Reddingsaktie van de zwaluwtjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Reddingsaktie van de zwaluwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 00:02

Het is weer de tijd van de zwaluwen. Net als vorig jaar betekent dit babyzwaluwen die steeds uit hun nestjes vallen in de boxen van de paarden. *zucht*
Vandaag hebben we tot 3 keer toe de ladder moeten halen en moest ik 2x tot in de nok van het dag klimmen. Bij de laatste keer heb ik het nestje maar weg gehaald, want er stond nu geen paard in de box, maar die kwam wel met een uurtje van het land af.

Ik moet zeggen dat ik echt met bibberende knieen op die ladder stond, want hij was eigenlijk net te kort en stond dus niet goed vast. Gelukkig hield AMSAMSAMS wel de ladder goed vast beneden. Er zaten 2 vogeltjes in dit nestje, waarvan 1 echt net geboren. We hebben het nestje op een kast neergelegd, omringd met extra hooi.

Toen we de ouders nog steeds niet gespot hadden, besloten we wormen te gaan zoeken. OK dan!
Wij dus met schop, half de sloot inglijdend proberen wormen te vangen. Ik heb er maar eentje gezien en die glibberde door mijn vingers heen. Haha!
Missie niet volbracht dus...

Nadat we de paarden hadden gereden, besloot ik Eyes te bellen, die weet erg veel van dit soort dingen. Ik had er zelf ook op kunnen komen , want Eyes en ik hebben vaker vogeltjes gered, maar ze konden dus gevoed worden met kattenvoer! Heel toevallig had AMSAMSAMS een blikje kattenvoer in haar auto liggen! Tong uitsteken

Dus ik hield het vogeltje vast, met pincet een stukje vlees gepakt en terwijl AMSAMSAMS het bekje open maakte deed ik het erin. Ze wisten niet hoe snel ze het moesten eten, hap slik weg! Vork Clown

Maar ja, hoe veel moet je ze nou geven? We hebben beide vogeltjes een aantal stukjes gegeven. Maar toen ik de paarden had afgevoerd en weg wilde gaan begonnen ze hartverscheurend te piepen. Verdrietig
Maar ja, morgen krijgen ze weer. Hopelijk komen de ouders ook nog terug...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 00:05

Gut dat hebben jullie weer hoor *LOL*

Jullie gaan op voor nominatie Animals Angels Tong uitsteken

Maar wel weer helemaal toppie!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:57

Animals Angels, echt wel Mayo Haha!
Nu kunnen ze zwaluwtjes weer vrolijk verder leven, goed!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 19:55

*LOL* Bedankt! Haha!

Het kleinste vogeltje is helaas overleden... Verdrietig
Maar met de andere gaat het goed, hij was zelfs van de kast gesprongen. We hebben het nest maar in een voeremmertje gedaan zodat hij er niet weer af holt. De ouder vogels kwamen er al bij, dus ik hoop dat ie het nou gaat redden.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:39

Je had ze beter gewoon laten zitten waar ze zaten. Babyvogels verplaatsen is geen goed idee, zelfs niet met nest en al. Ze redden zich best, en tja, als ze uit het nest vallen, dan houdt het op. Als ze zo jong zijn, net geboren, dan kun je ze zelf niet grootbrengen, dat redt je niet. Nu maar hopen dat de ouders het nog willen doen, ondanks het feit dat je eraan gezeten hebt... Voortaan lekker laten zitten hoor !

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:54

ah, wat zielig..en jij doet de laatste tijd echt goed werk hoor maartje!
petje af, succes met de overige weesjes!

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:05

Hebben jullie wel al bedacht dat ze niet voor niks uit het nest vallen??? Ze zullen neit goed zijn en dan gooit de moeder ze eruit......... Ik denk dat je de natuur niet zo moet proberen te redden.

Wel lief bedoeld maar het is niet anders.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 23:22

Tja dat is jullie mening, mijn mening is dat je het wel moet proberen. En wat zou er niet goed aan zijn dan? Die moeder blijft ze nu toch ook voeren? Ik weet dat een nest verplaatsen niet heel goed is, maar wat moet je als ze er steeds uitvallen in een box waar een paard staat. Dan worden ze sowieso dood getrapt. Dan maar op deze manier proberen.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 03:53

orionneke schreef:
Hebben jullie wel al bedacht dat ze niet voor niks uit het nest vallen??? Ze zullen neit goed zijn en dan gooit de moeder ze eruit......... Ik denk dat je de natuur niet zo moet proberen te redden.

