[vd]klikker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

[vd]klikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 21:46

heb in de vakantie een klikker gekocht, maar ik zou echt niet weten hoe je een paard leert dat dat een beloning is, of gaat dat vanzelf Verward er stond wel een boek in de boekhandel een poosje geleden: "klikkertraining bij paarden" dus als niemand het weet ga ik denk ik even naar de bibliotheek om het te lenen of te kopen, maar dan moet ik hélemaal naar zierikzee toe Tong uitsteken dus wil iemand mij die hele gróte moeite besparen?


JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:54

Ik kan je wel vertellen hoe honden geconditioneerd worden op de clicker. Je pakt in je ene hand de clicker Aan de andere kant je zakje met lekker. En dan doe je niks anders als click, lekkers, click, lekkers. En dit herhaal je een paar keer per dag Ongeveer een week lang. Het duurt maar even of de hond hoort click en denkt lekkers!!

Ik neem aan dat het paarden hetzelfde in zijn werk gaat!

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 23:41

moet je hem daarna dan nog een beloning geven? of is die click dan al een beloning op zich?

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:35

wat is en clicker ??? Lachen

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:09

boeflover schreef:
moet je hem daarna dan nog een beloning geven? of is die click dan al een beloning op zich?


Op de click volgt altijd de beloning Dat is de afspraak die je maakt met je dier! Knipoog

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:14

Natasja91 schreef:
wat is en clicker ??? Lachen


De clicker is een plastic doosje met daarin een buigzaam metalen stripje. Als je op dat stripje drukt ontstaat er een clickgeluid. Door het dier te leren dat er op dat clickgeluid altijd een beloning volgt word dat geluid het teken dat hij iets goed doet op dat moment. Dus je wilt bv je paard leren voetje geven. Dan lok je hem uit om zijn voetje op te tillen op het moment dat hij dat doet click je en geef je hem wat lekkers. Met de clicker kun je dus heel snel dat gedrag isoleren wat je wilt zien op dat moment.

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 13:17

bedankt, ik ga in ieder geval nog even proberen of ik dat boek kan lenen bij de biep en anders kopen ofzo, maar met dit kan ik denk ik al een beetje beginnen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:46


Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 21:56

dank je

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:46

je kan hem ook bij divoza bestellen, ik heb het boek ook. het is wel een leerzaam boek hoor en er staat precies in hoe en wat. ik ben er alleen nog niet aan begonnen het in praktijk te brengen....heb namelijk geen klikker, waar heb jij die gekocht als ik vragen mag??? en hoe duur?

michelle

boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 14:23

ik was op vakantie in normandië en in zo'n oorlogsmuseum lagen van die dingen, van die metalen dan, normaal worden er voor paarden wel andere gebruikt, ik geloof dat je die gewoon in de speelgoedwinkel kan kopen, maar ik neem aan dat een metalen of een plastic clicker niet zo heel veel verschil zal maken. dat ding koste €3,- maar een paar winkels verder koste die dus goedkoper(geloof €2,-) maarja, toen hadden we al zo'n ding.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:39

De meeste dierenwinkels hebben wel clickers te koop. Speelgoedwinkels hebben ze volgens mij niet Het is nl. geen speelgoed. Knipoog

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 11:40

vroeger was het blijkbaar wel speelgoed, maar dan met een plaatje erop ofzo, dus ik denk eigelijk dat ze er nog wel zijn. maar de dierenwinkel zal ze ook wel hebben

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:52

Bij de speelgoedwinkel zijn ze voor 98 cent te koop hier. Gewoon van die metalen kikker dingen. Werken ook prima.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:38

cornelie schreef:
Bij de speelgoedwinkel zijn ze voor 98 cent te koop hier. Gewoon van die metalen kikker dingen. Werken ook prima.


Ja die kikkerjes kun je inderdaad bij de speelgoedwinkel kopen Die maken hetzelfde geluid inderdaad. De clicker en gewoon een soort plastic doosje met een metalen stripje erin. Deze kun je bij de dierenwinkel kopen

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:57

JokeG"]
[quote="boeflover schreef:
moet je hem daarna dan nog een beloning geven? of is die click dan al een beloning op zich?


Op de click volgt altijd de beloning Dat is de afspraak die je maakt met je dier! Knipoog
[/quote]

Nee. De klik ís de vervangende beloning, een 'goed zo'.
Klikkertraining is heel effectief. Het probleem, het gróte probleem, is dat je het op de juiste manier en op het juiste moment moet gebruiken. Het is een methode die je moet beheersen. Komt bij paarden nog eens bij dat het lang niet altijd mogelijk is om een hand vrij te houden voor de klikker. Dan krijg je snel een hybride methode en dat wekt zelden echt goed, zéker niet bij onervaren trainers.
Gezien de begripsverwarring al over wat het eigenlijk is, bevestigt mijn ervaring dat het geen goed idee is.

www.homocaballus.net

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:51

Huertecilla"]
[quote="JokeG"][quote="boeflover schreef:
moet je hem daarna dan nog een beloning geven? of is die click dan al een beloning op zich?


Op de click volgt altijd de beloning Dat is de afspraak die je maakt met je dier! Knipoog
[/quote]

Nee. De klik ís de vervangende beloning, een 'goed zo'.
Klikkertraining is heel effectief. Het probleem, het gróte probleem, is dat je het op de juiste manier en op het juiste moment moet gebruiken. Het is een methode die je moet beheersen. Komt bij paarden nog eens bij dat het lang niet altijd mogelijk is om een hand vrij te houden voor de klikker. Dan krijg je snel een hybride methode en dat wekt zelden echt goed, zéker niet bij onervaren trainers.
Gezien de begripsverwarring al over wat het eigenlijk is, bevestigt mijn ervaring dat het geen goed idee is.
[/quote]

Dus jij beweerd dat je ook als beloning kunt clicken? Zonder dat daar iets lekkers o.i.d. tegenover staat?? Of begrijp ik je nou verkeerd Scheve mond

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 14:06

ik weet wel wat een clicker is hoor, alleen weet ik niet hoe je een paard moet leren dat dat een beloning is, maar daarom heb ik ook een boek besteld in de biep, als het goed is krijg ik die dinsdag. ik ga echt eerst wel even lezen hoor, voordat ik domme dingen ga doen. en alle ervaren trainers waren ooit ook onervaren en die kunnen het nu toch wel goed, het gaat om mn eigen pony dus daarmee kan ik uittesten wat ik wil, het is dus geen pony van een ander die ik even ga "verpesten". ik wil boef natuurlijk ook niet verpesten, daarom wil ik ook eerst even wat meer uitleg erover gehad hebben(vandaar ook dat boek en deze topic). en als ik doorheb dat het gewoon echt niet werkt kan ik altijd nog stoppen en doorgaan met de bikskorrels als beloning

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:47

JokeG"]
[quote="Huertecilla"][quote="JokeG"]
[quote="boeflover schreef:
moet je hem daarna dan nog een beloning geven? of is die click dan al een beloning op zich?


Op de click volgt altijd de beloning Dat is de afspraak die je maakt met je dier! Knipoog
[/quote]

Nee. De klik ís de vervangende beloning, een 'goed zo'.
Klikkertraining is heel effectief. Het probleem, het gróte probleem, is dat je het op de juiste manier en op het juiste moment moet gebruiken. Het is een methode die je moet beheersen. Komt bij paarden nog eens bij dat het lang niet altijd mogelijk is om een hand vrij te houden voor de klikker. Dan krijg je snel een hybride methode en dat wekt zelden echt goed, zéker niet bij onervaren trainers.
Gezien de begripsverwarring al over wat het eigenlijk is, bevestigt mijn ervaring dat het geen goed idee is.
[/quote]

Dus jij beweerd dat je ook als beloning kunt clicken? Zonder dat daar iets lekkers o.i.d. tegenover staat?? Of begrijp ik je nou verkeerd Scheve mond
[/quote]

Ja. De basis is de associatie tussen de klik en - beloning. Dat is de essentie van die klikker opdat je exáxt op het goede moment een positieve bevestiging kan geven. Gaat er echter wel vanuit dat je het leerproces begrijpt en het juiste moment ziet. Tis niet zo'n heel makkelijke methode om te gebruiken omdat het enige vaardigheid van de gebruiker vereist en het is erg makkelijk om het niet helemaal goed te doen, waardoor je er niet veel mee opschiet.
Bij honden ben (was) ik en geen onverdeeld voorstander van en bij paarden zie ik het nut slechts met héél veel mitsen en maren omdat er zoveel makkelijker te gebruiken manieren zijn om een paard te belonen.

www.homocaballus.net

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:17

Huertecilla"]
[quote="JokeG"][quote="Huertecilla"]
[quote="JokeG"][quote="boeflover schreef:
moet je hem daarna dan nog een beloning geven? of is die click dan al een beloning op zich?


Op de click volgt altijd de beloning Dat is de afspraak die je maakt met je dier! Knipoog
[/quote]

Nee. De klik ís de vervangende beloning, een 'goed zo'.
Klikkertraining is heel effectief. Het probleem, het gróte probleem, is dat je het op de juiste manier en op het juiste moment moet gebruiken. Het is een methode die je moet beheersen. Komt bij paarden nog eens bij dat het lang niet altijd mogelijk is om een hand vrij te houden voor de klikker. Dan krijg je snel een hybride methode en dat wekt zelden echt goed, zéker niet bij onervaren trainers.
Gezien de begripsverwarring al over wat het eigenlijk is, bevestigt mijn ervaring dat het geen goed idee is.
[/quote]

Dus jij beweerd dat je ook als beloning kunt clicken? Zonder dat daar iets lekkers o.i.d. tegenover staat?? Of begrijp ik je nou verkeerd Scheve mond
[/quote]

Ja. De basis is de associatie tussen de klik en - beloning. Dat is de essentie van die klikker opdat je exáxt op het goede moment een positieve bevestiging kan geven. Gaat er echter wel vanuit dat je het leerproces begrijpt en het juiste moment ziet. Tis niet zo'n heel makkelijke methode om te gebruiken omdat het enige vaardigheid van de gebruiker vereist en het is erg makkelijk om het niet helemaal goed te doen, waardoor je er niet veel mee opschiet.
Bij honden ben (was) ik en geen onverdeeld voorstander van en bij paarden zie ik het nut slechts met héél veel mitsen en maren omdat er zoveel makkelijker te gebruiken manieren zijn om een paard te belonen.
[/quote]

Nou dan ben ik het dus echt niet met je eens. Op de click volgt altijd de beloning. De clicker is voor het aanleren van nieuwe oefeningen Beheerst het dier de oefening eenmaal dan click je daar dus niet meer voor maar krijgt het dier alleen nog af en toe iets lekkers, een aai of een stembeloning. Dus je gaat de click weglaten en niet de beloning. Inderdaad is de clickermethode een methode waarin je je verdiepen moet maar dat geld voor elke methode. Zelf heb ik er twee instructeurscursussen over gevolgt en er een aantal jaar in lesgegeven! Knipoog

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:49

Sorry, maar de klikker is door associatie toch echt de beloning, een postive stimulans. Een brokje of iets dergelijks is een éxtra beloning. Verder is het veel effectiever om, bij vordering van de training, de extra beloning níet altijd te geven.

De klikkermethode is ontwikkeld voor dolfijnen. Die moet je namelijk noodzakelijkerwijze wel volgens 'je krijgt wat je beloont' trainen en ten tweede kun je ze niet bij elke vooruitgang naar de kant laten komen voor een visje.
Hierna is deze methode door 'Een hond en een dolfijn' gepopulariseerd voor honden. Ik was er al op uitgekeken voor Martin Gaus ervan gehoord had.... Járen later zie ik het naar de paardenwereld doorfilteren. Dat filteren druppelt nu blijkbaar nog wat na. De paardenwereld loopt namelijk niet zo voorop met trainingsmethodes.

Ik heb zelf nog een berg van die klikkikkers uit de speelgoedwinkel liggen, maar dénk er niet over deze methode op onze paarden toe te passen zolang de praktischer methodes goed werken.
Moet er nog even bij zeggen dat ik het veel leuker vind om mijn paard lief, belonend of enthousiast toe te spreken dan 'klík!' en uiteindelijk komt dit op hetzelfde neer....

www.homocaballus.net

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:17

Laat maar. We verschillen hier heel duidelijk in van mening. Knipoog En dat is ook prima Maakt het wel zo interessant toch? Ik train mijn dieren al jaren met de clicker en met succes Ben er nog lang niet op uitgekeken.

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:33

JokeG schreef:
En dat is ook prima..

Nou, euh, nee, want dit betreft een methode en uiteraard kun je óver die methode van mening verschillen, maar niet wat betreft de inhoud.
Maar goed, fijn dat jij er veel succes mee hebt en dikke pret met jouw dieren.

www.homocaballus.net

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:00

Huertecilla"]
[quote="JokeG schreef:
En dat is ook prima..

Nou, euh, nee, want dit betreft een methode en uiteraard kun je óver die methode van mening verschillen, maar niet wat betreft de inhoud.
Maar goed, fijn dat jij er veel succes mee hebt en dikke pret met jouw dieren.
[/quote]

Wat is er nou niet prima aan Ik blijf bij mijn mening dat je de click op een gegeven moment weg laat en met intervalbeloning gaat werken op het moment dat het dier de oefening beheerst Het dier werkt alleen voor die click omdat hij weet dat er iets positiefs aan verbonden is. Echt niet omdat hij het geluidje zo leuk vind. Jij beweerd dat je op een gegeven moment de beloning weglaat en alleen nog maar clickt En houd vast aan die mening Nou dan zijn we toch uitgepraat

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers