[JV] Zweepje overpakken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

[JV] Zweepje overpakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 13:45

Mag je tijdens de proef je zweepje overpakken in je andere hand als je net van hand hebt veranderd? Dat vroeg degene die ik les geef laatst aan mij. Ik zie het wel vaak gebeuren op wedstrijd, maar hoe kijken juri's daar tegenaan?

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:50

Ik weet niet wat jury's vinden maar ik vind het heel storend. Ik heb zelf mijn zweep altijd rechts, pak bijna nooit over tijdens het rijden.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:51

je mag je zweep overpakken, ik zie alleen vaak dat als het gebeurd het even tenkoste gaat van het totaal beeld. Ik zou het alleen doen indien echt nodig en dan zodanig dat het niet van invloed is op een figuur, dus in de grijze zone.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:54

Volgens mij mag het niet... ben geen jury hoor, maar het lijkt me idd zeer storend. Daarnaast is mij altijd geleerd je zweepje altijd links te houden, aangezien je met rechts moet groeten moet die hand geheel vrij zijn.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:56

ik pakte altijd bij het groeten (en wanneer ik met een zweepje reed) de zweep over in mijn linkerhand zonder hem over de schouder heen te doen.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:58

Ik heb begrepen dat je je zweep in de linkerhand moest houden. Maar, wat onder het streepje staat klopt in dit geval!!!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:59

Fleury schreef:
ik pakte altijd bij het groeten (en wanneer ik met een zweepje reed) de zweep over in mijn linkerhand zonder hem over de schouder heen te doen.


tja da's ook een manier.....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:02

Ik heb al eens op een selectiewedstrijd 143 punten gereden en overal waar ik van hand veranderde stond dus:
"Zweep in goede hand!" Vond dat vreemd, dan moet je minstens een keer of vijf dat ding overpakken, dat is toch storend?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:04

Ik heb m vroeger altijd overgepakt zonder dat het mijn pony irriteerde, kreeg er nooit minpunten op.
Maja zit je zweep aan de buitenkant en je moet hem gebruiken valt ie mooi naar binne!

Gr. Tamara

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:09

Je mag zelf bepalen in welke hand je de zweep houdt. Dus rechts mag ook. Groeten mag echter niet met de zweep in de rechterhand. Je kunt je zweep dan wel nog aan de rechterkant houden en even in je linkerhand pakken. Tijdens de proef het zweepje van de ene naar de andere kant overpakken mag wel, maar ik ben het helemaal met jullie eens dat dat er storend uitziet. Bovendien verlies je op dat moment ook even het contact met de mond en de kans dat je pony/paard tegen de hand komt.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:20

Ik heb het een paar keer gedaan in de L omdat ik mijn zweep nodig had bij het wijken. Hoefde hem neit te gebruiken, amar moest m wel in de aanslag hebben zeg maar...
Als je het gewoon in ene hoek doet waar verder geen figuur aan verbonden is, had ik er geen problemen me (in de grijze zone dus).
Overigens was dit wel onderling...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:24

Ik heb 'm altijd links hoef ik nooit over te pakken ook niet met het groeten.
Bij de pony's pakte ik altijd over en als ik dat nu op film terug zie vind ik dat wel zo vreselijk storend!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:14

Ik vind het vreselijk storend als mensen dat doen in hun proef. Hoewel het mag zet ik er toch een opmerking over onderaan het protocol, dat het een onrustig beeld geeft. Uiteraard geen puntenaftrek want het is tenslotte toegestaan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:43

Fleury schreef:
ik pakte altijd bij het groeten (en wanneer ik met een zweepje reed) de zweep over in mijn linkerhand zonder hem over de schouder heen te doen.
Zo zei mijn instructrice ook dat het moest. En met handveranderen enzo, gewoon het zweepje in de hand houden waar je hem in had. Het ziet er een beetje rommelig en klunzig uit als je steeds over pakt. Knipoog

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 17:48

Oke, bedankt. Ik zal het aan haar doorgeven.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:58

Als ik een zweep bij me heb heb ik hem altijd links.

Ik schrijf ook wel eens bij wedstrijden, en als er dan zijn die de zweep rechts hebben of iedere keer overpakken, vermeld de jury het meestal wel, maar geen minpunten oid.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:29

essie79 schreef:
Ik heb al eens op een selectiewedstrijd 143 punten gereden en overal waar ik van hand veranderde stond dus:
"Zweep in goede hand!" Vond dat vreemd, dan moet je minstens een keer of vijf dat ding overpakken, dat is toch storend?


Dat vind ik ook gek. Een zweep is toch een hulpmiddel, dus dat moet je gebruiken aan de kant waar je hem nodig hebt, lijkt me. Als je paard over de buitenschouder weg valt, lijkt de me buitenkant de 'goede hand' en als hij naar binnen valt de binnenkant. Er is dus toch helemaal geen 'goede hand'?? Of maak ik nu een hele Blond opmerking???

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:35

Ik heb het toevallig afgelopen maandag aan mijn instructeur gevraagd, hij is ook jurylid van het KNHS. Hij zei dat je je zweep in je proefje over mag pakken als je dat wilt. Het is dus niet verplicht je zweepje links (wat gebruikelijk is) te houden in je proefje.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

geesje_2
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: dichtbij enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:07

ik had een onderling concour, niemand deed het, ik wel, als je je zweep rechts hebt pak je hem met je linkerhand en schuift hem dan zo door naar je linkerhand, ziet er wel storend uit, maar ben er wel kampieon mee geworden, ik vind persoonlijk handiger om evt. ALS JE JE BENEN STIL HOUD, en op hoog genoeg niveau rijd ej met sporen beter kan rijden en dan zonder zweepje

een fries paard is goud waard

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:34

K zou het niet doen, zo onhandig, en storend misschien.
Maar ik weet niet of het mag ofzo. Als ik jou was, zal k gewoon je zweepje in een hand houden Knipoog;) whahah weet niet hoorz...

I Love Horses!!
Lady k hou van je!, Luv jah voor altijd!
Profiel veranderd: 26-01-04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:49

IK rijd thuis af en toe met zweep, en dan is het soms wel even nodig dat ik hem overpak van de ene naar de andere hand. In de proef rijd ik nooit met zweep, omdat ie nog weleens de neiging wil hebben om helemaal "krom" te trekken en van de zweep weg te lopen. Het lijkt mij ook erg storend als in een proef het zweepje wordt overgepakt van links naar rechts of andersom.

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:33

ik heb altijd geleerd om met wedstrijden de zweep in je linkerhand te hebben. Geen last met groeten enzo. Verder vond ik zelf wel storend om naar te kijken mensen die een zweep steeds overnamen ook vervelend voor de pony vooral als je het verkeerd deed dan zou je pony nog wel eens raken. Bij mij stond nooit op het proefje over de zweep dat ie niet in de goede hand zat.

Denken moet je aan een paard overlaten, die hebben een groter hoofd[L+8] onze uitstand, hij is met pensioen. RIP mijn lieve man 26-01-2017

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:38

Bij de FNRS wedstrijden (onderling, op manegepaarden) moeten we onze zweep de hele proef in onze linkerhand houden.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:03

ik heb altijd geleerd mn zweep links te houden omdat je met rechts moet groetn, maar als je hem wel in de proef overpakt.....en je vergeet het op het einde weer heb je wel een minpunt... dat lijkt me lastig, maar ik denk dat het ook voor elke jury anders ligt, de een let er niet op, maar de ander vind het misschien storend voor het beeld..... denk ik! Schijnheilig
Maarja ik ben ook geen jury dus ikweet het eigenlijk niet... Verward
lekker ingewikkeld

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:24

Coby10"]
[quote="essie79 schreef:
Ik heb al eens op een selectiewedstrijd 143 punten gereden en overal waar ik van hand veranderde stond dus:
"Zweep in goede hand!" Vond dat vreemd, dan moet je minstens een keer of vijf dat ding overpakken, dat is toch storend?


Dat vind ik ook gek. Een zweep is toch een hulpmiddel, dus dat moet je gebruiken aan de kant waar je hem nodig hebt, lijkt me. Als je paard over de buitenschouder weg valt, lijkt de me buitenkant de 'goede hand' en als hij naar binnen valt de binnenkant. Er is dus toch helemaal geen 'goede hand'?? Of maak ik nu een hele Blond opmerking???
[/quote]

ik dacht dat hij bedoelde dat je altijd je zweep in je binnenhand moest houden met gevolg dat je die zweep een aantal keer moet overpakken.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fangio en 45 bezoekers