Hoe straffen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Hoe straffen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 19:29

Heey Lachen ! Misschien hebben jullie al wel gereageerd op mn topic over "Paard op hoofd slaan", maar ik heb toch nog even een vraag. Ik vroeg daar wat jullie ervan vonden dat mensen hun paard straffen door het op hun hoofd te slaan. Zelf ben ik daar fel tegen, maar ik heb een probleem. Mijn verzorgpaardje is namelijk heel druk (door omstandigheden zo geworden) en ze rent steeds vaker bij me vandaan. Gister nog, dan gaat ze eerst staan stijgeren en ik probeerde haar met mn stem te straffen, maar dat hielp niet. Ze rende heel hard weg. Ik hield haar gelukkig wel, maar het is een manege-paard en niet iedereen houdt haar. Ik ben doodsbang dat er ongelukken gebeuren zo. Ze is al een keer de grote weg overgestoken en bijna onder een vrachtwagen terecht gekomen. Dat is dus niet de bedoeling ! Maar hoe maak ik haar duidelijk dat het echt fout is wat ze doet??? Gister heb ik haar een tik op dr neus verkocht, maar daar heb ik achteraf heel erg spijt van. Wat is de goede manier om haar te straffen Verward ??? Ik hoop dat iemand kan helpen!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:52

Wat is de reden dat het paard wegrent? Is ze ergens bang van of rent ze zomaar weg? Voor zover ik het zo kan bepalen is dit meer een kwestie van vertrouwen. volgens mij voelt het paard zich niet veilig in zijn omgeving en rent daarom weg. Als dit zo is kun je dus beter niet straffen, want dit kan de situatie alleen maar verergeren. Want je beter kunt doen is goed belonen als ze wel blijft staan of andere brave dingen doet en haar op haar gemak stellen.
Nogmaals, ik weet niet precies hoe de situatie is, dus of dit ook de juiste oplossing is kan ik niet met zekerheid zeggen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:54

Ik zou de manegehouder om hulp vragen, die kent het paard en ook vast de situaties.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 20:02

Het zit zo (jullie krijgen wel de ingekorte versie van haar leven, hoor): Jessica heeft al heel lang problemen met haar benen (blessures, zwakke benen, heel vaak kreupel enzzzz). Nou is ze onderlaatst een keer losgebroken en daarbij heeft ze zich kreupel gelopen. Het is een manege-paard en ik heb er dus niet zoveel over te zeggen. De eigenaresse van de manege wil nu niet meer hebben dat Jessica naar buiten gaat, omdat ze zich weer kreupel zou kunnen lopen (en dan kan ze niet in de manege-lessen lopen en brengt ze dus geen geld op). Jess mag HELEMAAL NIET MEER naar buiten en daar zit, denk ik, het probleem. Ze mag niet eens naar de buitenspuit of buiten poetsen en ze mag ook niet losgegooid worden. Ze heeft dus totaal geen vrijheid en dat is het probleem. Ze voelt zich opgesloten en wil weg. Het is niet zo dat het aan vertrouwen ligt, want ik ben de enige die ze echt goed vertrouwd en ik ben ook de enige die elke dag, 7 dagen in de week, voor haar zorgt. We hebben een goeie band en ze luistert prima naar me, maar ze voelt zich gewoon opgesloten. Toen ik haar net verzorgde, gingen we elke dag ruim een uur naar buiten. Dat kan nu niet meer en ik denk dat Jess me dat best verwijt. Ze rent dus weg om dr vrijheid op te zoeken, maar ziet daar de gevaren niet van in. Ik zie die gevaren wel en wil het risico niet lopen. Wat moet ik doen om haar wijs te maken dat ze echt niet weg mag rennen??? Ik wil haar wantrouwen niet nog erger maken dan het is!!!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:57

als je haar eerst longeerd voor je gaat rijden.. dan kan ze haar energie op haar manier kwijt..

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:21

Poeh, das nog eens een verhaal... Dat paardje is dus eigenlijk dood ongelukkig op die manege als ik het zo begrijp. Helaas kun je niet veel doen vrees ik... De manege-eigenaresse kan het allemaal beslissen, het is haar paard. Zou je niet een keer serieus met haar kunnen praten over Jessica? Het lijkt me idd ook niet erg safe om zo'n 'wanhopige' pony in de lessen mee te laten lopen met allemaal verschillende kinderen op haar rug. Wat deze pony waarschijnlijk nodig heeft, is een duidelijke baas waar ze op kan vertrouwen en die consequent met haar omgaat (dat ben jij dus in dit geval)... Afstraffen heeft weinig zin vrees ik... en op het hoofd slaan is al helemaal fout, want daar kan je pony kopschuw van worden. Is Natural Horsemanship niet iets voor haar... Je kunt natuurlijk voorstellen of je een cursus NH met haar mag doen... Verder durf ik er niet veel over te zeggen. Ik ken het paardje ten slotte niet. Maar ik wens je iig veel sterkte en ik vind dat je een goede instelling hebt met dat paardje Knipoog

Groetjes Jessie

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:16

Eej Lin, ik weet niet goed wat je moet doen. Maar ze moet wel leren dat ze niet zomaar weg mag rennen! XXX Wen!