Passier of Euroriding??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Passier of Euroriding??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 12:41

Mijn paard heeft een nogal moeilijke rug en omdat hij een tijd uit de running is geweest (en zijn vorige zadel niet goed lag op hem) heb nu tijdelijk een Stübben te leen van een ruitersportzaak (de enigste die nog redelijk past voor het oog). Alleen... mijn paard kan er duidelijk niet mee uit de voeten. Hij blokkeert tijdens het rijden, wil liever nog achteruit dan vooruit, en wil absoluut niet ontspannen.

Nu heb ik inmiddels al heel wat zadels geprobeerd en hij reageerde het beste op de Euroriding. Hij ontspande mooi (voor zijn doen dan) en reageerde meteen stukken beter op mijn hulpen. Maar let wel dat geen enkel model helemaal goed lag op hem (heb zowel de Diamant als Luxor als Titan op hem gehad). Nou kan ik dus of een zadel helemaal op maat laten maken bij Passier (via de ruitersportzaak waarvan ik de Stübben te leen heb, hij heeft hier heel goede ervaringen mee, maar dit zadel moet ik dus wel kopen dan) of een standaard Euroriding kopen (kunnen volgens de ruitersportzaak waar ik toen ben geweest niet in de fabriek al helemaal op het paard worden gemaakt en de Passier dus wel) die eigenlijk nog niet goed ligt (maar waar mijn paard zich wel duidelijk prettig onder voelt). Ik weet dus niet hoe mijn paard op een Passier zal reageren (heb ik nog nooit mee kunnen rijden, ook die van de ruitersportzaak lag te slecht op hem dus daar blokkeerde hij waarschijnlijk ook mee).

Mijn vraag: Iemand ervaring(en) met deze merken bij paarden die snel op slot slaan onder het zadel en wat zouden jullie doen in dit geval?? Ik weet het namelijk even niet meer.... Frusty


shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:53

Ik heb ook een paardje die vrij gevoelig reageerd en geen enkel zadel goed oppaste.
Ik rij nu met een euro riding diamont. die ik nog had liggen en heb dit zadel door een goede zadelmaker op maat laten maken.
Vind het trouwens zelf ook en heerlijk zadel om mee te rijden.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:01

Passier heeft een aanmerkelijk constantere kwaliteit dan Euroriding. Bij Euroriding varieert de fabriek nog wel eens. Vind ik nogal een gok bij nieuwkoop, dan ging ik toch voor passier...

Heb je al eens gedacht aan het flair-systeem?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:07

Ik heb zelf een Euroriding Diamant, en een fijner zadel bestaat er niet voor mij, en volgens mij voor Padij ook niet, want het ligt op HEEL veel paarden PERFECT!
Ik heb eigenlijk nog niet meegemaakt dat hij ergens NIET op paste.
En toen de zadels op stal gestolen waren (op een paar Na, onderandere die van mij)
Hebben veel mensen op mijn zadel gereden, en die waren er ook erg over te spreken.

Zelf vind ik passier niet fijn, maar dat is per persoon verschillend.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:22

Voor mijn paard was het gelijk duidelijk Euroriding Diamant in Buffelleer? iets duurdere uitvoering dan de normale, op de normale reageerde ze redelijk, op de duurdere perfect, andere merken wel geprobeerd, maar hoe lekker ik ook zat, zij liep er minder op, dus het is de Euroriding Diamant geworden.
Laatst bijgewerkt door Nadiene op 12-08-03 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:40

Als je dit serieus aan wilt pakken, dan moet je je goed beseffen dat je paard, mits jij de training goed aanpakt, in de komende tijd veel gaat veranderen. Daar moet je je zadel waarschijnlijk dus een aantal malen op aan laten passen. Overleg dus met de zadelmaker die dat voor je gaat doen welke optie het beste voor je paard is.

Bij Passier kun je trouwens alles bestellen wat je wilt. Ze kunnen een zadel volledig voor je op maat maken als je aangeeft hoe en wat. De service is erg goed, alleen de wachttijden zijn heel erg lang.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:42

Ik zou denk ik meneer Daaleman eens bellen.

Nulla tenaci invia est via

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:47

Ik heb dus ook altijd een diamant gehad, deze heeft echt goed op verschillende paarden gelegen maar spijtig genoeg past het niet op mijn Wielkopolska, die breed in zijn schouders is.
Nu rijd ik een Dijkman, kwalitatief natuurlijk wel minder (is de prijs dan ook na) maar een heerlijke stevige diepe en extra zachte zit (heb ik speciaal zo laten maken)
Ik denk ook dat iedere ruiter zijn eigen smaak heeft mbt het fijn vinden van een bepaald merk zadel.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:10

Dees schreef:
Passier heeft een aanmerkelijk constantere kwaliteit dan Euroriding. Bij Euroriding varieert de fabriek nog wel eens.


