Schilfers op de maantop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Schilfers op de maantop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 23:18

Guinness heeft sinds ongeveer 1 1/2 week een schilferige huid onder de voorpluk en op het bovenste stukje van haar manen. Eerst dacht ik aan zomerexceem, aangezien haar voorpluk steeds dunner wordt. Maar ik zie haar eigenlijk nooit schuren, de manen zijn ook zeker niet kapot ofzo, al zijn ze wel dunner dan vorig jaar. Ik heb dit weekend haar manen gewassen en nu zijn de schilfers echt duidelijk te zien, de huid eronder lijkt gewoon gezond, behalve op 1 plekje aan de zijkant van de manen, daar is een klein grijs kaal plekje te zien. Ik heb voor de zekerheid maar een schimmelkweek ingezet, maar op die uitslag moet ik natuurlijk even wachten. Ik dacht ook aan een eventuele verbranding, maar dat zou ik eerder verwachten op het witte gedeelte van haar manen toch ???? Die schilfering is juist precies in het enige stuk zwarte manen dat ze heeft.

Iemand ervaring of tips ????

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:25

bij mij op stal heeft een paard iedere zomer het weer, nix lijkt te werken, ik hoop dat jij een schimmel heb, kan je het tenminste goed behandelen, zou alvast wassen mat imaverol, kan namelijk geen kaad, mocht dit na 4x geen resultaat hebben kan je ook ff wassen en dan hydrocortiderm erop smeren, succes

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:38

Mijn haflinger had laatst opeens schilfers plaatselijk over zijn hele lijf verdeeld. Ik had echt zoiets van "Wat is dit nu weer"? Verward (De dag van te voren had hij helemaal niets). Dus de bovenste laag huid (zwart laagje) was los aan het laten en de huid eronder was gewoon gezond. Dat zwarte laagje huid kon je er gedeeltelijk vanaf trekken zonder haren mee te trekken (echt heel wazig). Ik heb hem toen met paardenshampoo over het hele lijf gewassen en die schilfers flink weggeschrobt met een borstel. Ik denk dat het met de warmte te maken kan hebben, want ook als ik dan terug kwam van rijden en hij gezweet had, dan kreeg hij weer schilfers. Dit heeft zo'n half tot 1 weekje geduurd en nu heeft hij nog maar op een paar kleine plekjes schilfers (lang niet meer zo erg als het was) .

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 10:24

Bij Guinness kun je inderdaad ook de schilfers er gewoon aftrekken zonder dat de haren beschadigen en de huid eronder lijkt gezond. Ik heb echter ook een plekje ontdekt onder haar buik en op haar bil. Ik ga dus toch maar vast beginnen met wassen met imaverol. Ze lijkt er overigens geen last van te hebben.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:09

Precies zo was het dus ook bij mijn haflinger het groeide 'explosief' uit. 's morgens vond ik die schilfers in zijn hals, 's middags op zijn buik etc etc. Maar idd wassen en dan die schilfers er goed vanaf poetsen dat heeft bij mijn haffie geholpen. Na een keer wassen was het ergste weg en hier en daar kwam weer een plekje erbij, die plekjes heb ik dan ook weer weggeschrobt met shampoo en nu is hij ze gelukkig grotendeels kwijt. Heel veel succes ermee!!!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 00:16

droge huid? Roos? Cheyenne had het id winter erg, maar het is vanzelf weggegaan.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 17:44

Het is toch schimmel, de schimmelkweek werd na 8 dagen toch positief.
Gelukkig was ik al begonnen met wassen met Imaverol.