vraagje aan de teugel...arabier!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

vraagje aan de teugel...arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:43

ik vraag me af of het ene ras gemakkelijker aan de teugel is te rijden dan het andere, ik heb een arabier en is vrij snel afgeleid, en dan gaat ze spasten, trekken met haar hoofd, weg concentratie.

Wie herkent dit?


AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:33

Ik heb zelf niet veel ervaringen met arabieren (niet echt mijn paarden, sorry Haha!). Maar ik kan me voorstellen dat er wel iets in je verhaal zit. Een paard moet zijn concentratie bij jou hebben wil hij goed lopen (en dat is ook zo voor aan de teugel). Als je nou een ras als een arabier neemt dat snel afgeleid is, kan ik me voorstellen dat die niet makkelijk aan de teugel te "houden" zijn zeg maar. Want volgens mij maakt de nekbreedte van je paard ook nog veel uit. Kijk maar eens naar een Fjord, die hebben over het algemeen meer moeite met aan de teugel komen vanwege hun dikke nek. Maar zijn daarentegen wel rustiger dan arabieren. Ik denk dat je stelling dus gedeeltelijk waar is: arabieren hebben volgens mij wel een makkelijke nek om aan de teugel te krijgen, maar om ze te houden das het moeilijke denk ik.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:57

mij lijkt niet dat dit aan het ras ligt,maar aan het type paard Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:52

Ligt absoluut wel aan het ras, arabieren zijn zenuw pezen en zeer snel afgeleid, minder snel dan een koele kwpnér tuurlijk heb je er uitzonderingen bij zitten, maar meestal geld dit wel, succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:12

Ik heb zelf een arabier maar ik kan nou niet echt zeggen dat ze niet constant kan lopen. Ze loopt netjes aan de teugel met het neusje eruit en als ze is een keer iets ziet/hoort dan is het wel even kijken maar een seconde later loopt ze weer zoals het hoort. En echt snel is ze niet afgeleid aangezien ze op mij aan het letten is.
Ik vind het verkeerd als je zoiets de schuld geeft aan het ras, het hangt er namelijk van af hoe het paard is opgevoed en hoe jij rijd. Als jij iedere keer 'schrikt' als je iets hoort, of ziet en je gaat bij voorbaad al denken dat hij weer omhoog komt met z'n hoofd, dan doet die dat ook. Als je je paard niet genoeg bezig houd, dus zeg maar gewoon een lekkere greppel van die hoefslag maakt, ja dan gaan ze dingen zoeken omdat ze zich vervelen, maar dat kan een kwpnér of een ander paard net zo goed doen.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:15

Bij de stal waar ik nu paarden rijd, zijn ook een paar arabiertjes, en toen ik er net op ging zitten, kon ik merken dat ze wel iets onrustig waren, maar dat was na een rondje ook over, toen ze ontspanden, het was natuurlijk voor allebei even wennen.Maar verder liepen ze heerlijk constant, fijn te rijden paardjes.Niet te grote helden, maar als je doorrijdt is er niks aan de hand, en kijken ze misschien vanuit hun ooghoek.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:19

shaneen schreef:
...arabieren zijn zenuw pezen en zeer snel afgeleid...


Dat vind ik nou een stevige generalisatie. Beetje kort door de bocht, ik ken genoeg Arabieren die koeler zijn dan sommige KWPN-ers.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:21

precies karin,dit ligt echter aan het typen paard.
ik heb een super zenuwpees van een volbloed,maar aan de teugel lopen kan ze netjes,en ieder paard die kijkt op als die wat hoort.
ik ken genoeg koele kwpnérs die nog meer moeite hebben ermee dan mijn zenuwpees van een volbloed Knipoog

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:00

shaneen schreef:
Ligt absoluut wel aan het ras, arabieren zijn zenuw pezen en zeer snel afgeleid


ONZIN !! Daar is weer zo'n vooroordeel, generalisatie van het ras, waar ik zo moe van word...
Ik heb hier 10 arabieren staan, en alle 10 zijn ze zo mak als een lammetje. Niet gek te krijgen.
En wat rijden betreft.... de meeste arabieren kun je weken of maanden "op stal" laten en daarna gewoon weer oppakken met rijden, zonder dat ze ook maar 1 stap verkeerd zetten. Moet ik met (bijv.) een KWPN-er nog zien gebeuren. Arabieren staan juist bekend om hun nuchterheid, maar dat schijnen veel mensen te "vergeten".

Ieder mens, en ieder dier is verschillend, en wel of niet zenuwachtig zijn heeft niks te maken met het ras, en alles met de opvoeding en de manier van omgaan met het dier. Doe mij maar een arabier, ze leren makkelijk, nemen alles van je aan en gaan voor je door het vuur. Ik vertrouw ze 100 % en kan met ze lezen en schrijven. Vrienden voor het leven !

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:08

Karin"]
[quote="shaneen schreef:
...arabieren zijn zenuw pezen en zeer snel afgeleid...


Dat vind ik nou een stevige generalisatie. Beetje kort door de bocht, ik ken genoeg Arabieren die koeler zijn dan sommige KWPN-ers.
[/quote]

Ja helemaal mee eens.. en ik heb er 1 een hele koele arabier die ook dankzij training heel mooi nagevelijk loopt Schijnheilig

Het ligt bij arabieren ook maar net aan de ruiter. Je kan een arabier net zo heet en opgefokt krijgen als je zelf wil. Ik hou hem liever koel maar wel lekker aan het been.

Veel overgangen rijden Chiqa en hou je arabier bezig dan zal de concentratie echt beter worden. Ik ga veel figuren rijden en overgangen zodat hij zijn gedachten en aandacht bij mij moet houden maar dit heb ik van mijn instructeur geleerd. Heb jij les met je arabier Verward

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:19

shaneen schreef:
Ligt absoluut wel aan het ras, arabieren zijn zenuw pezen en zeer snel afgeleid, minder snel dan een koele kwpnér tuurlijk heb je er uitzonderingen bij zitten, maar meestal geld dit wel, succes

Dat vind ik bullshit.
Als een arabier een zenuwpees is en snel afgeleid zegt dit eerder iets over de ruiter dan over het paard ze zijn gevoeliger dus pakken de reactie van de riuiter meer op.
Een zenuwpees maak je zelf door er verkeerd mee om te gaan

Ik heb pasd nog met de volboed arabier in een les gereden op vreemd terrein zat er pas voor de vierde keer op en hij liep braaf de bak rond, dat is VERTROUWEN en dat moet een arabier in je hebben dan zijn het de koelste paarden

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:30

Ik heb zelf ook arabieren en rijd kwpnérs er is toch echt een duidelijk verschil tussen paarden die hoog in het bloed staan en die niet, duidelijk hbben jullie die ervaring niet en zoals ik er al bij schreef zijn er uitzonderingen, mijn arabier loopt ook super maar dit komt puur door de opvoeding en manier van rijden, mensen die hier niet mee om kunnen gaan krijgen dit dan ook niet voor elkaar!!!

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:25

shaneen schreef:
Ik heb zelf ook arabieren en rijd kwpnérs er is toch echt een duidelijk verschil tussen paarden die hoog in het bloed staan en die niet, duidelijk hbben jullie die ervaring niet en zoals ik er al bij schreef zijn er uitzonderingen, mijn arabier loopt ook super maar dit komt puur door de opvoeding en manier van rijden, mensen die hier niet mee om kunnen gaan krijgen dit dan ook niet voor elkaar!!!


