welke hengst voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:18

Wow, super merrie. Waar koop je zo'n paard, nee geintje. Maar deze merrie met dat papier zou ik best in mijn stal willen en als ze ook nog super springt zoals je zegt (en wat ik graag geloof) nog 10x liever.

janneke87

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:39

maar rinske ginus is ook internationaal 1.50 geweest met ulrich kirchhoff maar nu niet meer want hij is geblesseerd. maar ik heb hem zien lopen en hij had super gangen en ik ken 3 nakomelingen van ginus
ze kunnen allemaal superspringen en zijn allemaal heel rustig en lief en dat ze niet zo groot zijn maakt niet uit want renville en ginus zijn allebei in de topsport geweest dus dat bewijst dat al weer. maar mijn paard is ook 1.62 (ook nakomeling ginus) maar ik ben ook 1.62 dus is voor mij perfect.
dus het zegt niks... maar goed meningen kunnen verschillen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:48

Ja dat is wel zo, maar Ginus is voor geen enkel stamboek meer goedgekeurd, dat betekent dus dat je een register-B veulen krijgt waar je helemaal niks mee kunt. Niet naar keuringen enz. Dat is gewoon absoluut niet slim.
Hij fokt ook kortbenige veulens en deze merrie heeft al niet de langste benen. De cominatie vind ik nou niet denderend hoor.
Staat Ginus trouwens überhaupt nog wel ter dekking? Volgens mij niet hoor.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 18:03

Ginus is dus nix volgens jullie (ik heb zelf even gekeken, en vind het eigenlijk ook nix voor mijn paardje) maar wat raden jullie dan WEL aan?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:26

Een Pilot afstammeling, Iroko bijvoorbeeld Haha! Moet je wel diepvries willen, anders wordt het een beetje moeilijk Haha!
Of wat dacht je van Solitair, de jonge Voltaire Lachen Hele mooie hengt met zeer goede gangen en fijn springen.
Staat ter dekking bij stal Nieuwmoed, fam. Jurrius.
http://www.horsenl.nu/kwpn/jur3orp.htm

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:21

Excuseme schreef:
Ik zou aan iets als Iroko of Epilot denken. Jouw stamboom is nogal divers, met vele mooie namen opgetuigd. Om iets aan consitentie in te bouwen, zou ik nu lijnenteelt doen. Je kiest dan voor de beste hengst in je stamboom, wat mij betreft Pilot en probeert die te dupliceren. je zou ook nog eens kunnen kijken of er een goede hengst is uit een pilot-moeder.
Als het dan op papier er goed uitziet, controleer je even of type en temperament ook goed te kruizen is op deze wijze.


Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten. Wil een goed sportpaard fokken dan zul je hoe dan ook moeten proberen om gelijke genen te vinden.
Alleen gelijke genen geven gelijke resultaten. Zowel uiterlijk als innerlijk.
Wat je als eerste zou moet proberen een stel hengsten uit dezelfde bloedlijn te selecteren. Aangezien jouw merrie heel veel Arabisch bloed voert, kun je ook met dezelfde bloedlijnen in die richting kijken. Maar dan wel eentje die heel weinig of praktisch geen Volbloed voert, aangzien die invloeden al goed zichtbaar zijn bij de merrie. Vervolgens kijk je bij deze hengsten wat ze expliciet wel hebben en wat ze niet hebben in vergelijking met de merrie. Als je dan de keuze hebt gemaakt, ga je na of het karakter bij die van de merrie aansluit. M.a.w. als jouw merrie een wat moeilijk karakter heeft, moet de geslecteerde hengst een uiterst werkbaar en handelbaar karakter hebben. Anders valt hij af en moet je naar keuze 2. Kijk vervolgens of de prestraties voldoen aan de verlangde eisen. D.w.z. hoe is zijn aanleg in de versschillende disciplines. De gekozen hengst hoeft dus perse niet ook een topsportpaard te zijn. Elk topsportpaard is nog geen tophengst en elke tophengst is niet altijd een topsportpaard. Ik zou binnen het kader van de discussie eens proberen een selectie te maken zoals ik boven heb omschreven. Projecteer die foto's op het scherm en ga dan eens kijken welke hengst de meest positieve invloed op jouw merrie zou kunnen uitoefenen.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 10:01

ik zat zelf ook al een beetje in de richting van iroko - Epilot, te denken. Maar wat vinden jullie van goldwing?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:43

sokje87 schreef:
ik zat zelf ook al een beetje in de richting van iroko - Epilot, te denken. Maar wat vinden jullie van goldwing?