Wel lief bedoeld maar het is niet anders.


Verward Ow??? Verward
Dus als de merrie haar veulen niet wil zogen dan laat je die dus kreperen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:58

Ik wacht met smart op het volgende vogelverhaal *LOL*

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:21

Eyes"]
[quote="orionneke schreef:
Hebben jullie wel al bedacht dat ze niet voor niks uit het nest vallen??? Ze zullen neit goed zijn en dan gooit de moeder ze eruit......... Ik denk dat je de natuur niet zo moet proberen te redden.

Wel lief bedoeld maar het is niet anders.


Verward Ow??? Verward
Dus als de merrie haar veulen niet wil zogen dan laat je die dus kreperen??
[/quote]

Je kunt een jong vogeltje niet in leven houden hoor. Een vogel is ff wel wat anders dan een paard. Die kun je gewoon de fles geven.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:59

vogels kun je ook in leven houden, dit jaar heb ik er nog geen gehad, maar normaal krijg ik ieder jaar wel minstens 1 jonge merel, of musje via de kinderboerderij. En tot nu toe hebben ze het allemaal, op 1 na gered.
Dus je kunt ze best in leven houden.

En Jura, volgend jaar kun je misschien een plank onder het nest bevestigen, zo vallen de ukkies niet op de grond, maar alleen een heel klein stukje naar beneden. En kun je gewoon 1 keer per dag de jongen terug zetten als ze weer gevallen zijn.
Scheelt ook in alle stront die naar beneden valt in de stal

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:08

orionneke schreef:
...Je kunt een jong vogeltje niet in leven houden hoor. Een vogel is ff wel wat anders dan een paard. Die kun je gewoon de fles geven.


Wij hebben jaren terug eens een nestje moederloze koolmeesjes gehad; van de 10 kleintjes hebben we er 3 weten te redden Lachen !
Het was best wel een werk en zonder de hulp van een aantal buurvrouwen, hadden die 3 het ook niet gered (die kwamen voeren als wij naar school waren en mijn moeder naar d´r werk was !)
Jura, misschien een kleine tip hoe je het bekje van het vogeltje open kan krijgen (kwamen we toevallig achter als we de mezen weer gingen voeren Knipoog ): als je met je duim en vingers "klikt", gaan de bekjes open Clown ! Succes ermee Lachen !!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:22

Of je hand over het kopje houden als een soort van snavel, dus dat je de oogjes bedekt met duim en wijvinger van de ene hand, dan doen ze hun bekjes ook eerder open.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:50

orionneke"]
[quote="Eyes"][quote="orionneke schreef:
Hebben jullie wel al bedacht dat ze niet voor niks uit het nest vallen??? Ze zullen neit goed zijn en dan gooit de moeder ze eruit......... Ik denk dat je de natuur niet zo moet proberen te redden.

Wel lief bedoeld maar het is niet anders.


Verward Ow??? Verward
Dus als de merrie haar veulen niet wil zogen dan laat je die dus kreperen??
[/quote]

Je kunt een jong vogeltje niet in leven houden hoor. Een vogel is ff wel wat anders dan een paard. Die kun je gewoon de fles geven.
[/quote]

Dan ben je toch ook bezig de natuur te redden? Verward

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 12:02

Thank you Eyes! Volgens mij heb jij ook inmiddels heel wat vogels en andere dieren gered. Ik heb zoiets van: je kan het altijd proberen, bij voorbaat niets doen vind ik ook nergens op slaan.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:33

Goedzo meiden!
Ik vind het heel goed van jullie dat jullie al die vogeltjes redden!
Ga zo door! Haha!

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:08

orionneke"]
[quote="Eyes"][quote="orionneke schreef:
Hebben jullie wel al bedacht dat ze niet voor niks uit het nest vallen??? Ze zullen neit goed zijn en dan gooit de moeder ze eruit......... Ik denk dat je de natuur niet zo moet proberen te redden.

