Wat kun je verwachten in de B dr/spr?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Wat kun je verwachten in de B dr/spr?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 21:43

Hoi,

Jaja, ook ik ga binnenkort wedstrijdrijden bij de paarden met mijn e-pony. Nu vraag ik me af wat je kan verwachten in de B. Hoe staat een parcour in het B, wat staat daar in bedoel ik eigenlijk?
En de dressuur, natuurlijk is elke jury verschillend..maar hoe goed moet je daarvoor zijn??


ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:03

Kan je alleen een antwoord geven wat de dressuur betreft: in de B gaat het er vooral om dat je op een simpele manier figuren kan rijden die er gevraagd worden. Gewoon netjes op de letter, paard liefst wel nageeflijk. Er wordt niet echt wat van je verwacht en je hoeft er dus niet uitstekend voor te kunnen rijden.

Succes iig!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:00

ga eens een paar keer kijken in de buurt als er concours is,of nog beter ga mee met iemand ,die dan wedstrijd heeft!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:08

ok, en als ie in galop wat crost? Huilen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:09

Had ik laatst bij het aanspringen( ook in de B-dressuur) hij wou een sprintje nemen, maar voor de volte had ik het weer onder controle, ik had toch een 7.
Dus dat is niet zo erg, of bedoel je scheuren de hele tijd?

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:58

En wat als je paard aanspringt in de verkeerde galop? (Mjin paard weigerd in de linkergalop aan te springen)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:25

Als je verkeerd aanspringt en je verbetert t, dan krijg je bijv. een 6(ligt eraan hoe de overgang was)-1.
Blijf je in die galop zitten dan heb je best kans dat je allemaal 4en/3en (5en) haalt voor die galop dat ligt maar net aan de jury.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:34

Voor de B dressuur hoef je niet echt goed te zijn. Maar ik vind wel een vereiste dat je je paard/pony onder controle hebt en je hem toch wel in de goede galop aan kunt laten springen. Een keer fout kan altijd gebeuren, maar als hij altijd de foute galop pakt, zou ik daar eerst nog wat op oefenen.

Verder is de B vrij makkelijk. Overgangen hoeven nog niet exact (tussen 2 letters), je mag de hele proef lichtrijden en fouten worden graag vergeven.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:36

Om B te mogen springen heb je wel eerst een wp in de dressuur nodig.

Als je in je dressuurboekje kijkt, staat er bij elke klasse wat er verwacht word.

B springen is een parcours van een max. hoogte van 1 meter
De breedte van een oxer is max. 130
en van een triple 140

Deze hindernissen kom je dan ook tegen.
Je hebt er ook altijd een dubbelsprong in staan en verschillende lijntjes.

Maar als tip kan ik je alleen maar geven dat je eerst wat oefenen parcoursjes moet gaan oefenen, op een lager nivo en dit onder begeleiding van je instructeur

succes

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:00

bij dressuur gewoon netjes op de letter rijden. bij t springen wachten op de bel......ben ik eens vergeten. stelt zowel bij dressuur als bij springen niet veel voor hoor dus maak je geen zorgen. succes

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:03

Vooral de galop in de B is erg simpel, en altijd t zelfde, een voltetje bij E of B.
Jammer dat je niet meer met 5 winstpunten kan overgaan Huilen
Iig al vast succes met je wedstrijden.
Ik vind toch dat er voor de B wel meer bij komt kijken dan netjes op de letter rijden, paard moet iig nageeflijk zijn, en je moet eigenlijk wel goed aanspringen.( het kan natuurlijk weleens fout gaan)
Maar op de 156 zit je zo, geef je wat extra's dan zit je boven de 160 en hoger.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:45

De laatste tijd is het niveau in de B dressuur wel erg omhoog gegaan, vooral hier in de achterhoek. Met gewoon netjes op de letter rijden en je figuren rijden haal je het niet meer.
Plus dat de jury in de B vaak komt met opmerkingen die totaal niet in de B horen, zoals : hij moet wel wat meer gesloten lopen, en de middendraf wordt vaak vergeleken met de uitgestrekte draf, halthouden moet vierkant enzovoort.
En je kunt pas met 10 wp over......De L gaat me beter af. De proeven in de B zijn inderdaad altijd hetzelfde.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:08

[quote="Pascha"]De laatste tijd is het niveau in de B dressuur wel erg omhoog gegaan, vooral hier in de achterhoek. Met gewoon netjes op de letter rijden en je figuren rijden haal je het niet meer.
Plus dat de jury in de B vaak komt met opmerkingen die totaal niet in de B horen, zoals : hij moet wel wat meer gesloten lopen, en de middendraf wordt vaak vergeleken met de uitgestrekte draf, halthouden moet vierkant enzovoort.
En je kunt pas met 10 wp over......De L gaat me beter af. De proeven in de B zijn inderdaad altijd hetzelfde.[/quote

