valse knik bij mn westernpaardje ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

valse knik bij mn westernpaardje ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 19:32

hallo allemaal mn westernpaardje en ik zijn nog niet zo lang bezig en ik heb dus nog steeds les heb het in de les ook wel gevraagd maar mn lesgeefster kon het afgelopen les niet ontdekken ze vond hem netjes lopen en zeker niet met en valse knik stalgenoten ook niet zo.
heb wel een hoop ander commentaar gekregen Tong uitsteken waar ik op moet gaan letten en heb ook een hoop bijgeleerd weer deze foto's zijn een dag voor de les gemaakt en vroeg me af loopt ie met een valse knik
ik weet dat ik mn handen meer naar boven moet brengen mocht dat op de foto's ter sprake zijn (zeer slechte eigenschap van mij probeer erop te letten)

Afbeelding

hij loopt hier wel iets te hoog ik weet het ik probeer hem iedere keer meer los te laten zodat ie lager komt te lopen crosst ie alleen vaak te hard door de bak heen en corrigeer ik hem weer een keer.
en dan loopt ie dus weer wat hoger hij heeft ook een tijdje stilgestaan met al die hitte dus kan geen super reacties verwachten de eerste keer rijden weer na die hele rust periode van anderhalve maand.

Afbeelding

al mooier naar beneden maar nu dus weer teveel op de voorhand pff paardrijden op de goede manier is niet echt makkelijk Tong uitsteken maar ik blijf oefenen om de achterhand er goed onder te houden.

Afbeelding

ook wel mooi naar beneden alleen tja ik deed net iets met mn handen waardoor die schuin ging lopen denk dat ik perongeluk aan de teugel trok aan een kant ofzo Verward arme paardje Boos! ook hier weer erg op de voorhand maar ja ik moet ook meer naar voren kijken en hem meer van achteren naar voren drijven. Boos! arghh

Afbeelding

jeej alweer iets meer achterhand erbij en ook wel netjes laag denk ik althans Tong uitsteken
en mn handjes ook hoger

het zijn maar een paar foto's op de andere liep ie zo gespannen als een veer rond tja paardje zoals hij heeft altijd mega energie na zn vakantie Tong uitsteken en loopt dan als een gek rond te crossen en ik wil hem de eerste keer niet overvragen. weer rustig aan opbouwen en dan weer fanatiek verder trainen ik zal op het eind van de week zeker nog een keer foto's maken om te zien of het veel verschil maakt of niet ik heb meerdere tips al gekregen van mensen op andere forums ook niemand heeft iets gezegd over een valse knik op de andere forums maar vraag het hier ook nog maar een keertje

voor alle nieuwschierige mensen als jij nog maar net western rijdt waarom dan met shanks ik rijdt met een stang bit op swerdy omdat ie het bit vastpakt en dan de bak doorcrossed in de bak is het nog tot daaraantoe omdat ie dan niks anders kan als rondjes rennen maar buiten doet ie het ook en is ie niet te stoppen of te sturen hij doet het ook bij anderen. en ik wou dat het anders was maar het is helaas niet zo. ik heb wel in de bak weer een aantal keer gereden op een trens bit en wil het buiten straks ook gaan doen. zo ga ik van de week even de western snaffle van iemand op stal proberen kan goed dat dat wel goed werkt met hem in de bak. en buiten alleen proberen en misschien zelfs wel ooit in een groep hopelijk gaat het me lukken. hij heeft geen rug of gebitsproblemen en ook hebben we een trens met rolletjes gebruikt op de een of andere manier pakt ie alles vast. met dit bit vraag ik niks tot ie gaat etteren en dan vraag ik het zo zachtjes mogelijk meestal is er ook geen grote correctie nodig gelukkig.

nou ik hoor het wel[/img]

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo


Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 03:37

Tsja, voor zover ik weet ziet het er normaal uit Vork En je zegt zelf al dat je weet dat ik je handen meer naar boven moet brengen, dus ik heb geen opmerkingen!!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 07:37

Hoe wil jij, als je met Shank rijdt, je paard naar de teugel toerijden? Hoe denk je dat je die valse knik normaal krijgt? Die krijg je alleen als je paard niet nagevelijk is en zijn rug niet meeneemt, en in de krul wordt getrokken. Jij hebt er een Shank inhangen, het paard duikt voor het bit weg ipv het aan te nemen. Dus in de krul trekken kan al niet. Ik begrijp dat het niet mogelijk is om er een trens in te hangen? Een ander bit erin is niet de oplossing voor het probleem ongecontroleerd wegspurten, je gaat er op de lange duur last mee krijgen. En wat is er dan nog na de shank?

Voor de rest zou ik je handen op knophoogte houden, maar niet veel hoger, en je hakken wat meer uitdrukken. En nog een tip: het is geen schande om met western licht te rijden en wat meer voorwaarts te houden. Zo laat hij sneller zijn schouders en zijn rug los....

Je suis Charlie.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:22

Ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet,
hoe kan je nou vragen of je je paard goed genoeg voor elkaar hebt als je niet met een gewoon trensje kunt rondsturen.
Ik sluit me bij Cas. aan.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 09:47

uhmz tja over het bit kan ik weinig terugantwoorden cassidy het is nml al helemaal niet wat ik wou met shank rijden maar wel de oplossing die wij tegenkwamen en waar die het goed op doet. en zoals ik al zei ik wil niet eeuwig op die shanks blijven rijden ik wil ook met hem weer terugwerken naar de trens ik heb hem nu de laatste tijd vaak op trens gereden in de bak en dat gaat langzaam aan beter. als ik in de bak hem daar netjes en ontspannen mee kan rijden begin ik met uitstappen buiten en rondstappen buiten als ie dan goed reageerd mag ie weer draven kleine stukjes zodat er niet het idee voor hem achterzit om harder te gaan en gaat dat ook goed langzaam aan langere stukjes laten draven of wat sneller laten draven. en als het dan helemaal goed gaat een keertje een galop proberen en gaat dat niet goed dan begin ik weer van voren af aan.

en uiteindelijk zal ik hem ook gewoon op trens kunnen rijden ook in een groep, daar werk ik niet voor niks naar toe nu durf ik hem echter nog niet op trens buiten te rijden en de laatste keer is er met zn hoofdstel alleen maar buiten geweest met een vriendin van mij en dus hangt zn gewone bit aan zn hoofdstel een een ander hoofdstel had ik voor hem niet bij de hand dus heb ik deze genomen. ik zal voor de verduidelijking deze week dus eens foto's maken als ik met een trens rijdt en wil dan wel eens weten of wat betreft ontspannen lopen rug en been gebruik en halshoogte van mn paard je mening is veranderd. je hebt gelijk als je zegt wat is er dan nog na de shanks niks en dat weet ik ook wel ik ben er ook niet happy mee dat het niet anders kon.

ik rijdt met de western ook regelmatig licht tussendoor en houd hem daar weer voorwaarts mee ook probeer ik regelmatig overgangen te rijden. in stap is ie gewoon actief en voorwaarts. en van die hakken en die handen helemaal gelijk maar dat zei ik zelf ook al Tong uitsteken

sjuimpje is dus hetzelfde antwoord als hierboven.

dus tja deze week meer foto's en dan hoor ik het dan wel weer een keer

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:19

ja die rug Cool
had je paard het koud?? of past het zadel gewoon niet??

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 13:25

het zadel past voor zover ik weet goed heb er meerdere mensen naar laten kijken alleen de pad die eronder zit steken de punten van omhoog.
dus dat geeft een beetje een stom gezicht.

denk ook niet dat mn paard het koud had met deze temperaturen neej
maar misschien wil je een leek als ik wat duidelijker uitleggen wat nou precies volgens jou het probleem is blaze en zou je het dan iets minder op je eigen blaze manier willen doen maar gewoon zo aardig mogelijk komt zoveel beter over.

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 13:25

pb je er trouwens wel over

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:27

Hahahaha, zo Blaze, die zit.......hahaha

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:35

Wat je zei: een ander bit lijkt in het begin de problemen op te lossen. Hel lijkt alleen zo. want als je de problemen met de trens niet hebt opgelost, kom je ze op een shank ook weer tegen.
Helaas blijven de meeste mensen te lang met noodoplossingen rondrijden. En ik heb het gevoel dat jij dat ook dreigt te doen. Ga niet excuses verzinnen van: eerst moet dit, en eerst moet dat. Stap vanavond op je paard en rij met een trens. En kijk voor de rest uit naar een ander zadel, want deze is te lang. Ik denk dat je met een ander goed roundskirt zadel bij je paardje beter zit dan met het zadel wat je nu hebt. De hoeken van het zadel prikken bijna in zijn heup als je een cirkeltje maakt.

Je suis Charlie.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:03

Voor zowel w.b.t. het zadel als de shanks ga ik met Cassidy en de rest mee.
Shanks moet je idd niet beschouwen als nood- of tussenoplossing, zeker niet als je ermee rijdt op dezelfde manier als dat je op trens rijdt. Als je goed kijkt zie je dat op alle foto's de shanks in meer of mindere mate horizontaal staan, er staat dus steeds druk op de teugel.
Die hoofd/halshouding (laag lopen) lijkt me nu niet zo belangrijk dat komt straks wel, beter is het om eerst te zorgen dat je je paard netjes gecontroleerd en nagevelijk (met goed rug- en achterbeengebruik dus) door de bak kunt sturen op een trensje. Dan loopt ie maar even wat hoger en sneller, je moet nou eenmaal niet gaan werken aan stap 2 als stap 1 nog niet klaar is.

En v.w.b. het zadel: dat ligt idd niet lekker, waarom heb je er trouwens een extra dekentje onder liggen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:02

Toch nog even dit: heb je er weleens aan gedacht dat je paard kan gaan rennen omdat hij pijn heeft in zijn rug?
En een niet goed passend zadel is heel vaak de oorzaak voor pijn in de rug.
Je zei dat er meerdere mensen naar het zadel hebben gekeken. In hoeverre hebben die er echt verstand van?
Ik zou een stapje terug doen, en gaan kijken naar de oorzaak dat je paard gaat rennen. En niet meteen het zwaarste bit erin hangen wat de westernsport te bieden heeft (gedraaide bitjes even niet meegenomen)
Maar goed, ik begin mezelf te herhalen....

Je suis Charlie.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 17:04

het zadel is net nieuw en de mensen die me hielpen met het vertellen of het al dan wel kon of niet kon zeiden dat het goed paste tegen me

de shanks zijn ook nooit recht langs de mond naar beneden ze bewegen sowieso als je rijdt ook mee ik kan het niet uitleggen wat ik bedoel maar in iedergeval trek ik niet in zn mond ook niet zachtjes het lijkt misschien wel zo maar heb niet eens iets gevraagd in zn mond. dus die druk op de teugel dat lijkt denk ik zo op de tweede foto vraag ik hem wel terug idd

maar op alle andere foto's hangt er zelfs een lichte boog in mn teugels.

en verderz het extra dekentje heb ik eronder gedaan op advies van een kennis van mij doe ik ook bij mn andere paard.
sinds wanneer is dat dan slecht? zolang als het niet strak zit op de huid lijkt het mij geen probleem

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:16

Een extra dekentje onder de pad vergroot alleen het risico dat het extra dek dubbel slaat of er vouwen in komen. Als je western rijdt zul je moeten accepteren dat je de pad af en toe moet laten wassen of stomen.

En die mensen die je hielpen met de koop van je zadel, waren dat misschien mensen van de zadelmarkt? Lips are sealed

Je suis Charlie.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 17:39

beste cassidy,

ik heb al eerder gezegd dat ie dit ook al deed toen er engels mee gereden werd en nog geen western. toen lag er een dressuurzadel op want door de vorige eigenaar op maat is laten maken. zelfs de vorige eigenaar had deze problemen met het paard al en dan voornamelijk op buitenritten, maar vertelde dit me pas toen ik vertelde over de problemen rond om het paard. de mogelijkheid dat het paard last had van zn rug ofwel zn gebit omdat ie het bit vast pakt is allang bekeken door de dierenarts en de tandarts. ik heb ook een zadelmaker toen dr tijd om advies gevraagd of er iets was met zn zadel of dat het niet op hem paste en dat was niet de oorzaak.

later toen ik een westernzadel had gekocht heeft ie nogmaals gekeken en ook dat lag goed maar hij adviseerde toch nog meer schoftvrijheid omdat mn paard een behoorlijk hoge schoft heeft. zodoende kwamen we uiteindelijk bij dit zadeltje eentje waarbij die veel schoftvrijheid heeft en zn schouderbladen niet bekneld worden.
schijnbaar is het volgens jullie te lang? ik heb er mn staleigenaar naar laten kijken plus de man die mee heeft geholpen met mn paarden en me een hele tijd westernles heeft gegeven. beide kopen regelmatig zadels hebben regelmatig arthur van arthur's westernstore over de vloer gehad en hebben er helemaal ingestampt gekregen hoe of wat het is niet voor niks dat ik hun vroeg om hulp.

de oorzaak hebben we al zo vaak onderzocht en we komen er niet uit dus het was niet meteen de simpelste oplossing zoals jij zo snel lijkt te denken ik bedoel je stampt me hier wel even heel vrolijk de grond in met als bijdrage dat je me serieus probeerd te helpen Verward zonder mij en mn paard te kennen ga je er meteen vanuit dat ik de 3 jaar dat ik dit paard met liefde verzorg en zo goed mogelijk mn best ervoor doe dat ik de simpelste oplossing kies en niks is minder waar. hoeveel privelessen heb ik wel niet betaald en genomen omdat ik dacht dat het probleem bij mij lag hoe vaak heb ik wel niet huilend thuis gezeten en zitten denken en denken wat het probleem was voor mn paard wat hem op het lopen zetten

het was duidelijk geen schrikreactie het lag niet aan het zadel hij had geen pijn in rug benen heupen en had geen last van zn gebit zou ik dit uberhaupt laten onderzoeken als ik de gemakkelijkste oplossing zou zoeken die zou dan altijd nog geweest zijn paard maar weer verkopen en waarschijnlijk denk jij nu ook nog dat ie dan beter af was geweest immers zoek ik volgens jou toch niet naar een oplossing.

hij deed het ook bij anderen ruiters die anders hadden leren rijden als mij en die andere manieren hadden om dingen op te lossen en ook bij hun deed ie hetzelfde. ik heb hem altijd zo lang mogelijk geprobeerd te rijden op trens maar over een drukke weg heen razen door bomen heen gesleurd worden een vrachtwagen met piepende banden langs je horen gaan en dan over prikkeldraad heen vliegen met een paard wat je niet tot controle kan krijgen hoe hard ik ook duwde met mn benen om hem om te krijgen of hoe hard ik ook trok en hoe zwaar ik ook ging zitten het stopte niet voor niks. je wil niet weten hoe bang ik was voor mn paard. na meer als een jaar aankloten met lessen etc en geen vorderingen ook de vorige eigenaar heeft me geholpen met rijden in de bak dat ging op een gegeven moment redelijk sinds die tijd heb ik altijd met trens gereden.

