Hengst laten terwijl er niet wordt gefokt?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Hengst laten terwijl er niet wordt gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:31

Ik heb de laatste tijd een paar mensen gezien die een hengst hadden voor de wedstrijdsport, maar er werd niet mee gefokt.
Zou je hem dan niet beter kunnen laten castreren? (alhoewel dat voor het gedrag nu natuurlijk niets meer uitmaakt, hij heeft het hengstengedrag al ontwikkeld).


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:42

Persoonlijk ben ik voorstander van laten castreren.
Hengsten gedrag word nog wel degelijk minder, alleen duurt het wat langer.

En op veel plaatsen kun je niet eeens een hengst op pension zetten.
En als ruin kan hij eerder met andere paarden buiten staan.

ook heeft hij geen last van opspelende hormonen waar hij toch niks mee kan.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:51

Ik ben het helemaal met runningkawa eens.

Hoewel ik het van sommige mensen behoorlijk stom vind als ze een superbrave hengst hebben en ze willen met hem naar een andere (minder goede nog wel) stal en hem dan laten castreren.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:54

Voor bepaalde redenen zou je hem hengst kunnen laten (bv een brave klophengst - die wil je misschien niet een zware operatie laten ondergaan terwijl je hem goed kan houden zo.
Maar in de meeste gevallen ben ik voor castreren, die hormonen zitten het beest alleen maar in de weg zo, en als ruin heeft hij vaak een veel plezieriger sociaal leven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:01

ben het ook weer eens met RK eens. Waarom zou je een paard hengst houden als ie toch niks met zn klokkespel mag ......... al die frustraties

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:03

Helemaal mee eens. Als een paard niet dekt zit het hem alleen maar in de weg: hij mag niet bij andere paarden, kan vaak de wei niet in en er zijn maar weinig pensionstallen die hengsten accepteren.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:31

Men castreert een hengst minder snel aangezien een hengst zich meer toont, ze zijn trots. Ikzelf ben helemaal gek van hengsten. Ik vind het een uitdaging en ik kan er goed mee overweg.

Wat betreft het in de wei lopen, je hebt ook merries die in de wei geen ander paard accepteren. In het wild zullen ze het wel met elkaar uitvechten, maar als je het paard voor de sport hebt zal je er toch voor kiezen om het paard alleen te laten lopen aangezien de kans op blessures groot is als ze met elkaar beginnen te trappen. Ook heb je mensen die hun paard alleen in de wei laten lopen omdat ze bang zijn om niets, hun paard zou misschien wel heel goed bij andere paarden in kunnen, maar ze durven het niet aan.

Nou moet ik zeggen dat die hengst van mij ook een dekhengst is, maar daar worden ze ook niet altijd gelukkig van hoor. De ene keer mogen ze wel en de andere keer niet. Het kan voor een hengst wel eens fijner zijn om nooit te mogen dekken, ze weten dan ook niet wat ze missen, die van mij weet dat dus wel!

Ik denk alleen wel dat mensen al snel denken dat ze met een hengst om kunnen gaan en vervolgens gaat het helemaal mis.

Garfield Z2+14 (Verkocht 14-10-2005 Amerika )/Tequilla L2+3 (Verkocht Brazilië)/18-08-2005 Sky Dancer (v: Sunny Boy) VERKOCHT 06-2006/19-10-2005 aankomst Dreamcatcher (Diamond Hit x Skorpio), 07-2006 aankomst Sunbeam (Sunny Boy x Stuyvesant).

Katuwr

Berichten: 876
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:35

Hengsten mogen met wedstrijden idd niet meedoen als ze geen hengst meer zijn. (volgens mij klopte die zin niet helemaal...)
Dat is ook omdat ze als hengst veel trotser en hoger lopen.
Als je castreert, haal je ook meteen een stukje trots weg Tong uitsteken

Kom op zaterdag 29 september naar de Maliebaandag in Utrecht voor kortebaandraverijen!
Er zijn nog diverse kraampjes en andere dingen te doen, zo is er bijvoorbeeld ook een kindertuin! Leuk voor jong en oud, toegang is gratis!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:39

Ik ben voor castreren als er niet mee gefokt word.
Ik zit zelf in dilemma. Dennis is goedgekeurd als dekhengst, met 2x een 1e premie. Maar zijn afstamming is onbekend en daarom krijgt hij weinig merries. Het is altijd moeilijk als ik hem ergens mee naartoe wil nemen, dat is met een ruin toch veel makkelijker(voor jou, voor je paard en voor je omgeving).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:13

Ik ben ook voor castreren.
Ik heb mijn paardje als hengst gekocht toen ie 8 was. Geen dekhengst of id hij was braaf en die mensen hadden de mogelijkheid om m met twee andere hengsten in de wei te laten. Dus zij hebben m nooit laten castreren.
Hij heeft een half jaar als hengst bij mij gestaan en toen is ie gecastreerd. Ik vond het zo zielig dat ie nooit met andere paarden kon!
Hij is nu inmiddels 2,5-3 jaar ruin en zn kuren worden steeds minder. Hij staat nu lekker in de wei met twee merries, wat natuurlijk nooit gekund had als ie nog hengst was geweest.
Kortom ik zou castreren

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:53

Over het algemeen ben ik voor castreren. Zoals al eerder genoemt wordt stallen enz toch moeilijker en vaak hebben de paarden het ook makkelijker zonder die hormonen waar ze niks mee mogen.

