hoe maken jullie zadelmak?? nieuwe discussie!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 21:45

ff een nieuw discussiepunt.
hoe zouden jullie je paard zadelmak maken??

wij gaan zo in ons werk:
je neemt:
een groen paard, hoe groener hoe beter van zo'n 2,5 jaar.
het 1e half jaar is voor het grondwerk nl.:
halstertje om, poetsen, vastzetten, voetjes optillen, kortom lekker handtam maken.
(zet ze op woensdagmiddag op de gang om ze te laten poetsen door manegeruitertjes wel erbij blijven)
hoofdstelletje om en,
dan leer je ze wat longeren is:
longeren is in een dom rondje om dat rare mens met die zweep in het midden lopen.
commando's als stap draf en galop zijn ook wel handig om aan te leren.
dan een kaal zadel, ff moe maken, zadeltje erop, lekker uit laten bokken, en verder moe maken.
een aantal dagen volhouden tot ie niet meer bokt op het zadel.eventueel beugels lang laten en het hele ritueel herhalen.
dan rustig erop hangen. veeeeel belonen!!
ff stappen al hangend, dit enkele xen herhalen.
dan rustig erop gaan zitten.
dit natuurlijk met laarzen aan en cap op.
doe dit met 3 personen: 1 om vast te houden, 1 om erop te zitten, 1 met longeerzweep bij de hand om eventueel naar voren te jagen ALS ze gaan bokken.
dit enkele xen herhalen.
doe alles zo rustig mogenlijk.
langzaamaan krijgt het paard wat meer vertrouwen dus dan kun je rustig verder gaan met een drafje.
ook weer met 3 pers.
rustig proberen om met het paard mee te gaan, lichtrijden of blijven zitten hangt een beetje van het paard af.
en met de galop precies hetzelfde.
zoals je ziet doen wij alles met 3 pers. en aan een longeerlijn.
het zadel erop en dan loslaten doen wij dus niet.
maar hoe iedereen het ook doet, rustig blijven werkt het beste.
ben benieuwd naar jullie opvattingen over zadelmak maken!!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


seleentje
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-03-01
Woonplaats: Lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 21:51

het lijkt allemaal zo simpel als ik het zo lees!!!! Binnen 2 jaartjes is het ook mijn beurt om mijn veulen op te leren.

gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 21:53

heb geduld dan komt alles goed zeggen ze hihi
alvast succes met je paardje zadelmak maken(wel vroeg maar ja)
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 21:54

voor mij is er geen discussie ik vind jouw manier de beste

gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 21:54

thanx
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 21:57

Het hele opvoeden begint als het veulen een paar dagen oud is. Poetsen, voetjes leren geven, aan de hand leren lopen etc. leren onze veulens direct in het eerste jaar.
Dat vind ik wel erg belangrijk.

Verder langzaam aan beginnen met 2 en een half. Longeren ed. Hoofdstel zadel wennen. Ik heb ook veel zonder zadel gedaan, dan hangt het namelijk makkelijker en glij je er ook weer makkelijk vanaf. Maar das maar net wat je zelf het prettigst vind.

Wat ik wel heel belangrijk vind is dat je nooit in je eentje gaat klooien. Tsja en kalmpjes aan, je hoeft je paard niet echt op te jagen. We leren ze goed de stemhulpen, zodat als ik (of wie dan ook) er op zit, gewoon stil kan blijven zitten en de ander bv. STAP kan zeggen. Zodat het paard eerst kan wennen aan het gewicht op zijn rug, later komen dan de hulpen wel.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 21:58

ps. hoop overigens niet op een discussie over hoe oud je paard wel of niet zou moeten zijn....


gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 22:03

klopt ja maar wij krijgen geen veulens maar 2,5 of 3 jarigen dus vandaar.
maar inderdaad hoe vroeger hoe beter met "handtam" maken dus.

_________________
**5 miljoen jaar geleden sloeg een naamloze aap een andere aap met een scherpe steen de schedel in.
De mens was geboren.**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gillian op 2001-03-25 23:04 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 00:12

Ik doe het op ongeveer dezelfde manier. Mijn paard is bijna 3 en ze kan vast staan. voetjes tilt ze voorbeeldig op, afsputien gaat een heel klein beetje, poetsen en toiletteren is ze braaf mee, singel om, hoofdstel om, rondjes om mij heen lopen...

Ik heb haar als veulen al veel geleerd dus dat scheelt. Maar ze bokt zo verschrikkelijk als ze los loopt, als ik dat zie durf ik er helemaal niet meer op! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 06:36

Ik heb het ook ongeveer zo geleerd. Ook vanaf veuelen af aan geleerd mee te lopen, voetjes te geven enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 07:51

Hoi Gillian, nou sorry hoor, maar wat mij betreft geen discussie mogelijk: "jouw" manier is de enige juiste. Het enige dat ik anders doe, is dat ik heilig geloof in de JoinUp zoals beschreven door Monty Roberts (deed ik ook al lang voor ik ooit van Roberts gehoord had, sorry Monty)

Dus eh..... andere discussie opzoeken dan maar ? *LOL*

Groetjes, Sonja

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 08:13

wij doen het ook ongeveer het zelfde!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 08:20