Je bent wel een beetje dubbel

Ik heb de ervaring wel en ik sta op een stal met wel ongeveer 85 KWPN'ers en in totaal nog 1 volbloed arabier en ik kan je zeggen dat Omar koeler is dan de meeste KWPN'ers bij ons op stal. Gisteren ging er weer 1 aan de kletter op het terrein... was uit zijn box ontsnapt Hij kwam op mij af terwijl ik net met mijn blikje cola light met losse teugel (was na mijn les) voor de ingang van de binnenbak stond... Omar en ik keken hem helemaal verbaasd na en Omar verzette geen voet terwijl er in de bak een KWPN'er meteen helemaal gek werd en dat terwijl dat paard die andere niet eens kon zien. Ze willen graag met mij naar buiten met hun jonge en onervaren paarden juist omdat Omar nergens van schrikt en heel erg koel is. Dankzij. Het ligt ook aan de ruiter ja maar je kunt het ook leren om goed met een arabier om te gaan door je in hem te verplaatsen.

Arabieren kunnen nerveuze paarden zijn, ze hebben gewoon veel temperament en daardoor is het juist zo belangrijk om ze rust, vertrouwen en regelmaat te geven en dan heb je geen kind aan ze OK dan!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:32

Ik denk dat er niets te generaliseren valt en dat het vooral aan het karakter van het paard ligt en niet zozeer aan het ras. Arabieren zijn volgens mij prima aan de teugel te rijden. Ze zullen misschien iets eerder afgeleid zijn door hun omgeving, maar dat is dan vooral te wijten aan hun nieuwschierigheid en leergierigheid. En dat zijn wat mij betreft pluspunten!!!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:38

Karin"]
[quote="shaneen schreef:
...arabieren zijn zenuw pezen en zeer snel afgeleid...


Dat vind ik nou een stevige generalisatie. Beetje kort door de bocht, ik ken genoeg Arabieren die koeler zijn dan sommige KWPN-ers.
[/quote]

jah idd..
Vind het meestal snel gezegt. Ook dat een shet of een fjord niet netjes "aan de teugel" kan lopen. Ligat natuurlijk ook aan het karakter van het paard. En hoe fanatiek de ruiter is. In de krul trekken krijg je zowiezo een negatieve reactie op van het paard.
Maar ja dat is mijn mening.

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:40

AnneOmie schreef:
. Heb jij les met je arabier Verward


nee dus...op het moment niet, ik sta ook op het punt om er mee te stoppen heb niet zoveel motivatie en dat voelt dat beessie natuurlijk...

Nee dat arabieren heethoofden zijn en zenuwepezen ben ik het absoluut niet mee eens! IK heb ook zo'n koele arabier, is super braaf en gaat door het vuur, kan ook heel knap mee rijden, alleen vindt ik het soms heel irri hoe ze met dr hoofd doet, heb een tijdje met een thiedermann gereden vanwege het sterre kijken, maar het is gewoon een tijdelijke kwaal van haar, mss als ik weer les neem dat het wel over gaat hoor...

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:48

weet je zeker dat ze geen last van der mond heeft als ze zo met haar hoofd raar doet?

In de auto van de week, zag ik een wolk die op arafat leek

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:58

Wat Rockylove zegt..heb je wel eens naar haar mond gekeken,laten kijken?

En wat je zegt met Thiedeman gereden,
dat ''lost'' het probleem op,op het moment dat dat dng eraan hangt.

Ik heb ook een Arab,
ook best een kijkerig ding,maar kan prima nageeflijk lopen.
Wel merk ik dat als ik haar niet veel afwisseling geef(in de vorm van een buiteritje,een hupsje)ze het wel een beetje beu raakt en dat uit door middel van verschillende soorten protest.

Succes!
*heb je eigenlijk foto's van haar?*

Wanestha RIP !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:07

ja protest is het zeker, en het gebid is goed er is een tandarts bijgeweest, het is pure verveling, rijdt wel buitenritten en dan doet ze het ook, het is gewoon heel lastig, houdt ze dr r ug ook helemaal vast, net of ze een stok ingeslikt heeft.
Ja en gedult.....veel gedult...dat scheelt maar dat heb ik soms niet altijd........

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:00

't Hoeft inderdaad niet aan het ras te liggen. Er zijn zenuwe-fjorden en koele arabieren. Ik denk alleen wel dat het vaker andersom is, 't zijn toch bloedpaardjes. En daarnaast hoeft er niet altijd sprake te zijn van een race-eend of een superschrikje. Ik heb een 3/4-arabische dame die met name concentratieproblemen heeft. Ze gaat niet rennen of andere gekke dingen doen, schrikt ook heus niet van van alles en nog wat (hoewel... buiten... maar dat is controleerbaar en ze loopt dan aan een lang teugeltje), maar langer dan een minuut of 5 netjes "in de houding" lopen, nee hoor. Dan ziet ze weer iets leuks voorbij komen en dan gaat dat koppie weer de lucht in: effe kijken! Het gaat langzaamaan steeds een beetje beter, maar een jaar geleden heeft mijn instructrice zelfs gezegd dat een dressuurwedstrijdje waarschijnlijk onbegonnen werk is. Ze kán het wel, maar het zal niet lukken om haar gedurende een hele proef geconcentreerd te houden. Inmiddels is dat dus iets verbeterd en ik heb geen dressuur-ambities, dus het geeft trouwens ook niet, maar ik denk toch dat dit wel iets is wat bij een bloedpaardje hoort. En eerlijk gezegd zou ik eigenlijk niet anders willen, iedereen heeft als het goed is het paard wat bij hem of haar past en kan daar ook het best mee overweg!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:32

Alles is al gezegd, ik vind ze juist heel makkelijk, juist omdat ze zo gevoelig zijn! Ik heb meerdere Arabieren gereden, ook hengsten (die trouwens HELEMAAL niet moeilijk waren wat vaak wordt beweerd). Heel werkwillig, soepel en gevoelig. Ook al heb ik moeilijk momenten gehad met die vos uit mijn profiel, maar alles was goedgekomen, en het lag grotendeels aan de ruiter, dus aan mij...Ik vind ze superfijne rijpaarden!!! Heethoofden en zenuwpezen??? Heb je dat niet onder elke ras???

Galactica Wadim X Gemini

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:53

Idd..dat vind ik ook dat gevoelige maakt ze ook juist weer makkelijker om te rijden,mits je er mee om kunt gaan natuurlijk.

Wanestha RIP !!


gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:12

Arabsrulezz schreef:
Idd..dat vind ik ook dat gevoelige maakt ze ook juist weer makkelijker om te rijden,mits je er mee om kunt gaan natuurlijk.


ja helemaal mee eens en mensen die zo generaliseren hebben zelf geen gevoel voor hete (arabische) paarden!

Ik heb thuis een kwpn waar ik nooit een beginner op zou durven zetten terwijl op de ponys met veel arabisch bloed, ze geen stap verkeerd zetten!

Ik heb veel arabieren gezien en veel met ze gewerkt en met het juiste gevoel inzet en kennis kunnen ze net zo ontspannen lopen dan welk ras dan ook! Lachen

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:05

ja het vooroordeel dat arabieren niet te rijden zijn, omdat ze te heet gebakerd zouden zijn, moet maar eens uit de wereld gehaald worden, ze zijn juist harstikke lief!

juval

Berichten: 13093
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:46

ik herken het zeker!! ik heb ook een arabier gehad, best een stoïcijns type, maar inderdaad meer dan 2 rondjes achter elkaar geconcentreerd blijven was erg moeilijk voor hem. Misschien ook wel te wijten aan mijn eigen rijstijl. Maar het is toch ook een van de (vele) redenen geweest voor mij om te beslissen hem te verkopen. Ik ben er inmiddels achter dat ik geen arabierentype (meer) ben.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: L_Flo, Larissa123, lovelady1, Pieneappel, Zippo_M en 5 bezoekers

cron