Mijn mening: Profs scheiden van amateurs!! lees en reageer w

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 15:58

Tegenwoordig erger ik mij steeds meer aan het feit dat op de concoursen ruiters meedoen die dit voor hun werk doen. De vrachtwagen wordt uitgeladen en er wordt deelgenomen aan diverse rubrieken met meerdere (jonge) paarden. Kunnen ze leuk ervaring opdoen voor "het grotere werk". Niks mis mee, maar zij gaan meestal wel met de meeste prijzen strijken.
Boos!
Kijk maar eens naar de uitslagen van de Levade 2001. Veel bekende namen in de bovenste regionen, zoals Laurens van Lieren (met een 5-jarige in de Z1..), Loes Corsel, Diane van der Spek, Eddie Brinkman, Anne van Vulpen en zo nog meerdere. Deze mensen doen dit beroepsmatig. De "gewone" ruiter met het "gewone" paard heeft weinig kans tegen al dit grote geweld. Of je moet wel zo bijzonder presteren. Maar geef toe, het zijn meestal dezelfde mensen die zulke kampioenschappen winnen. Zelfs bij de pony's zie je dit gebeuren. Ze hebben toch al een naam en de jurys weten dat. Schijnheilig
Dit is al heel lang zo, maar de laatste tijd wordt het steeds erger. Vooral de kampioenschappen van het KNF zijn juist de graadmeters van de gewone landelijke ruiters.
Je telt niet meer mee als je geen 3 a 4 paarden aan de start brengt.
Daarom, waarom richten ze geen aparte klasse in voor de beroepsmatige ruiters, zoals dat ook bijv. bij het voetbal voorkomt. Beroepsmatig wil dan zeggen dat je je geld verdiend met de paarden en dat dat je dagelijkse werk is. Zo is het voor de amateur ook nog eens lonend om naar een concours te komen.
Misschien ben ik wel de enige die er zo over denkt, maar dat denk ik niet. Wat vinden jullie ervan??

Groetjes,
Maaike Haha! Haha! Haha!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 16:05

s
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 16:06


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 16:36

Gelukkig is dat met springen anders Haha! .

Bij ons in de regio starten Anne van Vulpen, Richard Kapteyn en Marc Verheyden. Leuk om te zien en zeker leerzaam. Gelukkig starten zij merendeel van de tijd HC zo dat je er weinig tot geen last van hebt.

Misschien een idee om zoiets met dressuur ook te doen Party!! .

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 17:35

Hier in Amerika hebben ze dus een onderscheiden tussen prof and amateurs. Je hebt hier op wedstrijden 3 verschillende groepen: Amateur: ruiters van 22 jaar en ouder die niet professioneel met paarden bezig zijn, Open: hier mag iedereen in starten en mensen die professioneel met paarden bezig zijn mogen alleen maar in Open starten, Junior/YoungRider: hierin starten ruiters tot en met het jaar waarin ze 21 worden.

Ik ben nu nog een Junior/YoungRider (20) en mag als ik wil ook Open starten. Maar nog geen Amateur. Ik ben eigenlijk student maar verdien ook een centje bij met paardrijles geven dus als ik 22 ben moet ik eigenlijk Open starten.

Nu start ik ook afentoe Open, gewoon omdat je dan betere concurentie hebt. Op zich vind ik het wel een goed systeem maar van mij hoeft het eigenlijk niet perse. Want waar moet je de grens trekken?
Iemand die een gewone baan heeft en `s avonds zijn/haar paard rijdt maar ook 2 keer per week iemand les geeft en daar geld voor krijgt is in principe ook al een prof.

Daarnaast heb je amateurs met heel veel geld die de beste paarden kopen en de beste instructeur inhuren om zo ook alle prijzen weg te kapen. Tja moeilijk hoor. Ik heb eigenlijk zoiets van: het kan me niet schelen hoe iedereen rijdt, ik wil zelf gewoon zo goed mogelijk leren rijden. En ik zou veel strotser zijn als ik bv. 5e word in een groep met allemaal profruiters, dan wanneer ik eerste word in een groep amateurs. Bovendien, een goede ruiter komt uiteindelijk toch wel bovendrijven, of je nu junior, prof of amateur bent. Gewoon goed oefenen en iedreen een poepie laten ruiken!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-01 16:05

Ja, pril,dat klopt. Maar soms kan ik me daar ontzettend over opwinden. Ik weet ook wel dat het heel moeilijk is om een grens te trekken tussen prof en amateur. Maar ik stoor me hier gewoon aan. Lachen

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 16:54

Eigenlijk heb je wel gelijk hoor, het lijkt erop dat er steeds meer profs met peperdure paarden tussen de amateurs starten.
Ook hebben de bekende namen wel een streepje voor, ook als ze eens niet zo goed rijden.
Ik denk ook dat het heel moeilijk is om een scheiding te maken tussen de profs en amateurs.
Aan de andere kant is het wel zo dat dankzij deze ruiters het niveau een stuk hoger wordt, en de uitdaging om toch bij de prijswinnaars te horen des te groter wordt.
Maar het blijft jammer om altijd te moeten "vechten"", het is en blijft een ongelijke strijd als je met je eenvoudige paard en weinig middelen de strijd aangaat.
Ik word er soms ook een beetje moe van, als ik soms zie wat een spectaculaire paarden er in de ring komen, daar kan ik gewoon niet tegenop met m'n eenvoudige viervoeter die gewoon een stuk minder uitstraling heeft en minder spectaculaire gangen; dan kun je trainen wat je wilt, maar zo "luxe" wordt hij toch niet.
Ook vind ik dat er vaak wel iets aan te merken is op de juries die de proeven beoordelen, er wordt naar mijn idee niet vaak genoeg gekeken naar de mogelijkheden van een paard en de capaciteiten van de ruiter.
Een mooi, spectaculair lopend paard met een mindere africhtingsgraad wordt vaak hoger beoordeelt dan een eenvoudig en naar mogelijkheden goed lopend paard; ook hier zou best iets mogen veranderen !
Ik hoop dat je niet te erg gefrustreerd raakt Extreme duivel , en toch nog veel lol beleeft aan het rijden; ik duim voor je !

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 17:20

Vind het aan de ene kant ook wel een beetje rot voor de zogeheten amateurs. Profs hebben vaak veel meer ervaring en dan blijken amateurs toch vaak kansloos op wedstrijden, in die zin dat ze niet zo gauw hoog eindigen. Tsja, er zou eigenlijk een soort van regelement moeten komen. Trouwens, ik begrijp ook niet waarom dit niet al lang is aangekaart bij één of andere instantie. Ik bedoel, het lijkt mij als prof nou niet bepaald uitdagend om tussen de amateurs te rijden. En amateurs krijgen op die manier ook niet echt een kans om zich te bewijzen.
Hoop dat er ooit ergens een wijziging komt, want ik kan mij goed voorstellen dat dit voor veel amateuristische ruiters niet leuk is.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 19:05

Bij kampioenschappen vind ik idd dat het toch altijd weer de profs zijn die naar boven komen. Ik weet ook zeker (heb dat nl. bij schrijven bij jury's meerdere malen meegemaakt) dat bekende ruiters zich veel meer fouten kunnen permitteren en dat nauwelijks afgestraft wordt.

Aan de andere kant heb ik het nu toch ook al regelmatig meegemaakt dat ik die profs eruit gereden heb, waaruit ik dus kan afleiden dat het niet onmogelijk is. 't zal ook wel aan de jury liggen, er zullen heus wel jury's zijn die beoordelen wat ze zien en niet op een naam afgaan.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 19:27

Ik ben het met Fitzroy eens, de ene jury is nou eenmaal anders dan de andere. Het is natuurlijk wel leuk voor de paarden om ervaring op te doen met profs, maar het zou idd eerlijker zijn als er een aparte rubriek kwam, maar idd, waar moet je dan de grens stellen? *met andere woorden, ik weet het niet*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 19:50

Je rijdt toch voor de winstpunten, toch niet voor het rozetje? Dus wat maakt het dan uit dat de profs in dezelfde rubriek zitten? Als jij je proefje voor elkaar hebt, krijg je ook je winstpunt wel, dus maakt het toch niet uit dat die bekende ruiter er ook in zit?
Bovendien start dat paard van die bekende ruiter niet voor niks 'pas' (sorry) in die rubriek.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 20:12

Ik vind het vooral absurt wanneer die profs broodrijders gaan worden en alle concoursen afstropen die meer prijzengeld geven of bij kampioenschappen en bv amef hippo cup .Neem nou Janette haazen ,niets tegen haar hoor want zolang t mag waarom zou je t dan niet doen. Ze start ieder jaar weer in de selecties in t Z en wordt vervolgens kampioen . Evenzo bij de amef-hippo ze start met 2 paarden 2 keer en mag met 2 paarden naar de finale . Ik zou zeggen waarom laten die echte profs hun paarden die zg ervaring op moeten doen ,die paarden niet starten door hun stagaires ,hulpjes ed .
Ik blijf erbij en moet een onderscheid komen tussen profs en niet profs ( het verdiende geld is hier het kriterium) verder pleit ik ook voor een vereranen afdeling ,in de dressuur.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 22:23

Citaat:
Op 2001-09-15 16:54, schreef homer:

Ik word er soms ook een beetje moe van, als ik soms zie wat een spectaculaire paarden er in de ring komen, daar kan ik gewoon niet tegenop met m'n eenvoudige viervoeter die gewoon een stuk minder uitstraling heeft en minder spectaculaire gangen; dan kun je trainen wat je wilt, maar zo "luxe" wordt hij toch niet.
Ook vind ik dat er vaak wel iets aan te merken is op de juries die de proeven beoordelen, er wordt naar mijn idee niet vaak genoeg gekeken naar de mogelijkheden van een paard en de capaciteiten van de ruiter.



Ik heb vandaag eens bij de jury gezeten en ik denk hier zo over:

een goed paard heeft nou eenmaal meer buiging en rek in zijn lichaam dus kan hij beter presteren. een goed paard is een paard wat geod gebouwd isw voor het doel waarvoor hij gebruikt moet worden. Als jij een simpel knolletje hebt maar jij rijd netjes rond dan kun jij toch je punten halen. Die mensen met spectaculaire paarden laten gewoon vele meer zien in de oefeningen ed.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 00:45

HAhaha die Ineke laat je niet kisten joh !
Veteranenwedstrijden zijn er al maar wel erug weinig hoor!
Ik doe nog steeds mee (voorin en wp)
Ik rijd wedstrijden voor mijzelf en mijn paard ,samen tot een geheel te komen,fijne afstemming ,plezier in het dier .
Niet met de ambitie om op de Levade te rijden.

Ik heb les van Loes gehad ,en ik denk maar zo ,als zij een paard in de Z heeft en die gaat goed is ie er ook weer zo uit naar een klasse die ik niet ambieer nl de NBVR.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 00:46

Sorry NBVR moet zijn NVDR Verward

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:48

Maar Gerrie, toch vind ik het dan wel vreemd dat je nog even bij de basis de titels weg wilt halen.
Als ik bv. lees in de P&S/Hoefslag dat haar paard al op Prix St. Georges niveau is, dan vraag ik me toch af wat je nog in de Z2 doet.

Bovendien lees ik dan ook nog stukken over onregelmatigheid in de linkerwending en dan snap ik het echt niet meer Verward : volgens mij staat in het wedstrijdreglement dat paarden die kreupel zijn uitgesloten dienen te worden.
Kortom, profs hebben wel een aantal strepen voor ....

tabioverbu
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: w'werfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:53

je hebt helemaal gelijk!!!!! dit jaar ook weer op de levade, ze bekijken de afstammeling..........
en jahoor..... het is wel zo
ik doe het ook maar met een boerenknol.... maar af en toe kom ik er wel eens doorheen

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 16:30

Tja Fitz waarom profs titels willen weghalen bij de landelijke ruiters kan ik niet beantwoorden...

Juryleden kennen de ruiters en zij hebben ook zo hun voorkeuren das waar.
Maar toch moeten juryleden weer zo professioneel zijn om te beoordelen wat ze zien,en daar zijn profs handig in ja.
En wat betreft niveau..trainen doe je altijd vooruit toch ?En een beetje bluffen hoort er ook bij...helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 20:08

Iemand zei het volgend:

"het is toch diep triest dat je als professional nog je prijsjes moet rijden in de basis?"
Dit ging over Sander Marijnissen die ooit met 1 paard GP is geweest en tegenwoordig alleen nog maar basis rijdt. Het liefst de districts in alle rubrieken en met tg paaden.
Er zou wel onderscheid mogen komen, maar ik kan me er niet echt druk om maken.