Cursus hoefbekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Cursus hoefbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 11:14

Ik wil graag een cursus hoefbekappen (en waarschijnlijk daara ook nog een cursus beslaan maar dat zie ik dan wel) gaan doen.
Ik heb al op internet wat gezocht maar daar vind ik eigenlijk alleen maar echte opleidingen tot hoefsmid van een paar jaar. Ik zoek meer een avondcursus en het liefst in Noord-Holland.

Wie weet hier in Noord-Holland wat?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:36

volgens mij doen ze dat bij het horizon college, moet je even
op hun site kijken want daar staat het wel op.
ik heb er ook over zitten denken maar ik word al naar bij de
gedachte dat ik een echte hoef van een dood paard in mijn
handen moet houden Scheve mond

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:43

Bij paardenhouderij opleidingen worden die cursussen ook vaak gegeven.

Ik heb die cursus ook gedaan, in Zwolle. Het ziet er zo makkelijk uit als je het de hoefsmid ziet doen, maar het si moeilijk!

Je krijgt dan een dood been van een paard en doe moet ke tussen zo'n bankschroef klemmen en dan bekappen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:24

uit mijn hoofd bij een mijnheer Blaauw uit Winkel. heb in het verleden eens geinformeerd.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:25

In Deurne doen ze het ook, maar dat zal waarschijnlijk een beetje ver zijn Knipoog

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:30

Ik volg momenteel een cursus hoefbekappen in Oenkerk.

Wij zijn overigens NIET op dode hoeven begonnen, gewoon op de paardjes van daar!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:44

In Barneveld is ook zoiets, van de cursus dierverzorging barneveld. Je moet eerst de cursus hoefverzorging volgen, 5 maandagavonden van 19.00 uur tot 22.00 uur, kost €225,- Onderwerpen: Hanteren en fixeren, atanomie ondervoet, beoordelen hoefstand, beslag en verzorgingstoestand, uitvoeren dagelijkse verzorging, uitvoeren periodieke verzorging en voor- en nadelen van beslag.
Dan kan je de cursus bekappen doen, 6 maandagavonden ook van 19.00 uur tot 22.00 uur, kost €275,- Onderwerpen: Gereedschapskennis, beoordelen hoeven, stand en gang, bekappen dode voeten, bekappen paarden en verwijderen los ijzer.
Datums zijn vanaf volgend jaar januari.

Ze hebben een website www.cursuscentrum.nl
Maar deze cursussen staat daar nog niet op, deze zijn nieuw, ttouch lijkt me ook erg leuk, maar bestel de folder anders even, kun je het even doorkijken.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 13:08

Waarom is alles zo ver.
Op de site van ht Horizon kan ik niets vinden. Al heb ik er bij m'n MBO opleiding juist voor gekozen om niet naar het Horizon te gaan omdat dat toch minder schijnt te zijn dan het ROC Kop van Noord-Holland.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:09


Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 13:21


*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:03

Die cursussen heb je hier in noord holland ook, moet je marcel buchter ff bellen die weet het wel, geeft zelf nl. ook zulke cursussen.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 20:13

Jobbeltje schreef:
Ik volg momenteel een cursus hoefbekappen in Oenkerk.

Wij zijn overigens NIET op dode hoeven begonnen, gewoon op de paardjes van daar!


Daar ben ik voor school ook geweest, 1 les bekappen gehad, maar wet jij de link van ptc oenkerk want ik wil ook leren hoefbekappen

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 20:32

Wie zou allemaal zon cursus in oenkerk willen volgen want volgens mij moest je zelf voor voldoende aanmeldingen zorgen en dan ging het door, dus bij deze wie heeft intresse?

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 20:59

Weet iemand er ook 1 in de buurt van Groningen?

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:59

oenkerk is bij leeuwarden das toch een beetje in de buurt? voor mij helemaal niet maar voor jou redelijk dicht bij toch?

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:01

klaasfeuth schreef:
Daar ben ik voor school ook geweest, 1 les bekappen gehad, maar wet jij de link van ptc oenkerk want ik wil ook leren hoefbekappen


www.ipc-training.nl

Overigens heet het IPC in Oenkerk tegewoordig het PTC+ in Oenkerk, tis maar dat jullie het weten

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:10

Ik ga dit jaar naar deurne..3 jaar opleiding tot hoefsmid...

Volgens mij kun je ook aan je eigen hoefsmid vragen of ie je dat wilt leren..Of dat je mag stage lopen..Scheelt een hoop geld,en aangezien hoefsmid nog een vrij beroep is (toch?) heb je geen diploma's nodig..

Groetjes!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:16

Jobbeltje schreef:
Wij zijn overigens NIET op dode hoeven begonnen, gewoon op de paardjes van daar!


Waarom zou je erop tegen zijn om wel op dode hoeven te bekappen. Daar mag je nog fouten op maken, en kun je even goed experimenteren. Bovendien kun je zo ook veel leren van de anatomie van het paard.

Het is toch slachtafval. Of je het nu weggooit of nog gebruikt, toch??

En ik vind Deurne persoonlijk echt te duur qua cursussen.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:46

Ik wil ook graag een cursus hoefbekappen doen, ik heb er een tijdje terug al een topic voor geopend. Dat ging toen om een curus op het clucius college in alkmaar. Maar dan moet je ook met een groepje zijn geloof ik.

Ik heb trouwens nog nergens gehoord dat je een cursus natuurlijk bekappen kunt leren.
Dat zou ik echt heel graag doen!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:51

Oenkerk is inderdaad een goede optie. Ik ben daar ook ooit eens geweest op praktijkweek. We kregen shetlanders en ezels!

Als je genoeg mensen mee kunt krijgen kun je daar misschien ook voor een week reserveren?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:02

Ik ben ook geïnteresseerd, het lijkt me heel makkelijk als je dat kunt. Haha!
Weet iemand wat in de buurt bij mij (wil er ook wel een stukje voor rijden hoor).

Wat bedoel jij met die week Lientje?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:07

Ik ben ook heeeel erg geïnterreseerd!!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:09

MiZzLoVe schreef:
Ik wil ook graag een cursus hoefbekappen doen, ik heb er een tijdje terug al een topic voor geopend. Dat ging toen om een curus op het clucius college in alkmaar. Maar dan moet je ook met een groepje zijn geloof ik.

Ik heb trouwens nog nergens gehoord dat je een cursus natuurlijk bekappen kunt leren.
Dat zou ik echt heel graag doen!


Zover ik weet wordt natuurlijk bekappen nog niet in Nederland gegeven..Wel in Amerika..Ik dacht dat dat 3 maanden duurt..Weet ik niet zeker..

Groetjes

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:20

Kijk dankje wel KellyenXena.
Amerika is wel heel erg ver weg, om even 3 maanden te vertoeven.
Hoop dat het gauw in Nederland is, al is het niet verkeerd natuurlijk om op meerdere manieren te kunnen bekappen en beslaan.

Ik zag wel dat er op www.paardnatuurlijk.nl wordt gezegd dat je het heel gemakkelijk zelf kunt leren, maar dat vind ik niet zonder risico's.
Toch mensen hier die het zelf doen?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 15:20

Dit is inmiddels al een oud toppic. Zelf heb ik deze tips niet meer nodig. Ik ga binnenkort met een hoefsmid meelopen zodat ik het op die manier kan leren. Ik wil het gewoon leren en niet als beroep gaan doen dus heb ook niet perse diploma's nodig.