hoe gedraagt jou paard zich bij het opstappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

hoe gedraagt jou paard zich bij het opstappen?

staat braaf stil
129 (74%)
gaat er als een speer vandoor
3 (1%)
gaat rondjeslopen, drentelen
38 (21%)
gaat steigeren.............
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 173


Anoniem

hoe gedraagt jou paard zich bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:33

ik ben benieuwd hoe de paarden van ons land zich gedragen bij het opstappen, staan ze heel braaf stil, gaan ze er als een speer vandoor of komen ze in het ergste geval juist overeind? (steigeren...) Schijnheilig

Die van mij blijft altijd heel braaf staan, doet wel eens een stapje vooruit, maar daar ben ik nooit zoblij mee, vindt het zelfs gevaarlijk....

Ik ben benieuwd! OK dan!


Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:41

Tiek staat (bijna) altijd braaf stil. Alleen als de andere paarden opeens weggaan of als ze erg nerveus is wil ze nog wel eens een paar pasjes zetten.

Eadem mutata resurgo.

boemel

Berichten: 8356
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:45

Mijn paard staat braaf stil. Zelfs als ze heel fris is. Mocht ze toch een stap vooruit zetten, dan mag ze er meteen weer 1 terug zetten. Ik houd niet van fratsen en vind het belangrijk dat ik rustig (en veilig) kan opstijgen.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:45

Die van mij staat tijdens het opstappen altijd braaf stil maar gaat wel als ik zit direct lopen.. Wel vervelend maar hij wil altijd graag aan de gang hij stapt ook altijd actief enzo.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:47

HIj MOET stilstaan, soms is hij zo opgewonden dat we gaan werken dat hij even vooruit stapt, maar een "UH!!!" is dan voldoende opdat hij weer rustig stilstaat.
Is een vorm van respect: je paard MOET rustig stilstaan, anders heb je al van in het begin niets meer over hem te zeggen... DUSSSS opvoeden die handel. En hij mag pas weer verder tot JIJ het zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:59

Staat braaf stil
Zowel Kawa als twilight doen dat.
Twilight probeerde laatst nog een keer aan te stappen, maar toen weer ff verteld dat dit niet wenselijk is en nu staat hij weer stil.

Ik laat Kawa wel eerder aanstappen als Twilight, die moet echt nog een half min. rustig wachten voordat ze weg mag stappen.
Dit om te leren dat ze echt helemaal op mij moet wachten, want pas had ze al zoiets van, oke je zit, dan mag ik al aanlopen, fout gedacht Lachen

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:02

mijne staat ook heel braaf, maar dat hebben we hem ook wel moeten aangeleren . toen ik hem net had galoppeerde hij altijd weg 1 keer zelfs was ie zo snel dat ik achter het zadel kwam, rende hij de stallen in, maar gelukkig gaf hij een bok en kwam ik weer in t zadel, echt mazzel had ik daarmee *LOL* maar na veel op en afstijgen in de prive les m.b.v. de instructrice is het me nu toch gelukt en nu staat hij erbij als of hij nooit anders heeft gedaan Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:04

ff toevoegen
Bij veel paarden moet je het idd ook echt oefenen.
Dus net zo goed dat je hem leert wat de hulpen voor aandraven zijn en weer terug naar stap, moet je ze ook leren dat stilstaan ook echt moet.

Bij een jong paard stap ik dus onder het rijden ook gewoon een keer af en weer op.
Die oefening vind ik net zo belangrijk, dan al de rest die je wilt leren.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:07

Guus staat wel stil, maar als ik dan net ga zitten wil hij altijd gelijk al stappen, maar ik zet hem wel gelijk stop!! Vind dit namelijk erg irritant moet wel even rustig mn voetjes in de stijgbeugels kunnen enz...

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:11

Bunny begint gelijk al te stappen. Kom er altijd heel makkelijk op dus maakt eigenlijk niks uit.

VeronicaM

Berichten: 3300
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:13

Rascal staat meestal gewoon braaf stil!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:15

Forrest staat bij het opstijgen altijd wel stil.......

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O


Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:36

Mijn verzorgpaardjes willen niet altijd netjes blijven stilstaan. Maar ze gaan er ook niet als een speer van door gewoon een paar stapjes ofzo. bv naar dat lekker plukje gras Clown

Mijn verzorgshet daar en tegen bokken stijger

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:41

ik heb een paard gehad, die begon te grommen bij het opstijgen...t was een ruin, genaamt Joris, en die kwam ook meteen overeind als jeniet snel genoeg opstapte. Dat beest was een drama, die voelde je angst aan bij het opstappen, ik ben zo een keer met paard en al omgelazerd, ik heb tijden angst gehad om op te stappen!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:22

Magic staat stil en de paarden die ik zadelmak gemaakt heb ook. Ik haat paarden die weglopen!

Als 3-jarige hebben we het de eerste tijd altijd gedaan terwijl er iemand naast stond en soms vasthield. Magic weet niet eens beter!

Bij het inrijden van jonge paarden deed ik het net zoals Kawa. Soms even een paar keer extra op en af stijgen, nooit problemen mee gehad Lachen

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:25

meestal staan ze wel stil als ik opstap. maar als ze dan proberen aan te lopen word ik meestal goed kwaad en dat weten ze dan wel....
er is een manege pony die steigert als het opstappen te lang duurt. zoals bij beginners. Die krijgen meestal een zetje als ze erop moeten.

.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:26

Toen ik Pervinco ging verzorgen kreeg ik te horen dat ik me door de (hoogzwangere) staleigenaresse op zijn rug moest laten gooien, zo deden ze dat immers bij renpaarden. Als ik gewoon opstap schrikt ie! Clown

Het beest loopt al 10 jaar niet meer op de baan...

Ik heb hem 3 keer gereden en toen wist ie al dat HO ook daadwerkelijk HO was. Hij blijft tegenwoordig met opstappen doodstil staan (zal wel verandering in komen zodra ik er weer op kan rijden...) en hij loopt was weg zodra ik hem daar de hulp voor geef. Begint ie te lopen als ik mijn voet in de beugel zet of me optrek, dan trek ik hem om en begin ik opnieuw.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:45

Pepsi staat altijd netjes stil, hij legt soms wel zijn oren in zijn nek, maar daar blijft het ook bij!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:45

Ik ben met Arti bezig om dat te oefenen, toen ze nog niet van mij was mocht ze altijd gewoon gaan lopen met opstappen. Ik vind dat maar niets...Nu is ze zover dat ze meestal stilstaat, soms nog niet, maar het gaat al beter

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:10

oeds staat wel stil als ik opstap.
maar goed ook want anders krijgt ie flink op z'n lazer Haha!
ben nl al regelmatig van paarden afgepleurd tijdens het opstappen en heb daar een beetje schrik voor gekregen.
ik stap, als ik op een ander paard ga zitten, ook alleen maar op als iemand em ff vasthoud Bloos watje eigenlijk he Schijnheilig

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:19

Nicole kan wel eens boos achteruit kijken als je je voet per ongeluk in haar zij plant Haha! Maar gemeen zal ze gelukkig nooit zijn, overigens staat ze netjes stil, maar dat moet ook wel, want ik stijg op met een krukje Schijnheilig Haha!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:36

Jordy verzet geen stap. Ook niet als er andere paarden al weglopen of buiten. Hij stapt ook pas weg als ik de hulp geef.
Toen ik hem net had wilde hij wel eens een pasje vooruit, uit nervositeit. Hij is zelfs een keer in volle galop weggesjeest toen ik hem per ongeluk raakte.... oops.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:48

Rinske schreef:
want ik stijg op met een krukje Schijnheilig Haha!


waarom doe je dat Rinske? Daar heb je toch stijgbeugels voor? Verward

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:51

Chiqa"]
[quote="Rinske schreef:
want ik stijg op met een krukje Schijnheilig Haha!


waarom doe je dat Rinske? Daar heb je toch stijgbeugels voor? Verward
[/quote]

of je zwaait of springt erop Haha!

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:01

Mn paard staat altijd stil en buigt gelijk dr hoofd opzij, want ze weet dat zodra ik in het zadel zit, ze een suikerklontje krijgt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, OmgiliBot en 125 bezoekers