Bang van spray, hoe laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Bang van spray, hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 23:23

Veerle is niet veel echt bang van iets, meestal is ze toch wel geinterreseerd, en wil alles heel graag zien.. Maar zodra je met een spray aan komt, of zo'n antiklitspuit, raakt ze echt helemaal in paniek. Als ze vast staat gaat ze heel angstig hangen, en ze doet dit imo echt niet om vervelend te zijn, maar echt uit angst.
Als ze los staat (ik poets altijd los, ze kan prima stil blijven staan) rent ze ook meteen heel erg angstig weg. Als ik haar gewoon zelf vast hou aan het halstertouw gaat ze ook achteruit lopen, en proberen weg te rennen. En ze heeft er dan ook alles voor over, maakt hier niet uit hoe, maar dat ze wegkomt is voor haar zeker. Heb van alles geprobeerd, stapje voor stapje laten wennen, eerst van ver af sprayen. Dan dichterbij, dan op haar, niks werkt, ze word alleen maar banger. Boos worden werkt ook niet.
Ik ken haar ondertussen redelijk goed, en heb echt het idee dat dit angst is en geen aanstellerij.
Maar nu de vraag, hoe kan ik zorgen dat ze hier over heen komt?


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:32

Spray op een spons en dan met spons haar lichaam doen Knipoog

Dan omzeil je het probleem. maar ik weet momenteel even geen goede tips om haar aan de spray te laten wennen (of het moet zijn: stug doorsprayen totdat ze een moment stil staat of rustiger wordt. Dan acuut stoppen. Volgende dag idem. Na een paar dagen valt hopelijk het kwartje dat raar doen geen zin heeft en dat rustig stilstaan het voor haar gewenste resultaat heeft).

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:34

een ander paard langs haar zetten en die inspuiten misschien?
of met een handje brokken dat spuitding laten besnuffelen en dan de andere kant inspuiten zodat ze aan het geluid went.
Door de brokken blijft ze mss wel staan.
als je haar op een andere manier wilt inspuiten moet je gewoon een doekje erbij pakken, maar daar los je het niet mee op.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:38

het kost veel tijd om een angst te overwinnen vooral als deze gegrond is op eerdere gebeurtenissen
toch is het probleem uit de weggaan geen goede oplossing
ik zou haar ergens neer zetten met haar achterkant richting de muur haar zelf vast houden en toch heel voorzichtig confronteren en dit herhalen elke dag eerst een keer spuiten en het dan opbouwen als je toegeeft aan haar angst zal ze er denk ik niet overheen komen

pmarena

Berichten: 48035
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:08

Bij Rena was het zo erg dat ze spontaan aan de diarree raakte als ik met een spuit-iets aankwam...heb ook eerst vanalles geprobeerd , en op een gegeven moment besloten : nu moet ze er maar doorheen !

Paard aan halstertouw in de ene hand , spray in de andere en stug volhouden. Nou dat was dus fout helaas

Rende als een gek rondjes om me heen , kon haar NET vasthouden want ze BLEEF rennen en trekken om weg te komen.

Dus toen heb ik het eigenlijk opgegeven.

Maanden later werd ik weer strijdlustig , was haar vertrouwen inmiddels weer een stuk toegenomen door de tijd en ben ik weer heel domweg begonnen. Eerst een spray met water vullen en net doen alsof je iets staat te sprayen op een afstand die ze nog net aankan.

Zodat ze went aan het geluid bij haar in de buurt en dat dat niet eng en niet bedreigend is. Gewoon heel dom doen , net zo simpel als zou je zoals elke dag een paar laarzen ofzo aantrekken , echt heel simpel even doen. Zodat je zeker weet dat jij niet raar erover doet en dat dier dat oppakt en daardoor het als iets bijzonders gaat zien dat sprayen.

Bij Rena was het zo gepiept en mocht ik haar staart doen , een beetje bibberig dat wel Haha! Het gevoel van de spray op de huid daar zijn ze ook niet kapot van Haha!

Nou ja , zo steeds een beetje oprukken.

