Hoefijzers de oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Hoefijzers de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 00:08

Sinds 2 dagen heb ik dan toch eindelijk mijn merrie thuis staan. Ze is echt super mooi. Maar 1 ding vraagt wel om aand8. Ze heeft namelijk een beetje platte voeten. Hele piepkleine scheurtjes (dat is niet eens zo erg, maar wel teken van droge hoeven), en beetje brokkelig.

Is het zo dat door een hoefijzer eronder de hoef steeds iets stijler komt? Ok als je met 2 jarige leeftijd erbij was stonden ze nu super mooi, maar deze is al 6.

Ik hoop snel wat te horen:) Trouwens als ik foto's hebt van m'n nieuwe paard, komen die nog wel in mijn profiel en anders in het forum te staan:) Toedeloe!! Groetjes BounceBabe

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 00:11

hoeven genoeg nat maken, en zien of het beterd? Hoefijzers zijn niet echt altijd de oplossing, want die zijn niet goed voor hoef. Misschien omdat ze vroeger veel buiten reed, en op steen enzo liep kunnen ze plat worden. Als je van plan bent om op buitenritten te gaan, zou ik ze beslaan

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 08:54

Volgens mij krijgen hoeven niet een andere vorm van ijzers.
Ijzers worden namelijk op maat van de hoef gemaakt.
Je paard blijft dus 'platvoeten' (zoals jij dat noemt) houden.
Maar omdat je elke 6 weken naar een hoefsmid moet zullen die plat voeten minder opvallen.
Sommige hoefsmeden vijlen de buiten kant van de hoef weg zodat het paard mooi op zijn ijzers staat.
Dit is helemaal niet goed!
De smid mag de onder kant een beetje bijvijlen maar van de buiten kant moet hij af blijven met zijn vijl.
Hij mag alleen de scherpe hoeken van de scheurtjes weg halen.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:15

blote voeten is gewoon het beste. kijk eens op hoppa.to
suc6

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:44

Een goede hoefsmid maakt het ijzer op maat van de hoeven van jouw paard, en niet andersom, tenzij er andere medische problemen zijn. Bedoel je dat het paard lage verzenen heeft ? een foto zou idd handig zijn.

Dat de hoeven een beetje brokkelen (als ik jou zo hoor valt het wel mee) dan zou het ook kunnen dat de vorige eigenaar te lang met de hoefsmid heeft gewacht. Als de hoeven te lang zijn en ze loopt bv over losse steenjes, dan kunnen er stukjes afbrokkelen. Misschien gewoon even aankijken ? wat je al wel kunt doen is de hoeven nat maken, daarna olie erop. Ze loopt toch goed ? of niet ?

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 22:17

Mist schreef:
Een goede hoefsmid maakt het ijzer op maat van de hoeven van jouw paard, en niet andersom, tenzij er andere medische problemen zijn. Bedoel je dat het paard lage verzenen heeft ? een foto zou idd handig zijn.

Dat de hoeven een beetje brokkelen (als ik jou zo hoor valt het wel mee) dan zou het ook kunnen dat de vorige eigenaar te lang met de hoefsmid heeft gewacht. Als de hoeven te lang zijn en ze loopt bv over losse steenjes, dan kunnen er stukjes afbrokkelen. Misschien gewoon even aankijken ? wat je al wel kunt doen is de hoeven nat maken, daarna olie erop. Ze loopt toch goed ? of niet ?


Ze loopt inderdaad hartstikke rat, en nog niet een op haar zool. Ze moet inderdaad bekapt worden, daarna zal het wel beter worden. Dat afbrokkelen, tja dat is niks ernstigs, en ze heeft maar 1 scheurtje die maar 1 cm omhoog loopt. Die scheurt ook niet door. Ik denk dat 1 keer bekappen al heel wat uitmaakt, en goed opletten natuurlijk of haar hoeven niet droog zijn of droger gaan worden! Ze is trouwens altijd reacreatief gebruikt, maar ze zagen dat er meer in zat dus daarom hebben ze haar vekocht. Kunnen door buitenritten die hoeven ook zo plat worden, of komt het vooral door niet regelmatig bezoek van de hoefsmid?

alvast bedankt!!

