paard met atrose zonder ijzers mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

paard met atrose zonder ijzers mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 07:51

Ik plaats deze vraag voor een stalgenoot. Zij heeft een paard met artrose bij de kogels aan de voorbenen. Het paard staat op speciaal beslag. Over het geheel genomen loopt hij goed (oefeningen op M-niveau, paard is M2 maar wordt niet meer uitgebracht). Heel soms is hij voor iets verkort. Maar nooit kreupel. Hij krijgt ook geen voedingssupplementen voor de artrose.

Dit paard loopt nooit op de harde weg, maar altijd in het zand. Zij zit er dus aan te denken om hem van de ijzers af te halen. Immers ijzers beperken de doorbloeding ook en artrose is een ontstekingsvorm.

Haar vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met het alleen bekappen van een paard met artrose.


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:33

Hangt ervanaf hoe zijn hoeven zijn. Mijn paard heeft hoefkatrol en (kogel)artrose, maar kan absoluut niet zonder ijzers. Ook in het zand slijten de hoeven af en worden bij hem dus te kort. Hij staat nu al 1,5 jaar op natural balance beslag - verder dus geen zooltjes enzo. Dit werkt bij hem heel goed, omdat hij makkelijker af kan rollen. Ook blijft de stand van zijn voeten zo goed als zijn hoeven groeien. Het is voor hem heel belangrijk dat hij nl. qua stand gelijk blijft (na 4/5 weken werden zijn voeten met gewone ijzers wat platter en dit werkte nadelig; bij natural balance slijt hij de voorkant vanzelf af en heb je dit niet). Zoek anders eens naar natural balance; op internet staat ook iets van Joke Nibbelink (via bokt of google). Zij beslaat paarden volgens natural balance, maar bekapt ze ook wel zodat ze zonder ijzers kunnen. Misschien is dit wat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:12

Mijn paard heeft hetzelfde als Kyona,maar zonder ijzers loopt ie echt op eieren!! Het is per paard natuurlijk verschillend!!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:15

bij ons staat een paard op stal met artrose,en die heeft ook speciaal beslag,namelijk rubberen ijzers?
sinds die dat heeft loopt die ook een stuk beter.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:34

als het paard al speciaal beslag heeft zal ik hem daar ook niet van af halen. je kan het natuurlijk altijd even proberen en als het niet gaat gewoon weer het oude beslag nemen.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:00

Die van mij heeft artrose (licht) in zijn rechter voorknie. Hij stond op normaal beslag, maar ik heb hem nu sinds een maand of 5 zonder ijzers staan. Ik klop het even af, maar het gaat hiermee prima! Hij is wat ruimer gaan lopen zelfs heb ik het idee. Dus voor mij geen ijzers meer!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:11

Mijn vorige KWPN-er had artrose in alle 4 haar benen en die liep zonder ijzers. Ze liep ook alleen in de bak of op het land. Ze was in het begin altijd een beetje stijfjes maar werd daarna steeds losser. We konden dus rijden zonder problemen, totdat de artrose echt heel erg werd. (maar ze was dan ook al 22)

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 08:55

Jamaica heeft kogelatrose en hoefkatrolontsteking, ze staat op eggbars, eerst ook samen met een leren zool en silliconen, maar die zijn er nu onder uit!
Ze zal nooit zonders de ijzers kunnen omdat ze die steun gewoon nodig heeft! Als ik ze eronder uit zou halen dan gaat het fout!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Googlebot, REYNIR, Rhodium, Ubermetrics en 30 bezoekers