Aan de andere kant snap ik wel de mensen die hun paarden hengst laten omdat ze meer uitstraling hebben.
Ik heb bij een fokker gereden die ook meerdere hengsten had. Waarvan veel jonkies maar bijvoorbeeld ook 1 die 5 jaar (is natuurlijk ook nog jong Haha! ) was. Die zat niet in de dekdienst, had een goed karakter (het bleef wel een hengst en dat kon je wel merken soms Knipoog ).

Hij had alleen het geluk op een stal te staan waar het makkelijk te combineren was, rijden gebeurde weinig met andere paarden, hij kon iedere dag in een paddock en op wedstrijden wat er ook goed met hem te werken.

Iemand die verder in de sport wil, kan er nog overna denken. Anders denk ik: je haalt je alleen maar problemen op de hals, en waarvoor?


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:55

Hengsten hebben een ander karakter, en ik vind dat fijner. Ze zijn wat werkgewilliger en ik weet inet gewoon anders.

Ook hebben ze nog zo'n mooie uitstraling en zo'n strak neusje. En het is gewoon lekker natuurlijk. Als je castreert krijg hij een ander karater.

Het leift zou ik willen (als hij temiste nog net zo braaf blijft) dat Bugs ook hengst blijft. Helaas kan dat niet....

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:58

Wij houden onze dravers het liefst hengst, ze willen veel meer "vechten" in de koersen dan ruinen. Mijn eigen hengst is een hele makkelijke in de omgang, en op de pensionstal waar we staan kan hij ook lekker naar buiten, dus daarvoor hoeft hij ook niet gecastreerd te worden. Je moet alleen wel met een hengst om kunnen gaan, anders zorgt 't maar voor ellende.

Moet er wel bij zeggen dat ik er later toch graag een veulentje voor mezelf van wil fokken, om dit bloed te houden, maar dat is nog niet zeker, en dat is ook niet de reden om hem hengst te houden.

Extremely rare and Beyond Compare

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:00

Avanti schreef:
Hengsten hebben een ander karakter, en ik vind dat fijner. Ze zijn wat werkgewilliger en ik weet inet gewoon anders.


Ben ik niet met je eens naar mijn ervaringen zijn juist hengsten snel afgeleid en ze zijn wat moeilijk bij de les te houden.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:07

Mwah als er merrie's langskomen mischien Knipoog Heb ook nog maar ervaring met 3 hengsten en die waren erg werkgewillig Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:09

Wij kochten ongeveer een jaar geleden een hengst en nog voor hij goedgekeurd werd (aankoopkeuring voor de duidelijkheid Knipoog ) hadden we al afgesproken met de kliniek dat we m t liefst achterlieten om te laten castreren. Hij gaat de sport in en we hebben al zoveel ongelofelijk vervelende hengsten gezien op veterinaire keuringen, dat willen wij dus écht niet.
Maar ja, life is what happens when you're busy making other plans he? Het beest was braver dan een merrie die we hadden laten keuren, hij stond stil, tilde z'n pootjes op en brulde niet eens. Dierenartsen en studenten (was op de faculteit) hingen er regelmatig onder om even te kijken of hij wel écht hengst was. Ja dus. Omdat er niet direct een afspraak gemaakt kon worden ging hij eerst mee naar huis. Hij is nog terug geweest voor speciaal beslag en de smid begon al met de opmerking: "Oh nee he, géén hengst!" Om na een flinke tijd onder hem gelegen te hebben te verzuchten: "Jemig, je zou echt niet zeggen dat dit een arabische hengst was, écht niet!" En die gozer ziet wat hengsten... Goed, we hadden dus een superbraaf dier met ballen eronder. Het advies was om hem voorlopig hengst te laten, castreren kan namelijk beter in juni ongeveer. Konden wij hem mooi testen (en hij ons) en nog wat rustig aan wedstrijdjes rijden als het ging. Gewoon kijken hoe het gaat.
In de lente ging hij voor het eerst op wedstrijd, beetje drukker dan de ruin, maar hij bleef in vergelijking met andere hengsten wel héél erg rustig en braaf. Goed hanteerbaar en relaxed. Ietwat hoge hartslag, maar goed, het was pas zijn eerste wedstrijd. Inmiddels waren wij ook wel behoorlijk verknocht aan dat knollemansje. Mijn zusje van 13 rijdt m en hij doet echt geen stap verkeerd, in het bos is hij superbraaf, ook met andere paarden erbij. Hij heeft soms niet eens door dat hij samen met een merrie is. Kortom: braver bestaat niet (voor diegenen die op D-day waren, dat bruine geval met die vlekken is onze hengst).
Hij is op wedstrijden nu ook rustiger en heeft lagere hartslagwaardes, in het veld brult hij wel eens naar een merrie, maar dat is ook maar een enkeling. Hij is bijvoorbeeld helemaal verliefd op de merrie van een goede bekende. Daarmee kan hij dan niet samenrijden, maar dat is tot nog toe geen probleem, dan ga je er wat voor zitten. Voor hetzelfde geld loopt hij úren naast dezelfde merrie en geeft geen krimp (is al verschillende keren voorgekomen). In al die drukte wil hij soms ook nog wat heet op een ruin reageren, snuiven en een brul, meer niet. Hij heeft ook een keer met zijn 'ding' naar buiten gestaan, alleen maar omdat er een leuke merrie naast m stond.
Hij is dus heel erg goed te houden. Zelf hebben we geen merries, alleen maar 2 ruinen en de hengst, genoeg ruimte en hij is helemaal op z'n gemakkie hier. Wat ook nogal uitzonderlijk is voor een hengst is dat hij dus absoluut niet alleen kan zijn. Zet hem alleen in de wei en hij eet geen hap! Zet er een maatje bij en hij eet alleen maar. In het allereerste begin wilde hij ook niet als laatste op stal blijven staan, dan brak hij de boel af, terwijl de anderen gewoon 20 m verder in de bak stonden. Nu gaat dat wel al veel beter, hij heeft geleerd dat ze altijd terugkomen. Het is echt een scheet en relaxter dan een heleboel merries en ruinen. Vroeger konden we bijvoorbeeld nooit onze 3 ruinen bij elkaar in de bak zetten. Nu staan ze heel de dag zowat met z'n drieën buiten, zonder hekjes ertussen want daar kruipt hij onderdoor, andere omheiningen laat hij wel met rust, als hij maar bij z'n kudde kan. Het gaat ook heel rustig allemaal, er wordt niet gestookt, hij is echt de baas en grijpt heel relaxt in door alleen z'n achterhoefje 10 cm van de grond af te tillen, dan binden de anderen gelijk in.
Of ik het zo weer zou doen? Geen idee, ik zou iig niet zomaar een hengst op de kliniek achterlaten. Van Voltrack bijvoorbeeld hebben we behoorlijk spijt. Dat was een lastig geval als hengst en twee hengsten gaan niet samen, maar ergens is het wel jammer dat hij binnen een week gecastreerd is. Ik geef toe dat 't behoorlijk in m'n broek deed voor hem en ik ben er ook van overtuigd dat het helemaal misgegaan zou zijn (is het sowieso al behoorlijk), maar als ik de hengst zo zie, dan vind ik het gewoon jammer.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:11

Ja voor het mooie hou je hem hengt. Maar inderdaad wat runningkawa zegt je kan ze nergens stallen. Of je moet stallen aan huis hebben, en zin hebben in alle ongein die je van hengsten kan hebben. Plus dat het draken worden als ze eenmaal hebben gedekt, of daar lucht van krijgen.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:15

Avanti schreef:
Mwah als er merrie's langskomen mischien Knipoog Heb ook nog maar ervaring met 3 hengsten en die waren erg werkgewillig Lachen


Ik heb ook niet zoveel ervaring dat ik kan zeggen hoe het nou precies zit. Maar ik moet toegeven dat jonge hengsten wel zo makkelijk zijn, zadelmak maken? Een eitje! Kijkerig? Zijn ze ook niet
Dat was wel eens lekker. Maar ik heb het hier over 5 hengsten, dus niet een erg groot getal Haha!

Terwijl jonge merries en ruinen vaak wat meer stress hadden. Maar als er een paard is dat graag voor me werk is het altijd nog mijn merrie die daar met kop en schouders bovenuit steekt.

Sorry voor de offtopic Lachen

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:27

Ik heb ook een hengst, hij is nu 6 jaar en hij is nog steeds heel braaf. Bij ons in de sport (western) zie je over het algemeen meer hengsten lopen waar niet mee gedekt word. Ik denk dat het vooral met de karakter van de hengst ZELF te maken heeft, opvoeding en bloedlijn van de hengst of hij makkelijk te hanteren is of niet. Ik ben VOOR castreren als je hengst lastig is en er niet normaal mee kan rijden. Als hij wel braaf is, zie ik geen reden om m te castreren.