Ik spray eigenlijk nooit wat dus het zakt elke keer weer weg bij Rena.
Nu van de zomer met vliegenspray moest ik haar weer even mak erop maken. Ze vindt het nog steeds een onprettig iets maar ik kan nu met af en toe een correctie als ze wil wegwezen Haha! , haar hele lijfje doen , buik / liezen/benen alles tot aan haar oortjes. Ook onder haar kin mag het nog NET. Als ze los staat laat ze het ook allemaal toe . Ze vindt het nog steeds niet prettig maar ze gedoogd het zeg maar Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:23

Blijven praten tegen haar of gaan zingen Lachen
Dan hoort ze het geluid niet.
En gewoon onder het poetsen een spray geluid maken (klinkt dom maar dan went ze aan het geluid Lachen )

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:34

Je kan het ook gewoon op een doek sprayen en dan over de huid uitsmeren

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:35

gijsenkim schreef:
Je kan het ook gewoon op een doek sprayen en dan over de huid uitsmeren


Maar dan omzeil je het probleem Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:38

Feetje"]
[quote="gijsenkim schreef:
Je kan het ook gewoon op een doek sprayen en dan over de huid uitsmeren


Maar dan omzeil je het probleem Lachen
[/quote]

Waarom zou je een probleem creeeren Haha!

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:46

Inka vind het ook super eng. Daarom begin ik altijd tegen haar te praten als ik iets op haar wil sprayen zodat ze het geluid niet hoort en is er niks aan de hand.

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

Stefanie

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:56

ik zet altijd de radio in de stal wat harder aan, dan hoord hij het geluid van het sprayen niet meer, en is het probleem over!!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:15

Cartuja vond het in het begin ook niet leuk. Veel belonen en dan sprayen. Werkt bij haar supergoed. Ze vindt het nu niet eng meer.


Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:58

Hey,

Chubby was vorig jaar nog panisch voor een spray. Maar je moet gewoon doorzetten: je begint met 1x sprayen en dan wat lekkers en kalmeren. De volgende dag 2x sprayen, wat lekkers en kalmeren en zo kun je dat opbouwen. Ze merken zo dat sprayen eigenlijk juist leuk is: daarna volgt namelijk wat lekkers
Ik ben dit jaar al vroeg begonnen met sprayen, zodat ik haar helemaal kon insprayen toen het echt nodig werd.. Chub is nu behoorlijk relaxed eronder en blijft gewoon rustig staan alsof het de normaalste zaak van de wereld is (en idd: dat is het ook! Schijnheilig )

groetjes,
Jacqueline


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:58

gewoon dom doorspuiten. Eldina heeft dat ook, ze sprong zowat bovenop me als ik met die spray aankwam, flipte echt compleet.
Gewoon goed vastzetten/vasthouden dat ie niet los kan komen, tegen m blijven praten, geruststellen, en dom doorspuiten. Als je klaar ben goed belonen en wat lekkers geven, zo is mijn geflipte merrietje er doorheen gekomen.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:00

Het 'gewoon doen' is hierbij wel van belang. Als jij al aan komt sluipen met de spray, achter je rug verbergen etc etc dan zal het paard al denken dat er iets aan de hand is. Als je de spray gewoon pakt alsof het bij wijze van spreken een hoevenkrabber is dan is er al wat minder reden om bang te zijn.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:46

Begin gewoon met alleen de benen te sprayen. En dan na verloop van tijd steeds hoger. Dan dr rug, dr achterwerk en dan naar dr hals. Zo heb ik het gedaan bij een paard dat een spray ook niet gewend was. Het ging redelijk na een poos. Veel tijd en geduld steek je er wel in.
En anders zit er niks anders op om met de spray op een doek te spuiten en zo in te wrijven.
Succes!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:02

Goed om je lichaams taal denken, ontspannen naar beneden kijken en dan met een plantenspray naast je sprayen, met je andere hand blijf je haar aaien. Zodra dit goed gaat ga je voor haar sprayen. En dan op een plekje op haar lichaam. Als ze gaat lopen, loop je rustig met haar mee. Wel stoppen zodra je een teken van ontspanning ziet. Jouw lichaamstaal en timing is erg belangrijk, ben jij gespannen is je pony dat ook, stop je te laat, kan dit ook nare gevolgen hebben.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:17

gijsenkim"]
[quote="Feetje"][quote="gijsenkim schreef:
Je kan het ook gewoon op een doek sprayen en dan over de huid uitsmeren


Maar dan omzeil je het probleem Lachen
[/quote]

Waarom zou je een probleem creeeren Haha!
[/quote]

het is niet een probleem creeeren, maar juist een oplossing zoeken om dit op te lossen. Stel dat het paard straks een wond heeft die gesprayed moet worden, dan is het toch wel handig dat hij niet bang is van de spray!