Wel lief bedoeld maar het is niet anders.


Verward Ow??? Verward
Dus als de merrie haar veulen niet wil zogen dan laat je die dus kreperen??
[/quote]

Je kunt een jong vogeltje niet in leven houden hoor. Een vogel is ff wel wat anders dan een paard. Die kun je gewoon de fles geven.
[/quote]

Daar wil ik wel ff op reageren....
Ik heb vorig jaar 2 vinkjes die uit het nest gevallen waren helemaal grootgebracht, ze waren nog kaal. en ze vliegen nog steeds rond. 1 heeft dit jaar zelf een nestje gekregen! ze zijn nog steeds erg tam en komen nog bij me zitten als ik in de tuin zit.

Dus.....dat je jonge vogeltjes niet groot kunt brengen daar ben ik t niet mee eens....makkelijk is het niet maar het KAN!

Greeeeeeetings! Leslie Howard fan nr 1....Knipoog

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:28

Niet geschoten is altijd mis!

Wij hebben vroeger een mereltje dat door een kat was gegrepen gevoerd en verzorgd (was nog verwond ook) en dat beestje heeft het ook gered. En dan hebben we ook nog een pulletje bij ons in de badkuip gehad waarvan iedereen dacht dat ie dood zou gaan... Ook dat beestje heeft het gered en kwam elk jaar terug naar onze vijver in de tuin Pling

Dus ik denk dat je zeker een poging moet wagen! Als je niets doet... Dan worden ze zeker door de paarden vertrapt... Boos! Kunnen de paarden niets aan doen natuurlijk, maar banketstaaf is het wel! Dus als we op deze manier ervoor kunnen zorgen dat dat beestje het redt...

Zijn (of haar) papa en mama voeren het beestje nog gewoon, dus het ondervind in ieder geval geen schade van het feit dat het nestje is verplaatst! Knipoog

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:01

Eyes"]
[quote="orionneke schreef:
Hebben jullie wel al bedacht dat ze niet voor niks uit het nest vallen??? Ze zullen neit goed zijn en dan gooit de moeder ze eruit......... Ik denk dat je de natuur niet zo moet proberen te redden.

Wel lief bedoeld maar het is niet anders.


Verward Ow??? Verward
Dus als de merrie haar veulen niet wil zogen dan laat je die dus kreperen??
[/quote]

Ja idd! ik zou dan die vogels gewoon doodtrappen en dat veulen nar het slachthuis brengen!! Scheve mond

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:46

*LOL* Back to nature *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:50

Eyes schreef:
:)) Back to nature *LOL*


Snap back to reality, boyzzz Schijnheilig Haha!

Ik vind dat je moet doen wat je kunt doen en als het dan niet gaat, hoe je het noemen wil noem je het, dierenliefde en compassie, niks mis mee.
Heb samen met de staleigenaresse tig zwaluwen los moeten maken uit vliegenlint, als ze gingen oefenen met vliegen en erop landen en vast kwamen te zitten met hun staartveren... of vleugel.
Daarna het lint qua hoogte verandert en dat hielp al de helft.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:13

Wij hebben ieder jaar wel 100 zwaluwen in de stal. We hebben een kat (met bel) die de hele dag zit te loeren of er wat uit een nest valt. Deze week zijn er een paar zwaluwen van de warmte uit de nesten gevallen (nesten zitten vlak onder de platen, vandaar). Soms kunnen we ze redden, maar als ze nog helemaal niet kunnen vliegen is er toch geen kans dat ze 't overleven. Terugzetten kan niet, omdat de nok van de stal erg hoog is (en ik weet ook niet uit welk nest ze komen).
Dus breek ik hun nek en geef ze aan de poes. Dat klinkt erg, maar moet ik ze dan maar laten kreperen? Voor mij is dit dus de meest vogel-vriendelijke manier hoewel ik het VRESELIJK vind om te doen. Om te proberen ze met kunst- en vliegwerk zelf groot te brengen is vergeefse moeite; dit is de lichting die het toch al zwaar krijgt omdat ze heel jong de lange tocht naar het zuiden moeten maken.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 00:35

Tja, ik ben ook al het hele seizoen aan het redden...