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:54

als hij gewoon braaf is zou ik hem hengst laten, waarom moet je een hoop geld uit geven en hem onteren als het helemaal niet nodig is? hengsten zijn tegenwoordig veel makkelijker te stallen naar mijn mening, in mijn buurt kan je op (ik denk) alle maneges een hengst zetten, op de stal waar mijn zus heeft gewerkt kon het ook, en waar vip staat staan ook 2 merries en 2 hengsten, ze staat ook gewoon tegelijk buiten, alleen in een andere wei, maar dat kan nog gaan veranderen hoor(aangezien de hengsten allebei 1 zijn, maar vaillant weet wel dat hij hengst is, vip begint het een beetje te beseffen)
waarschijnlijk gaan we vip wel laten casteeren, maar dat ligt eraan hoe vervelend hij gaat doen, we willen hem in ieder geval zo lang mogelijk hengst laten

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:04

Als een hengst braaf is in de omgang en je hebt geen problemen om hem te stallen zou ik hem niet zonder meer laten castereren. Er wordt wel zo makkelijk gedaan over castereren, maar het is toch een operatie met een kans dat het misgaat. Het zal maar net jouw paardje zijn wat overlijdt door de complicaties.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 00:22

Ik heb altijd hengsten gehad en hengsten van anderen gereden.
Waarvan een paar hengsten die in de dekdienst liepen maar de meeste niet.
Ik ben ook tegen casteren!! Je snijd het karakter weg.
Een hengst is mannelijk en merrie is vrouwlijk en een ruin is een HET, niet mannelijk en niet vrouwlijk.
Overal ter wereld word er gewoon met hengsten gereden maar in nederland moeten ze gecastereerd zijn, NL is ook het land met de meeste ruinen.
Ik heb ooit zelf één hengst laten castreren om dat hij zoveel problemen had met zijn hengst zijn dat casteren de beste oplossing was.
Heb hem daarna ook gelijk verkocht.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 01:57

Als ik een brave hengst zou hebben. En de ruimte om hem gewoon buiten te kunnen laten, dan zou ik hem ook hengst laten. Waarom zou je het dan doen?

Er zijn genoeg redenen om een hengst te laten castreren. Julius was echt niet te houden als jong hengstje. Die werd daarom gecastreerd omdat die eigenaar alleen maar rustig met hem wilde mennen.

Karan werd gecastreerd omdat ie ook te lastig was als hengst. Hij is dus met tien maanden al gecastreerd. Zelfs een hengsteneigenaar vond hem behoorlijk lastig. Hij kon nergens naar buiten, omdat ie overal losbrak. Verder had hij een lastig karakter. Bijten, slaan, steigeren etc.

Als je zelf vind dat je een goede reden hebt, dan moet je het gewoon doen. Heb je alle kans om je (brave) hengst, hengst te laten, waarom niet? Voorwaarde is wel dat je zelf ook met hengsten om kunt gaan. Niet denken dat je het kan, maar liefst ervaring hebben.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:53

ik ben tegen het casteren!!!

ik heb zelf 3 hengsten waarvan 1 van 6 jaar oud.
heeft ook gedekt. en kan hem gewoon rijden met een halstertje tussen de merries. hij kan samen buiten staan met mijn ruin, bijt absoluut niet en is gewoon superbraaf.
en ik kan me dan ook erg kwaad maken als mensen aan mij vragen waarom ik hem niet laat casteren....

dan denk ik: WAAROM, hij is superbraaf, kan door een klein kind gereden worden tussen de merries, bijt niet, slaat niet en stijgert niet...

in dit geval is casteren dus wat mij betreft geen optie.

maar ik ken ook een jaarling hengst die nu al niet te houden is, en dit soort hengsten genieten bij mij wel de voorkeur van laten casteren.
het is gewoon heel erg afhankelijk van het karakter en gedrag van de hengst...

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:35

ligt helemaal aan de opvoeding. heb mijn vorige pony laten castreren omdat hij naar mijn neefje ging. men wat heb ik spijt ervan. het is nu echt een sullige ruin en hij was 'al' 6 toen ie gesneden werd. bij mijn huidige pony wacht ik gewoon af. word ie onhandelbaar gaan ze eraf. blijft ie braaf dan mogen ze blijven hangen...

<3Trotse mama van Madison (14-09-09), het prinsesje en Marisol (19-01-12), ons Sumo-kindje <3
|( Papa Hendrik, vredig heengegaan op 25-04-08. Papa Richard, onverwachts overleden op 08-07-08. Uit het oog, maar nooit uit mijn hart!! |(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers