Wat betekent TB?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Wat betekent TB?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 12:21

Ik heb op het moment een paardje op het oog.. Maar nu staat er in zijn papieren bij zijn Overgroot vader Tb achter en de bloedlijnen daar achter ook. Wie weet waar dit voor staat?
Greetz Marieke


Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:24

Marie1234567 schreef:
Ik heb op het moment een paardje op het oog.. Maar nu staat er in zijn papieren bij zijn Overgroot vader Tb achter en de bloedlijnen daar achter ook. Wie weet waar dit voor staat?
Greetz Marieke


Thoroughbred oftewel Engels Volbloed.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:31

Oftewel 'race'bloed. Dit HOEFT niet te betekenen dat het paard een stressy c.q. moeilijker karakter heeft, maar sommige mensen zien het liever niet in 'hun' Quarter.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:52

Teveel TB kan ook weer nadelig zijn wanneer je met het paardje Quarter wedstrijden wil starten, toch? Heeft iets met appendix papieren te maken..

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:57

Sugarmiss"]
Oftewel 'race'bloed. Dit HOEFT niet te betekenen dat het paard een stressy c.q. moeilijker karakter heeft, maar sommige mensen zien het liever niet in 'hun' Quarter.
[/quote]
Tja, deze discussie laat ik graag aan de 'kenners' over.

[quote="gera schreef:
Teveel TB kan ook weer nadelig zijn wanneer je met het paardje Quarter wedstrijden wil starten, toch? Heeft iets met appendix papieren te maken..

Een Appendix Quarter heeft een Quarter-ouder en een TB-ouder, maar daar mag je alles mee starten wat een Quarter van twee Quarter-ouders ook mag.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:01

Paintje"]
[quote="gera schreef:
Teveel TB kan ook weer nadelig zijn wanneer je met het paardje Quarter wedstrijden wil starten, toch? Heeft iets met appendix papieren te maken..

Een Appendix Quarter heeft een Quarter-ouder en een TB-ouder, maar daar mag je alles mee starten wat een Quarter van twee Quarter-ouders ook mag.
[/quote]
En als je 10 winstpunten hebt wordt het Appendix-papier (geel randje)omgezet naar een 'echt' papier met een blauw randje.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:30

Er zijn al heel wat discussies gevoerd over TB bloed op Quarterpapieren!
Zoek eens op "foundation" of "Thoroughbred"

Healing Touch voor dieren? Kijk op http://www.petsandpeople.nl

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:53

Bij Barrel Race paarden, zie je nog vaak TB in de papieren. De meeste barrel racers zien dit graag omdat de paarden dan vaak sneller zijn tussen de tonnen. Teveel TB is echter ook niet geliefd, omdat deze paarden vaak sneller heet worden (en bij barrel racing schijnen de paarden met veel TB minder goed te wenden)
Bij jouw paard zit er weinig TB in dus lijkt me dit beslist geen probleem!
Als je verder terug zoekt vind je bij alle quarters TB in hun papieren Haha!

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:07


Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:29

Sugarmiss schreef:
En heel ver terug zelfs een Percheron (Frans trekpaard)

Ik vraag me af of de Percheron daadwerkelijk veel in de Quarterhorse voor komt.

Ik ben vorig jaar in The American Quarter Horse Heritage Center & Museum geweest. Daar hangen drie levensgrote foto's van dè voorouders van de Quarterhorse, dit zijn de Arabier, het Engels Volbloed en de Ierse Hobby.
Daarachter hangt dan weer een levensgrote foto van de Quarterhorse, zodat je allevier goed met elkaar kan vergelijken.
Die Ierse Hobby was wel zwaar maar lang niet zo zwaar als de Percheron.

Bovendien als je de geschiedenis van het ontstaan van de AQHA bekijkt, dan werd er niet alleen gefokt voor snelheid.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:46


Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:23

Sugarmiss schreef:
Joe Hancock
plaudit
Niet de 'minsten' Lachen

Niet de minsten, nee. Maar dat zegt niks over hoe vaak de Percheron in de Quarter voorkomt. En in hoeverre je hem dus als een voorouder van dè Quarter mag beschouwen. Waarom staat hij dan niet op de foto in het Heritage museum??

