wat is dit nu weer????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

wat is dit nu weer????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 14:15

mijn paard had eergisteren over heel zijn lijf kleine bultjes, ik d8 dat zijn vast de vliegen dus heb d'r maar weer binnen gezet (ze heeft overigens een vliegendeken buiten op )
nu vandaag had ze iets nog vreemders!!!
ze heeft bulten op d'r lijf zo groot als kiwi's
en dikke olifantenpoten!!!
ze heeft geen koorts (38,5, dus kan nét) en is verder niet ziek, ze eet en drinkt goed.wel is d'r vacht heel dof maar das logisch met al die bulten

ik denk zelf aan een allergische reactie van vliegen of een giftige plant
wie heeft enig idee wat dit kan zijn??

ik heb d'r benen uiteraard gekoeld en ik heb met d'r aan de hand gestapt
en morgen bel ik uiteraard de dierenarts.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:33

Ik heb geen idee wat dat kan zijn, maar ik zou er ZEKER eens snel de dierenarts bijhalen!!!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:09

jah dat zou ik idd ook doen!!!!!!
Mijn pony had gister ook heel erg veel kleine bultjes maar vandaag ben ik er nog niet geweest!!!! ik hoop niet dat het vandaag ook hele grote bulten zijn!!!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:14

He joh! Niet wachten tot morgen met het bellen van de da!!!! Ziets kan niet wachten. Als het een allergische reactie van wat dan ook is, dan is ie hevig, en moet dat direct behandeld worden. Bellen dus.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:54

Ik zou ook direct de da bellen hoor! Okay, voor een weekend-visite ben je veel geld kwijt, maar in dit geval lijkt het me niet verstandig tot morgen te wachten! Bellen!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 18:37

Ja dit lijkt mij heel erg een allergische reactie. En zeker 1 waar een DA bijgehaald moet worden.
Het vervelende is dat je er bijna nooit achter komt waarop het paard zo reageert.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:31

Dieren arts erbij! het zou een allergische reactie kunnen zijn.
Als het echt zo`n grote bulten zijn echt je DA erbij halen.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:53

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan Het lijkt mij ook een allergische reactie en zou zeker de dierenarts erbij halen als ik jou was.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 19:45

nou ik heb de dierenarts nog niet gebeld en ze leeft nog hoor!
ik ben niet iemand die meteen de dierenarts erbij haalt, ik laat liever eerst de natuur zijn gang gaan , en zolang een paard EET en DRINKT en LEVENDIG is, ga ik dus echt de da niet erbij halen
haar benen waren gisterenavond al een stuk dunner en de bulten waren al een heel eind weggetrokken
vanmorgen waren de grote bulten helemaal weg en de benen waren ietsje dik, maar ze was vrolijk en holde door de bak
dus het komt vast wel allemaal weer goed, niets geen medicijnen nodig gehad, medicijnen komen een paard ook niet altijd ten goede!
en ik weet gewoon dat dit paard wat vatbaarder voor zulk soort dingen is

maar iig bedankt voor jullie reacties, en hopelijk blijft het nu zoals het is!

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:42

nou maar hopen dat ht zo blijft ... maar die bulten waren wel eerrgg groot!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:55

als mijn paard eerst gewoon bultjes had,en de dag erna zo'n grote bulten als kiwi's,dat is dus heel erg,en dikke benen had,twijfelde ik geen moment om de dierenarts te bellen,want bulten zo groot als kiwi's is echt niet normaal....en beter voorkomen dan genezen....

maar eventjes nog wat,ik haalde laats mickey van de wei,en zij zat ook overl op verschillende plekjes onder kleine bultjes,ik dacht ook gewoon de steekvliegen,de dag erna waren het nog maar een paar,en de dag daarna weg,iemand zei dat dat gewoon steekvliegen waren,maar aangezien jouw paard erna hele grote bulten had en dikke benen,denk ik wel een flinke allergische reactie.

humpfry

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:05

Mijn paard heeft elk jaar van die grote bulten, bij haar is het allergie voor horsels. De bulten verdwijnen in een paar dagen en daarna heeft ze alleen nog maar kleinere bultjes. Ze heeft er alleen geen dikke benen bij.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 15:41

nou die van mij is erg gevoelig voor dikke benen, houd heel gauw vocht vast in d'r benen dus echt schrikken deed ik niet, ik schrik pas als een paard er ook nog koorts bij heeft! ik ga echt niet voor elk wissewasje de dierenarts bellen, en geloof me, ik heb door de jaren heen zat zieke paarden gezien en weet dus echt wel wanneer het menes is en wanneer niet, ik heb een keer een paard gezien dat nog veel erger onder nog veel grotere bulten zat...gewoon paar dagen afw88 en eventueel beetje koelen, en weer hersteld,
als je merkt dat een paard niet eet en niet drinkt en duf is of koorst heeft sja dan twijfel ik geen moment en bel meteen de dierenarts!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 20:16

Het lastige bij een allergische reactie is, daar hoef je helemaal geen koorts door te krijgen. En die grote bulten zitten vaak niet alleen aan de buitenkant maar ook binnen. Daar kan er vanalles in de verdrukking komen wat tot acute problemen kan zorgen.
Vandaar dat het handig kan zijn om er een DA bij te halen, iig echt goed in de gaten houden zodat je meteen kan ingrijpen mocht er iets gebeuren.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 00:09

mijn paard heeft als ze gestoken word, vaak haar hele buik onder de 'kiwi's ' zitten
trekken binnen 2 dagen weer weg (dat zijn steken van horzels )
maar goed, als je het niet weet kan je er idd erg van schrikken
maar mijn paard heeft er verder geen last van.
maar mocht het echt een allergishe reactie zijn, kan je beter toch je da bellen Lachen
blij dat het bij jou gelijk weer verdween

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 00:17

een paard bij ons op de manege heeft ong. hetzelfde vandaag over zn hele lijf grote bulten, en zn neus was enorm opgezwollen en hij had hele erge jeuk. de DA is geweest. en hij zei dat het een allergische reactie was waarschijnlijk een wesp of zoiets.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 07:43

Ik ga ook voor een allergische reaktie, misschien wel door het hele warme weer, of met iets in contact gekomen waar 'ie overgevoelig voor is.
Als de reaktie zo heftig is zou ik toch even de veearts bellen, die spuiten dan als het nodig is een antistof in en dan heeft je paard geen last meer van al die ellende.
Ze hebben het toch al zo zwaar met dat hete weer.
Sterkte!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:55

crossmonster schreef:
nou die van mij is erg gevoelig voor dikke benen, houd heel gauw vocht vast in d'r benen dus echt schrikken deed ik niet, ik schrik pas als een paard er ook nog koorts bij heeft! ik ga echt niet voor elk wissewasje de dierenarts bellen, en geloof me, ik heb door de jaren heen zat zieke paarden gezien en weet dus echt wel wanneer het menes is en wanneer niet, ik heb een keer een paard gezien dat nog veel erger onder nog veel grotere bulten zat...gewoon paar dagen afw88 en eventueel beetje koelen, en weer hersteld,
als je merkt dat een paard niet eet en niet drinkt en duf is of koorst heeft sja dan twijfel ik geen moment en bel meteen de dierenarts!


Jammer genoeg is niet elk paard het zelfde en kunnen meerdere ziektens de zelfde symtonen geven.Hoe veel jaar ervaring je ook hebt.....je bent nog steeds geen dieren arts en je heb nog lang niet alle ziekte beelden gezien.

Als mijn paard zo onder de bulten zat had ik meteen de d.a. gebeld.
Al is het alleen maar om te over leggen.Want niet alle symtonen zijn even duidelijk,en zo zie je snel iets over het hoofd.

Ik zou gewoon niet met een gerust hart kunnen slapen als ik die dag geen actie had onder nomen.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:44

Jantien schreef:
Het lastige bij een allergische reactie is, daar hoef je helemaal geen koorts door te krijgen. En die grote bulten zitten vaak niet alleen aan de buitenkant maar ook binnen. Daar kan er vanalles in de verdrukking komen wat tot acute problemen kan zorgen.
Vandaar dat het handig kan zijn om er een DA bij te halen, iig echt goed in de gaten houden zodat je meteen kan ingrijpen mocht er iets gebeuren.

Dat wou ik dus ook even zeggen. Maar om het helemaal zeker te weten heb ik het nog eens op gezocht. Bij alergische reacties is vrijwel nooit een temp. verhoging! Dus daar moet je niet vanuit gaan. En idd wat aan de buitenkant zit kan ook aan de binnenkant zitten. Dikke benen sja da's idd niet zo erg. Maar die bulten wijzen echt op een allergische reactie, en dan moet je niet naar de temp kijken, maar corticosterioden geven. IK geef je gelijk dat je niet voor elk wissewasje de da moet bellen, maar dit keer was wel prettiger geweest voor je paard. En hij hoeft er dan dus niet direct aan dood te gaan, maar het is wel wat waard als je paard er sneller weer boven op is, en op een prettigere manier, toch?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 16:48

sherwood"]
[quote="Jantien schreef:
Het lastige bij een allergische reactie is, daar hoef je helemaal geen koorts door te krijgen. En die grote bulten zitten vaak niet alleen aan de buitenkant maar ook binnen. Daar kan er vanalles in de verdrukking komen wat tot acute problemen kan zorgen.
Vandaar dat het handig kan zijn om er een DA bij te halen, iig echt goed in de gaten houden zodat je meteen kan ingrijpen mocht er iets gebeuren.

Dat wou ik dus ook even zeggen. Maar om het helemaal zeker te weten heb ik het nog eens op gezocht. Bij alergische reacties is vrijwel nooit een temp. verhoging! Dus daar moet je niet vanuit gaan. En idd wat aan de buitenkant zit kan ook aan de binnenkant zitten. Dikke benen sja da's idd niet zo erg. Maar die bulten wijzen echt op een allergische reactie, en dan moet je niet naar de temp kijken, maar corticosterioden geven. IK geef je gelijk dat je niet voor elk wissewasje de da moet bellen, maar dit keer was wel prettiger geweest voor je paard. En hij hoeft er dan dus niet direct aan dood te gaan, maar het is wel wat waard als je paard er sneller weer boven op is, en op een prettigere manier, toch?
[/quote]

mijn paard at goed, was niet duf, liep niet moeilijk, ademde niet zwaar, stond gewoon net als anders te stampen tegen de deur voor zijn voer, ik ben blij dat ik de dierenarts niet heb gebeld, al die medicamenten in dat paard is helemaal niet nodig geweest, ze was er de dag erna al zo goed als vanaf, de bulten waren helemaal weg, de benen waren geslonken en nu zie je helemaal niets meer niets aan de hand dus ! ---> slotje wat mij betrefd