Kampioenstitel kwijt, toch herkansing??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Kampioenstitel kwijt, toch herkansing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 15:23

KWPN
12-08-2003: Kampioen titel kwijt


Door een uitspraak van de tuchtcommissie van het KWPN is cat.nr. 184 van de KWPN Hengstenkeuring 2002-2003 (Flemmingh x Ramiro) tweede bezichtigingshengst verklaard. Dit betekent dat cat.nr. 184 de kampioenstitel is kwijtgeraakt aan de vice-kampioen cat.nr. 459 (Mermus R x Joost).
Als tweede bezichtigingshengst heeft cat.nr. 184 recht op deelname aan de herkansing onder het zadel op 18 augustus a.s te Ermelo. Inmiddels is de betreffende hengst daarvoor aangemeld. De volledige uitspraak van de tuchtcommissie staat gepubliceerd in ‘In de Strengen’ nr. 16, die vrijdag zal verschijnen.


Dit staat op de KWPN site. Maar waarom werd die hengst ook weer gediskwalificeerd???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:44

Hij werd verdacht van doping, toch?

joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:44

hij was doping positief

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:52

Ik vind het nog niet zo gek, als het echt een goed paard is en hij is nu doping vrij, waarom niet!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 16:01

Ja dus eigenaren hebben boete gedaan, maar daar mag het paard en wat hij eventueel voor de fokkerij zou kunnen betekenen niet onder lijden. Progressieve opstelling, kan me daar wel in vinden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:27

Maar het moet natuurlijk wel stevig worden afgestraft, ws. wil men een daad stellen om herhaling te voorkomen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 20:21

De eigenaren hebben een boete gehad, het paard kan er ook niks aan doen.


oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:26

"Het paard kan er niets aan doen". Dat is nou juist het probleem. De dopingreglementen zijn er juist voor het welzijn voor het paard, om het paard te beschermen. En op de tweede plaats om 'oneerlijke' concurrentie tegen te gaan natuurlijk.
Wat mij betreft doet deze hengst niet meer mee. Zonde als er op deze manier een goede hengst verloren gaat, maar dat weegt wat mij betreft niet op tegen de afschrikwekkende werking die uitsluiting van de hengst heeft. Hopelijk bedenken eigenaren zich wel een tweede keer voordat ze hun paarden 'dopen'.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:29

Van mij mag hij zichzelf zeker nog eens bewijzen! Het was een goed paard vond ik. En als hij kan laten zien dat hij een dekbrevet waard is moet hij dat zeker krijgen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 21:38

oberon schreef:
" De dopingreglementen zijn er juist voor het welzijn voor het paard, om het paard te beschermen


Prima en regels zijn regels.
Maar het ging hier niet om een topprestatie of zware wedstrijd, alleen lopen aan een touwtje en vrijspringen.
Dus daar hoeft zo'n paard niet echt voor beschermd te worden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:44

Ik vind dat een paard altijd tegen doping beschermd moet worden ook als ze aan een touwtje lopen en vrijmoeten springen anders kan iedereen op een keuring wel doping in een paard stoppen!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:45

Tja maar als je paard zonder doping kreupel loopt op de keuring kom je niet zo ver he............
Dus daar moet het paard toch voor beschermd worden.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:47

Nee, maar hij moet wel in staat zijn het verrichtingsonderzoek te doorstaan. Vind ik voor een 3 jarige wel een topprestatie.
En ... het gaat mij ook om het principe. Je moet gewoon geen rotzooi in een beest stoppen. Ik ben beroepsmatig betrokken bij tuchtrechtspraak in de paardensport (niet het KWPN) en heb genoeg gezien wat voor ellende doping veroorzaakt.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:54

Ik vind dat je volkomen gelijk hebt Oberon. Heb jarenlang zelf in de volbloedwereld gezeten en heb die ellende dus van dichtbij meegemaakt. Domme beslissing dus want wat vertel je aan de volgende die doping gebruikt?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 21:59

Ten eerste heb je doping en doping en ten tweede hebben we het niet over paarden die een prestatie moeten leveren (volbloeds) maar over een keuringspaard. Voor we allemaal op hol slaan laat maar eerst duidelijk worden wat ze hem gegeven hebben. Wellicht was het niet mee mogen doen met de voorjaarsverrichting en een heel dekseizoen daarna verliezen al straf genoeg voor de eigenaren.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:03

Ik ben ook benieuwd wat er 'in' heeft gezeten.
Meestal is het KWPN behoorlijk streng wat betreft dopingzaken. Het verbaast mij dan ook wel een beetje dat het paard alsnog door mag.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 22:04

Heeft ze iig hoop geld gekost en dat is nog altijd de zwaarste straf bij de heren hengstenhouders.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 01:21

Sarabande zei: (sorry het quoten lukte niet zo goed)

Maar het ging hier niet om een topprestatie of zware wedstrijd, alleen lopen aan een touwtje en vrijspringen.
Dus daar hoeft zo'n paard niet echt voor beschermd te worden.

Dat weet ik zo nog maar niet??? Gewoon aan het touwtje lopen??? Als je moest weten hoe veel paarden al geprepareerd worden om ze aan het touwtje beter te laten lopen? Ik stel daar vaak mijn vragen bij? En volgens mij zou het niet slecht zijn als paarden daar wel tegen zouden worden beschermd.

Het resultaat is trouwens ook dat je iets onnatuurlijks te zien krijgt, is helemaal niet interessant voor een fokker. Ik wil zien hoe het paard natuurlijk op zich loopt, en niet hoe hij loopt, na dat ze hem vier weken aan een stuk voor de keuring gewichten aan zijn poten hangen????[/quote]

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 08:36

Jan nogmaals eerst maar eens horen wat die doping was. En maandenlang dopen en raar klaar maken is bijna niet mogelijk omdat de verrichting er vrij snel achteraan komt. Daar komen die truukjes zo naar voren.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:10

OK

hij was duidelijk gedoped. En wel zodanig dat ie meteen kon vertrekken uit Ermelo.
Terecht.

Dat de hengst nu alsnog mee mag doen is prima aangezien de hengst er zelf ook niks aan kan doen.

Gewoon herkansen, kan ie zichzelf bewijzen

De eigenaren zijn heus gestraft.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

shagya

Berichten: 215
Geregistreerd: 14-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:14

Heeft die hengst nou ook beter gepresteert door die doping?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 08:18

quote="shagya"]Heeft die hengst nou ook beter gepresteert door die doping?[/quote]

Omdat daar vanuit gegaan is is hij zijn titel en promotie zowel naar de 3e bezichtiging en aanwijzing Ermelo en deelname aan het verrichtingsexamen kwijtgeraakt.

Iemand die beweert dat dat geen straf is moet eens de uitrekenen wat een hengst opbrengt na het met succes afsluiten van zijn examen.
De hengstenopfokkers zullen zich volgende keer wel even bedenken voor ze weer denken met hun truckjes de regels te kunnen omzeilen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:03

mijn mening is dat een goed paard geen doping nodig heeft dus ik zou zowiso nooit meer fokken van dit paard!
sarabande schreef:Prima en regels zijn regels.
Maar het ging hier niet om een topprestatie of zware wedstrijd, alleen lopen aan een touwtje en vrijspringen.
Dus daar hoeft zo'n paard niet echt voor beschermd te worden

als een paard als 3 jarige geen topprestatie hoeft te leveren door aan een touwtje te lopen en ze stoppen er nu al rotzooi in moet je dan eens na gaan denken wat ze er in zullen stoppen als er wel een topprestatie geleverd moet worden!verder zegt sarabande
dat je doping en doping hebt..die snap ik niet helemaal...doping is slecht hoe wanneer en waarom je het ook doet en het gaat niet alleen om het geld wat er te verdienen is en dat het al genoeg straf is dat ze weinig geld verdienen het gaat ook om het algemene beeld...ik ben bang dat als ze deze hengst doorlaten dat iedereen dan doping gaat gebruiken(bij rechtzaken kijken ze toch ook altijd naar vergelijkbare zaken)als ze dit paard doorlaten zullen ze voortaan elk paard door moeten laten!toch?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 21:07

ruitje schreef:
ik ben bang dat als ze deze hengst doorlaten dat iedereen dan doping gaat gebruiken(bij rechtzaken kijken ze toch ook altijd naar vergelijkbare zaken)als ze dit paard doorlaten zullen ze voortaan elk paard door moeten laten!toch?


Lees eens goed ik zeg ook dat ze een heel dekseizoen kwijt zijn. Tel maar eens b.v. 100 x 900 euro (en dan blijf ik laag ) voor een jonge hengst met een kampioenstitel
Dat is straf en dat is heel afschrikwekkend.

De rest is gewoon volgens de regels

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 23:22

sarabande schreef:
Jan nogmaals eerst maar eens horen wat die doping was. En maandenlang dopen en raar klaar maken is bijna niet mogelijk omdat de verrichting er vrij snel achteraan komt. Daar komen die truukjes zo naar voren.


Uit de IDS van vandaag:
Het aanwezige middel wordt als zwaar dopingmiddel aangemerkt en beïnvloed bij gebruik het oordeel van de hengstenkeuringscommsie sterk.
Tevens heeft het voor de tuchtcommisie zwaar meegewogen dat het middel sinds een paar jaar verboden is in Nederland en niet geregistreerd staat als geneesmiddel voor paarden.

Het complete verhaal is wel wat langer maar dit geeft wel aan dat het niet om een paar streepjes Sedalin gaat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mitch_Beauty en 124 bezoekers