wannner stoppen met poetsen voor de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

wannner stoppen met poetsen voor de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 13:41

hallo,

ik heb even een vraagje, nu is het natuurlijk nog warm maar ik vroeg het me gewoon af.
ik heb een pony die gewoon het hele jaar dor buiten staat. tuurlijk heeft ze ee schuilstal maar ik moet zeggen dat ze dar nooit instaat... weer en wind staat ze gewoon lekker buiten, tja zei liever dan ik maar goed!

Maar nu poets ik ik haar dus gewooon, want ja het is warm maar in de winter kan je natuurlijk niet rossen en niet echt poetsen?

maar welke periode stppen jullie met poetsen? of als het hoe koud is?
of poetsen jullie helemaal niet?

Ik ben benieuwd!
groetjes lindsay

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:42

loulou staat dag en nacht buiten, maar ik poets haar gewoon elke dag hoor.
in de winter doe ik eerst met zo'n zweetmes met ribbeltjes de meeste haren eraf halen en dan een harde borstel eroverheen.

in de zomer meestal alleen harde borstel.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:06

Poetsen kan het hele jaar door hoor Lachen

Wassen uiteraard niet, maar vaak wassen in ook niet goed. Dit omdat je pony zijn natuurlijk "vochtafweervet" kan verliezen. Daardoor kunnen ze ziek worden. Maar poetsen is ok Lachen

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:18

Romkabouter schreef:
Poetsen kan het hele jaar door hoor Lachen

Wassen uiteraard niet, maar vaak wassen in ook niet goed. Dit omdat je pony zijn natuurlijk "vochtafweervet" kan verliezen. Daardoor kunnen ze ziek worden. Maar poetsen is ok Lachen


Oh, ik dacht dat een pony door elke dag gepoetst te worden in de winter ook zijn vochtafweervet (wat een woord Clown) kon verliezen? Ik kan het ook mis hebben hoor Knipoog
In de winter poets ik niet zo heel uitgebreid maar gewoon waar het zadel enzo komt te liggen..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:21

In de winter gebruik geen roskam. Ik maak de haren wel schoon, maar haal ze dus niet weg Haha! En dat vanaf oktober ofzo

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:22

Je hebt toch wel gelijk, met te grondig poetsen verwijder je inderdaad wel veel van het vet, maar normaal poetsen mag wel, zeker als de kluiten er aan hangen!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:33

ja gewoon niet té fanatiek poetsen *LOL*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:41

Ik denk inderdaad dat ik een iets andere definitie van poetsen heb Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:48

vast een "mannendefinitie" (borsteltje erover, geen modder? klaaaaaar...) *LOL* *LOL*
Dat kan inderdaad weinig kwaad Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:52

ik moetwel poetsen ik heb een schimmeltje! Maar als ie buiten staat zou ik idd niet te fanatiek die borstel erover halen...maar wel doen want anders kan hij last krijgen van huidbonneltjes ed....had die van mij ook....=verwaarlozing..

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:57

Gewoon een zacht borsteltje even ruim op de plaats van het zadel...en gaan Haha!
Modderplekken e.d. met een rosborsteltje ofzo , de rest die zachte borstel om het stof en zand een beetje weg te halen. Dan heb je genoeg gepoetst zonder teveel over die huid te schrapen.

Ik gebruik nooit een hardere borstel , meer dan een paar halen met die zachte heb je eigenlijk het hele jaar door niet nodig volgens mij Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 01:22

Ehm Joyce, zo denkt mijn mannepaard er ook over Haha!

Dit is echt waar overigens Tong uitsteken

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 11:10

Okee super!
ja ik heb nog nooit een buitenpony gehad en ik wil natuurlijk niet zijn vetlagen verwijderen!

Mijne is trouwens nu al bezig met verharen? beetje vreemd maar ja zal wel!

maar bedankt voor de antwoorden!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:06

In de winter zit michelle iedere dag onder de opgedroogde modder , maar dan haal ik alleen even de harde borstel erover heen en meer niet.

In de zomer ligt het eraan hoe vies ze is en of ze verhaard, dan poets ik haar nl normaal..
Als ik weet dat het weer gaat regenen ofzo, dan rosborstel ik niet, maar haal alleen een zachte of wat hardere borstel eroverheen Lachen