De Euroriding Diamant en de Luxor komen uit dezelfde Engelse fabriek.
De Euroriding Jade is een goedkoper model dat ik Argentinie gemaakt wordt.
De fabriek verschilt dus niet per zadel maar per model.

Zelf heb ik een Euroriding Diamant (en ook een Passier Grand Gilbert gehad) en ik vind de kwaliteit en de pasvorm van de Euroriding beter.
De Euroriding Jade is aanzienlijk minder van kwaliteit, maar daar is de prijs dan ook naar.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 20:58

Zep"]
Als je dit serieus aan wilt pakken, dan moet je je goed beseffen dat je paard, mits jij de training goed aanpakt, in de komende tijd veel gaat veranderen.
[/quote]

Klopt helemaal. Daarom rijd ik nu met dat zadel van de ruitersportzaak. Alleen toont hij zoveel verzet dat hij er niet veel beter van wordt Verdrietig . Momenteel rijd ik hem alleen nog onder het zadel naar buiten aan de lange teugel. Om weer wat meer spieren te krijgen longeer ik hem 2x per week met de bijzet, maar onder het zadel wordt hij nu niet meer getraind. Vandaar dat ik nu de knoop door wil gaan hakken en een keuze wil maken. Persoonlijk neig ik ook naar Euroriding omdat ik die zelf fijner vind zitten. Maarja, geen enkel model paste echt goed.

[quote="Dees schreef:
Heb je al eens gedacht aan het flair-systeem?


Ik heb een half jaar een paard van iemand gereden die zo'n flair systeem in het zadel had. Helaas lag het zadel geregeld scheef oid, waardoor we weer moesten bellen om het te laten bijvullen. Bijna iedere maand zo ongeveer. Ook scheelt het nogal wie erop zit op het moment dat het wordt opgepompt. Het was 1 keer met iemand anders in het zadel opgevuld omdat het hoognodig moest maar we geen overeennkomstig geschikt tijdstip vonden. Ik kon er totaal niet meer mee wegkomen daarna.

Verder geen aanbevelingen meer voor of Passier of Euroriding??

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:37

Zoals jij al weet heb ik hele goede ervaringen met passier. Als je wil kan je wel een keer naar mij toe komen om het zadel te proberen.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 21:45

sophie schreef:
Zoals jij al weet heb ik hele goede ervaringen met passier. Als je wil kan je wel een keer naar mij toe komen om het zadel te proberen.


Als ik een keer naar je zadel zou mogen komen kijken en eventueel uitproberen zou echt super zijn!! Dan heb ik in ieder geval een idee hoe of wat". Ik stuur je een pb'tje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:57

Maar waarom wacht je dan niet nog even met die knoop doorhakken tot je paard weer iets beter in z'n bespiering zit? Als je er toch niet op zit...

Ter zijde: ik geloof nooit dat al dat verzet uitsluitend van een slecht zittend zadel komt. (en ik heb uitgebreid ervaring met het opbouwen van een paard na een langdurige blessure, meerdere malen helaas)

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 22:03

Zep"]
Maar waarom wacht je dan niet nog even met die knoop doorhakken tot je paard weer iets beter in z'n bespiering zit? Als je er toch niet op zit...
[/quote]

Ik wil nu eindelijk de knoop doorhakken omdat ik hem niet meer met dit zadel verder wil rijden. Om hem toch onder het zadel te houden rijd ik er toch buiten mee aan de lange teugel, maar fijn lijkt het me niet voor mijn paard.

[quote="Zep schreef:
Ter zijde: ik geloof nooit dat al dat verzet uitsluitend van een slecht zittend zadel komt. (en ik heb uitgebreid ervaring met het opbouwen van een paard na een langdurige blessure, meerdere malen helaas)


Ik zie duidelijk verschil als hij aan de longe loopt. Ik longeer hem nu met pessoa en daar ontspant hij wel fijn op. Ook heb ik proefgereden met meerdere zadels van een ruitersportzaak. Bij de Euroriding (die voor het oog niet goed lagen, nauwelijks ruimte op de schoft) liep hij merkbaar beter dan bij bv een Kieffer die ik erop had.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 07:27

Wat een ellende zeg. Heb zelf ook net een zadelmisére achter de rug, nou ja bijna dan. Ik heb een Stübben Scandica dressuurzadel. Destijds gekocht bij goed aangeschreven zadelmaker met passervice. Een tijd zonder problemen gereden, maar nadat mijn paard even stil had gestaan met een hoefzweer begon de ellende. Enorme rugpijn, paard wilde absoluut niet meer met zadel lopen, begon gelijk te kreupelen. Het zadel lag naar mijn idee scheef. Soms had ik het gevoel alsof ik naast mijn paard zat in plaats van erop.
De zadelmaker is totaal 4 keer naar het zadel komen kijken en pas bij de laatste keer (nadat mijn paard al twee keer stil was komen te staan met rugklachten) zag hij eindelijk dat het zadel niet goed was. Om een lang verhaal kort te maken: de boom was te breed en het zadel had een voorsingel wat gezien de bouw van mijn paard niet goed was.