Ja, haha dat herken ik, opmerkingen die je op zn vroegst in de L2 zou verwachten ofzo.Maar toch kan ik er wel wat mee, opzich heb je die 10 punten zo denk ik.
Maar ik vind dat veel jury's wel een erg spectaculaire middendraf willen zien, ik krijg meestal al te horen dat mn pony zo'n mooie en goede middendraf heeft en dan krijg ik nog maar een 7.
Hetzelfde met halsstrekken, was op de volte bij E of B, keurig tot kniehoogte,nette volte gewoon helemaal goed.
Staat er bij Keurig, met een 7.
Goh als het zo keurig is geef me dan maar een 9.
Iig veel succes, hoop dat je zo door de B heen bent, de proeven zijn erg eentonig en dat gaat je zelf en je paard wel vervelen.(terwijl ik met deze nog maar 3 wedstrijden heb gereden Lachen )


katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:13

bij B springen is het parcour meestal niet zo moeilijk alleen je hebt ook dat er een ingebouwde barage is net zoals bij de L M Z ZZ maar als je dat heb kan je de nummers van de barrage die je moet springen op je hand schrijven dan kan je nog ffies lsnel kijken als je het niet meer weet dat is altijd handig:)
en je moet natuurlijk eerst een wp hebben in de dressuur zoals runningkawa ook al zei:)

Eindelijk L springen
zaterdag 12 juni kringkampioenschap in bergen
zaterdag 19 juni ch in heiloo

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:51

Maar het maakt niet uit of je met dit paard een wp hebt gehaald om te kunnen springen. De regels zeggen volgens mij dat jezelf eens in je leven een wp in de B-dressuur behaald moet hebben, voordat je mag gaan springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:01

Pascha schreef:
Maar het maakt niet uit of je met dit paard een wp hebt gehaald om te kunnen springen. De regels zeggen volgens mij dat jezelf eens in je leven een wp in de B-dressuur behaald moet hebben, voordat je mag gaan springen.

klopt


Citaat:
je hebt ook dat er een ingebouwde barage is

En ingebouwde barage, niet zo vaak hoor Lachen
Tenminste niet in onze regio

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:27

Wordt er in de B wel barrage gereden? Volgens mij alleen op stijl toch?

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:33

Een barage op stijl.
Dus net zo vals als dresuur Haha!

Dus maken dat je in de L zit *LOL*

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:13

Als ik kijk naar mijn 2 B wedstrijden met 4 proeven en voor elke proef een winstpunt dan zou ik zeggen dat de B dr erg mee valt. Vooral in mijn 2e wedstrijd liep hij echt niet goed ontspannen. Maar hij doet wel braaf alle overgangen.

Ik vind B spr nog best pittig hoor. Je moet in ieder geval goed kunnen sturen in galop en toch ook wel een regelmatige arbeidstempo kunnen aanhouden. Ook moet het paard wel terug willen komen als jij dat wilt.

Toevallig heb ik een erg braaf paard wat ook springt als je hem er een beetje rot (lees kort) voor zet, maar er zijn natuurlijk ook paarden die dat niet doen. Probleem bij mij is vooral dat hij over de rechterschouder wegloopt en dat betekent dus dat ik bijvoorbeeld in een gebroken lijn erg naar binnen val en dan kom je qua afstand rotter uit.

Ik vind dat je met je paard dressuurmatig toch wat verder dan B moet zijn om een B parcours te kunnen springen. Vooral dan voor het stuurwerk en tempocontrole.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:28

Nu ik in de B-dressuur zit kan ik al zeker L1 niveau rijden met dit dier, ik ga ook nog maar 1 wedstrijdje B starten als het goed is.
Over het algemeen kan je ook wel 169 puntjes halen, ook al laat je geen superproef zien.
Wat wel leuk en leerzaam is , is om na de proef even langs de jury te gaan met je paard aan de hand en vragen of hij/zij nog commentaar heeft.
Vooral als je 2 proeven hebt kan dat heel fijn zijn omdat je dan nog iets kan aanscherpen voor je 2e proef.
Over t algemeen willen ze wel commentaar geven.Vaak krijg je ook een complimentje en dat is dan weer goed voor je ego Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _xManadisx_, annelieke92, nnicolex en 34 bezoekers