Ringworm besmettelijk voor de mens???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Ringworm besmettelijk voor de mens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 23:39

Hallo

Mijn verzorgpaard heeft ringworm en nu lees ik enge verhaaltjes van bokkers.
Ik krijg spontaan jeuk, kan ik hiervoor een in enting halen?


Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:40

Hoi Adriana,

Ik weet heel zeker dat het ook voor de mens besmettelijk is, ik weet niet of je er een enting voor kunt halen, maar het lijkt me van niet. Succes ermee!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:41

Volgens mij geen enting, maar als je het hebt moet je het behandelen met een zalf volgens mij.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 23:42

is er niks preventiefs

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:52

Ik weet zeker dat het besmettelijk is voor mensen. Ik denk dat je het beste de veearts om advies kan vragen (of de huisarts natuurlijk Haha!). Ik zou in ieder geval aparte kleding gebruiken bij je verzorgpaard en het lijkt me verstandig om je handen regelmatig te wassen met desinfecterende zeep. Vergeet niet om behalve je paard, ook je eigen kleding te behandelen en alles wat verder met je paard in aanraking komt.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 00:22

O joepie heb ik weer, hoe lang is de incubatie tijd?

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 00:56

Ik heb wat informatie van drie verschillende site gehaalt maar er staat niks over een incubatie tijd

Party!! Ringworm
Ringworm wordt veroorzaakt door een schimmel. Het komt het meest voor bij kinderen en is zeer besmettelijk. Het wordt overgebracht door het gemeenschappelijk gebruik van kammen, borstels en hoeden.

Behandeling:
Bij ringworm op de huid kan alleen uitwendig behandeld worden d.m.v. Tea Tree-olie. Drie maal per dag de huid insmeren met Tea Tree-olie. Daarna goed de handen wassen. Indien de ringworm zich bevindt op de behaarde huid is het noodzakelijk ook inwendig te behandelen met Pau d'Arco, Naturally, 3 x 2, en Astragalus, Naturally, 3 x 1.
____________________________________________________________
Party!! Ringworm is geen worm maar een schimmelinfectie (tinea) die de huid infecteert. Er ontstaan jeukende, schilferende plekken. De meest voorkomende plek is de behaarde hoofdhuid, delen van de romp of de voeten. Ringworm van de voeten staat bekend als badkamer- of zwemmerseczeem. Bij ringworm op het hoofd ontstaan kale plekken. Ringworm op de romp begint als een kleine ronde, rode plek die schilferig is en jeukt. Deze plek wordt geleidelijk groter tot een middellijn van 3 cm is bereikt. Na één tot twee weken kunnen vlakbij andere plekken zichtbaar worden en op dezelfde manier ringvormig uitgroeien.

De aandoening komt voornamelijk voor bij kinderen. De aandoening is besmettelijk en kan ook worden overgebracht door de hond of kat. Met uitzondering van de voetschimmel, moet ringworm door een arts worden behandeld met een schimmeldodende zalf. Zodra bovenstaande symptomen zich voordoen is het belangrijk dat je een arts raadpleegt.
_____________________________________________________________
Party!! Ringworm
Foto: Ringworm

Omschrijving
Een ringworm is een infectie veroorzaakt door een schimmel die gelokaliseerd is op de romp en ledematen. Medische termen zijn “tinea corporis’(= op de romp) en “tinea cruris” (= in de liezen en benen) . De naam ringworm verwijst naar de verschijningsvorm van de schimmelinfectie; een cirkelvormige huidafwijking.
Een ringworm is de meest voorkomende huidschimmelinfecties onder patiënten in zowel Nederland als België.

Hoe ontstaat het
Schimmelinfecties komen in de natuur veel voor, niet alleen bij mensen en dieren maar ook bij planten en voedsel. Denk bijvoorbeeld aan schimmel op brood of kaas.
Een ringworm ontstaat door een infectie met een schimmelsoort die in staat is om de menselijk huid te infecteren. Deze schimmels worden “dermatofyten” genoemd. Huidschimmels voeden zich met materiaal van de buitenste laag van de opperhuid, de hoornlaag. Schimmels planten zich voort door middel van sporen die onder voor hen gunstige omstandigheden weer kunnen uitgroeien tot schimmels.
Iedere soort huidschimmel kan een ringworm veroorzaken. Meestal zijn de verwekkers M. canis, T. rubrum, T. mentagrophytes, E. floccosum. Bij een ringworm dient men altijd te denken aan huis- en troeteldieren als besmettingsbron.

Wat zijn de verschijnselen
We zien één of meerdere scherp begrensde ringvormige roodschilferende huidafwijkingen. De rand is wat verheven en rood, in het middendeel lijkt de huid te genezen. Vaak klagen patiënten over lichte mate van jeuk of branderigheid. Bij mensen met een verlaagd afweer (bijv. AIDS , na orgaantransplantatie, bloedziektes), kunnen schimmelinfecties op de romp uitgebreide vormen aannemen.

Hoe wordt de diagnose gesteld
Meestal zijn de afwijkingen bij een ringworm zo kenmerkend dat de diagnose op het blote oog kan worden vermoed. De “kroon” op de diagnose vormt echter het aantonen van schimmels onder de microscoop . Hiertoe plukt of schraapt uw arts een hoeveelheid schilfers af van het aangedane huidgebied en bekijkt deze na een eenvoudige bewerking onder de microscoop. Dit onderzoek duurt slechts enkele minuten. (Klik hier voor een foto)
Andere huidafwijkingen kunnen sterk lijken op een ringworm bijvoorbeeld, nummulair eczeem, psoriasis, granuloma annulare, impetigo en pityriasis rosea (huidgriep). Indien de “vermeende ringworm” door uw huisarts is behandeld als een schimmel infectie en de afwijkingen gaan niet weg, kan er sprake zijn van één van de genoemde aandoeningen. Hiervoor wordt u naar de huidarts doorverwezen. Indien nodig, wordt er een huidbiopsie afgenomen om meer zekerheid te hebben over de diagnose.

