Bijrijder gezocht + hoge kosten vragen? Normaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Bijrijder gezocht + hoge kosten vragen? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 11:08

Hallo,

Ik heb even een vraagje, althans discussie vraag: Ik kijk af en toe op marktplaats bij bijrijders gezocht of aangeboden. Wat mij opvalt is dat steeds vaker mensen die een paard hebben een redelijk hoge bijdrage in de kosten vragen. Ik weet inmiddels (heb ook gezocht) dat er diverse topics over zijn geweest. Maar waar het hier om gaat is niet of een bijrijder vergoeding mag vragen ja/nee, maar om het bedrag. Wat is normaal? Hangt ook af van wat je er mee kan, mee mag doen, etc. Ik heb advertenties gezien waar men rond de 160 euro vraagt voor 3/4 x per week of ook eentje van 110 euro voor 2 x per week.

Delen in de stallingskosten is misschien nog daar aan toe. Het gaat hier volgens mij om paarden die zowel recreatief als dressuurmatig/springen ingezet kunnen worden. Omg. Randstad.

Wat vinden jullie nu van deze bedragen? Als je relatief gaat kijken over een maand uitgespreid lijkt het misschien niet veel. Maar toch blijft het een kostenpost. Zou jij dat als potentiele bijrijder dat bedrag ervoor over hebben of niet? Je maakt dus al duidelijk de keuze om een betalende bijrijder te zijn/worden.


Persoonlijk zou ik er waarschijnlijk niet op ingaan, maar dat is mijn mening en dat heeft een andere grondslag.

Dank je wel. Groetjes Willeke


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:14

Ik heb zulke bedragen er niet voor over, vooral omdat ik maar een arme scholier ben en dus niet zo veel te besteden heb.

Ik begrijp aan de ene kant wel dat mensen een bijdrage vragen voor het rijden van hun paard, zij kunnen er dan tenslotte niet op rijden (ook al hebben ze er geen tijd voor omdat ze een bijrijder willen) en in principe mag je het dan als je eigen paard beschouwen. Hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee mag.

Maar aan de andere kant snap ik het niet, jij als bijrijder steekt tijd en moeite in een paard waar de eigenaar zelf niet genoeg tijd voor heeft. Je helpt de eigenaar er toch mee, die misschien anders zijn paard zou moeten verkopen.

Een kleine bijdrage vind ik reeël, maar €160 voor 3 a 4x per week rijden niet. Waarschijnlijk zul je zelf ook geld moeten betalen als je lid wilt worden van een rijvereniging, startkaart moeten aanschaffen, wedstrijden moeten betalen e.d. Tenminste, dat is bij mij wel het geval. Dus dan kom je op een behoorlijk bedrag uit, voor mij dan, en dat is het me niet waard.

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:20

Ik denk dat veel mensen de kosten vinden tegenvallen en dan maar een bijrijder zoeken die ze laten betalen. Ik snap dat niet: als je structureel te weinig geld en/of tijd hebt, verkoop je paard dan!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:22

Persoonlijk ga ik voor een bijrijpaard waar ik niet voor betaal, en dan ben ik niet te beroerd om er geld in te steken. (Lessen, shabrakje, iets leuks e.d.)

Als ik zou betalen zou ik verwachten dat ik verder geen kosten hoef te maken. Zeker als het om bedragen van rond de 100 euro gaat.
Ik zou als betalende bijrijder ook meer verwachten. Goede faciliteiten e.d.

Bij niet betalend: Ik ben dan graag bereid om er geld in te steken qua lessen en dingen die het paard beter maken. Ik verwacht namelijk wel dat het paard er op vooruitgaat. En in dat geval vind ik het niet helemaal reeel om ervoor te betalen, af gezien van lessen e.d.
Ik heb dan ook minder wensen m.b.t. faciliteiten.

Ik heb tot nu toe een bijrijpaard gehad waar ik niet voor hoefde te betalen, maar waar ik wel al het voorkomende stal werk deed, en niet voor 1 paard maar voor een stuk of 5 a 6 (die geen verzorger hadden). En ook voeren e.d. Als ik daar ook nog zou moeten gaan betalen zou ik zo weg zijn.

Voor een paard wat in een volpension stal staat zou ik wel eerder betalen. Dat is het dan ook waard, als het goed is.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een bijrijpaard waar ik niet voor hoef te betalen. Waar ik wel af en toe wat aanschaf en lessen betaal. En dan vind ik het ook leuk om daar wat tegenover te zetten in de vorm van stalwerk. Dat vind ik niet erg.

Vaak kom je dus bij mensen die een paard aan huis hebben, iemand zoeken voor en het rijden én de stal.

:evaw:

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:26

Dat heb ik nu dus ook, ik heb een bijrijdpaard waar ik niet voor betaal, en als ik daar kom mest ik alle stallen uit (dat zijn er 5) en haal ze uit het weiland of zet ze erin. Ben ook niet te beroerd om af en toe wat voor het paard te kopen (hoewel dat niet echt nodig is omdat ie alles al heeft) en ook geld in lessen steken vind ik niet zo'n probleem. De eigenaren hebben zelfs al gezegd dat ze me met de trailer wel naar de les willen rijden (paard staat 6 km van de rijvereniging af) dus wie ben ik dan om te gaan klagen dat ik de les moet betalen? Zo geweldig tref ik het niet gauw meer!

Voor mijn vorige bijrijdpaard moest ik wel betalen, €3,50 per keer dat ik kwam maar de faciliteiten waren niet echt geweldig. Het tuig was slecht onderhouden, er was geen binnenbak in de buurt, zelf stal mesten, en les zelf betalen. Daar ben ik na een half jaar ook mee gestopt, ik had er ook geen tijd meer voor.

En daarvoor heb ik echt een geweldig paard gehad, op een privestal, stallen werden gemest, hoefde niet te betalen, buitenbak en binnenbak op 5 min stappen. Les e.d. zelf betalen maar dat is logisch. En als tegenprestatie moest ik dan de bak harken, tuig onderhouden enzo, geen problemen mee!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:27

Nou nou, dat mensen er geld voor vragen als iemand hun paard wil bijrijden.. En ik ga met Zep mee; als je geen tijd heb, verkoop m dan of wees blij dat iemand anders er aandacht aan wilt besteden...
Als ik een paard van iemand anders rijd vraag ik er zelf geld voor!

She's my lady Lovers


Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:34

Ik betaal ook best veel, 80 euro voor 3 keer per week. Daarentegen is het vlakbij m'n huis, betaal ik weinig voor m'n lessen. En omdat ik een hoge bijdrage betaal, ga ik dus ook niet extra klusjes doen zoals zadel en hoofdstel invetten enzo. Ik mest hem uit, poets en rijd hem.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:37

Ik heb nooit geld gevraagd voor iemand die mijn paard reed. Dat alleen al om volledige zeggenschap en verantwoording over mijn paard te houden.

Op het moment dat iemand betaald heeft degene ook recht op een aantal zaken, wat dan als je paard ziek is of kreupel en er niet gereden kan worden? Betaald de bijrijder dan toch nog die maand, moet je alternatieven gaan bieden?

Sprakeloos

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:42

Ik ben per maand ongeveer 400 euro kwijt aan mijn paard en ik heb een bijrijdster die nu 3 keer per week rijd.
Zij betaald me 90 euro per maand, maar ik betaal ook regelmatig les voor haar.
Op haar dagen is ze vrij om te doen met het paard wat ze wil, en ik vind het bedrag redelijk.
Het is inderdaad zo dat ze me helpt omdat ik niet de hele week kan maar daar heeft ze dus ook een half paard voor. Kan ze zeker geen eigen paard voor houden.
Als ze op een manege zou rijden dan is ze dat geld ook per maand kwijt maar nu heeft ze er qua paard veel meer voor.

