Paard zadelmak maken op paardensporttv

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 18:08

men neme: een man met lekkere brede werkschoenen, vooral geeen cap, een jong paard waar nooit een zadel opgelegen heeft, een mens met zweep erachter en een muts van een Simone de Geus met cameraman ("Ik zou het wel leuk vinden als ie gaat bokken!") Man klimt erop, been d'r aan en bokken maar! Hoefslag rond, zweep erachter en ok, die is zadelmak. Wat zijn dat nou voor middeleeuwse praktijken??? Zo maak je een paard toch niet zadelmak? Tenminste wij doen dat dus heel rustig aan en echt niet van 'laat maar bokken dan is ie t meteen gewend' ahum. En aan goede voorbeelden geven doen ze niet meer (cap? schoenen?) Stel dat nou iemand denkt 'goh das makkelijk, kan ik ook wel'... Nou ja ik moetzeggen dat ik het behoorlijk MUTSIG vond!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 18:24

Ik vond het ook niet zo geweldig. Ik zei al meteen tegen Peter: "Ja hoor, zonder cap op! Wat een idioot!" En waarom moest die persoon met die zweep er achteraan? Vreemde toestand. Maar ja, sommigen willen dat het zo snel mogelijk gebeurt, zo van dat het paard al snel denkt: "Die kan ik er niet afkrijgen/bokken, dan maar accepteren."
Even op het zadel hangen door de ruiter? Aan gewicht laten wennen? Nee zo snel mogelijk erop. Maar misschien dat het ook aan het tv-programma lag, dat de presentatrice te weinig tijd mocht nemen om dit te filmen? Het was leuker geweest als ze een paar weken achter elkaar elke keer bij het paard terug gekomen waren, om te kijken hoe ver hij al was 'gevorderd'. En verschillende aspecten van het inrijden belichten.
Nou ja, we hopen dat het de volgende keer beter gaat met dit programma...
Doei! Dorine.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 18:30

zadelmak maken IMO :
Men neme een niet zadelmak paard, een (longeer)bak, en uiteraard een (oud) zadel zonder beugels.
Zadel paard rustig op, zet los in de bak, en dan mag ie het zelf uitzoeken. Gaat ie bokken, komt ie erachter dat hij het er niet af krijgt, maar hij komt er ook achter dat'zo'n zadel helemaal niet bijt.
(boek: luister naar uw paard van richard maxwell geloof ik )

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 19:05

Ik vind dat Simone de Geus wel dom doet af en toe, dat stomme gegiechel enzo..pfff...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 19:18

Ik had zelf ook al zoiets van: waarom is er niet eerder geoefend met een zadel? En waarom klimt hij er zo op? En dan inderdaad met die schoenen en zonder cap... Ik vond dat het beestje nog vrij braaf was, maar ik denk vooral dat hij zo braaf was omdat hij helemaal overdonderd was. èn het zadel èn ineens zo'n vreemde vent op zijn rug.
Het was inderdaad zoiets van: even een paard beleren. Nou, dit is niet bepaald de manier waarop ik dat geleerd heb.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 19:22

nee.. ik heb het ook gezien.. aso gewoon.. maargoed..
ik ben nu een welsh cob aan het inrijden, nu nog zadelmak aan het maken, nu ff niet met dat MKZ maarja.. we zijn 1 week bezig geweest, en er heeft nog niemand met zadel erop gezeten... eerst heb ik zonder zadel een beetje op zijn rug gehangen en hij vond het helemaal niet erg enzo kei leuk Lachen maar dat vond ik dus echt gewoon dom, ze geven echt het verkeerde voorbeeld


miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 20:48

jaaaaah...
ik ergerde me r echt DOOD aan...

en dat domme wijf "ik zou het wel leuk geven als ie n bokje gaf"...

echt KEIslecht voorbeeld... als tv programma zou je toch echt n beetje het goede voorbeeld moeten geven!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 21:05

Nou, voor mij was het de eerste keer dat ik dat programma zag, en meteen ook de laatste. Wat een aanfluiting voor de paardensport in Nederland zeg..... En wat een ontzettend domme blonde snollebol die het presenteerde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 21:07

Ik heb het niet gezien maar als ik dit zo hoor dan ARRRRRRRRRRRRCH. Wat stom, zo oeft het toch niet. Een cap is een kleine moeite. Arm paard. Pablo heb ik met cap en geduld zadelmak gemaakt en hij heeft het niet eng gevonden, we hebben het rustig aan gedaan en hij heeft niet gebokt dus het hoeft echt niet. Pablo is ruim 3/4 volbloed dus hij was fel genoeg maar hij was niet bang dus bokte hij niet. Zo adviseerde ze het ook op de oude manege. Ik heb daarna gezien hoe ze een bangige kwpnér van 1.80 zadelmak hebben gemaakt en ook die vond het allemaal leuk en heeft niet gebokt. Het lijkt wel alsof veel mensen juist dat bokken wel tof vinden om te laten zien hoe stoer ze zijn en hoe knap het is dat ze blijven zitten mar het hoeft dus echt niet.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 21:20

Toch is het niet een feit, dat als je kalm aan doet en voorzichtig doet, je paard per definitie niet bokt. Het ene paard bokt gewoon eerder dan de andere. Ons eerste "grote" paard, daar is mijn vader gewoon opgekropen. Vanaf een verhoginkje zo op haar blote rug. Geen bok te bekennen, alleen wilde ze niet vooruit.

Isolda daarentegen, die bokte de sterren vande hemel!! Lachen

Daarmee wil ik niet zeggen dat ze dat allemaal goed deden daar op de TV. Vond het raar dat iemand na het zadel er direct op sprong en het nut van die zweep begreep ik ook niet helemaal

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 21:32

Hehehehe heb deze meningen in een mail naar paardensport TV gezet... ben benieuwd of ze reageren. Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik zonder toestemming je uitspraken heb gekopieerd Knipoog Lang leve de e-mail! Ben errug benieuwd naar hun commentaar.
Mijn berichtje:


Beste redactie van paardsport Tv...
Wij op het forum "Bokt.nl" kijken vaak naar jullie programma. Wij zien echter regelmatig dingen waarvan wij denken dat het beter op een andere manier kan...
Die reportage over Petrie was heel leuk, maar naar onze mening lieten jullie veel te weinig zien van het 'zadelmak maken' en datgene wat te zien was was nou ook niet alles (zo missen wij de voorbeeld functie van TV: waar is de cap en het veilige schoeisel?)

Ik zal hieronder laten zien wat wij ervan vinden en ik hoop dat u kan reageren.
Met Vriendelijke groeten,
Laura Zijlstra

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 06:39

Ben beneiuwd naar de reactie!
En jantina: het kwam misschienw el zo over maar ik bedoelde niet dat een paard na een rustige gewnning niet meer zou bokken hoor. Dat is bij elk paard verschillend, het ging mij er om dat mensen het bokken vaak er bij vinden horen. Als je niet kan vertellen dat hij wel heel erg heeft gebokt ben je niet stoer en hoor je er niet bij, heb je dus maar een suf paard en dat vind ik dus onzin.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 11:20

Ik vond het belachelijk dat hij geen cap op had!!!!! En die irritante Simone : 'oh ik zou het niet erg vinden als hij een bokje geeft.' BLEHHHHHHHHH .
Maar deze meneer Owen gaf een goed voorbeeld voor de mensen (zonder cap) . NOTTTTTTTT

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 11:41

Het was inderdaad stom dat hij geen cap op had. Maar ik kan me nou niet voorstellen dat ze echt nog nooit iets met dat dier gedaan hadden. En volgens mij is hij echt wel wat langer bezig geweest dan op tv is laten zien (knippen en plakken dus)

Mijn mening over Simone de Geus is ook dat ze een ontzettende muts is, en ze zou eens plaats moeten maken voor iemand die echt iets weet van de sport, of zichzelf zodanig verbeteren natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 13:08

zelf heb ik het ook anders geleerd.
eerst enkele dagen longeren met het zadel
dan pas met beugels
dan er eens overheen hangen als iemand anders je een voetje geeft zodat je niet meteen je gewicht in de beugels hangt.
en dan pas eens erop gaan zitten.
en dit allemaal gepaard gaant met heel veel paardesnoepjes en belonginen die ik hier dus ook wel miste.Daarom snap ik wel waarom de zwee erbij moest, omdat je zon jong paard (dat nog minder als nix gewend is) voorwaarts te houden anders waren ze denk ik bang dat ie omhoog zou gaan en neer zou vallen en dan is bokken veiliger.
maar nee niet mijn manier van hoe het moet.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 13:13

Als ze Tineke Bartels nou vragen voor dat programma. Ik vind dat zo'n leuk paardenvrouwtje en zij weet tenminste waar ze het over heeft. Tineke en Imke ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 13:16

Vergeet niet dat Simone meer verstand heeft van western en daar gaat het nou eenmaal zo. Zo te horen viel het nog mee.

*kids do not try this at home*

Liefs
J

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 17:30

Pffff ik ben al gauw een maand bezig met beleren van begin tot het eind. als het meezit en het paard is super braaf en nergens bang voor gaat het weer wat sneller en zoals bijn Moonlight heb ik er bijna 1.5 jaar overgedaan maar Toen lukte wel wat op een prof. trainingsstal niet is gelukt.
ene ze mogen wel; aandacht schenken aan de groninger Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 17:31

Hoi Lovely, als Simone meer verstand van Western heeft waarom presenteert ze dit dan, het gaat toch niet echt vaak over western?? Ik moet zeggen dat ze niet echt snugger overkomt. En ja..Tineke Bartels dat is een tof mens!!!! Tineke zou wel een leuk persoon zijn op dat programma te presenteren.

Knipoog-
);+

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan, Vagabondo en 36 bezoekers