Paarden houden in Noorwegen ???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Paarden houden in Noorwegen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 20:37

Ik kan met het bedrijf waar ik nu voor werk, voor 2 jaar naar Noorwegen, zij betalen ook de heen en terugreis van de paarden (ze weten dat ik het anders toch niet doe) Eigenlijk weet ik al bijna zeker dat ik niet mee wil, want ik vind een trailerritje van 1 uur al eng, bovendien heeft mijn ene paard speciaal beslag ivm arthrose- en ik wil mijn eigen hoefsmid houden, maar fantaseren is wel leuk....
Maar ik vraag me af... in Noorwegen wordt het toch in de zomer niet donker, en in de winter schijnt het om 3 uur al donker te zijn. Hoe houden mensen daar paarden ? zijn er veel paarden ? wie heeft ervaring ?

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:21

In de zomer word het daar gewoon donker hoor !
Ik ben een halve noor en er lopen best wat paardjes rond,
waaro zou het niet kunnen?

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:23

In sommige maanden wordt het in noorwegen in de zomer niet donker. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog je zit

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 01:05

Mwoh, ik een half jaar in de buurt van Lillehammer (of ja, Gjovik eigenlijk) en ook daar werd het in de zomer eigenlijk niet meer donker, hoogstens een beetje schemerig. Eigenlijk niet op gelet hoe het dan is Oslo e.d. is (helemaal zuidelijk dus).

Paarden houden in Noorwegen lijkt me erg goed te doen. Huizen zijn iig _erg_ goedkoop daar, al helemaal als je het vergelijkt met Nederland. Verder echt een geweldig fantastische natuur, enorm aardige mensen, leuke dingen om te doen, leuke cultuur, lekker weer, veel sneeuw in de winter, lekker wandelen in de zomer.

Ben daar ook een paar weken met Heike geweest en toen zijn we natuurlijk ook op zoek gegaan naar paardjes Haha! Bij mij in de buurt waren iig redelijk wat boerderijen met paarden verder was er redelijk dichtbij een opleidingcentrum, in Gjovik een manege, etc, etc. Paarden houden in Noorwegen lijkt me dus geen probleem. Heb alleen geen idee wat de kosten ongeveer zijn maar ze hebben zat ruimte dus stalling zou niet zo heel duur moeten zijn en landbouw hebben ze ook behoorlijk wat dus ik neem aan dat je je niet helemaal blauw betaald aan voer/sto/hooi.. Maar vraag het anders eens op www.noorwegen.org, zit vast wel iemand met ervaring met paarden in Noorwegen. Als ik in jouw schoenen stond zou ik het iig wel weten Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 01:28

Joost van gestel woont in Finland. Hij zei dat paarden houden daar in de wintermaanden erg duur was. Gewoon omdat het hooi erg duur was. Hij zei ook dat het goedkoper was om de paarden voor de winter naar Nederland te verhuizen dan ze daar in de winter te houden.

Maar goed, dat is Finland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:51

Neem anders eens contact op met Bob van Bon van het Fjordenstamboek in Hoenderloo.
Hij gaat regelmatig voor het stamboek naar Noorwegen en zal je ongetwijfeld aan meer info en adressen kunnen helpen.