft de hulpteugel geen effect, dan gaat hij eraf,anders richt je alleen maar schade aan

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:24

jackim schreef:
terwijl hij 3 weken niet in zijn hals is getraind,


In zijn rug bedoel je denk ik. (positief bedoeld hoor!!)

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:26

ja, foutje Haha! , nu denk ik ook weer op de hulpteugelmanier Scheve mond
ik had het ff verkeerd geformuleerd.tnx OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:29

Het is maar net wat je longeren noemt en wat je doel is.
Als je longeert om even wat beweging te geven, heb je geen hulpteugels nodig. Persoonlijk gooi ik m'n paard dan net zo lief even los, heeft hetzelfde resultaat of misschien zelfs wel gezonder omdat ze dan niet op een circel loopt maar lekker de hele bak gebruikt.

Maar als je trainingsgericht longeert, kun je imo niet zonder hulpteugel. De energie die je er van achteren inpompt zul je ergens tegen moeten houden, anders loopt het er nutteloos weer uit....

Overigens ben ik nog steeds niet tegen het rijden met een hulpteugel, mits in de juiste ruiterhand. Ik heb een slof in m'n kast hangen hoor, en daar schaam ik me absoluut niet voor. Als het nodig is, gaat 'ie om (jaja ook bij westerngereden paarden, heb ik maling aan)

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:35

jackim schreef:
Ik longeer meestal alleen met een halstertje om, en geen longeerlijn of zweep ofzo. spelenderwijs is dat er "ingeslopen", wat wij allebij helemaal neit erg vinden(hij houdt zuivere gangen, en ik hoef niet met allemaal touwtjes en teugeltjes te slepen), alleen nu longeer ik toevallig met Goque,omdat ik zelf neit mag rijden en er dus volgende week iemand opgaat, als Mijn paard dan ineens weer zware oefeningen moet doen terwijl hij 3 weken niet in zijn hals is getraind, is dat dus neit echt lekker,

[b]iK vind dat je onder eht zadel alles zelf moet kunnen, met het longerenheb ik liever geen hulpteugels omdat hij dan daarop kan hangen, en omdat ik vind dat een paard moet nagefen op je zit/benen, met hulpteugel "dwing"je hem in die positie.de enkele keren dat ik het doe, gaat hij losjes en zorg ik altijd dat hij zijn achterhand goed gebruikt, heeft de hulpteugel geen effect, dan gaat hij eraf,anders richt je alleen maar schade aan[/b]



juist! ik longeer ook zonder iets, daar worden paarden pas echt los en ontspannen van, (de mijne toch) rijden is werken, dat weten ze perfect. Dan moet er juist gewerkt worden voor aanleuning!!! Schijnheilig

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:05

ik longeer met touwtjes of met n pessoa...

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:32

soms longeer ik niet met bijzet maar met 2 longeerlijnen. Soms met de pessoa EN met 2 longeerlijnen. Ik longeer eigenlijk niet meer met 1 lijn. Als mijn paarden nageeflijk zijn kan ik ze onder het zadel echter beter voor elkaar krijgen dan aan de longeerlijn. MAar als ik echt een moeilijke tijd door moet, (zo'n moment dat ruiters naar de slof grijpen) dan gebruik ik gewoon de pessoa bij het longeren. Het werkt toch beter. En met rijden gebruik ik geen hulpteugels.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca en 8 bezoekers