Ik draag het leeuwendeel van de kosten en loop ook de risico's, dus zo onredelijk vind ik het bedrag niet al is 90 euro dus best wel een groot bedrag.

Ik denk ook dat het is "wat de gek ervoor geeft", in de randstad moet je als bijrijder best pittig meebetalen, en omdat je eigenlijk geen bijrijdpaard voor minder vind moet je wel (als je een bijrijdpaard wil dan).
En omdat mensen het betalen kunnen de eigenaren het ook vragen.

Tsja, 110 euro voor twee dagen is een hoop geld maar als ik mijn kosten deel zou denk ik ook op zoiets uitkomen.
Als de eigenaar het ervoor kan krijgen dan vindt ik het leuk voor hem/haar; het is een keuze die de bijrijder zelf maakt aangezien het bedrag van te voren bekend is.
Ze is niet verplicht om het te doen.
Ik denk wel dat de eigenaar toch nog wel wat reacties krijgt hoor, zulke uitzonderlijke bedragen zijn het niet.
De eigenaar maakt er ook geen winst mee, dat zou voor mijn gevoel ook schelen.
Stel dat ze per maand maar 200 euro aan kosten kwijt is (bv erg goedkope stalling) en ze zou mij 110 voor twee dagen laten betalen dan zou ik het niet doen! Dat zou ik niet eerlijk vinden.
Maar als de vergoeding gewoon redelijk is met de kosten dan is het niet anders.

Ik denk dat ik als ik bijrijder zou zijn het wel zou betalen; ik vindt het flink wat geld en misschien ook niet helemaal eerlijk maar je hebt hier in de regio weinig keus!
Andere optie is een manege.......dan toch liever flink betalen voor een bijrijdpaard.

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:46

NoaC schreef:
Tsja, 110 euro voor twee dagen is een hoop geld maar als ik mijn kosten deel zou denk ik ook op zoiets uitkomen.
Als de eigenaar het ervoor kan krijgen dan vindt ik het leuk voor hem/haar; het is een keuze die de bijrijder zelf maakt aangezien het bedrag van te voren bekend is.
Ze is niet verplicht om het te doen.


Dat is dus niet altijd het geval, ik heb een keer op een advertentie gereageerd van Marktplaats waar duidelijk bijstond Bijdrage: gratis. Contact gehad met dat meisje, zou voor 2 a 3 dagen per week zijn. En toen kwam ze ineens met het verhaal dat ze toch wel €40 per maand wilde. Is op zich een redelijk bedrag, maar dat had ze er in het begin dus niet bijverteld...

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:49

Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je ermee mag, ik mag bijvoorbeeld op die 3 dagen er alles mee doen, dus ik vind het het geld wel waard dan. En als je bijv heel veel klusjes moet doen, zoals wei poepvrij maken, waterbakken vullen, zadel hoofdstel invetten, zou ik er minder geld voor over hebben. Maar ik heb t gewoon luxe, alleen even mesten en poetsen en rijden!
Off topic Noac, ik zag in je profiel dat je in de uithof werkt. Wat doe je daar precies en hebben ze daar nog vacatures voor een microbiologisch laborant???

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:56

Ben het niet helemaal eens met de stelling: "als je geen tijd hebt dan verkoop je hem toch"!

Ik kan twee dagen in de week niet en de overige dagen wel en heb ik ook alle tijd voor hem! Ik raffel mijn paard nooit even snel af.
Mag ik omdat ik twee dagen echt niet kan dan alleen maar op een manege rijden en geen eigen paard hebben?
Op een manege leer je weinig; inelkgeval veel minder als wanneer je een eigen paard hebt (en priveles) en aangezien ik ook gewoon naar buiten wil kunnen, vertik ik het om op een manege te gaan rijden.

Mijn bijrijdster wil ook niet op een manege rijden (ze kan zelf super rijden) maar wil maar twee a drie dagen per week rijden (heeft ook gewoon een priveleven en een drukke baan) en wil dus ook geen eigen paard.......blijft ook als optie alleen een bijrijdpaard over.
Op een handelsstal rij je verschillende paarden dus kom je ook niet echt verder.

Ik vind dus niet dat ik hem maar moet verkopen omdat ik geen zeven dagen per week tijd voor hem heb!
Als ik niet kom heeft hij dus alle aandacht en verzorging dus voel ik me niet schuldig!

En ik betaal flink en aangezien ik geen filantroopische instelling ben vind ik dat ze best een gedeelte mee mag betalen.

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:01

Ik ben zelf ooit een blauwe maandag betalende bijrijder geweest. 3 keer in de week rijden voor 100 euro per maand. De eigenaresse zocht idd een bijrijder om een bijdrage in de stallingskosten te hebben (en zodat het paard regelmatig op het strand kwam). Ik vond het een redelijk bedrag aangezien ik anders 3 keer per week een manegepaard huurde en daar meer geld aan kwijt was (en het risico had dat het regelmatig een ander paard was en dat ik er dus ook niet echt verder mee kwam).

Ik denk dat als ik nu een bijrijder zou zoeken voor mijn paard ik daar niets voor zou vragen. Heb toch het gevoel dat als iemand anders meebetaald dat je dan een deel van je zeggenschap over je paard kwijtraakt.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:02

Ik ben eerst ook altijd betalende bijrijder geweest en nu ik mijn eigen paard heb, heb ik ook een betalende bijrijder. Ik vind het eigenlijk ook niet meer dan logisch. Als je op een manege zou rijden, dan betaal je toch ook gewoon? Het is toch je hobbie en helaas maar waar, de meeste hobbies kosten nu eenmaal geld.

Wat betreft het bedrag: mijn bijrijder betaalt een evenredig deel van het stallingsgeld van mijn paard, en verder zijn alle kosten voor mij. € 160 voor 3/4 dagen rijden in de week is misshcien wel veel, maar het gaat dan dus om de helft van het aantal dagen en waarschijnlijk dus ook om de helft van het stallingsgeld (als het in de randstad is, zit je toch al wel snel rond de € 300 stallingskosten op stallen waar je goede faciliteiten hebt...)

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:08

ik heb een keer een paard verzorgd en de eigenaren van dat paard hadden er gewoon geen zin meer in
het paard stond weg te rotten in stal dus ik had 7 dagen per week een paard te rijden (en te verzorgen natuurlijk) maar ik heb er niks voor hoeven betalen
ik heb lessen genomen en er op een andere manier geld in gestoken en het paard is er niet slechter van geworden

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:08

Ik heb een bijrijdster voor Bresco die 3 a 4x in de week op hem rijdt. Echter, zij hoeft mij geen cent te betalen. Bresco is mijn paard en het is ook mijn keuze om iemand anders erop te laten rijden. Met dat ik een paard koop aanvaard ik ook de kosten die het met zich meebrengt.
Als iemand dan meebetaalt zou het een gedeelte van de vaste kosten moeten zijn. Zelf betaal ik 300 euro aan stalling, dus dan zou het ca. 150 a 160 euro worden.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:12

Nistria schreef:
Nou nou, dat mensen er geld voor vragen als iemand hun paard wil bijrijden.. En ik ga met Zep mee; als je geen tijd heb, verkoop m dan of wees blij dat iemand anders er aandacht aan wilt besteden...
Als ik een paard van iemand anders rijd vraag ik er zelf geld voor!


Ja ik vind het ook zo gek.
Degene zoekt immers een bijrijder, degene wilt iemand je paard laten rijden, dan is het toch raar om er geld voor te vragen.
Kijk als je zelf iets zoekt kan ik het nog indenken.
Ik heb ook een gratis bijrijdpaard.
Les moet ik wel betalen maar dat vind ik normaal er zo duur is het niet.
Ik help haar mee op wedstrijd en daarom mag ik haar pony bijrijden.
Goed geregeld vind ik!
Maar 100 euro of zelfs meer betalen vind ik onzin.
Als je dat een tijdje spaart kun je bijna een eigen paard kopen!

Brabantse Fries ;)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:12

Ik heb altijd gerekend het stalgeld + hoefsmid per maand wat de kosten voor mij zijn en dat delen door 30 (dagen van de maand) en dat weer maal het aantal dagen dat de bijrijdster rijd per maand.
Dus twee keer per week is x 8 .

Voorbeeld:
Stalling: 200 euro
Hoefsmid: 30 euro (60 euro eens per 8 weken)

= 230 euro delen door 30 = 7,66 euro x 8 (2 x per week) = 61,28 euro per maand.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:54

Ik betaal niks. Ik rij Kasmeria in principe 3 keer per week. Maar daarnaast mest ik haar stal uit (pas sinds deze week, werd eerst gedaan door iemand anders), strooi ik op, haal de paarden uit de wei of zet ze in de wei/paddock, en nog meer van dat soort kleine klusjes. Ik mag Kas als eigen paard beschouwen, terwijl ik er niets voor betaal, dus ik vind het niet meer dan logisch dat ik er op deze manier wat voor terug doe. Spulletjes kopen oid is niet nodig, want ze hebben al veel teveel. Nee, ik ben er erg blij mee (en zij gelukkig ook met mij Knipoog).

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:00

Ik heb een fantastische bijrijdster die ik volkomen vertrouw met mijn paard. Dat is goud waard! Want hoe je ook je tijd indeelt, je kunt niet altijd, je wil op vakantie, je wordt ziek. Dit is voor ons allebei een goede oplossing. Zij kan rijden op redelijk getrainde paarden, kan prive les nemen op een min of meer eigen paard en wij (mijn vriendin en ik) hebben een fijne bijrijdster en meeverzorger!

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:07

Ik ben zelf bijrijder. Betaal euro 45,-- per maand, voor een 9 jarige haflinger die qua dressuur nodig bijgespijkerd moet worden. nooit echt goed ingereden. maar dat ik voor mij wel een uitdaging. Acommodatie met binnenbak, buitenbak, longeerbak, paddock, spuitplaats buiten en een binnen (met warm water). het is niet super luxe maar wel ideaal. direct aan het bos, oprit af, naar rechts en je bent al in het bos. Mag springen (geen vaste hindernissen), dressuur, buitenrijden, wedstrijden.

Mensen zien tegenwoordig die betaling ook als zekerheid dat je komt.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:56

Ik ben al hartstikke blij dat ik mijn bijrijder kan vertrouwen en dat ze gek is op Chinouc. Ik heb echt een geweldige bijrijder en ik zou haar niet eens een bijdrage willen vragen.
Het is voor mij pure luxe dat ik een bijrijder heb.
Ik kan heus wel 7 dagen per week maar ik vind het ook lekker 2 daagjes vrij te zijn.

Bovendien vind ik dat je je bijrijder recht geeft om mee te bepalen over je paard als ze mee betaalt. Ik wil gewoon altijd verandwoordelijk blijven en zelf beslisen hoe en wat.
Betekend natuurlijk niet dat er niks bespreekbaar is en dat ze geen inbreng heeft.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:04

ik vindt het een kwestie van geven en nemen. geld vragen vindt ik persoonlijk wat bitter voor iemand die goed je paard rijdt, en zn tijd erin stopt, alleen vindt ik het af en toe fijn als er een dekje oid wordt gekocht of gewoon een kleine bijdrage. 2 a 3 euro per keer ofzo...maar ik ga meer op de tijd af die de verzorger er in stopt en de enrgie dan het geld, ik vindt dat je dan niet goed bezig bent als je het alleen om het ged doet, dan doe je het toch zelf?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12, posje en 71 bezoekers