De Percheron achter Joe Hancock was een licht type. Schijnt zelfs dat ze met die "percheron" raceten. (Van een kenner gehoord en ik zie het nou ook in het artikel staan.)

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:51

WenS schreef:
Bij Barrel Race paarden, zie je nog vaak TB in de papieren. De meeste barrel racers zien dit graag omdat de paarden dan vaak sneller zijn tussen de tonnen. Teveel TB is echter ook niet geliefd, omdat deze paarden vaak sneller heet worden (en bij barrel racing schijnen de paarden met veel TB minder goed te wenden)
Bij jouw paard zit er weinig TB in dus lijkt me dit beslist geen probleem!
Als je verder terug zoekt vind je bij alle quarters TB in hun papieren Haha!


Maar waar hadden de barrel race mensen geweest zonder Moolah Bux TB, Rocket Bar TB, Spotted Bull TB, Three Bars TB, Fols Native TB, Depth Charge TB, Chicaro TB, Coup de Kas TB etc. etc. etc. etc. Knipoog ?

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:45

En wat te denken van de barrel race Quarter horse sire Texas High Dasher:

Van zijn voorouders in de vierde generatie zijn er 12 van de 16 TB. De vier Quarter horses in zijn vierde generatie zijn:
Go Galla Go minimaal 5/8 TB
Chicado V minimaal 3/8 TB
Miss Meyers minimaal 3/8 TB
Clabber’s Win minimaal 4/8 TB

De lijnteelt in zijn laaste 9 generaties geeft o.a. een lijnteelt invloed van:

Three Bars TB 4X5 (1 maal in de vierde generatie en 1 maal in de 5e generatie)
Man O’ War TB 5X6
Bull Dog TB 5X6
Top Deck TB 5X6
Direct Win TB 5X6
Teddy TB 6X6
Plucky Liege TB 6X6
Blenheim TB 6X6
Sir Gallahad TB 6X6

Zippy Zevi Dasher van Synergy Stables Inc. is ook een gave QH barrel race sire van Dash Ta Fame (45% TB voorouders in 4e generatie) uit een Zevi TB moeder. Lijnteelt op Three Bars, Rocket Bar en Jet Deck:

Afbeelding

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:49

Sugarmiss"]
[quote="Paintje"][quote="gera schreef:
Teveel TB kan ook weer nadelig zijn wanneer je met het paardje Quarter wedstrijden wil starten, toch? Heeft iets met appendix papieren te maken..

Een Appendix Quarter heeft een Quarter-ouder en een TB-ouder, maar daar mag je alles mee starten wat een Quarter van twee Quarter-ouders ook mag.
[/quote]
En als je 10 winstpunten hebt wordt het Appendix-papier (geel randje)omgezet naar een 'echt' papier met een blauw randje.
[/quote]

Het HELE papier is geel Haha! .

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:50

Marie1234567 schreef:
Ik heb op het moment een paardje op het oog.. Maar nu staat er in zijn papieren bij zijn Overgroot vader Tb achter en de bloedlijnen daar achter ook. Wie weet waar dit voor staat?
Greetz Marieke


Wie is die TB op het papier?

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:00

Conclusie nav het verhaal van Himyar...

als je niet wilt barrelracen, GEEN TB (of iets wat er op lijkt) kopen Haha!


Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:44

And your point would be...... Verward

Twee leuke hengsten (met race record) in Nebraska.... USA....

Wat heeft dat te maken met iemand die hier een paardje op het oog heeft. Ik denk niet dat die kwaliteit vergelijkbaar is....
Er zijn ook tuigers die het leuk doen in de dressuur, maar of dat echt handig is...

Mijn merrie heeft als overgrootvader VooDoo Rocket, ze heeft het leuk gedaan in de wedstrijden (allround), maar ik denk dat ze op de baan beter tot haar recht was gekomen Haha!

Marie(met een hoop nummertjes) moet gewoon kijken of ze het een leuk diertje vind, laten keuren, en dan eventueel kopen (tegen een redelijke prijs Haha! )


Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:27

Cer schreef:
Marie(met een hoop nummertjes) moet gewoon kijken of ze het een leuk diertje vind, laten keuren, en dan eventueel kopen (tegen een redelijke prijs Haha! )


Helemaal mee eens !

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:13

Himyar schreef:

Zippy Zevi Dasher van Synergy Stables Inc. is ook een gave QH barrel race sire van Dash Ta Fame (45% TB voorouders in 4e generatie) uit een Zevi TB moeder. Lijnteelt op Three Bars, Rocket Bar en Jet Deck:

[img]
http://www.synergystables.com/pics/stal ... .jpg[/img]


Ik ken deze hengst wel; volgens mij van Lance Graves. Ik zal niet zeggen dat ik het geen mooie hengst vind, maar hij presteerd niet zo goed als de andere Dash Ta Fame zonen, of die van On The Money Red, Bugs Alive, Bully Bullion ect. Dus als 'vader'hengst zou ik 'm niet kiezen. Hij dekt dit jaar voor het eerst dus van zijn nakomelingen is ook nog niets bekend

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:22

Himyar schreef:
[

Maar waar hadden de barrel race mensen geweest zonder Moolah Bux TB, Rocket Bar TB, Spotted Bull TB, Three Bars TB, Fols Native TB, Depth Charge TB, Chicaro TB, Coup de Kas TB etc. etc. etc. etc. Knipoog ?
[/quote]


Er is nog steeds zat TB te vinden bij de barrel race paarden, maar niet meer zoveel als vroeger. De tijden van de barrel race worden steeds sneller; als je paard te heet is of niet goed genoeg wendt dan kun je minder goed meekomen...
TB in de papieren vind ik beslist geen probleem, het kan ook een voordeel zijn, mits het niet teveel is !
Bij dit paard is het volgens mij alleen bij de overgrootvader van moederskant, dus kun je alle kanten op met dit paard ! Van vaderskant is hij Reining-gefokt; een mooie combinatie zou ik zeggen OK dan!

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:27


Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:41

Hierboven bedoelde ik natuurlijk Azure Te TB.

Bob Loomis, een groot man sinds jaren op het gebied van reining, schrijft in zijn boek REINING The Art Of Performance in Horses het volgende:
"Reining Horses come from other great reining horses. When you mix your bloodlines, you are in trouble. There are exceptions. A shot of Thoroughbred in a breeding program can be fantastic, but you have to be selective. The right Thoroughbred has to have the proper conformation combined with a golden mind, one that is quiet and responsive to being handled. Thoroughbreds typically have the heart you need for giving the utmost in performance. They generally have a goreous way of moving, fluid and agile. They have a lot of guts, a lot of try in them. If you can find all of that and the mind too, it is great to bring it to a breeding program."

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:18

Himyar schreef:
Interessant weer wat info rijker, WenS.
Wat vind je van de Azure T TB lijn?
http://www.telusplanet.net/public/lyle4/maleline3.html


Ik ben niet zo bekend met de Azure Te lijn....Hij staat in de barrel statistics op de 38 ste plaats op de maternal grandsires lijst. Met 11 kleinkinderen...
Het zal dus zeker een goede bloedlijn zijn.
Op deze lijst staat Bugs Alive op de 2e ste plaats met 54 money earners.
Bij de Paternal Grandsires staat Dash for Cash op de 1e plaats met 367 !!! Money Earners. Op die lijst komen oa ook Beduino (TB)83 money earners, Doc Bar (48 money earners), Easy Jet, Streakin Six, Raise your Glass (TB), Top Moon, Bugs Alive, Doc O'Lena , Peppy San Badger, ect ect ...goed voor de dag !
*LOL*

Op de Barrel Statistics Sire List komt helemaal geen TB hengst voor.
Nr 1 is hier voor On the Money Red met 72 Money earners...
OK dan! Deze hengst is voor mij favouriet omdat hij de vader is van mijn Buck.
Wat is jouw favouriete hengst ?

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fantast, SemrushBot en 9 bezoekers