en in de bak gereden en dat ging goed maar ik wou ook buiten kunnen rijden met mn paard dus heel veel gewandeld zodat ie kon wennen aan de omgeving en kon wennen aan mij misschien was dat immers wel het probleem. later rustig aan stapritjes met iemand erlangs die hem aan het halstertouw vasthad. vervolgens fietste diegene dan mee en werden het stap en drafritjes. na een half jaar heb ik hem van stal gewisseld eentje die dichterbij was en ik nog meer kon komen om hem beweging te geven of te borstelen misschien was dat het nml wel die andere stal was ver weg en het was winter en koud dus was ik niet altijd in de mogelijkheid om te gaan niet alleen omdat het koud was of ver was maar omdat het ook afgelegen was en door prive omstandigdheden ik niet door het donker alleen terug durfde. we hebben hem toen eerst 2 maanden rust gegeven om te zien hoe het met hem ging op de nieuwe stal hij had het al snel naar zn zin en liep al vrolijk rond met een ander paardje daar ik ben begonnen met longeren en grondwerk om een betere band met mn paardje te creeeren en langzaam aan ben ik ook weer gaan rijden

in de bak ging dat redelijk maar op een gegeven moment weer slecht accuut mezelf de schuld gegeven omdat ik gestopt was met lessen nemen ik denk ik zal wel weer iets fout doen lessen gaan nemen maar het verbeterde niet weer terug naar prive lessen van een geweldige vrouw het ging langzaam aan beter maar ik voelde teveel druk op mn schouders moest van haar presteren in de dressuur en dat kon en wilde ik niet.
mn paard werd sikkeneurig van mij en ik besloot alleen nog de manege lessen te doen het ging steeds beter en daarna zijn we voor de laatste keer van stal veranderd en terecht gekomen waar we nu stonden ik reed al een tijdje buiten in stap en draf en galop buiten idd met een scherp bit met shanks maar het ging goed buiten in de bak bleef ik met trens rijden ook toen ik net van stal verwisseld was waar ik nu een jaar sta.

ik rijdt hem eigenlijk in de bak als het effe kan altijd op trens toen ik begonnen ben met westernrijden omdat ik meer wou leren als rondhobbelen op een westernzadel maar het echte westernrijden wou leren reed ik in het begin ook met een trens met een lekkere losse teugel en het enige wat ie deed was crossen netjes iedere keer teugel opgepakt en zo geprobeerd hem rustig te krijgen het hielp niet bij mij niet en anderen niet.

maar ja een paard moet ook leren uiteindelijk toch datgene gepakt waar die nooit gek mee heeft gedaan de shanks jij kunt dat niet begrijpen waarschijnlijk ben je een vele betere ruiter met veel meer geduld en is dat mijn fout dat ik dat niet ben, ik ben wel diegene die iedere keer een gevecht had met het paard en huilend thuis zat totaal geen plezier er aan belevend nooit zal ik hem weg doen nooit maar hoe vaak kwam de gedachte niet op om het wel te doen hoe vaak waren er niet twijfels.

nog steeds wil ik mn paard niet kwijt en wil ik het beste voor mn paard hij is nu nog niet gereden en had gisteren rustdag. vanavond heb ik geen tijd om te rijden dus wordt het longeren dus toen ik zei dat ik deze week weer terug zou gaan op trens wat ik al had besloten voor ik dit topic plaatste waren er geen eerst dit of eerst dat. het was enkel eerst dit en dat met buitenrijden wat ik overigens ook weer gewoon met trens ga doen en niet omdat jullie me het gevoel geven dat ik de verkeerdste persoon op heel deze aardkloot ben en omdat jullie me perse op deze manier moeten bekritiseren met de kattige ondertoon erbij want ach dat doen jullie toch bij zovele kan het niet eens persoonlijk opvatten.

ik weet nml dat ik mn best doe voor mn paard en er wel degelijk goed voor ben of althans probeer te zijn en wat jullie denken moeten jullie zelf doen ja jullie opmerkingen hebben me een hoop verdriet gedaan meer als me lief was.

en je kan niet denken wat ik denk je kan niet zeggen wat ik denk ik heb het hier voor je neergezet en dat was mn laatste woord hierover ik laat mn nml niet iedere keer afzeiken als ik weer een keer om tips vraag die kunnen ook op een normale minder kattige manier weer gegeven worden!!!!

en daar blijf ik bij want de snerpende opmerkingen over mij terwijl je mij en mn paard niet kent tjee wat dacht ik in hemelsnaam toen ik het topic plaatste dat ik serieus goede tips zou krijgen op een vriendelijke manier en een antwoord op mn vraag op een aardige manier
wat was ik naief.

ik heb de antwoorden die ik wou ik zal nog eens een paar mensen naar het zadel laten kijken en zal in de toekomst ook zeker nog veel bijleren maar ga het zeker niet meer met jullie delen want daar wordt ik alleen maar heel verdrietig van.

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 17:42

neej cassidy het zadel is niet eens van de zadelmarkt!!!!!!!!!!!!!!!!!!
en een pad laten wassen of stomen is echt geen probleem denk nml niet dat je dat alleen met je pad moet laten doen moet je dekens ook niet regelmatig laten stomen ja dus lijkt me geen probleem is ook niet de reden dat het eronder ligt

die kennis van mij doet het al jaren met zn paarden en heeft er nog nooit problemen mee gehad ik leg ze er ook niet tegelijkertijd op eerst de ene en dan de andere en dan tig keer controleren maar waarom kom ik uberhaupt nog met een verklaring
je hebt me toch al tot idioot verklaard dat je nog moeite aan me verspild
dat je die uberhaupt aan bokt verspild hoe vaak lees ik zo'n zelfde reacties van jou niet ook bij andere bokkers
neej de aardigste ben je niet

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:47

zo, hier word ik toch ff stil van. Iemand vraagt iets en krijgt verdorie een megareactie om haar oren. Tis toch niet te geloven!! Je hoeft niet altijd iemand naar de mond te praten maar iemand van een nette respons te voorzien lijkt me toch niet teveel gevraagd...
Fabske, ik hoop dat je je niet teveel op de kast laat jagen en dat er nog mensen zijn die je wel willen of beter gezegd kunnen helpen.

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:56

Hier ben ik het totaal meej eens Mehlike.. vind het inderdaad niet te geloven dat iemand die simpel weg iets vraagt zo'n reactie krijgt.. echt waar, sommige mensen op bokt.. niet te geloven.

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:18

ik zou beginnen met : typen met leestekens Knipoog

*I am seeing in me now the things you swore you saw yourself*

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:19

er wordt inderdaad wel fel gereageerd.

wat ik niet echt begrijp, is dat bit.
waarom zo'n scherp bit, het gaat je op den duur allemaal tegen staan.

en je rijdt in een bak, die ook nog omheimd is, dus waar kan hij in godsnaam heen als hij het op een rennen zet, hij wordt vanzelf moe zou ik denken.

ik denk dat jezelf meer een paard zoekt waar alle knoppen al op zitten, waar je niet zoveel geduld mee hoeft te hebben. misschien (ik ken je niet hoor) is dit een beetje te moeilijk voor jou en je paard.

probeer eerst eens simpele dingen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:28

Ja ik wordt langzamer hand ook moe van al die negatieve reacties hier op Bokt. Durf gewoon nergens meer op te reageren want je krijgt meestal toch een weerwoord.

