Sporen met wieltjes, wel of niet paardvriendelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Sporen met wieltjes, wel of niet paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 23:13

Op aanraden van de eigenaar heb ik Image vandaag met sporen gereden, met van die wieltjes. Volgens hem waren dit de meest paardvriendelijke sporen, naar mijn idee niet. Hij was idd een stuk voorwaartser, maar aan de teugel ho maar. Ik wil graag jullie mening weten, wat is volgens jullie de beste spoor en waarom? En hoe denken jullie over sporen met wieltjes?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:29

Ik vind niet dat je opeens met zulke sporen moet rijden, ik weet verder niet wat voor verhaal erachter zit.
Maar als je normaal niet met sporen rijd, en er ook geen ervaring meehebt dan lijkt het me geen goed plan.
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling om de sporen als 'vooruit trapmiddel'te gebruiken, je gebruikt ze om je hulpen te verfijnen.( al moet ik toegeven dat ik bij de merrie ook weleens een extra prikje geef)

Als jij je paard ook kunt rijden zonder sporen, zie ik het nut er niet van in, en vooral niet met wieltjes.Dat zijn iig niet de vriendelijkste sporen, je ziet ze niet voor niks bijna alleen maar bij M/Z en hogere ruiters.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:32

En niet alles draait om aan de teugel, maar als jij je paard lekker aan het werk hebt zal het vanzelf komen, maar als je dat nog neit eens voor elkaar heb, dan denk ik niet dat je met zulke sporen moet rijden.

Volgens mij kom ik n beetje lomp over, niet de bedoeling.
Maar zoals je zelf al dacht, het zijn niet de vriendelijkste sporen, als je dan al sporen nodig had, dan pak je natuurlijk niet gelijk zulke Lachen
Laatst bijgewerkt door Ctal op 11-08-03 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 23:35

Ik heb wel vaker met sporen gereden, alleen dan met van die knopjes. Ik zat er zelf ook al aan te denken om met sporen te gaan rijden, omdat een gewone hulp vaak niet goed doorkomt, ook niet in combinatie met de zweep. Ik moet hem lang aandrijven voordat ie in draf gaat vanuit stap, dus wilde ik een spoortje gaan proberen om hem wat actiever te krijgen, en om mijn hulpen te verfijnen. Hij is altijd met die wieltjes gereden, ik wil het nu gaan proberen met kleine knopjes want dit werkt voor mij dus niet.

En ik had hem wel al een beetje aan de teugel toen ik zonder sporen reed, maar toen was ie niet voorwaarts meer en kon ik blijven drijven.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:40

Wat je eerst kan proberen is veel overgangen maken, stap-draf stap-draf.
Of een keer bijna stappen en dan weer wegdraven, daar zal het paard ook sneller op de hulpen van worden.
Ik zou eerst dat proberen, reageert hij niet dan een tikje, en gewoon heel consequent blijven.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 23:43

Daar ben ik mee bezig en dat gaat ook wel aardig, alleen mijn hulpen zijn echt giga overdreven, moet ontzettend met mn hak/kuit porren zegmaar voordat die hulp doorkomt, ook in combinatie met de zweep. Klinkt een btje vaag allemaal....

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:53

Sporen met LOSSE wieltje zijn idd vriendelijker in het gebruik dan sporen zonder wieltjes.
Een spoor zonder wieltjes prik je in de huid en als je been dan niet geheel stil blijft liggen tijdens deze actie, scheur je een beetje in de huid. Een wieltje rolt in dat geval er over heen. Maar let op, dat geldt echt alleen voor LOSZITTENDE wieltjes die werkelijk nog kunnen draaien. Dus goed schoongehouden! Vastzittende wieltjes zijn net messen, die zijn duidelijk scherper. en met een beetje vuil ertussen, zitten ze gauw vast.

Aan de beheersde enkels van deskundige ruiters, maakt het overigens niet uit wat voor spoortje eraan hangt. Met elke andere spoor kan je ook heel gemeen inwerken..., net zo goed als je met elke spoor ook netjes kunt rijden.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 00:25

Ik rij met sporen met wieltjes. Natuurlijk prik ik hem niet lek...
Hiervoor reed ik met hele kleine knopjes, waar hij absoluut niet op reageerde. Ik moest die dingen er recht inzetten gedurende het rijden (hij is nogal lui...). Als hij een porretje met wieltjes krijgt, is hij meteen wakker! Ik vind het echt ideaal!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 00:43

Hoe groter het wiel, hoe zachter de spoor. Het beste kun je dus met westernsporen rijden met een groot wiel met botte punten...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 00:50

Dees: dat was nou precies, maar dan ook exact wat ik wilde gaan zeggen Haha!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 01:50

Idd, Daarin heeft Dees gelijk.
Maar als je vastzittende sporen gebruikt, vind ik dat als je er mee om kunt gaan (dus niet de hele tijd zit te pikken en te doen) dat het dan paardvriendelijk is. Want dan doe je het paard geen pijn, maar versterk je de hulp om voorwaartser te gaan.
En ja, natuurlijk gaat mijn paard ook weleens niet vooruit, aar dan sla ik liever 1x met de zweep, zodat hij het voor de volgende keer weet) dan dat ik tien keer met been moet komen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 01:54

Wat bedoel je met vastzittende sporen?? Gewone knopjes?
Ik vind met wieletjes wel het gevaar dat je je benen van boven naar beneden gaat bewegen, om het wieletje te laten draaien. Ik denk zelf ook dat je met een (wat groter) wieletje nooit een keer een goede trap kunt geven. Mede, omdat dan de kans bestaat dat er een slag in je wieletje komt Haha!

