KWPN-merrie 8 jaar of ouder nog naar de keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

KWPN-merrie 8 jaar of ouder nog naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 09:10

Ik weet dat het altijd zo was dat je met merries t/m 7 jaar naar de stamboekkeuring kon gaan voor inschrijving en evt. sterpredikaat.
Daarna kon het alleen nog als ze een veulen erbij hadden lopen.

Ik vraag me nu eigenlijk af of dat nog steeds zo is of dat dat inmiddels veranderd is en je met merries die ouder zijn dan 7 jaar ook zonder veulen op een keuring mag verschijnen.

Dan kan ik misschien volgend jaar nog eens een poging wagen met mijn merrie die dan 9 jaar is en geen veulen heeft!


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:15

Als ze voldoende prestaties heeft en correct gebouwd is, is ze tot op hoge leeftijd meer dan welkom bij het KWPN.
Hoe is jouw merrie gefokt en wat heeft ze gelopen???

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 09:25

sarabande schreef:
Hoe is jouw merrie gefokt en wat heeft ze gelopen???


Als 4-jarige (nog slecht bespierd en weinig gedaan) scoorde ze 63, 65, 72 op de keuring.
(ik heb haar toen zelf voorgebracht, denk dat ik dat volgende keer anders zou doen, ze kwam niet echt lekker uit de verf...)

Het is een Ahorn x Formateur x Lucky Boy xx.
Ze loopt nu M1 dressuur met 8 winstpunten. Ze heeft heel veel springvermogen, alleen ik helaas niet... Haha! daarom nog nooit uitgebracht op springwedstrijden.

Maar, ook zonder veulen zou ik dus evt. volgend jaar met haar naar de keuring kunnen??

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:46

Voor ster kan dat altijd volgens mij.....al was ie 25, nog onbeleerd en al levenslang gust.

(correct me if I'm wrong)

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:12

CGJ12 schreef:
Voor ster kan dat altijd volgens mij.....al was ie 25, nog onbeleerd en al levenslang gust.

(correct me if I'm wrong)


Volgens mij is dat ook zo, ster is puur een exterieurpredikaat en heeft niets met prestatie of nafok te maken.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:15

Je mag geloof ik 3 keer terugkomen tegenwoordig
Vroeger mocht je ze ieder jaar aanbieden.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:23

Dus in feite is het verstandig mijn 9-jarige merrie toch nog voor de keuring aan te bieden zodat ze wanneer we Z1 met (hoeveel?) winstpunten zijn het sportpredikaat kan krijgen?
Of hoeft de merrie niet ster te zijn voor het sportpredikaat? Wel toch?

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:29

Je merrie hoeft geen sterpredikaat te hebben:

SPORT
Het predikaat sport kan worden toegekend aan alle bij het KWPN-geregistreerde merries. Ook veulenboek-, hulpstamboek-, hulpveulenboek- en registermerries komen in aanmerking. De prestatie moet geleverd zijn in de tak van sport, die overeenkomt met de geregistreerde fokrichting van de merrie en dient geleverd te zijn bij de paarden. Het predikaat is niet aan leeftijd gebonden en kan postuum worden toegekend. De toekenning van het predikaat is kosteloos. Het sportpredikaat kan aangevraagd worden door een verklaring met de behaalde sportprestatie aan te vragen bij de betreffende binnen- of buitenlandse sportorganisatie. Deze verklaring moet met het registratiebewijs naar het stamboekbureau worden gezonden. Daarna wordt een nieuw registratiebewijs met vermelding van het predikaat 'sport' aan de eigenaar toegezonden. De eisen voor de verschillende fokrichtingen zijn:

De eisen voor de verschillende fokrichtingen zijn:

Rijpaardmerries:
Z + 6 winstpunten in springen, Z+ 5 winstpunten (Z2+1 na 1 januari 2004) in dressuur of Z + 5 winstpunten in samengestelde wedstrijd;
Maakt een merrie haar wedstrijddebuut in een klasse hoger dan de voor het sportpredikaat vereiste sportprestatie dan dient minimaal 1 winstpunt in die klasse te zijn behaald.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:33

SPORT is inderdaad volledig onafhankelijk van STER.

Maar de kans dat een Z+? merrie Ster wordt is iets groter dan wanneer ze M+8 is.
Mag officieel niet, maar bij een Z-merrie knijpen ze nog wel eens een oogje toe als het exterieur de 68 NET niet kan halen........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:56

Ja het werkt iig in je voordeel, als je paard al het sport-predikaat heeft.
Ik ben dit jaar met Prakkie naar de keuring geweest. Ze had als 3-jarige rond de 65 punten (zowel ext. als beweging). Ik heb haar eerst naar het Z gereden, haar sportpredikaat aangevraagd en toen aangeboden op de keuring. Nu had ze 70 voor exterieur en 72 voor beweging (stap: 74, draf: 70, galop:70).

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:07

predicaten?


Voor mij gaat een sportpredicaat boven een ster (ben een fokkertje)

Voor een ster ben je wel overgeleverd aan een inspecteur van het KWPN, en als die zn dag nu niet heeft? En ze is al eerder geweest (telt mee in beoordeling)

Ga maar voor de Z OK dan!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:41

Voor mij geldt dat net andersom Suzan........

Ster / Preferent is voor mij moeilijker te halen dan Sport / Prestatie.

Dat laatste is gewoon een kwestie van een paar jaar trainen tot een jaar ze een jaar of 6 zijn en dan gewoon even Z2 starten......zegt meer over de ruiter dan het paard.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:43

Zet een merrie bij een africhtingstal en een jaar later loopt ie alle oefeningen in het Z, die mensen mogen dat dier direct in het Z starten en je hebt je sportpredikaat.


parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:44

dr lopen heel wat lillike paarden in de Z ja...
Z/sportpredikaat zegt me wel iets over het karakter, de bereidwilligheid (en de rijkunsten/geldbuidel van de fokker, eigenaar)

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:56

Pipo schreef:
Zet een merrie bij een africhtingstal en een jaar later loopt ie alle oefeningen in het Z, die mensen mogen dat dier direct in het Z starten en je hebt je sportpredikaat.


Zal best, maar niet mijn manier
Mijn paard loopt inmiddels ook alle oefeningen in het Z en komend najaar wil ik dan ook Z gaan starten. En dan heb ik het tenminste zelf gedaan... Knipoog

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 15:23

Bedankt allemaal!
Ik ben weer wat wijzer!
Ik dacht echt dat je ze zonder veulen maar t/m 7 jaar aan mocht bieden...


prakkie schreef:
Ja het werkt iig in je voordeel, als je paard al het sport-predikaat heeft.
Ik ben dit jaar met Prakkie naar de keuring geweest. Ze had als 3-jarige rond de 65 punten (zowel ext. als beweging). Ik heb haar eerst naar het Z gereden, haar sportpredikaat aangevraagd en toen aangeboden op de keuring. Nu had ze 70 voor exterieur en 72 voor beweging (stap: 74, draf: 70, galop:70).


Dus wij hebben misschien ook nog wel een kansje??
Is het dan wijs om eerst door te rijden en proberen ooit het sportpredikaat te halen (duurt straks nog langer als je Z2 met een wp moet zijn...)en haar dan pas weer op de keuring aan te bieden of kan ik het gewoon volgend jaar gaan proberen?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:24

Kitty"]
[quote="Pipo schreef:
Zet een merrie bij een africhtingstal en een jaar later loopt ie alle oefeningen in het Z, die mensen mogen dat dier direct in het Z starten en je hebt je sportpredikaat.


Zal best, maar niet mijn manier
Mijn paard loopt inmiddels ook alle oefeningen in het Z en komend najaar wil ik dan ook Z gaan starten. En dan heb ik het tenminste zelf gedaan... Knipoog
[/quote]

Ja maar daar ging het niet om. Sluit me volledig aan bij CGJ12, het sportpredicaat zegt vaak meer over de ruiter dan over het paard. Bij de dressuur hoef je maar 1 winstpunt in het Z2 (vanaf 1 jan 2004) te rijden voor het sportpredicaat, met een beetje handige ruiter lukt dat zo. Voor het springen moet ie (vanaf 1 jan 2004) 6 winstpunten in het Z halen voor het sportpredicaat.
Ik denk ook dat je met een leuk resultaat in de sport eerder het sterpredicaat krijgt dan bij een niet geklasseerde merrie. Wil niet zeggen dat dit enige garantie biedt! Hier op stal staat een Sebastiaan merrie die Prix st Georges liep, toch kreeg ze het sterpredicaat niet. En het is nog helemaal niet zo'n verkeerde merrie om te zien, wel klassiek natuurlijk.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:54

Parnassia schreef
Citaat:
Z/sportpredikaat zegt me wel iets over het karakter, de bereidwilligheid


en dat vind ik dus zo belangrijk. Dat kun je uit een ster niet halen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Johnie, marjolein88, MDWStables, Umeo en 50 bezoekers