Wat is de behandeling
A.. UITWENDIGE MIDDELEN
- Een ringworm wordt in het algemeen behandeld met een crème of een zalf, waarin een schimmeldodend of groeiremmend middel is verwerkt en die meestal één of tweemaal per dag dun moet worden aangebracht (bijv. Daktarin of Nizoral). Men dient deze behandeling ook nog enige tijd voort te zetten nadat de huidafwijkingen zijn verdwenen.

B. INWENDIGE MIDDELEN
Bij uitgebreide of hardnekkige schimmel infecties krijgt u een tablettenkuur voorgeschreven met schimmeldodende middelen. Deze middelen dient u in een kuur periode te gebruiken. Een behandelkuur duurt minimaal zo’n 3 maanden. In hardnekkig gevallen kan een behandeling tot zelfs 6 maanden duren vóórdat een bevredigend resultaat, wordt bereikt.Voorbeelden zijn Trisporal (itraconazol), Lamisil (terbinafine) en Diflucan (fluconazol).

Wat kunt u zelf eraan doen
Rest van uw gezin en inwonenden en huisdieren (dierenarts) laten nakijken en eventueel meebehandelen.

Wat zijn de vooruitzichten
Er bestaat geen levenslange immuniteit na een schimmel infectie. Dat wilt zeggen dat u of opnieuw besmet kan raken indien u weer in contact komt met de ziekmakende schimmelsporen.

Afbeelding

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:18

Hehe, wat een ronduit smerige foto! Haha! Hoe was je douche? Tong uitsteken

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 15:48

Hahahahaha nou ik heb me heel erg gescrubt.
Ik wil er niet zo uit komen te zien Boos!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:13

Hey,

Het is inderdaad besmettelijk voor mensen, wat ik heb het zelf ook gehad!!!!!!!

..........................................................

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:30

getsie ziet er smerig uit! Misschien helpt die zeep van unicura dat anti bacteriale zeepje.

♥ Nero † 18-2-2012
Diesel ♥ Nog 10 punten verwijderd van het Z :D
Wil jij betaalbare wimperextensions? Check http://perfecteyelashes.simpsite.nl
Voor mooie wimperextensions klik hier!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:52

Het is iid besmettelijk. Ik heb het gelukkig zelf nog neit gehad.
Er zijn wel zalfjes voor te krijgen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 18:10

Ook preventief?

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:08

Is idd. super besmettelijk! Dus kijk heel goed uit!
10 jaar geleden hadden mijn katten het ook en ik kreeg het dus ook.....en kreeg daar ook nog eens "krentenbaard" (dacht dat je het zo noemde) bij, dat is een reactie op de ringworm. Ik kreeg deze op mijn voorhoofd, als je dat krijgt (beter nog daarvoor) direct naar je huisarts gaan, ik was er redelijk snel bij maar heb er nu nog steeds een gat van in de huid op mijn voorhoofd zitten, gaat nooit meer weg, het vreet nl. je huid en het onderliggende weg, het vreet dus naar binnen en dat is echt een afschuwelijk gezicht. Zelfs nu schaam ik mij nog wel eens een klein beetje voor dat vreemde litteken op mijn voorhoofd.
Ik zou als ik jouw was nu al naar je huisarts gaan, deze kan kijken met een groene (of was hij nou blauw) lamp of je het zelf ook hebt, onder de lamp licht het dan fluor groen op als je er zelf ook mee besmet bent, zo kan je een krentenbaard infectie voor zijn (overigens komt krentenbaard ook voornamelijk bij kinderen voor hoor maar ja, ik was toch ook al 27 toen ik het kreeg....)
Ik hoop echt voor je dat je het zelf niet hebt!
Succes!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:42

Haha. zeker besmettelijk. Ik heb eens op een een paar dagen op een kat met ringworm gepast en ik was daar het huis nog niet uit of ik had het zelf Knipoog Zag er bij mij overigens niet zo ranzig uit als op de foto hierboven hoor. Is na behandeling met daktarin ook weer gewoon verdwenen...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 22:41

O my... ik krijg nu toch angst hoor, maar de ringworm soort bij katten is die anders dan bij paarden?
Ik heb mijn handen vandaag al heel vaak in een imaverol sopje gehad!!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:27

Een vriendin van me had het ook. Maar na een week heeft ze een of ander goedje opgehaald en na een week of anderhalf was het ook weer weg. (ze heeft zelf trouwens niemand besmet Tong uitsteken )

Ik hoop voor je dat je het niet krijgt!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:32

Ehm... antibacteriele creme... Een schimmel is niet gevoelig voor antibiotica, alleen voor fungistatica/-cida. Dus even naar de huisarts en het is zo (bij juiste manier van toedienen enzo) opgelost!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:54

Ik heb het ook gehad op mijn rug. Krijg je he, met kort shirtjes Lachen
Het ziet er meer uit alsof er een peuk op je rug is uitgedrukt, verder doet het niet echt zeer in heb begin, dus ik merkte er in eerste instantie niks van.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:07

Is inderdaad besmettelijk, ik heb het zelfs 2 jaar achter elkaar gehad in de zomer, geen idee waarvan Verward
Maar op die foto hierboven is het wel heel extreem, meestal zijn het hele kleine, jeukende plekjes die na een tijdje binnenin genezen en de ring daarbuiten dus steeds een beetje groter wordt.
Was na een paar weken weer weg met een zalfje

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Stp en 53 bezoekers