Maar inderdaad, beter 1 keer slaan, dan 10 keer been geven. Maar dat staat even los van dit topic.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 02:04

Met vastzittende sporen bedoelt ze, wielentje die niet kunnen draaien.


Maar over die wielentjes met tandjes ben ik niet echt te spreken.
Die vind ik echt gemeen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 02:08

Maar een wieletje dat niet kan draaien (en dan met tandje) daar rits je de vacht mee open.

Offtopic
(goh Angeliek, wat zijn wij toch nog lekker actief op dit late uur Haha!)

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 02:19

Ja he?
mn moeder is al een paar keer uit bed gekomen om te vragen of ik nou eindelujk eens ging slapen.
Maarja, bokken werkt verslavend he?

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 03:25

Sporen met wieltjes?? Dat zijn zeker van die steekdingen maar dan in plaats van steekdingen wieltjes? Lijkt mij kietelen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:43

ik rij met sporen met wieltjes, zowel de dressuurvariant als de westernvariant. Ik vind als voordeel dat je subtieler kunt zijn. De wieltjes rollen, das ook een groot voordeel t.o.v. prikken. Verder verwijs ik naar de toelichting van Dees. Zij legt het heel goed uit. Ook op het westernforum kun je de vraag nog eens neerleggen. Westernruiter rijden per definitie met wielsporen (grote, en dus zachtere).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:57

Wieltjes zijn in principe minder scherp, afhankelijk van of ze goed rollen en hoe scherp het wieltje zelf is, maar het allerbelangrijkste: hoe vaardig het ruiterbeen is.

Ik snap alleen totaal het verband tussen die wielspoortjes en aan de teugel rijden niet Verward

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:01

neither do I Lachen

Je kan best sporen met wieltjes aanhangen, maar waarom zou je die gelijk als eerste pakken?
Ik geloof er niet in dat sporen met een knopje (die hele kleine) scherper zijn als die met wieltjes.
Aangezien ze het paard verder nog niet helemaal aan t lopen heeft zoals die zou moeten lopen, denk ik ook niet dat haar beenligging zeer goed is.( de mijne ook niet eigenlijk Lachen ) En als sporen dan nodig zijn, doe dan liever eerst die knopjes.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 12:00

Sonja schreef:
Ik snap alleen totaal het verband tussen die wielspoortjes en aan de teugel rijden niet Verward


Ik ben op aanraden van de eigenaar met sporen gaan rijden (rij hem nog niet zo lang), was de 1e keer dat ik op Image met sporen reed en volgens hem zou ie dan beter te rijden zijn. En volgens hem waren sporen met wieltjes het paardvriendelijkste, en werd ie daar altijd mee gereden dus moest ik die eerst maar eens proberen. Image is van zichzelf nogal lui, en het 'knopje' voor aan de teugel rijden is soms nog wat moeilijk te vinden, maar dat gaat steeds beter. Maar toen ik gister dus met sporen reed was ie dus wel voorwaarts, maar ging ie niet meer aan de teugel. Vind het een beetje moeilijk om uit te leggen, maar wilde dus vooral weten wat de beste sporen zijn omdat ie ze toch wel nodig heeft.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:23

Ook ik rij (in de bak) met sporen met wieltjes,grof trouwens, ze reageert hier veel beter op dan op stompe sporen, daar moet ik mee trappen, en dat wil ik niet, vandaar de wieltjes...en opengelegen heeft ze nog nooit hoor!!
Mijn paard is ook nog es een heel groot, lang paard en om dat hele lijf bij elkaar te rijden heb ik echt wat hulp nodig, lukt me niet op kuitdruk alleen...
Wel irritant is het commentaar van onnozele bakrandstaarders op de sporen van ooooooooooooh wat zielig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:41

Ik vind Latoya wel mooi zeg! Maar ik zag op die foto's in je profiel dat je sporen nogal afzakken.
Ik heb hiervoor een tip:

Je kund van die rubberen 'hoesjes'kopen voor om je sporen, dan zakken ze niet zo snel af. Lachen Men noemt ze volgens mij sporenbeschermers. Verward

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:32

Haha, ik zag het ook op de foto..normaal zakken ze niet af hoor, maar ik had ze wat wijder gebogen de dag ervoor omdat ik toen met mijn schoenen reed. Ik had ze alleen vergeten terug te buigen, maar bedankt voor de tip hoor!!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:45

Vonnie84 schreef:
Ik vind met wieletjes wel het gevaar dat je je benen van boven naar beneden gaat bewegen, om het wieletje te laten draaien.

Volgens mij werkt dat met western precies andersom: je "rolt" van beneden naar boven (door je hak of je knie op te trekken). Westernruiters: zeg ik nu iets doms? En hoe zit dat in de dressuur?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:01

Sammm schreef:
Ik vind Latoya wel mooi zeg! Maar ik zag op die foto's in je profiel dat je sporen nogal afzakken.
Ik heb hiervoor een tip:

Je kund van die rubberen 'hoesjes'kopen voor om je sporen, dan zakken ze niet zo snel af. Lachen Men noemt ze volgens mij sporenbeschermers. Verward


Die heb ik ook, maar je mag ze niet meer met wedstrijden gebruiken ofzo?
Ik weet het ook niet precies, ik heb nu ook van die leren dingen (ritsbeschermers) die je ook vast maakt aan je sporen, dan verlies je ze nooit, ze zijn wel wat dunner, maar t helpt wel.