Waar begint de verzameling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Waar begint de verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 08:32

We hadden dit weekend een discussie, waar begint de vezameling en waarom. Ben benieuwd hoe jullie daarover denken?

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:12

Dat si toch als je paard in draf op een bepaald moment wordt aangedreven en wordt ingehouden dan gaat hij heel mooi en rustig draven.
Maar ik kan het helemaal fout hebben hoor.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:39

Ik denk dat de verzameling al begint op het moment dat de balans meer naar achter verschoven wordt. Een paard dat weer in de natuurlijke balans loopt ondanks het gewicht van de ruiter is dus al aan het verzamelen. (maar nog heel weinig)
Ehm Bobje, het heeft wel te maken met een samenspel tussen hand en been maar zeker niet op de manier waarop jij het omschrijft.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:29

maar katja,ja krijg je paard toch verzameld,door hem eigenlijk helemaal niet te storen he?
stil zitten,mee gaan met de bewegingen en een stile hand,of klopt dat niet?
en dan van voren naar achteren rijden,of zie ik het fout?

wij moeten ook met de overgangen,eerst ons paard verzamelen,ik neem aan dat dat een rustige nette overgang is,waarbij hij ook niet tegen de hand komt,en vloeiende overgang maakt.

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:45

Soorrrrrry let niet op mij

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:48

Bobje schreef:
Soorrrrrry let niet op mij


Maak je niet druk joh!! Gewoon gezellig mee blijven doen, leer je allen maar van!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:04

Een paard draagt vanwege de bouw van zijn lichaam het grootste gedeelte van zijn gewicht op de vorhand. Het is beter voor de gezondheid en en de bewegingen van het paard om het gewicht gelijkmatig te verdelen over vier benen.
In de verzameling nemen de achterbenen het gewicht over van de voorbenen. De voorhand wordt als geolg daarvan lichter, energieker en verhevener.
De stap draf en galopbewegingen worden korter, zonder dat ze minder actief worden. Door het sterke onderbrengen van de achterbenen ontstaat ook een hogere opichting van de hals omdat de schoft omhoog komt.
Het paard gaat de hals meer dragen en de aanleuning wordt lichter (zelfhouding)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:09

mickey, zeker niet van voor naar achter rijden.
Volgens mij verzalet een apard als hij meer gewicht op de achterhand gaat nemen (oftewel zijn achterhand onder de massa gaat plaatsen) waardoor de voorhand verheven wordt (opgericht). Hierdoor worden ook de gangen verhevener.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:15

alleen snap ik niet nistria jij zegt dat de gangen korter worden,en jacksel dat ze verheven (=langer,fijn?) worden.
ik heb nou bijna een half jaar lang moeten leren Haha! mickey ruime grote passen moet laten maken?
ik had hier laats een toppic neer gezet,als de achterhand er eenmaal onderzit,of je daar iedere keer met rijden ook aan moet blijven werken,doe je dat dan dus door je paard te verzamelen?
maar het klopt idd wel,zoals bij anky,als die verzamelt lopen dan lijkt net alsof ze voren een beetje springen,vooral in de draf zie je ze steeds wat omhoog komen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:19

dat omhoog komen is verheven, dat kan je (volgens mij zo redeneren. Op moment dat de achterhand er verder onder komt zat de voorhand zich gaan oprichten, doordat er minder gewicht op staat. Als er minder gewicht op staat kan er dus meer beweging ontstaan in de voorbenen en zullen ze ook verder naar voren geplaatst worden...

Ten minste, dit lijkt mij zo, ik weet het niet helemaal zeker...
En idd verzamelen is verkorten, midden/uitstrekken is verruimen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:25

in de z moet je je paard toch opgehever rijden he (weet niet echt hoe je dat uitlegt,moet die aan de teugel hoger lopen) en veele beginnen daar in de m mee,dus als je paard verzamelt kun je hem ook hoger rijden,of zie ik dit weer fout? Blond Haha!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:28

Nistria schreef:
In de verzameling nemen de achterbenen het gewicht over van de voorbenen. De voorhand wordt als geolg daarvan lichter, energieker en
verhevener
.
De stap draf en galopbewegingen worden korter, zonder dat ze minder actief worden.


