Vragen over merrie laten dekken & de kosten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Vragen over merrie laten dekken & de kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 23:15

We willen * (shetlander) misschien laten dekken, maar de eigenaar van haar heeft gevraagd of we eerst het een en ander willen uitzoeken. Onder andere wat de (gemiddelde) kosten zijn die je kwijt ben aan dierenarts enzo (als alles goed gaat).

Is het nodig om eerst je merrie te laten onderzoeken door een dierenarts of ze wel goed gezond is en gedekt kan worden?* is trouwens 11 jaar en heeft nooit eerder een veulen gehad.

Tsja, we hebben er zelf namelijk niet veel/geen ervaring mee :o
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 09-03-22 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:13

Als je Gate laat dekken zitten daar kosten aan verbonden, neem je een hengst van het stamboek dan ben je al gauw 125 euro en meer kwijt. Doe je het niet via het stamboek dan scheelt het al gauw heel wat euro'tjes. Verder zijn de da kosten per da verschillend, ik weet niet of julie haar willen laten scannen maar dat komt er dan bij. En als de dracht goed gaat en je laat er met uitzondering een da bijkomen scheelt dat al helemaal. Wij hebben de merries nooit laten onderzoeken of ze gezond genoeg waren, er is er maar een paar keer een da bijgekomen in de afgelopen 5 jaar en dat was afgelopen juni om er een dood veulen af te halen en een aantal jaar geleden om ze hengstig te spuiten. Dit zijn in ieder geval mijn ervaringen, kan zijn dat er meer mensen zijn die zeggen dat het zus en zo moet, maar dat weet ik ook niet.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:37

Als je een wpn-merrie laat dekken met alles erop en eraan, ben je zo 500 euro verder.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je een shetlander wilt laten scannen op diverse momenten van de dracht...

Djoke
Berichten: 216
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:51

Ik zou niet weten of je een shetlander ook steeds moet laten scannen of niet, als je het niet doet is het iig een stuk goedkoper!
Ik heb een fries die ik laat dekken, aan het dekgeld alleen ben ik al bijna 900 euro kwijt. Daar komen dan alle scankosten nog bij op!!
Succes

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:14

Ik hoop dat ik je niet beledig, maar waarom wil je een shetlandveulen? Stamboekveulentjes kun je nog redelijk kwijt, maar de meeste 'wild gefokte' gaan in oktober naar de Zuidlaardermarkt en van daar uit regelrecht met de vrachtauto naar Italie (en naar de salami dus).

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:40

Het dekgeld ligt er aan welke hengst je neemt. Dennis is bv heel goedkoop, maar als een een bewezen hengst met een goed papier heb betaal je daar ook naar.
En scannen hangt van je VA af. Sommige VA's durven die kleintjes niet eens te scannen omdat ze zo klein zijn. Dan kan je doormiddel van schouwen controleren of de merrie drachtig is.

Ik zou wel voor een goedgekeurde hengst kiezen. Net als Kendra zegt, de shetjes zonder papier gaan vaak de worst in omdat de marktwaarde lager ligt dan de slacht waarde. Zeker bij hengstveulentjes.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 18:03

Bedankt voor de reacties. Vandaag heeft * een DA gebelt om te informeren. De DA zei idd dat ze de kleintjes niet scannen omdat ze zo klein zijn.

Kendra, we willen misschien een veulen van *, maar dan wil * het veulen nemen. Als * het toch niet zou willen, en we niemand anders weten die het veulen zou willen, wordt * dus ook niet gedekt.

* is gister hengstig geworden, dus we zouden haar nog (net) kunnen laten dekken. Maar waarschijnlijk (als alles doorgaat) wachten we tot volgend voorjaar.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 09-03-22 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:27

Dees schreef:
Als je een wpn-merrie laat dekken met alles erop en eraan, ben je zo 500 euro verder.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je een shetlander wilt laten scannen op diverse momenten van de dracht...


Dat zou ik willen, voor € 500 heb je niet zoveel kwpn hengsten.
Ik heb € 950 exclusief betaald en daar komen dan nog de DA kosten, stallingskosten hengstenboer en stamboekkosten bij.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:49

Ik denk dat Dees alle onkosten bedoelt EXCLUSIEF het dekgeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:38

Je hoeft natuurlijk ook niet perse stamboekhengstje te laten komen om zo'n lief wollig veulentje te krijgen!

Scheelt behoorlijk in de kosten!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:03

Sammm schreef:
Je hoeft natuurlijk ook niet perse stamboekhengstje te laten komen om zo'n lief wollig veulentje te krijgen!

Scheelt behoorlijk in de kosten!


Maar dan heb je weer een shetlander zonder papier die, als ze verkocht worden, op de markt terecht komen omdat ze helemaal niets waard zijn. Daarom zal ik niet fokken zonder papier er bij.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:55

Dennis"]
[quote="Sammm schreef:
Je hoeft natuurlijk ook niet perse stamboekhengstje te laten komen om zo'n lief wollig veulentje te krijgen!

Scheelt behoorlijk in de kosten!


Maar dan heb je weer een shetlander zonder papier die, als ze verkocht worden, op de markt terecht komen omdat ze helemaal niets waard zijn. Daarom zal ik niet fokken zonder papier er bij.
[/quote]

Er staat duidelijk dat er GEEN veulen gefokt wordt als wij het diertje niet zelf houden! Dus dat heeft er nix mee te maken.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:11

Jah, maar het is natuurlij kwel makkelijker als je er papier bij hebt, kan je er een dekhengst of fokmerrie van maken als je dat wil

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:22

Kendra schreef:
Ik denk dat Dees alle onkosten bedoelt EXCLUSIEF het dekgeld.


In dat geval is € 500 wel weer overdreven.
Maar goed ik ga off topic het gaat hier om een schetlander.