Heb van dit alles enorm gebaald en velen onder jullie zouden zeggen waarom geen andere zadelmaker, maar die zijn in onze buurt schaars en deze heeft nu eenmaal een hele goede reputatie. Jammer dat ik nu net deze ervaring moet hebben. Maar goed, dit is een discussie die ik nu even niet wil opstarten.

Afijn, de zadelmaker is vervolgens een 5e keer gekomen met een wagen vol nieuwe zadels om te kijken welk zadel dan wel goed bij mijn paard paste. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een Passier PSL.
Jammergenoeg had ie het zadel die middag al aan een ander verkocht en niet meer op voorraad. Maar in september komt mijn nieuwe zadel. Tot die tijd mag ik een 2e hands leenzadel (zelfde type) gebruiken. Er is een wereld voor me open gegaan. Mijn paard loopt veel vrijer en wil nu ook meer buigen. Logisch want ze heeft nu een zadel op haar rug dat niet op haar ruggegraad drukt wanneer we een volte rijden.

Er zijn vele typen Passier zadels. Ik weet niet hoeveel jij er op je paard hebt gehad maar ook bij Passier heb je veel verschil. En ook al zit de Euroriding beter, je zegt zelf dat deze niet helemaal goed ligt.

Ik ben bijna 6 maanden aan het tobben geweest met mijn paard. Ze ging ook ineens kreupel lopen en ik wist niet waar het vandaan kwam. Het zadel kon het in eerste instantie niet zijn want die lag volgens de zadelmaker toen gewoon goed. Nu weet ik anders! Neem een tip van mij aan: zorg dat het zadel dat je kiest gewoon helemaal goed ligt op je paard. Wees zuinig op de rug van je paard want je paard heeft z'n rug wel nodig om goed te kunnen bewegen, stelling en buiging te geven etc. Neem de tijd om een goed zadel te zoeken dan heb je op de lange termijn meer plezier van je paard!

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 14:31

Klopt helemaal Montreux!! Ik wil zeker heel zuinig zijn op zijn rug vandaar deze ellendige zoektocht. Euroriding heb ik dus tot in den treure zo ongeveer kunnen uitproberen en ik merkte zeker verschil bij mijn paard. Helaas heeft de zadelmaker waar ik het Passier zou kunnen bestellen geen zadel liggen waarop ik zou kunnen proefrijden (er heeft dus nog nooit wat voor model Passier dan ook opgelegen!!). Ik mag wel een Passier van iemand anders gaan uitproberen (thanks Sophie!!) zodat ik in ieder geval een idee hebt hoe het zadel voor mij zit (mijn budget reikt even niet verder dan 1600 euro, dus moet het een Lenox worden, maar heb alleen ervaring met de GG). Maar helaas weet ik dus niet hoe mijn paard erop zal reageren tot ik het zadel al helemaal gekocht heb (voor mijn paard op maat gemaakt, dus dan zit ik er onherroepelijk aan vast). Daarom twijfel ik dus (want ik weet wel hoe mijn paard op de Euroriding reageert). Maar zoals jij ook nog een keer zei: deze zadels passen niet super op mijn paard zijn moeilijke ruggetje. Dan toch maar Passier?!?! Iig bedankt voor jullie reacties!!

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:03

Wij hebben een Euro riding Diamant, We hebben hem nu net een maand ( nog niet zo lang dus ). Maar t was wel het beste zadel van alle zadels die we uitgeprobeert hebben tijdens het passen. Wij vinden het echt een heel fijn zadel, tis wel ff wat geld maar dan heb je wel wat! Het zit niet alleen fijn op de rug van onze pony maar heeft ook nog een goeie werking op onze eigen rijhouding!

Lijkt me een goeie keus als je uit eindelijk voor dit zadel kiest! OK dan!

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 06:58

De GG van Passier vond ik niet geweldig zitten, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar over de PSL ben ik zeer tevreden hoor. Kan niet wachten tot ik eindelijk in september mijn definitieve zadel krijg. Ben intussen enorm geholpen met het leenzadel hoor. Ennuh, de PSL komt compleet geloof ik neer op ongeveer €1495. Gelukkig kan ik mijn oude zadel inruilen zodat ik niet de volle mep hoef neer te tellen. In ieder geval veel suc6!

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kimwilliam en 39 bezoekers