Groetjes BounceBabe

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:34

Er zit ook wel verschil in paardenvoeten. Het ene dier staat steiler dan het andere (de ene mens heeft ook meer platvoeten dan de ander). Het wil niet direct zeggen dat het afwijkend is.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:47

een paard op blote voeten hoort OOK op de zolen te lopen. misverstand is dat dit weggesneden moet worden. De hoefwand moet gelijk komen aan de zool. Hierdoor gaat het paard dragen over de gehele hoef. Tonen niet te lang. Echt even door eengoede smid laten adviseren, iemand die ook vindt dat een paard beter op blote voeten kan lopen. OK dan!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 23:59

Maar is zo'n zool dan niet heel erg gevoelig b.v. op grindpaden? Paard van mijn vader had dat wel.

Iedergeval bedankt voor je hulp:)

Groetjes BounceBabe

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:53

BounceBabe schreef:
Maar is zo'n zool dan niet heel erg gevoelig b.v. op grindpaden? Paard van mijn vader had dat wel.

Iedergeval bedankt voor je hulp:)

Groetjes BounceBabe


BounceBabe, Seven van Jip had ook problemen op kiezels. Is inmiddels helemaal weg. Kost even wat tijd en een goede hoefsmid, maar uiteindelijk was het geen probleem meer.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:04

Gevoelige zolen heeft te maken met de dikte van de zool. Veel smeden halen de zool wat weg als ze bekappen zodat het paard niet de straat raakt. Hierdoor wordt de zool juist dunner en gevoeliger.

Natuurlijk zal een paard reageren als ze op een steen van 3 cm staan, maar denk je dat het nu veel uitmaakt of die steen 2,5 of 3 cm is. Denk het niet. Het verschil met ijzer en zonder ijzer is dus 0,5 cm. Waarom reagreert een paard dan wel als ze zonder ijzer op een steen staan en niet als ze met ijzer op een steen staan??

Omdat de voet ongevoeliger wordt door een ijzer Schijnheilig

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:09

Neem ook schoenen Knipoog Haha!

-X- Anja

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:16

AnjaKos schreef:
Neem ook schoenen Knipoog Haha!

-X- Anja


Die heb ik (mijn paarden) al jaren Lachen

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:51

Anja? De mijne heeft sinds een paar dagen schoenen Haha! Hij trapte ongeveer 2x per week een ijzer af en had niet veel meer zitten Verward Kon haast niet lopen. Superoplossing he????

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:54

Ik ga donderdag met Miro naar Rijssen voor de gipsafdrukken...nog 2 weekjes en dan hoop ik de schoenen te hebben Lachen Mowtje: welke soort heb jij??

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:12

Toevallig OOk bij Rijssen vandaan. Hij heeft nu nog een "leenpaar" OK dan! omdat ie zo'n verschrikkelijk pijn in zijn voeten heeft. Afgelopen donderdag zijn wij geweest. Tis een eind hoor. We zijn totaal bijna 6 uur met trailer onderweg geweest. Op gegeven moment temp van 38 graden Boos! maar ja
Met die leenschoenen loopt ie nu in ieder geval als een kievit
groetjes

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 07:47

Ik zou even een hoefsmid laten komen, die kan de hoeven netjes bekappen zodat ze niet nog verder brokkelen en adviseren wat je beste kunt doen, wel of geen beslag.

Tegen brokkelhoeven kun je biotine gaan voeren. Dit moet je wel wat langer voeren, maar dan merk je ook echt resultaat.
Verder de hoeven regelmatig afspuiten en met een stevige borstel schoonborstelen, erna invetten.

Succes en veel plezier met je paardje!!!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:15

Mowtje schreef:
Toevallig OOk bij Rijssen vandaan. Hij heeft nu nog een "leenpaar" OK dan! omdat ie zo'n verschrikkelijk pijn in zijn voeten heeft. Afgelopen donderdag zijn wij geweest. Tis een eind hoor. We zijn totaal bijna 6 uur met trailer onderweg geweest. Op gegeven moment temp van 38 graden Boos! maar ja
Met die leenschoenen loopt ie nu in ieder geval als een kievit
groetjes


Gelukkig is het voor ons niet zo ver...Ik kom uit het Gooi en volgens de routeplannen en Gerrit is het ongeveer 1,5 uur rijden, ik trek er 2 voor uit voor de zekerheid Lachen Ik hoop dat de schoenen er net zo snel zijn als die van Vippie, kunnen we over 2 weekjes weer "normaal" over de weg zonder dat Miro kreupel loopt als hij stukjes los asfalt over moet..

-X- Anja (morgen is het zover!!!)

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:55

succes hoor!!!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:17

En altijd optijd laten bekappen! Dat is echt heel belangrijk.

Toen ik mijn ruintje kreeg, had ie ook echt platvoeten, gewoon omdat ie niet regelmatig genoeg bekapt werd. Nu heeft ie keurig nette voetjes.