[NH] dominante paarden - hoe mee omgaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

[NH] dominante paarden - hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 16:18

Oftewel: wie heeft er (ook) een dominant paard, die met name buiten de stal zijn dominante gedrag wil laten gelden?
Met rijden geen problemen, vandaar dat ik het onder dit forumpje plaats.

Wellicht hebben de freestylers etc. onder ons wel DE oplossing om om te gaan met dominant gedrag.

Voor de info: ik probeer zo consequent mogelijk te zijn: nee is nee en blijft nee, negatief gedrag negeren en daar waar nodig is straffen, en positief gedrag belonen (niet altijd met lekkers!)

Het is op zich niet zo'n probleem (meer) voor mij, maar tips e.d. zijn altijd welkom!!!


Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:25

Ik heb afgelopen winter voor een hengst gezorgd die bij ons op stal kwam. Verschrikkelijk dominant dier! Na een maand was hij al bijna zo mak als een lammetje. Gewoon door te doen wat je zelf al zegt, consequent zijn.

Jij bent de leider dus het paard loopt achter jou. Brullen, eerst streng toespreken en anders een tik over de neus. Ook als je hem los wilt laten moet je paard eerst rustig met je meelopen, zich omdraaien en dan pas belonen en het halstertouw losknippen.

De eigenaar van die hengst was er benauwd voor en sloeg hem altijd met de zweep. Nu dit werkte averechts. De hengst werdt boos op de eigenaar. Veel geduld en consequent gedrag zullen worden beloond.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:48

JOIN UP! ik vind het moelijk uit te leggen hoe je dit moet doen, maar het eindresultaatr moet dus zijn dat hij accepteert en begrijpt dat jij de baas bent, mischien heeft iemand anders een site/boek over join up, waar "de pennybitch "kan lesen wat het precies inhoudt

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:48

ik zou bijvoorbeeld de 7 games van parelli doen, of beginnen met het leiden van hemfling, dat helpt ook al een heleboel. Ik zou opzich niet echt aanraden om zoiets te gaan uitproberen op een heel dominant paard, maar als je verder al heel veel ervaring met dit paard of met dominante paarden in het algemeen hebt, kan je het altijd proberen. Als je dit soort dingen probeert, heb je altijd de kans dat het paard het bij jou terug gaat doen, dus kijk uit (vooral bij iets als de join-up).

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 07:13

Is jouw paard écht dominant? Dit komt niet vaak voor, wél paarden met dominant gedrag. De 7 games is dan leuk en zeer nuttig om te doen. Aangezien je pas respect kan verdienen als je paard je vertrouwt is dit een leuke methode. En je paard wordt er ook nog een heel flitsend van en onder het zadel heeft dit dan ook zeker zijn uitwerking.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 20:24

en waar kan ik meer informatie over die 7 games vinden?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:28


Het leven is een gebakje!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 21:03


lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 05:08

Mijn buurman heeft ook een erg dominante welsh a/b pony (3 jaar). Ze is zelfs de baas over de leider bij mij thuis (25 jaar). We zijn met haar pas begonnen met de 7-games en tot nu toe gaat alles goed behalve het achterwaarts.
mandy

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:52

Mijn paardje, Fraeva, heeft soms ook behoorlijk dominant gedrag. Zij staat het liefst altijd als eerst overal met haar neus bovenop. Ik negeer het vooral en het wil ook nog wel eens helpen als ik haar een paar keer van haar plaats af stoot als ze bijv. staat te grazen. Ze is verder niet dominant in de zin van 'vals zijn als ze haar zin niet krijgt'. Het lijkt me wel leuk om eens een paar cursussen Natural Horsemanship te volgen met haar!

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:24

Cornelie schreef:

Citaat:
Is jouw paard écht dominant? Dit komt niet vaak voor, wél paarden met dominant gedrag


Hoe weet je wat je paard is? Ik heb een merrie die opgegroeid is in een grote kudde. Van veulen af aan was ze al dominant tegenover zowel mensen als andere paarden. Ze is inmiddels de leidende merrie in de kudde. Ze is ook eerder subtiel dominant dan heel bazig.
Is ze dan niet gewoon een dominant paard of vertoont ze dominant gedrag? Hoe weet je waar je mee te maken hebt?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:08

domunante paarden zijn paarden die de baas zijn over mensen en dieren. het ligt dan aan het karacter van je paard hoe domunant hij is. de een die bijt en schopt, de ander die doet dit juist niet meer doet waar hij zelf zin in heeft.
dit is optelossen zoals het leiden als klaus doet maar ook het grond werk. het paard moet leren dat jij de baas bent en niet hij. mijn eigen paard was vroeger ook zeer domunant daarbij wild en heftig. dus regelmatig gewoon weg levens gevaarlijk. nu 5 jaar later kan ik me geen beter paard voor stellen. natuurlijk moet ik heel conseqent blijven. met dit paard kan ik meer dan ik ooit heb gedroomd. hij is en blijft wil en heftig maar nu goed onder controle te houden. vliegende benen langs mij heen ben ik gewend onder tussen..

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:45

Paarden willen graag duidelijkheid en een leider hebben. Consequent zijn is heel belangrijk. Als het paard bijvoorbeeld door je heen loopt kun je hem 'straffen' door hem achteruit te zetten en daarna weer direct belonen. Kijk eens op www.dreamstables.nl. Wij geven clinics en organiseren weekenden of weken Natural Horsemanship, gebaseerd op Monty Roberts, superleuk en vriendelijk!!! OK dan!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers