[LO] longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

[LO] longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 12:56

In het zoeken over een artikel over het gebruik van een pessoatuigje kwam ik een artikel tegen die Cassidy afgelopen maart had geplaatst
Citaat:
En dan heb je nog de Pessoateugel, waarmee je je paard bij het longeren op verschillende hoogtes kan instellen, het ruggebruik en buikspiergebruik kunt stimuleren, net hoe je hem hebt ingesteld.

Lage instelling voor beter ruggebruik:



Middel voor ontwikkeling van de halsspieren:



hoog:



gekruisd:



De beste gang om spieren te kweken is de draf. De beste gang om beter balans te krijgen is de galop.


The Pessoa training system:

Foreword:

Most schooling reins are attached to the girth, thereby only pulling the horse’s head into a correct position and neglecting the important development of back muscles.

Developing the back muscles:

With the PESSOA SYSTEM the back muscles are forced to work, firstly in a low position, which helps to develop the muscle at the base of the neck, and subsequently in a high position, which is similar to that of the horse when ridden.

Balance:

When cantering, the PESSOA SYSTEM forces the horse to take the weight off the forehand and bring his hindquarters under him, thus improve balance.

It’s generally felt that the best gate to build muscles is the trot and the best gait to create better balance is canter.
It’s therefore recommended to start working at a trot and only when this gait is satisfactory to proceed to the canter.
The aim of the work at the canter is to obtain a neck position witch resembles that of the horse under saddle.
The progression of work from a low to a high position should not be hurried.
Each position should be well established before moving to the next.
Finally, the work session should not be too long, to avoid stiffness and muscle strain.
_________________
Never criticize a man, until you have walked a mile in his shoes. That way, if he doesnt take criticizing well, you will be a mile away from him, and you will have his shoes, which wil slow him up...


Helaas komen de plaatjes niet door.

Mijn Engels is niet zo goed, dat ik het kan ontcijferen, iemand van jullie wel?? Laatst sprak ik iemand die tegen het gebruik van een pessoa tuigje was. Het hoofd van zijn paard ging in galop heen en weer (zogenaamd nee schudden). Dat zou volgens hem komen omdat het tuigje in galop een behoorlijke druk op de achterhand legt en het tuigje dan zo meebeweegt dat je aan de voorkant problemen krijgt.

Wat is jullie mening hierover? Verward


sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:04

nou ik ben ook niet goed in engels Haha!
maar ik heb ook een pessoa tuigje en het werk supper je ziet het paard gewoon steeds beter worden sterker achterhand.paard komt losser door zijnlijf enz.
ik vindt het gewoon een supper uitvinding OK dan!

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:12

ik longeer mijn paard soms met een pessoa tuig, in stap en draf gaat dat erg goed en verbetert ze ook. in galop gaat ze er tegenin, spant ze haar hele lijf en loopt ze zowat op haar voorbenen door de bak van het bokken. het galopperen laat ik dus achterwege. het is per paard verschillend of het werkt en of ze het accepteren. en dit laatste is belangrijk om er een verbetering uit te halen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:18

Hier nog een. Vind het echt DE uitvinding. Maaraak is er super door vooruit gegaan toen ik er mee aan het werk ging met hem. Dat had ik rijtechnisch niet voor elkaar gekregen Haha! gezien mijn niveau Haha! . En een ander laten rijden is out of the question. Dus die pessoa was een mooie oplossing. Hij is er sterker door geweroden, losser en loopt ruimer dan voorheen.

'Paint' it 'Black'

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:31

De passoa teugel is inderdaad een goed middel. Maar door verkeerd gebruik, kan je toch nog wel wat aanrichten. Daarom moet je altijd in het begin zorgen dat alles wel gelijk staat afgestelt. Want kijkt ie teveel met stelling naar recht terweil die linksom loopt. Tja dat vraagt ook om problemen!

Als je er een beetje mee overweg kan, word je paard duidelijk beter kwa spieropbouw en evenwicht!

Ik heb een merrie die niet veel kent...ik begin eerst met een los slofteugeltje een beetje naa beneden te laten lopen. Niet direct passoa erop en strak (ja ok die kan ook lekker losjes!). Die slof doe ik op voorbereiding van zo'n passoa teugel. Anders schiet ie straks met z'n hoofd omhoog, en raakt in paniek!

Groetjesss!


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:45

Heb je niet de divoza of de horselover? In één van beiden staan de plaatjes.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 12:08

zelf longeer ik altijd met pessoa en vind het een ideaal tuigje. Maar omdat iemand tegen het gebruik was (door het zg nee schudden, zie begin topic), vroeg ik me af of hier ook negatieve ervaringen waren.

Tot nu toe nog niet dus. Knipoog

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:51

Is de pessoa ook wat voor een jong paard? Mijn fries is 3 en dus nog niet uitgegroeid. Ik rij m ongeveer 3 keer in de week, en daarnaast 1 keer longeren en de rest van de dagen of lekker met hem stappen of rust. Hij heeft nog niet zoveel ervaring met longeren, ik longeer hem met hoofdstel en longeerlijn, geen hulpteugels. Vaak als hij de andere hand op moet snapt hij het niet en duurt het echt n tijd voordat ie gewoon op de andere hand z'n rondje loopt... Ik vroeg me af wat je precies aan de pessoa hulpteugel hebt en of het dus iets voor mijn paard zou kunnen zijn?

Brent mijn stoere vent !

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:56

een pessoa teugel is voor de achterhand sterker te maken . en je paard zijn lijf los te maken .zoals je hier boven ook kan lezen.
ik zou nog even wachten met je 3 jarige.totdat je hem goed kan longeren . en dat hij uitzich zelf onspan (aan de teugel loop)en dan zou ik eerst hem met een bijzet longeren gaat dat goed dan de pessoatuig omdoen wel losjes nartuurlijk.

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:11

Ik heb wel ervaring met dat geruk in die mond door die teugels. Vooral in galop inderdaad ja... ik vind dat maar niks, ik zie dat bit gewoon op en neer gaan in die mond... ik longeer hem als volgt (áls ik überhaupt ooit longeer, want ik ga er liever op zitten Schijnheilig ) Ik doe gewoon 2 longeerlijnen aan de bitringen, dan ga ik er achterlopen, de mijne snapt dat wel maar ik weet niet of dat voor alle paarden geldt, en dan zet ik hem op de volte door een driehoek te vormen met het paard, dan kan ik zelf bepalen hoe diep hij loopt, welke kant hij stelling neemt enzovoorts OK dan!
Maarja ik kan niet ontkennen dat het principe van de pessoa goed is: verzet = achterhand eronder, dus nog niet voordelig voor het paard, dus geeft hij na, tenzij er hartstikke nerveus van dat ding achter hem aan wordt, zoals de mijne, die houdt geen ontspanning meer over, en dat staat bij mij ook hoog in het vaandel

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:43

nog even wachten voordat ik aan de pessoa zou beginnen dus. Wat vinden jullie eigenlijk van 'los longeren'? Ik heb dat nu 1 keer gedaan met m'n paard, maar heb m ook pas een maand, met mn bijrijdpaard hiervoor deed ik t wel vaker. Ik bedoel met los longeren gewoon in de longeerbak gaan staan en dat het paard dan vrij op de hoefslag loopt, jij in het midden met een zweep en vooral goed op je stem te laten reageren. Het paard loopt zo natuurlijk wel ontspannen en niet zo netjes maar het lijkt mij wel een goede methode voor een jong paard?

Brent mijn stoere vent !

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:54

veer schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van 'los longeren'?


Dat is geen longeren, maar beweging geven. Je doet op die manier niets aan stelling/buiging vragen, passen verruimen/verkorten, nageven etc. Ik kan me voorstellen dat het wel af en toe leuk is om te doen, en ook dat je paard het leuk vind, maar een training is het niet! Knipoog

Follow your dreams. They know the way.

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:09

nee ik weet t maar om zo'n jong paard teveel te gaan belasten terwijl z'n spieren daar nog niet sterk genoeg voor zijn. Het is leuk voor de afwisseling en een goeie oefening voor wat 'vrijer' contact met je paard. Hij gaat wel goed naar je luisteren, hij kan in principe natuurlijk wel alles doen wat hij wil. Ook vind ik het wel goed werken voor de stemhulpen Lachen Wanneer zou jij beginnen met een bijzetteugel of iets dergelijks?

Brent mijn stoere vent !

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:22

Onze fysio heeft mij geadviseerd een driejarige AF EN TOE te longeren met de pessoa. Paard heeft van zichzelf wat onderhals en dat kun je met een pessoa onbelast wat wegtrainen.
Ik heb een vierjarige die ik iedere week een keer aan de pessoa heb en ook voor mijn andere paarden is het vrijwel de enige teugel die ik gebruik (af en toe even aan de bijzet, maar dat heeft een andere reden). Door veel te werken met zo'n teugel word je er handig in en ga je steeds beter zien wat het effect is en hoe ver je je paard kunt aanspannen. Een jong paard werk ik maximaal 20 minuten op de lage en middenstand, een ouder paard tot een half uur en die stel ik dan ook wel hoog in.
Het is mijn ervaring dat je de beste resultaten krijgt door niet te lang, in een vlot tempo (en veel bijdrijven - anders gaan ze op de kop lopen) veel overgangen te maken.
Ik galoppeer met jonge paarden geen lange stukken maar laat ze wel vaak aanspringen. Oudere paarden kun je wel wat langer laten galopperen, maar dan moet je ze eigenlijk wat hoger instellen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:40

Mijn pessoa heb ik inmiddels weggegeven, vind het niks. In het begin werkt het leuk maar uiteindelijk kunnen ze ook in die broek gaan hangen en bereik je niks meer. Er stond ook al een keer zoiets in de Bit oid, ik zal het eens opzoeken.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:48

cornelie schreef:
Mijn pessoa heb ik inmiddels weggegeven, vind het niks. In het begin werkt het leuk maar uiteindelijk kunnen ze ook in die broek gaan hangen en bereik je niks meer. Er stond ook al een keer zoiets in de Bit oid, ik zal het eens opzoeken.


Het is natuurlijk geen broek omdat er een rechtstreekse verbining is met de mond. Als ze er in gaan hangen drijf je misschien niet genoeg bij. Voor iedere hulpteugel geldt natuurlijk dat de werking afhangt van de gebruiker. Als je de pessoa niet prettig vindt om te longeren moet je gewoon wat anders zoeken - imo is het nog steeds het belangrijkste dat je weet, ziet en voelt hoe zo'n teugel werkt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:20

Ik zal het stuk wel even opzoeken, volgens mij is het toen door Lammert Haanstra of in elk geval een bekende gezegd.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:56

Laag ingesteld:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik merkte geen problemen in de galop, behalve dat het paard niet echt gemotiveerd was (maar dat issie nooit Tong uitsteken )

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 15:19

cornelie schreef:
Ik zal het stuk wel even opzoeken, volgens mij is het toen door Lammert Haanstra of in elk geval een bekende gezegd.

Lammert Haanstra heeft wel vaker aangegeven niet gecharmeerd te zijn van de pessoa - hoewel ik laatst iets van hem las waarin hij aangaf dat het voor sommige problemen toch wel de oplossing zou kunnen zijn.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 19:43

ik zou dan zo heel graag die negatieve reacties weten. Zou het misschien toch iets met die galop te maken hebben? Scheve mond

savannalover
Berichten: 68
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:37

je kan ook in de divoza gids kijken..


Savanna Dressuur :
B + 11
L1 + 6

Savanna Springen :
B + 10
L +

Ricardo dressuur :
B + 2

savannalover
Berichten: 68
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:38

je kan ook in de divoza gids kijken..


Savanna Dressuur :
B + 11
L1 + 6

Savanna Springen :
B + 10
L +

Ricardo dressuur :
B + 2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers