angst voor water

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 22:36

Hallo,

Ik heb een pony, Bobby, die niet afgespoten kan worden omdat hij al bang is als je met de slang in de buurt komt...
Nogal vervelend, zoiezo wel, maar hij heeft ook nog zomerexceem, dus zou wel fijn zijn als ik hem een keer kon wassen of zo. Scheve mond

We hebben dus al van alles geprobeerd maar hij flipt gewoon helemaal zodra je de slang aandoet...en dan valt er niks meer te proberen want dan is hij helemaal in paniek. Zolang hij uitstaat vind ie het best en loopt hij er gewoon overheen en zo.

Als er bijvoorbeeld in het bos een plas ligt loopt ie daar gewoon doorheen, en als de wei nat is of zo heeft hij daar ook geen problemen mee, het is echt zodra je met de tuinslang in de buurt komt...

Vandaag reed ik bij de buren langs de sproeiers, waardoor hij een beetje nat werd, en dat vond ie niet echt eng, hij schrok wel een beetje, maar bleef gewoon staan en raakte niet meteen in paniek.
Dus ik dacht, ik kan wel eens proberen om mijn moeder de voetjes af te laten spuiten terwijl ik er op zit, nou niet dus, zodra ze de slang aanzette bleef hij 10 meter ervandaan, maar hij flipte niet...ongeveer 20 minuten mee bezig geweest, maar het lukte niet en die pony snapte er niks meer van dus toen heb ik even gestapt en ben er af gegaan.

Nou ja nog steeds niet gelukt dus...
Ik wil hem ook niet echt dwingen door hem in een lege box te zetten of zo en dan nat te spuiten, omdat hij er dan vast wel weer een trauma aan over houdt, en hij heeft nogal last van claustrofobie volgens mij, dus dat zou ook niet opschieten.
Aan de hand afspuiten terwijl iemand hem vast houdt werkt ook niet, hij heeft dan de vervelende gewoonte om zich weg te trekken en dan kan ik hem dus gaan vangen... en als ik hem vastzet aan de balk, gaat ie hangen of raakt ie volledig in paniek en staat ie niet meer 1 seconde stil en valt er niks meer mee te beginnen. Als ik erop zit dus ook niet, als ik boos wordt raakt ie alleen maar verder in paniek, omdat ie alleen mij maar vertrouwt...

Waarschijnlijk zal het maar 1x zijn, want dat was met de dierenarts, hoefmid, meet-man enz. ook zo, dan vind ie het goed maar zodra ie iets niet kent raakt ie in paniek en slaan alle stoppen door.... En zeker als ik boos wordt want dan kan ie niemand meer vertrouwen... Mijn moeder vertrouwt ie ook soms niet, omdat die altijd de slang vast heeft. Zodra ik wegloop bij de hoefsmid, trekt ie zich los, hij houdt zich soms te veel vast aan mij dus.

Nou ja, iemand nog tips want ik vind het wel vervelend Scheve mond heb hem nu al meer als een jaar, zelf aan een touwtje laten lopen, zadelmak gemaakt, ingereden, 1ste wedstrijd gereden, maar dat afspuiten wil dus niet lukken.
Toch vind ik het raar want net als een plas in het bos doet ie wel, en sproeiers ook dus het is niet echt angst voor water, maar meer voor de tuinslang en mss voor het geluid daarvan, maar als ik iets doe waardoor ie dat geluid niet meer hoort, wil ie nog niet... Verward
Een trauma kan het niet zijn, want ik ken zijn verleden wel, hij heeft 1 jaar bij sintels (liberty hier op bokt) gestaan, en daarvoor 1 jaar bij zijn fokker, nu is hij dus 3.5 jaar.

