Leren of neopreen longeersingel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Leren of neopreen longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 20:23

Aangezien ik nu dus met 2 longeersingels zit wil ik er eentje weer verkopen...

Ik heb een best mooie leren longeersingel. Zitten 5 ringen aan: 2 aan de zijkanten en 1 bovenop. De laatste ring zit ong. ter hoogte van de overgang rug/buik.

De neopreensingel heb ik nog niet gezien, maar is in goede staat en zal waarschijnlijk meer ringen hebben, aangezien ik deze in combinatie met een pessoateugel gekocht heb.

Ik wil de singel dus ook gaan gebruiken om een pessoateugel te bevestigen... De hoge en lage positie zal wel lukken met die leren singel, dressuurpositie ook, maar de middenpositie gaat dus niet, die ringen ontbreken dus.

Nu zijn mijn vragen:

  1. Wat zijn de voor- en nadelen van neopreen?
  2. Wat zijn de voor- en nadelen van leer?
  3. Kortom: welke zouden jullie zelf houden?

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:00

Ik heb zelf een katoen meer, maar als ik jou was zou ik voor neopreen gaan. Hier zitten dus meer ringen aan. En het midden is voor pervinco ook belangrijk, met name voor zijn rug!
Leder is natuurlijk mooier, maar neopreen heb ik nu dus ook als singel, en dit vind ik gewoon fijner. Ook voor het paard.
Bij de pessoa zat dus de neoprenen, hier is altijd mee gelongereerd door diegene. Dus kan jij die nou gewoon overnemen.
Voor die leren krijg je ook meer geld terug Tong uitsteken

shadow2
Berichten: 46
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:06

Ik zou gaan voor degene die je zelf het fijnst vind werken.

Dit zijn naar mijn mening de voor en nadelen van de materialen:

Voordelen leer:
Is steviger(mits goed onderhouden)
Slijt niet snel
Is mooier,maar dat is het minst belangrijke

Voordelen van neopreen:
Is zachter
Minder onderhoud
Makkelijk schoon te houden

Nadelen leer:
Veel onderhoud(schoonmaken en vetten)
Word sneller stug
Als je hem niet goed bijhoud dan gaat ie snel scheuren


Nadelen neopreen:
Slijt sneller
Word vrij snel lelijk(of ik doe iets niet goed)
Zweet meer dan leer
Als je hem wast duurt het vrij lang voor ie weer droog is


Als ik iets vergeten ben vult iemand me wel aan he?

Ik zou zelf niet echt weten welke ik zou houden,ik zou er dan toch een keer mee gewerkt moeten hebben denk ik.
Neem ze een keer allebei mee en probeer welke het fijnste is zou ik zeggen,je merkt dat snel genoeg!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 21:26

Correctie: De leren singel heeft geen ringen onder de buik.
Voor zover ik weet moet de pessoa, in de lage positie, tussen de benen door...

Toch de leren singel maar verkopen dan?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:47

Mijn leren singel heeft ook geen ringen onder de buik, maar er zitten wel van die singeldingesen (whaha, hoe heten die, van die dingen waar je de singel nog door heen kunt halen als ie te groot is zeg maar Haha! )
Maar daar aan zo'n lus kan ik mijn pessoa dus wel vastmaken, ideaal Lachen

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:44

ik heb een neoprenen longeersingel. Superfijn ding. Werk hem er nooit mee open en hij is ook zacht op de rug (geen gedoe met gelpads etc).
Er zitten hardstikke veel ringen aan dus ideaal!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:54

Neopreen is mij niet stevig genoeg, als een paard een keertje tegensparteld trekken ze hem zo over de schoft heen.
Voor mij alleen maar leer, de ringen worden er ook veel minder snel afgetrokken. Ik heb er overigens ook eentje zonder ring aan de onderkant, maar ik sla mijn touwtje altijd gewoon helemaal om de singel heen.
Het onderhoud vind ik trouwens nogal meevallen, ik heb de mijne 2 keer goed ingevet en verder veeg ik er heel af en toe met een spons met wat zadelzeep overheen.

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:21

Als bij die leren het probleem is dat je geen ringetje aan de onderkant (buik) hebt, daar heb je ook van die speciale stukjes voor. (Stukje leer met een grote leren lus en een ringetje, die je ook kunt gebruiken als je met zadel longeert en bij wil zetten. Hij gaat om de singel heen en voila: een ringetje. Haha!) Als je niet snapt wat ik bedoel dan hoor ik het wel! Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:33

Ik zou voor de leren gaan want neopreen vind ik echt rotspul.

Maar je kunt ze toch gewoon allebei houden (die leren singel is toch al van jou he?) en dan probeer je gewoon welke het fijnste is

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 09:20

Maar dan zit ik dus tot oktober met 2 singels opgescheept die ik niet op stal kan laten liggen (geen plaats) en waarvoor ik thuis ook geen plaats voor heb...
Zit met een paard dat zeker weten niet voor mijn vakantie (begin september) aan het werk is...
Maar misschien kan ik de leren ruilen tegen een pad, als dat kan (of als ik een goed bod op die leren krijg, heb er szelf ook genoeg voor betaald nl...) dan hou ik dus de neopreen singel en gaat de leren weg Lachen