Ook zo, alleen dan met 2 personen. eentje erop, ander houdt paard vast en longeert daarna. Ook heb ik altijd een beugelriem om zijn hals gecombineerd met een voortuig zodat de beugelriem niet naar voren kan schuiven. Dan heb ik iets om me aan vast te houden als hij begint te bokken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 09:42

Ik hoor mensen altijd praten over hangen, een eerst aan het zadel wennen, voor je er zelf op gaat. Maar voor een paard is dat toch niet logisch?
Hij vertrouwd JOU, JOU kent ie. Een zadel is vreemd, en sommige paarden zijn er heilig van overtuigd dat zadels bijten o.i.d.
Vandaar dat ik altijd het eerste ben (behalve misschien een dekje met singel) dat op zijn rug komt.
Betreft het hangen, een jong paard heeft moeite met zijn evenwicht. Als je eerst gaat hangen (zeker op een paard, met een shetje heb je daar weinig last van) komt al het gewicht ineens op 1 kant, waardoor het paard nog meer uit balans raakt.
Ik zal zo (of vanmiddag) ff de methode opschrijven (ff overtypen uit een boek) waar ik het helemaal mee eens ben

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 09:59

ik vind de methode van gillian de goede,echter nog iets toe te voegen.zelf begin ik al als veulen met alle dingetjes als voetjes geven,halster om,borstelen enz.ook doe ik veel rare dingen,zoals met een grote plasticzak rustig laten snuffelen,andere vreemde dingen allemaal rustig laten snuffelen en bekijken.tink heb ik zo opgevoed en ze is nu bijna drie en echt nergens bang voor,ik had gisteren mijn chaps afgedaan en legde die op haar rug,vervolgens zijn we naar de stal gelopen(ik had de chaps nog aan van het rijden op anoes,tink rijdt ik niet hoor!),maar ze heeft niet op of om gekeken.ik kan vanalles op haar leggen,ze vind niks raar en dat is het voordeel dat ik zulke 'rare' dingen heb gedaan.met 2,5 met de longe beginnen en voor de rest hetzelfde als gillian!dus inderdaad geen discussie,haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 10:18

Wow Stef, eerst zonder zadel? Dan denk ik dat je blij bent dat je de mijne niet ingereden hebt....
Ik denk dat dat alleen goed (niet onveilig) werkt als je het paard al langere tijd, liefst van veulen af aan, kent.
Bij ons komen de paarden op stal om aangereden te worden, dan is jouw manier echt verdomd gevaarlijk hoor!

Grtz!

Salentijn
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 10:18

Wij hebben de pony op 12 jarige leeftijd gekocht, dus zadelmak maken was al gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 13:11

hoi gillian

jou manier vind ik ook goed en zo ongeveer doe ik het ook.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 13:19

Dat lijkt mij ook verstandig. Eerst het paard aan van alles laten wennen, vooral de gewone omgang, daarna longeren, rustig aan het zadel laten wennen zowel naast de bak als tijdens het longeren, daarna op het zadel hangen (op, niet aan het zadel...zodat het gewicht wel verdeeld is) Iemand longeert, terwijl je op het paard zit, daarna los in de bak en rustig proberen te sturen, daarna op- en afstijgen oefenen.
En dit allemaal in een aantal weken en niet in een uurtje ofzo...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 14:38

wat gillian zegt vind ik wel een goede manier. Maar van de andere kant vind ik dat stef toch ook wel gelijk heeft... Jij bent vertrouwd dat zadel niet.... mmmzzz moeilijk... Lachen

Ben blij dat ik nog een jaar de tijd heb voor ik eraan kan beginnen Haha!

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 14:42

wij leggen heel vaak t zadel over de stal heen, bij ons kunnen ze met het hoofd naar t gangpad (voor zover t een gangpad is dan) en daar leggen wij t zadel op, kunnen ze lekker snuffelen, bekijken enz. dan 'kennen' ze t zadel al een klein beetje en dat valt toch wel weer mee dan

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 17:46

Ik doe het bijna zo maar met een mengeling van stef erbij.
Wij beginnen met veulens maar krijgen soms ook wat oudere paarden maakt op zich niet uit maar eerst leer je ze voetje geven en meelopen aan het halster dan veel wandelen om aan elkaar te wennen.Ondertussen leer je ze stap,draf en halt terwijl je er naast loopt dan beginnen we met longeren.
Dan een hoofdstel in met een halster erover heen.
Dan een kaal zadel alleen opleggen en er weer af na een paar keer pas aansingelen paar passen lopen en er weer af totdat je 'm kan longeren en ook de beugels los kan laten hangen. daaarna zonder zadel hangen glijd inderdaad makkelijker.
daarna zonderzadel zitten tenzij ze moeilijkdoen met het been erover slaan zoals moonlight dan met zadel zonder beugels.
waarom omdat zodra ie tekeer gaat de 3de persoon mij eraf kan trekken.zonder dat ik last heb van beugels en omdat zoals stef zegt het zadel vaak enger vind dan mij.
daarna hangen met zadel aan de beugelriemen trekken /klapperen en op en afstijgen dan aan de longeerlijn beleren in stap/draf zodat je ze de hulpen enzo aanleerd pas als er een link/rechts een ho en een vooruit opzit ga ik pas los...
groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 18:56

Sya is met 7 jr ingereden en ze blijk misschien wel ouder te zijn maar dat mag de paarden tandarts vertellen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 37 bezoekers