Alle tips zijn welkom dus!!!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:40

nou Forrest vind het ook eng (hij snurkt elke keer weer en wil weg lopen enz) maar wat ik doe is: gewoon goed vasthouden en cordaat tegen hem zeggen: niet aanstellen. en dan langzaam omhooggaan en dan niks om z`n geetter geven. Bij Forrest is het nl. zo: als je boos word, word hij een beetje paniekerig en doet al helemaal niet wat je wil. Als je lief doet dan doet hij het gewoon niet.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 22:50

ja ik wou dat het zo makkelijk was Haha!
maar ik zal nog veel moeten trainen denk ik voor ik hem zo stevig vast kan houden dat ie em niet peerd Haha!
als mijn moeder of vader of zo em vast houdt, kan die em ook niet houden....
en ik ben al heeeell blij als ik zijn voetje al nat krijg!!

en idd, als ik boos word of mijn stem verhef, is ie gelijk in paniek en dan snapt ie niet meer wat de bedoeling is en zo Scheve mond als ik met rijden een zweepje erbij pak, dan crosst ie al heel de bak door en is er geen houden meer aan Schijnheilig

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:08

Goed vast zetten en heel erg overdreven hard praten, blijven praten dat hij braaf is enzo. Blijf hem klopjes geven en vraag desnoods of er iemand met een emmer lekkers voor hem wil gaan staan. zet in de eerste instantie de slang aan en houd hem alleen in je handen. begin niet meteen met afspuiten. laat hem aan het geluid wennen terwijl hij eet. Misschien is dat voldoende voor de eerste keer als hij echt zo panisch is voor die slang.

Probeer het dan de volgende dag weer op dezelfde manier. En als dat goed gaat doe je de slang aan en pak je gewoon een emmer met een spons en doe jij zelf zijn benen. Beetje bij beetje moet hij zo wel vertrouwen in je krijgen. Sommige paarden kunnen flauw doen over bepaalde dingen, en daar heb je dus engelen geduld voor nodig. Probeer zelf je geduld te bewaren (af en toe moeilijk) maar daar bereik je veel en veel meer mee. Sucdes !

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 23:10

hej,

bedankt voor de tip, ik kan het altijd proberen!!

xXfamkeXx

Berichten: 129
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: de wilgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:14

Mijn pony is ook bang voor de waterslang Boos! Als ik er mee water in zijn bak spuit komt ie niet in de buurt maar als ik de slang er in leg en hij geen geluid meer maakt komt ie voorzichtig. ze is dus echt bang voor het geluid. Maar ik heb ook zo'n borstel die je op de waterslang kan doen en dan doe ik de kraan altijd heel langzaam aan en borstel haar daar wat mee. dat vind ze nog steeds wel eng maar lang niet zo eng als de echte waterslang. misschien is zo'n borstel wat voor jou??¿¿¿

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 11:23

Ohja, dat is misschien wel wat, dan ziet ie het water ook niet echt meer!!
bedankt, ik zal eens kijken...

warringsje

Berichten: 62
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Koksijde-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:17

Als je paard bang is van water komt dat omdat hij niet weet wat het is! Als je hem afspuit moet je hem eens laten proeven van het water door de slang met een lichte straal bij zijn mond te brengen, soms helpt het, bij mijn paardje allesinds

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:16

Probeer anders eerst gewoon met de waterslang bij zijn benen langs te gaan zonder hem aan te zetten. Is hij braaf dan krijgt hij wat lekkers. Vervolgens laat je een heeeeel dun straaltje uit de slang lopen. Is hij braaf krijgt hij weer wat lekkers. En zo kun je het een beetje opbouwen. Dit zul je echter wel een poos moeten herhalen. Dus niet de volgende dag de spuit ineens volop aanzetten maar ietsje meer als de dag ervoor. Op een gegeven moment gaat je pony je wel vertrouwen en kun je het op den duur helemaal alleen.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 16:17

Hey warringsje
Hij weet denk ik wel wat het is....hij drinkt er van haha...
maar ik kan niet met de slang bij zijn mond in de buurt komen Scheve mond

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:23

Waarom was je m dan niet gewoon met een emmer en een spons? Duurt misschien iets langer maar gaat wel. Misschien moet je een andere slang kopen, is het er een met zo'n akelig geluid? of misschien ligt het wel aan de kleur. Lachen

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:47

Trix wilde eerst ook niet, maar ik heb gewoon doorgezet.
Als ie echt heel panisch wordt zou ik het gewoon als Sando doen. En daarbij misschien eerst helemaal nat maken met een spons zodat hij niet ineens iets heel kouds voelt. Knipoog

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 17:28

Ik ga het proberen!! thanx voor de tips alvast.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:58

benneton schreef:
ja ik wou dat het zo makkelijk was Haha!
maar ik zal nog veel moeten trainen denk ik voor ik hem zo stevig vast kan houden dat ie em niet peerd Haha!
als mijn moeder of vader of zo em vast houdt, kan die em ook niet houden....
en ik ben al heeeell blij als ik zijn voetje al nat krijg!!

en idd, als ik boos word of mijn stem verhef, is ie gelijk in paniek en dan snapt ie niet meer wat de bedoeling is en zo Scheve mond als ik met rijden een zweepje erbij pak, dan crosst ie al heel de bak door en is er geen houden meer aan Schijnheilig

gewoon zo doen alsof ie het al kent....en het altijd braaf doet. En ook niet extra lief zijn of boos worden gewoon normaal van er is geen andere keuze mogelijk dan afgespoten te worden. Helpt bij Forrest (die is dus ook zo en af en toe behoorlijk lomp Haha!)

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:35

Op de manege hebben we ook zo'n paard (gehad). Die was echt helemaal gek wanneer je met een waterslang kwam. Uit...niks aan de hand, aan...flippen!!
En dan zei iedereen wel: Hij moet zich niet aanstellen en ach gewoon nat spuiten. Was absoluut geen oplossing. Daar werd het alleen maar erger van.
Het was allemaal een kwestie van geduld. Hij had totaal geen vertrouwen in die waterslag. Toen zijn we een keer met zijn tweeen er mee aan de slag gegaan. Neergezet en de waterslag aangedaan. Maar niks geen poging tot natspuiten. We hebben het wat voor hem gehouden. Wat met onze handen water genomen, om zijn neus etc nat te maken. Zodat hij daar niet bang voor was. En zo steeds stukje voor stukje kreeg hij meer vertrouwen. Op een gegeven moment werd hij nieuwschierig en dan lieten we hem gewoon ruiken. Om dat vertrouwen maar op te bouwen.
Wanneer hij dat niet erg vond gingen we met de straal steeds een stukje dichter richting de benen, zodat op een gegeven moment de spatters weerkaatsten tegen het been. Toen richting de hoef, been rustig op en na een uurtje konden we alle benen vlekkeloos afspuiten. nek etc begonnen we toen nog niet aan....Maar momenteel??? Zo mak als een lammetje met afspuiten!!!
Het heeft ons even een uurtje gekost, maar het had zeker resultaat. Meer als het eeuwige gedoe met: Niet aanstellen, spuit erop. Dit paard was gewoon ECHT bang!

En elke keer, rustig blijven en voor elke vooruitgang hem belonen (beste is met stem, met lekkers heeft weer nadelen soms). Zodat hij ook op jou kan vertrouwen!!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:00

Mijn pony is ook bang voor water, ik heb hem laatst een paar keer gewassen, met een emmer en een spons. Dat was al een gevecht. Het gaat wel steeds beter, en nu doe ik het gewoon een paar keer per week. Dan alleen een natte spons langs d'r heen.

Ik had het wel met een vriendin geprobeerd, ik vasthouden en zij alleen maar met de spuit over de grond gaan. En dat vond ze al ontzettend eng. Ik heb de tijd, dus doe het liever rustig aan, en als ze de spons niet meer eng vind, dan rustig met de spuit.

Moet er wel bij zeggen, dat ze ook zeker niet door plassen gaat. Ik heb nu voor de waterbak een plas gemaakt, dan moet ze wel door het plasje, en nog goed voor de hoeven ook!