Nog even in aansluiting op mijn vorige reactie. Waar je ook rekening mee dient te houden, is de maat. Je zult dus ook moeten weten de maat van de moeder, de grootmoeder en zo mogelijk de overgrootmoeder. Die informatie geeft je een beeld hoe constant de lijn in de stokmaat fokt en of daar factoren aanwezig waar je rekening mee moet houden.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:45

Oklund Haha! (Holland x Pilot)

janneke87

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:13

maar ik kom nog ff zeuren over ginus... hij is wel goedgekeurd bij t aes en staat ter dekking bij de dalhoeve dus je krijgt dan géén b-registerveulen maar een goed veulen..! en als je niet gelooft dat hij internationaal springen is geweest moet je maar ff op deze site kijken!!!!!
http://www.wvanstam.nl/ginus/Ginus.htm zo genoeg gezeurd haha...!
xxxx

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:14

Janneke, ik wéét dat hij internationaal springen is geweest.
Sorry, maar de hengst past gewoon niet op de merrie, en ze vind dat zelf ook.
En het AES is nou niet dat je zegt van een heel goed bewezen stamboek, zoek maar eens met de zoekfunctie, er is al meer dan genoeg over geschreven. Je krijgt bij het KWPN wel een register-A veulen, dus geen VB papier. En hij is niet voor niks op wacht gezet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:40

Rinske schreef:
En het AES is nou niet dat je zegt van een heel goed bewezen stamboek.


Denk niet dat je nu nog welkom op de clinic bent Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:00

sarabande"]
[quote="Rinske schreef:
En het AES is nou niet dat je zegt van een heel goed bewezen stamboek.


Denk niet dat je nu nog welkom op de clinic bent Haha!
[/quote]

Jij doelt op het EASP Sarabande.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:20

sokje87 schreef:
ik zat zelf ook al een beetje in de richting van iroko - Epilot, te denken. Maar wat vinden jullie van goldwing?


Wellicht kun je eens kijken naar de hengst Pablo uit Pilotlijn. Sluit compllet qua pedigree aan bij jouw merrie en heeft veel wat jouw merrie te kort komt. Zijn pedigree kun je onder datahorse vinden en als je de heer Coolen mailt wil hij je wel een foto mailen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:28

Anna42"]
[quote="sokje87 schreef:
ik zat zelf ook al een beetje in de richting van iroko - Epilot, te denken. Maar wat vinden jullie van goldwing?


Wellicht kun je eens kijken naar de hengst Pablo uit Pilotlijn. Sluit compllet qua pedigree aan bij jouw merrie en heeft veel wat jouw merrie te kort komt. Zijn pedigree kun je onder datahorse vinden en als je de heer Coolen mailt wil hij je wel een foto mailen.
[/quote]

Als je het lief vraagt, wil anna misschien de boodschap wel doorgeven!

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 13:31

anna, wil je alsjeblieeeeeeeeeeeeeeeeeft de boodschap doorgeven? Plies? Knipoog

roderigo

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:39

toch is germes z ook goed bloed ik heb een paard en hij is de opa ervan maar het is niet een makkelijk karakter.misschien is het ook wel leuk om naar dressuur hengsten te kijken,misschien moet je zoeken naar niet zo bekende hengsten,maar wel goedgekeurde natuurlijk. succes in iedergeval

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:33

sokje87 schreef:
anna, wil je alsjeblieeeeeeeeeeeeeeeeeft de boodschap doorgeven? Plies? Knipoog


Ik heb er nog een gevonden die wellicht qua type nog beter aansluit de hengst Prado ook uit de P-lijn maar in aan de moederskant met de OostPruisen nog meer aansluiting heeft.
De afstamming staat onder Datahorse. Zij foto kun je vinden onder Rheinlandzuchtverband