Afsponzen met warm weer

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Afsponzen met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:29

Ik wou vanmiddag Moontje even gaan afsponzen Lachen omdat het zo warm is. Maar nou hoorde ik van iemand dat dat niet goed is zo midden op de dag (omdat het zo warm is).

Ik heb verder nog nooit gehoord dat dat niet goed is en het lijkt mij alleen maar prettig voor een paard.

Wat denken jullie?


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:31

B'elanna vindt het duidelijk niet lekker. Ik ben dus overgestapt op lauw water. Kennelijk is het temperatuurverschil te groot. Lauw water vindt ze heerlijk en minder kans dat de spieren een klap krijgen van dat temperatuurverschil.

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:31

Waarom zou dat niet kunnen, juist lekker voor ze als het zo warm is. Alleen niet afspuiten met koud water vlak na het rijden, dan krijgen de spieren een klap...voor de rest gewoon met water kliederen hoor Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:43

Ja dat dacht ik ook al. Nou, dan ga ik vanmiddag maar eens met Moon aan de slag!

Oei... Ik doe wel waterslippers aan. Ik hoop niet dat ze met die Enorme Belgenpoten (sorry, VOETEN) op m'n tenen gaat staan!!! Haha!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:07

ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat dat niet goed is?
ik hoor wel vaker dat met warm weer je meteen de slang helemaal op ze zet een hartstilstand kunnen krijgen,maar of dat waar is Verward
mickey gaat s'morgens naar buiten van 10 tot 12 en dan spuit ik haar gewoon helemala af,en zet ik haar op stal (alleen nu met dit warme weer) en als ik dan s'avonds gereden heb of wat dan ook spuit ik haar weer lekker af.
mickey staat er heel rustig bij,dus zij vind het geloof ik wel lekker.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:11

IK spuit mijn paard helemaal af na het rijden, maar niet met ijskoud water. Gewoon wat lauw water en daarna lekker laten rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:15

Of koud water niet goed is, weet ik niet
Maar ik merk wel dat Kawa het verschrikkelijk vind en dat kan ik me ook wel voorstellen, want zelf douche ik ook niet graag koud.

Ook Twilight vind het heerlijk om met dit weer afgespoten te worden, maar ook met lauw water.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:18

ja bij ons is het water op de afspuitplaats,ook niet echt helemaal koud met dit weer,maat gewoon lauw.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:32

Ja ik had het dus 1 keer gehoord van iemand maar ik dacht gewoon laat ik het maar ff checken voor ik strax naar Moon ga. Lachen

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:33

Ik heb Roos ook afgespoten deze week. Vind ik wel zo lekker met dit warme weer. Gewoon lauw water, bij koud water wordt ze pissig. Wordt ik ook als ze op mij een koude straal water zetten.

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:42

ik kan me wel voorstellen dat het niet erg fijn is voor je paard om met een nat velletje in de zon te staan. Het brandt dan meer dan wanneer de vacht droog is. Klinkt misschien raar maar het is echt zo

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Leo

Berichten: 50036
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:23

Doe het nu al een tijdje bij Leo, ze leeft nog steeds dus het zal wel goed zitten Knipoog

Daar hebben we geen lauw water, maar gewoon terwijl ze zelf nog 'koel' is krijgen de spieren geen klap. idd na het rijden NOOIT doen!!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:35

met dit warme weer doe ik na het rijden meestal de benen, maar dan nog geneens helemaal, maar meer ff voor de bloedsomloop! maar ik spuit hem wel gewoon eens helemaal af! vind ie wel lekker!!!!!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:41

Ik laat Is eerst eten dan spuit ik haar ( niet afdrogen) af en dan nog even rollen in het zand! Ideale afweer tegen vliegen!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:41

Ik laat Is eerst eten dan spuit ik haar ( niet afdrogen) af en dan nog even rollen in het zand! Ideale afweer tegen vliegen!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:55

Ik spuit Odin altijd af, vind ze heerlijk. En het is gewoon koud water, lijkt me juist lekker voor 't paard. Als het warm is ga ik zelf namelijk ook niet onder een warme douche staan...

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:14

Maaike schreef:
ik kan me wel voorstellen dat het niet erg fijn is voor je paard om met een nat velletje in de zon te staan. Het brandt dan meer dan wanneer de vacht droog is. Klinkt misschien raar maar het is echt zo

Klopt, daarom zet ik Arti ook altijd op stal als ik haar afgespoten heb, of laat haar rollen in het zand (lekker smerig Clown maar wel goed tegen de vliegen)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:04

Ik zet de slang altijd op Ivanka, koud water, want er is geen mengkraan *sta op een oude boerderij, waar koud en warm apart is. En met warm bedoel ik dus echt kokend water Knipoog*. Begin eerst altijd rustig met dr benen, maar als ik heel dr lijf afspuit vind ze het echt lekker...
Ze staat los en ze blijft altijd gewoon staan, oortjes naar voor Lachen

Zou alleen liever hebben dat het lauw water was, ga binnenkort eens bij de Boerenbond/Welkoop kijken of daar niets op te vinden is

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:16

Ik heb mijn bejaarde shet deze week zelfs een keer afgespoten met de hogedrukspuit en ze vond het heerlijk!
Mijn merrie kreeg ook dezelfde behandeling maar met iets minder druk geen klacht gehoord Haha!
lekker rollen in het zand en weer verder grazen.De shet was heel lang nog koel onder haar eczeemdeken OK dan!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:46

Zazou vind het juist heerlijk om afgesponst te worden en ik geloof dat het echt geen kwaad kan!

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 20:51

zolang je ze na het afspuiten niet weer midden in de zon zet kan het naar mijn idee geen kwaad...

Gamble

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:24

Oei... Ik doe wel waterslippers aan. Ik hoop niet dat ze met die Enorme Belgenpoten (sorry, VOETEN) op m'n tenen gaat staan!!! Haha![/quote]

Zou ik niet doen ik zit zelf net met de gevolgen van een ponyvoet met ijzer op mijn kleine teen, er is een voordeel voortaan nog maar 9 nagels knippen. Nu na ruim 4 weken kan ik net mijn schoen weer aan.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:25

Volgens mij is het daarna weeer in de zon zetten niet echt heel goed. Waarom? I don't know.
Ik spuit Genderose nu elke dag af om een uurtje of 1 als ik de paarden binnen zet. Ze staat daarna in stal en niet weer in de zonnige weide.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:38

Nee ik denk dat direct in de zon zetten ookniet goed is. Ik zit haar altijd opstal als ik er ben geweest omdat het dan meestal ookwel tegen etenstijd is en er dus gelijk gevoerd kan worden. Dat moet iknamelijk zelf doen en anders blijf ik de hele tijd heen en weer fietsen.

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:44

De DA heeft mij geadviseerd mijn pony en haar veulen regelmatig onder de koude kraan te zetten met dit weer.

Wanestha RIP !!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers