Paard extreme moeite met wijken naar links.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Paard extreme moeite met wijken naar links.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 08:59

Bij mijn haf gaat het wijken naar rechts soepel en goed, maar naar links is een ware ramp. Dan pakt ze het bit als dat lukt, en banjerd dwars door alle hulpen heen vooruit, slaat gewoon af naar links of zelfs naar rechts. Als ik het in stap doe, gaat ze in draf, en in draf in galop. Ware ramp dus.
Volgens mijn instructrice moet ik beginnen met een kleine volte openen. Maar zo gauw gauw ze de hulp voelt, is het weer bekeken en maakt ze hem nog kleiner in plaats van groter. Hoe kan ik dit oplossen?



Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:02

Als ik het goed begrijp heeft je haf dus moeite met het wijken op de rechterhand?

En wanneer je een volte linksom maakt, buigt je haf dan wel goed in? Het kan namelijk zijn dat de spieren op links wat stijfer zijn. Elk paard heeft namelijk een goed en een slechte kant.

Als je ook problemen hebt met de buiging dan zou ik hier eerst op oefenen. Is dit niet zo pak dan vooral niet terug wanneer ze het bit vastpakt maar ga diep zitten en geef een tik met de zweep op haar binnenschouder.

Ga in het begin pas laat afwenden en wijk niet meer dan 5 meter. Zorg er hierbij dat je je hulpen verfijnt. Pakt ze vast, hup tik op de schouder. Wanneer ze er vandoor gaat op de volte zetten en gelijk nog een keer.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. SUC6!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:03

Lekker volte groter en kleiner maken via wijken.
Gaat ze moeilijk doen, neem je haar weer rustig terug en ontspan je weer even door andere oefening.
Probeer haar veel stelling te laten geven, zodat ze (zoals hierboven) goed los is in haar spieren.
Doet ze het 1x goed, niet meer herhalen, maar flink belonen en een oefening doen die zij makkelijk vind, maar niet wijken, want dat vindt ze duidelijk moeilijk en minder leuk dus.
Later kun je vanuit zo een volte naar de hoeslag wijken en later weer gewoon afwenden.
Geduld is hierbij groot woord, doordat ze er echt moeite mee heeft.
Tamara

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:39

Mijn pony kon ook de eerste tijd niet wijken voor het rechter been. Ze ging dan lopen draaien en doen. Ze week voor het linkerbeen echt kaarsrecht en braaf. Ik heb vavola wijken voor het rechterbeen geleerd door zoals hierboven al werd verteld, voltes te rijden rechtsom en dan wijken de volte weer vergroten. Maar daar heb je de kans weer dat ze vaak gaan racen. Als je een loperig paardje hebt dan. Die van mij is altijd loperig, dus ik heb een andere oplossing gezocht. Ik reed haar linksom, en zorgde voor wat stelling naar recht. En drukte dan met mijn buitenbeen die achterhand weg. Ze zit dan met haar neus tegen het schot aan, en kan niet wegrennen zoals op een volte. Zorg dat je met dat buitenbeen goed opdrijft, en de binnenteugel er goed aanhoudt. Zo heb ik vavola later kunnen leren wijken voor ook het rechter been!

hopelijk heb je er wat aan!

En het is waarschijnlijk ook een kwestie van vast zitten op een kant. Tenminste die van mij was in het begin heel abrupt tegen de hulpen in.

Succes!

Groetjes BounceBabe

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:26

Let eens op het rechterachterbeen: loopt deze naast de massa? Dat betekend dat hij die kant "zwakker" is. Hij zal dus meer aan die kant getraint moeten worden.

Begin er maar eens heel consequent op te letten dat hij op een rechte lijn netjes met zijn rechterachterbeen minimaal recht achter het voorbeen loopt. Wil je het helemaal goed doen, zul je dit achterbeen tussen de voorbenen in moeten zien lopen. Een spiegel is op zo'n moment praktisch...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:32

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je de zwakke kant meer moet trainen. Juist evenwichtig op twee kanten trainen. Op het moment dat je een zwakkere kant nog zwaarder gaat belasten zal je hem gaan overbelasten.
Geloof mij, als je op allebei de kanten precies (maar dan wel echt precies) hetzelfde vraagt, zullen die spieren uiteindelijk echt wel gelijkmatig ontwikkeld worden
In het begin (als het echt veel scheelt, maar ik denk dat dat wel meevalt) zou ik zelfs aan de zwakke kant iets minder vragen en dat rustig opbouwen...
Over het wijken, ik zou het idd langs de hoefslag doen. Dan merk je zelf ook duidelijk hoeveel je aan de voorkant moet begrenzen en op moment dat je paard gaat rennen kan je hem tegen de bakrand vastzetten.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:47

Laat ik me dan anders uitdrukken: wees scherper op de "zwakke" kant. Je zult er meer erg in moeten hebben dat het paard met het RA been sneller uitwijkt en daar dus de nodige correcties op moeten maken.

Eigenlijk zul je dus meer jezelf moeten trainen...

Echter Jacksel, ben het niet eens met het tegen de muur zetten; als dat zo is, ben je eigenlijk al te laat met het opvangen. Er zal eerder ingegrepen moeten worden om dit te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 14-08-03 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:50

Het is erg belangrijk om te weten of je Haf wel recht is. (spoort hij?)
Daarnaast is het belangrijk bij zo'n probleem op ook goed op het juiste been te rijden(sommige paarden plaatsen je zo terug op hun makkelijkste been. Ik zou zo'n paard veel laten lopen over balkjes zowel onder het zadel als met het longeren. Veel rechte lijnen rijden en overgangen maken. Wat wij veel doen is een blalk schuin in de hoek leggen met wat pionnen of een trui(iets om naar te kijken) waar hij dan omheen moet. Vaak leidt dit het de gedachten wat af en is hij aan het kijken naar die balk. Zo train je die spieren zonder dwang, omdat het eigen beweging is. Wij hebben hier altijd veel resultaat mee. Bij het rijden kom je natuurlijk wel in met je binnenbeen eventueel kan je wat gewicht op je buitenbeen brengen, dat is vaak makkelijker voor het paard. Ben benieuwd als je het gaat proberen wat jouw ervaringen zijn.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:37

Tyrza schreef:
Echter Jacksel, ben het niet eens met het tegen de muur zetten; als dat zo is, ben je eigenlijk al te laat met het opvangen. Er zal eerder ingegrepen moeten worden om dit te voorkomen.


Ben ik het mee eens, maar uit het verhaal blijkt dat ze daar vaak niet op tijd mee is... De muur kan ook voorkomen dat het paard wegschiet, als je m ernaartoe gericht hebt en je genoeg begrenst op de binnenteugel (die voor het wijken eigenlijk weer buitenteugel is) zal ie toch niet snel weg kunnen schieten naar mijn ervaring...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:47

Dan zou ik in dat geval het paard eerst een paar passen laten wijken en zodra deze het gevoel geeft onder de man uit te lopen, recht laten stellen. Dat kan dus zo zijn dat je maar 3 passen wijkt, en hem dan weer rechtuit moet laten lopen.

Ik weet dat dat niet zo makkelijk is, maar zo laat je het paard op je wachten. En oefen je meteen op de balans door.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 12:50

Pffff. Een haflinger die ineens zijn hele lijf naar voren gooit en zich helemaal niks meer van hulpen aantrekt, en ook nog eens aan de tuegels gaat hangen, is aardig wat werk om op tijd in te grijpen hoor Haha!.

Bedankt voor de adviesen. Verdere reacties blijven welkom.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:52

Probeer dat voor te zijn. Dus voordat ie gaat moet je hem ip al rechtgericht en onder controle hebben...
Duurt misschien even, maar op een gegeven moment voel je het aankomen.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 47 bezoekers