Goed lezen!!
Verder ben ik het met Jacksel eens. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:28

Nistria schreef:
De stap draf en galopbewegingen worden korter, zonder dat ze minder actief worden.

Ben ik niet met je eens. Voor bijv. een uitgestrekte draf moet een paard heel goed verzamelen. Korter worden van de beweging lijkt me absoluut niet gewenst maar wel het verkrijgen van grotere afdruk.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:31

Mickey:

Nistria schreef:
Door het sterke onderbrengen van de achterbenen ontstaat ook een hogere opichting van de hals omdat de schoft omhoog komt.
Het paard gaat de hals meer dragen en de aanleuning wordt lichter (zelfhouding)


Snappie???

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:33

Jippie"]
[quote="Nistria schreef:
De stap draf en galopbewegingen worden korter, zonder dat ze minder actief worden.

Ben ik niet met je eens. Voor bijv. een uitgestrekte draf moet een paard heel goed verzamelen. Korter worden van de beweging lijkt me absoluut niet gewenst maar wel het verkrijgen van grotere afdruk.
[/quote]

Klopt, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoel in de verzameling.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:43

Nistria"]
Mickey:

[quote="Nistria schreef:
Door het sterke onderbrengen van de achterbenen ontstaat ook een hogere opichting van de hals omdat de schoft omhoog komt.
Het paard gaat de hals meer dragen en de aanleuning wordt lichter (zelfhouding)


Snappie???
[/quote]

ik begin het nu te snappen Haha!
bedankt voor de uitleg allemaal.
maar in de b mogen onze paarden toch niet verzameld lopen?
wij krijgen nu juist geleert dat ze ruimen passen moeten maken?
van welke klasse moeten ze dan verzamelen?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:44

Vanaf het Z worden de verzamelde gangen gevraagd. Daar meoten ze dus getoond worden. Vanaf de M moet je al wat oprichting gaan tonen geloof ik, maar dat weet ik niet zeker...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:49

maar in ze z zie ik juist alle paarden heel ruim lopen,echt zo springend zal ik maar zeggen,geen korte pasjes?
pff ik ben nou door aan het draaien geloof ik Ziek Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:57

Ze moeten ook niet gaan krabbelen Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:02

Was de vraag niet: "waar begint de verzameling?" Nu heeft iedereen het erover wat verzameling is.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:05

beautyfull_mickey schreef:
maar in ze z zie ik juist alle paarden heel ruim lopen,echt zo springend zal ik maar zeggen,geen korte pasjes?
pff ik ben nou door aan het draaien geloof ik Ziek Haha!


Nee het zijn ook geen korte pasjes maar de paarden lopen meer op het achterbeen. De passen hebben minder ruimte (mag ik het zo noemen ? Verward ) maar zijn energieker en verhevener (wat jij dat springend noemt Haha! )

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:05

Nee in de B moet je geen verzamelde draf ofzo laten zien, ze vragen nl. arbeidsdraf ( of middendraf)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:06

ja sorry katja,dat is mijn fout,ik begon erover Schijnheilig Haha!
maar wel alvast bedankt voor de antwoorden,ik ben verder al stil,zodat jullie verder met het onderwerp kunnen gaan Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:26

beautyfull_mickey schreef:
ja sorry katja,dat is mijn fout,ik begon erover Schijnheilig Haha!
maar wel alvast bedankt voor de antwoorden,ik ben verder al stil,zodat jullie verder met het onderwerp kunnen gaan Haha!


Geeft niet dit was ook interessant. Maar ik ben ook wel benieuwd naar antwoorden van mensen op de gestelde vraag.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:36

Maar dan moet de vraag wel duidelijk zijn... waar begint de verzameling? Vanaf welk niveau in dressuurproeven, vanaf welke moment in de training van een jong paard of vanaf welk moment in de dagelijkse training van een dressuurpaard of..... Pas als "waar" duidelijk is, kan ook een antwoord gegeven worden op "waarom".