De manier die Pmarena beschrijft werkt erg goed. Het heet desensibiliseren (mooi scrabble woord Knipoog ) en het werkt eigenlijk met alle enge dingen. Voor een extra uitleg kun je kijken op www.paardnatuurlijk.nl

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:40

Adri (haf) had het ook. Ik bond hem niet vast (hij bleef net als Veerle, tijdens het poetsen keurig stil staan), maar ik liep gewoon achter hem aan de wei in als hij er vandoor ging, omdan gewoon verder te sprayen Haha! Zo zet je geen enkele druk op je paard en heeft hij het gevoel dat hij er vandoor kan gaan wanneer hij ook wil. Na 5 keer vond hij het dan ook niet meer eng. Belonen is ook heel erg belangrijk!

Ook Licor, die heel erg bomproof is, vindt de spray maar niets. Gelukkig leert hij erg snel, en nu weet hij al dat het allemaal NIET eng is. Bij hem is het voordeel dat hij het respect heeft om niet te trekken als je hem vast houdt (hangen aan de muur doet hij wel van angst, maar dus NIET als je hem vast hebt) met als gevolg dat ik hem gewoon vast kan houden, tegen hem zeggen dat het allemaal goed is, en dan kijkt hij heel erg angstig, maar loopt niet weg!

Succes!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:22

Pinky deed dit vroeger ook erg. Het begon door veerrust, hij werd helemaal angstig.
Later was hij ook bang van een plantenspuitje een antiklit spuit.
Eerst liet ik hem rustig wennen enz maar na weeeeeken hielp het nog niet.
Sinds een tijd begin ik met spuiten als hij kort vast staat en dan ga ik gewoon door. Bij zijn hoofd moet hij er niets van hebben maar de rest is niet meer zo erg. Beetje drentelen soms, maar dat neem ik dan maar voor lief...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:27

Ik heb nu een spray waar geen druk op staat zeg maar. Zelf die vind Nuala nog reuze eng, maar ik spuit gewoon door.
Alleen op haar hals en hoofd spuit ik het op mijn hand en smeer ik het dan met mijn hand op haar nek of hoofd. Een doekje is namelijk net zo verdacht.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:31

Kiara was ook zo angstig van sprays. Antiklitspray gebruiken was geen optie.
Tegenwoordig wordt ze iedere dag met vliegenspray ingespoten, en nu is ze er gelukkig erg makkelijk geworden.
De eersts dagen moest ze wel worden vastgehouden in de box, terwijl eenander de spray hanteerde.
Veeeeel oefenen dus lijkt mij.


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:56

Eerst op een afstandje op een doekje spuiten en steeds dichter bij gaan staan. an went ze eerst goed aan het geluid.
Zodra je het doekje in kan spuiten als je naast haar sta probeer je weer eens op haar vacht te spuiten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tancreda4

Berichten: 24008
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:27

Wat bij mijne heeft geholpen, was op de spuitplaats. Tussen twee touwen vast zetten, in een redelijk kleine ruimte. Dan geven paarden zich snelelr over, omdat ze toch nergens heen kunnen. In stal is ze nogsteeds panisch, maar op de poetsplaats (gewoon in de nauwe gang) gaat het nu prima.
Wat Dennis hierboven zegt vind ik oook wel een goed iets.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:54

http://www.paardnatuurlijk.nl/index.htm

Hier even kijken!!
Echt, het helpt, er staat een Er staat een kopje: vliegenspray, staat precies uitgelegd wat je moet doen. En heel logisch eigenlijk Lachen
Hopenlijk werkt het bij jou ook

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 bezoekers