Fabske, ik weet dat je het beste voor hebt met je paardje, en met jouw geduld en de training die je hebt kom je er wel hoor!
We zijn nu eenmaal niet allemaal topruiters helaas

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:29

er wordt inderdaad wel erg fel gereageerd helemaal meej eens, dit vind ik dus ook best belachelijk want dit is nergens voor nodig.

over het bit zelf, ik ken het paard wel. Met een trens is ie gewoon simpel weg niet te houden. Ook ken ik de eigenaressen van het paard en vertrouw me maar dat ze echt geen paard zoekt waar alle knoppen al op zitten Lachen want dan had ze swerdy niet gehouden al voor de afgelopen 3 jaar. Dit terwijl ze dus al bijna onder vrachtwagens en alles gelegen heeft Hij wordt dus ook al een tijdje met een scherp bit gereden, ook al kan het inderdaad zo zijn dat dit misschien een averechts effect kan hebben tot heden heeft het wel perfect geholpen. Hij loopt nu inderdaad in de bak maar deze keer is het bit gewoon niet omgewisseld. En je hebt gelijk hoor van dat ie wel met trens kan lopen want waar kan ie heen, dat klopt maar denk maar niet dat swerd ooit moe wordt hoor dan moet je hem toch echt wel een uur laten galopperen want hij gaat gewoon door

Zoals ik al zei als Fabske een paard met alle knopjes er al aan zat wou hebben dan zou ze swerdy nooit hebben gehouden. Dit heeft ze wel gedaan en ze zal hem ook nooit weg doen.

Persoonlijk wil ik zeggen, ik ken het paard ook al een tijd. En ik vind het erg knap wat Fabske er tot nu toe meej heeft bereikt.

Nja dit is weer een heel bericht geworden, was niet echt de bedoeling. Maar ik vind gewoon dat men iets niet kan beoordelen wat men zelf niet kent. Dus als je het paard zelf niet kent (zoals helga al zei van "ik ken je niet hoor") klopt dus inderdaad. Dus meteen zo'n harde beoordeling is niet nodig.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 18:40

thnx mutzje jij kan als niemand anders weten wat ie doet ook jij hebt het gezien en ervaren en zelfs zandgehapt dankzij hem

neej ik ben zeker niet op zoek naar een paardje wat alle knoppen al heeft en alles doet wat ik zeg ik ben gek op dit paard en gek op zn gekke buien behalve de gevaarlijke verder zitten alle knoppen op dit paard in de bak is ie super
en heeft ie niet zo'n bit nodig maar buiten begint het gevaar en ik wil en ga niet mn hele leven alleen met hem in de bak werken.
en ik blijf me niet verdedigen fijn om te zien dat sommige mensen het met me eens zijn.

over de leestekens tja sorry maar als iets me hoog zit is dat het laatste waaraan ik denk dan typ ik alles wat in me opkomt en dat zet ik hier dan neer

ik neem alle tips mee ook diegene die ik niet leuk vond maar waar ik wel naar wil kijken ivm met het beste voor mn paardje ik denk dat ik zo wel alles een beetje gehoord heb wat er te zeggen valt.

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:59

Hoihoi,
Er wordt idd vrij fel gereageerd, maar ik kan wel gedeeltelijk snappen waarom de reacties zo fel zijn. Wij kennen jouw paard natuurlijk niet, maar ik hoop dat je wat aan mijn stukje hebt. Het is dus niet bedoelt om je aan te vallen.

Bij ons op stal staat een draver die western gereden wordt, die kon ook alleen maar hard. De betreffende eigenaar reageerde hierop door er ook een stang in te hangen (hielp in het begin, later niet meer).
Nav een aantal tips van stalgenoten is zij gaan kijken naar een beter passend zadel, wat een heel goed plan bleek... Daarna was het probleem nog niet volledig opgelost, wij dachten allemaal: dat paard heeft pijn in zijn rug, wat ze dus heeft laten onderzoeken en uiteindelijk niet de oorzaak is van het harde lopen. (behalve dat het natuurlijk altijd een draver blijft....)

Ws. is de achterhand onvoldoende sterk en het paard niet soepel genoeg in zijn lijf/rug om het gevraagde aan te kunnen en gaat het paard daardoor weglopen. Zij is nu bezig het paard eerst dmv gerichte (stap) training ed. weer soepel te krijgen, daarna gaat ze werken aan de basis. Ik geloof dat het paard het al een stuk beter doet. Met dit verhaal wil ik je niet aanvallen. Maar het is een voorbeeld van iemand die er ook op teruggekomen is.

Ik hoop dat je toch nog eens gaat kijken naar een andere oplossing dan dat bit. Doe vooral veel oefeningen om je paard soepel te houden/maken en ga als hij onder je wegloopt, niet aan 2 teugels hangen (daar kan die doorheen gaan hangen), maar gebruik 1 teugel om tempo te minderen (door hem overdreven te laten inbuigen in zijn hals), zo gauw hij daarop reageert, beloon hem dan. En hou hem alert door veel overgang te rijden.

Wat mijn instructeur zegt (ik ben bezig met het beleren van een driejarige) is dat je het paard niet heel laag en in een rustige jog moet willen rijden op het moment dat hij onvoldoende zijn achterhand gebruikt.

Natuurlijk moet hij wel zo lopen dat ie voldoende ruggebruik heeft, en dus niet gaat sterrenkijken, maar zolang die achterhand je paard niet voldoende draagt (of kan dragen) moet je hem niet zoo laag en langzaam willen rijden, dan krijg je een paard dat idd. op de voorhand loopt. (ik zie die 1e foto dan ook liever, is ie wat hoger ingesteld, maar loopt ie niet zo erg op de voorhand).

Advies dat ik met mijn pony, die ook teveel op de voorhand loopt/liep, heb gekregen is veel oefeningen doen om het paard lenig te krijgen, veel overgangen rijden en haar goed VOORWAARTS houden, doe je dat niet, dan gaat ze een sjog uitvoeren op de voorhand. Natuurlijk ook oefeningen doen om de achterhand te versterken, ik ben bezig met roundpenn training en dat is ook een supermanier om zonder gewicht op haar rug spiertjes te kweken.

Veel succes met de verdere training en ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Judith

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 19:10

hej

ik wil alleen nog maar zeggen dat als je terug leest je weet dat ik al van plan was al langer als dit topic van bokt om een trens te proberen. over het algemeen gebruikt mn paard zn achterhand goed als ie gewoon door de bak heen draaft is het goed als ik doorzit en hem voorwaarts houd ook over het algemeen gaat het steeds beter in de jog ook alleen nog niet altijd op de foto's kan je de momenten zien dat het niet goed ging ik rijd hem daarna ook weer voorwaarts
verder rijdt ik veel achtjes en voltes en overgangen om mn paard zowel soepel te houden als zn achterhand te trainen.
ik heb dit ook van veel mensen als tip gehoord. verder longeer ik hem ook regelmatig over drafbalkjes of wat dan ook zodat ie zn benen moet blijven gebruiken ook voor het longeren moet ie wel soepel lopen.

het probleem van het zadel wat meerdere hier aankaarten was dus ook niet het probleem want hij had een zadel wat voor hem op maat gemaakt was en ook zijn de medische redenen grondig onderzocht.

misschien dat ie het doet omdat ie klophengst is? lijkt me sterk maar het zou kunnen? en tja daar kan ik wel iets aan laten doen nml hem volledig laten castreren maar dan moeten ze schijnbaar nogal moeilijk voor doen omdat de ene teelbaal dan is ingedaald en die moeten ze dan zoeken door middel van zn buik open te snijden en dan zeg maar verder te castreren. dat ie het is is gebleken uit bloedonderzoek.

een roundpenn hebben we helaas nog niet tot onze beschikking in de toekomst wel neem aan dat roundpenn training niet veel scheelt van het longeren maar kan het helemaal mis hebben uiteraard.

mn paardje en ik gaan nog steeds vooruit dus denk dat het wel los zal komen en heb niet voor niks ook les. toch erg bedankt voor je tips judith ik zal het zeker meenemen. ik zal als je wilt later nog eens aan je laten weten hoe het nu gaat.

groetjes fabske

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers