Dik been=toch blijven bewegen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Dik been=toch blijven bewegen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 23:38

Ik vind dat als je paard een dik been heeft, en er niet zo heel erg last van heeft, toch even het zadel erop, en even stappen draven en galopperen.
Want dan is het ook meteen een stuk dunner.

Als hij een wondje heeft, en echt kreupel is, spuit ik ook wel af en stap alleen maar over de harde weg.

Hoe doen jullie dat?


littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:43

Ligt eraan hoe het paard aan dat dikke been is gekomen. Als hij stalbenen heeft dan is het gewoon goed losstappen en daarna gewoon lekker gaan rijden. Heeft het paard om een andere reden dan wordt het gewoon een lekkere wandeling over verharde weg inderdaad.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:47

Dik been = teken dat er wat mis is.
Todat je weet wat er mis is, ga je niet rijden, niet draven en niet galopperen.
Wel ga je (in verreweg de meeste gevallen) stappen, aan de hand, op het harde. En als je erg twijfelt over de oorzaak, en de dikte blijft zonder reden dagenlang aan, bel je de dierenarts.

Een dik been, wat de oorzaak ook is, betekent bij mijn paarden meteen 10 tot 14 dagen sowieso geen arbeid.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 00:09

Ja,maar, als je weet dat het niet aan een gewricht ligt dat het been kreupel is, maar dat hij zich gewoon ergens hard heeft gestoten, of ergens tegen aan heeft geslagen en een vocht ophoping heeft.
Dan blijf ik hem gewoon bewegen.
Kijk Padij heeft HEEL vaak last van stalbenen als ze er 1 dag niet uit is geweest.
Nu heeft ze een dik been van een wondje op dr kogel.
Ik blijf haar gewoon bewegen, want het is niets meer dan een wondje en daardoor een vocht ophoping.
Ze is ook niet kreupel, maar als ze dr stal uitkomt trekt ze dat been wel eerst een beetje op.
Na het rijden was dat been ook een HEEL stuk dunner, dus dat is het teken dat het wel beter is als je blijft bewegen.

Kijk in het Bit 100 staat ook:
"Is een been dikker dan anders zonder dat u een wondje ziet?
Rustig rijden,maar geen galopwerk totdat de zwelling weg is.
Bij kreupelheid is het de zaak om wel meteen rust te geven en, als dit aanhoudt,de dierenarts waarschuwen."

Maar wat oet je dan doen als een been dik is, en dat je WEL een wondje ziet?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 00:11

Bedacht zijn op mok...en einschluss. Stappen op het harde omd e doorbloeding op gang te houden/krijgen, tenzij het paard aangeeft neit te kunnen stappen van pijn. In het laatste geval bel je meteen de DA, bij geen pijn zie je het een dagje aan...

Maar he...niet alles geloven wat er in de Bit staat, soms is het echt luchtfietserij...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 00:18

Hahaha!
Ja, maar ik ken iemand, en haar paard had een dik been, en ze bleef gewoon lich rijden, zo'n kwartiertje erop ofzo.
En elke dag zag je die vochtophoping gewoon langzamerhand naar beneden, naar de kogel zakken.
Dus in dat geval zou het wel het beste zijn geweest om te blijven bewegen.
En ik denk dat dat nu et Padij ook het beste is.
Want het begint al ardig dun te worden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 00:24

Bewegen is wel wat anders dan arbeid, trouwens.
Bewegen vind ik aan een halstertouwtje, of in een kampje land grazen.
Arbeid vind ik alles wat een zadel, borsttuig en/of een longeerlijn omhelst.

Bij een dik been vind ik bewegen goed, arbeid niet.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 00:32

Maar met arbeid krijg je de doorbloeding beter op gang als op de harde weg te stappen.
En voert het lichaam beter afvalstoffen af.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 00:38

Angeliek; arbeid op een geblesseerd been is funest, dat is echt de kortste weg om je paard in de soep te rijden.

Voor de theorie: doorbloeding in de onderbenen krijg je dmv het hoefmechanisme. Door de belasting van de hoef zet deze uit, en als hij terugveert werkt de straal als een soort zuiger/blaasbalg. De hoef zal breder uitzetten op ondergrond die meer weerstand biedt, dus het harde ipv het zachte. Als jij arbeid uitvoert op het harde, heb je gelijk, maar ik mag hopen dat je de draf en galoptrainingen in het zand verricht...

De doorbloeding van de spieren is een andere theorie. Maar die hebben weer heel weinig te maken met een dik onderbeen, in de onderbenen zitten nl geen spieren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 00:39

Bij een vochtophoping als gevolg van stoten doe ik lichte arbeid, omdat ik in een dergelijk geval doorbloeding (en daarna koeling onder de spuit) als beste remedie zie. Wel stap ik dan extra lang in en extra lang uit.

Bij vochtophoping als gevolg van peesgerelateerde problemen houdt ik het bij stappen en koelen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:22

Als het paard niet kreupel is kun je idd het beste blijven bewegen. Idd geen flinke arbeid, maar een beetje rustig aan op niet te zware ondergrond kan imo weinig kwijt. Het zal waarschijnlijk eerder wegzakken.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:01

Angeliek schreef:
Maar wat oet je dan doen als een been dik is, en dat je WEL een wondje ziet?


Mijn paard heeft een wondje en een heel dik been, hij loopt er niet kreupel mee. Gister dierenarts erbij gehaald, hij heeft een spuit ontstekingsremmer gehad, een spuit vochtafdrijver, en ik moet de hele week poeder geven om t vocht weg te krijgen. Advies van de dierenarts is goed stappen op het harde en m dus verder niet aan het werk zetten...

sparkling
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:18

Mijn paard had vorig jaar ook een dik achterbeen een paar dagen voor het nederlands kampioenschap Bloos! . Ze kreupelde er niet op, en op advies van mijn trainer heb ik haar dus doorgereden. Ik heb dus ook gelukkig gewoon het NK kunnen rijden OK dan! (het been was op die dag bijna weer normaal).
Na het NK heb ik haar een twee dagen op de wei gezet en haar dus niet gereden, en juist toen kreeg ze weer last van het been. gelukkig heeft het niet heel lang geduurd.
Mijn mening is dus dat je best aangepast wat met je paard kan rijden als ie een dik been heeft.

Groetjes, sparkling

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:30

Als mijn paard een dik been heeft en ze kreupelt niet gaat ze meestal aan de longe of ga ik langs de weg stappen. Als het vocht na 10 minuten weg is gaan we gewoon aan het werk en anders blijven we stappen. Ik spuit het zowieso altijd af. Als ik een wondje zie en ze is niet kreupel dan doe ik precies hetzelfde als hierboven. Is ze wel kreupel dan zie ik het een dag aan, is het dan nog niet verbetert dan komt de DA.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:51

Toevallig stond afgelopen zaterdag mijn paard met een dik been. Een stukje onder het spronggewricht had hij enkele wondjes. Ik ben drie kwartier naar het strand gegaan en heb daar veel door het water gestapt en een klein stukje gedraafd (halverwege de rit: O, zn been is al een stuk minder dik. Mederuiters: welk been is het dan? Haha!).
Daarna afgespoten.
De volgende dag was het been nog wel dikker, maar minder warm en niet gevoelig. Gewandeld over het harde, wat gelongeerd (rustig en geen galopwerk), twee keer afgespoten.
Gisteren aan de hand naar het strand, weer flink het water in. Aan de longeerlijn weer wat gedraafd. Daarna weer afgespoten. Been was alleen bij de kogel nog wat dikker (vocht is van de wondjes naar beneden gezakt). Paard was er niet gevoelig op en het been was ook niet noemenswaardig warmer dan het andere been.
Ik ga er vanavond maar weer eens opzitten (en weer flink de zee in).

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:20

over het algemeen is een dik been een waarschuwing dat er ERGENS in eht been iets aan de hand is.
Dan kan je wel proberen zo snel mogelijk de dikte te bestrijden (geloof me, er zijn legio tructjes daarvoor), maar dan doe je wel aan SYPTOOMbestrijding en niet aan genezing.

Een ieder moet helemaal zelf weten wat hij met zijn paard wil uitvreten, is fine by me. Het zal zelfs wel een keertje of tig goed gaan. Maar verstandig is het niet. en om die onverstandigheid nu goed te praten in zo'n topic met voorbeelden van wanneer het vooral WEL goed is gegaan, vind ik niets anders dan doel-redeneren.
Het spijt me, ik kan er geen bewondering voor opbrengen, ik vind het vooral dom en kortzichtig. En zij die me nu nog niet willen geloven, overleggen het nog maar eens met een goede paarden-arts. ik hoop voor jullie paarden dat ik geen gelijk krijg....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:28

Dees, ik snap je redenering helemaal. In geval van een wondje lijkt me echter de oorzaak vrij duidelijk. Wondje over -> dik been over.

"Zomaar" een dik been zonder aanwijsbare oorzaak lijkt me eerder een reden om sneller DA te bellen (idd gezien mok en einschluss). Dik been en kreupel vind ik ook linke soep.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:06

als een paard niet kreupelt, heeft het geen pijn en dan is nog altijd de beste remedie: bewegen. Wel aangepast en in de gaten houden.


Rust= roest
Stilstaan= achteruitgaan

Zelfs in het geval van een klein wondje zouden we hier doorgaan. Bewegen stimuleert de bloedsomloop.

Let wel: het paard mag absoluut niet kreupel zijn!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:11

[naam verwijderd] schreef:
Bewegen is wel wat anders dan arbeid, trouwens.
Bewegen vind ik aan een halstertouwtje, of in een kampje land grazen.
Arbeid vind ik alles wat een zadel, borsttuig en/of een longeerlijn omhelst.

Bij een dik been vind ik bewegen goed, arbeid niet.


Bah, ik haat het mezelf te quoten, maar in dit topic bestaat wat verwarring over bewegen tov arbeid. Vandaar....nog een keer.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:22

Nou, ehhh wij arbeiden dus dan gewoon door, alleen aangepaster en het been goed in de gaten houdend.

In de meeste gevallen is het been na het rijden weer vrij normaal.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:39

Ik begrijp wat je bedoelt en kan me in jouw redenering vinden, Dees. Als het paard zonder aanwijsbare reden een dik been heeft onderneem ik dezelfde actie als jij en bel bij aanhoudende twijfel meteen de DA.

Anderzijds,
Suzan1"]
Rust= roest
Stilstaan= achteruitgaan
[/quote]
zou dit een letterlijke citatie van een (hoog aangeschreven) dierenarts die regelmatig bij ons op stal komt kunnen zijn, hij roept dit bijna elke keer dat hij er is (hij komt overigens maar enkele keren per jaar). Een paard dus bij elk klein akkefietje plotsklaps uit het werk (arbeid) halen en meerdere dagen stilzetten pas ik voor omdat het m.i. meer nadelen als voordelen heeft.

Ik ben het dus in principe met je eens, maar ik vraag me af
[quote="Dees schreef:
Een dik been, wat de oorzaak ook is, betekent bij mijn paarden meteen 10 tot 14 dagen sowieso geen arbeid.

of dit wel zo'n goede stelregel is...

Ernst
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:00

Wanneer onze paarden dikke benen hebben (soms na een zware endurance wedstrijd) is het devies idd GEEN arbeid. Wel: stappen of gewoon lummelen in de wei - een paard staat zelden stil als ie de ruimte maar heeft. Verder hebben wij al jaren veel profijt van een behandeling met Iceboots (zie: http://www.distanzreiter.de/index.htm?d ... oot153.htm ).
Niet goedkoop, wel perfect qua werking. Je legt die dingen een dag in de vriezer en dan om de benen van je paard. Helpt ook bij drukkingen. Voor het gebruik zijn er twee methoden: kort of lang koelen. Kort wil zeggen 8 a 10 minuten en lang is >15 minuten tot max. 20-25 minuten. De werking is verschillend. Lang gebruik je vooral bij acute (pees)problemen. Het effect dat je creeert maakt dat evt. zwellingen snel verdwijnen en daarna als een soort tegenreactie op het ijs de doorbloeding enorm toeneemt. De korte behandeling helpt niet tegen de zwelling maar zet wel de doorbloeding aan. Deze behandeling is beter dan afspuiten imho: de kootholte wordt niet nat dus geen evt. bevordering van mok e.d.

Als je niet in Duitsland wilt kopen kan het ook in de USA (waar ze vandaankomen) (zie: http://runningbear.com/catalog/display. ... 8&scat=135)

De prijs is nauwelijks verschillend: 40 euro voor 1 of 85 dollar per paar. Let op dat je de goede bestelt, De Snugpax en de Iceboots in Duitsland zijn hetzelfde. Er zit een gel in die je in de vriezer kunt leggen. Er is ook een goekopere variant in omloop, maar die zijn niks en gaan gauw kapot. De Snugpax gebruik ik al jaren met volle tevredenheid. Paarden vinden het ook lekker.

Hope this helps
Ernst Fuld

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:33

Citaat:
Verder hebben wij al jaren veel profijt van een behandeling met Iceboots


ook gewoon te koop bij de paardendrogist (www.paardendrogist.nl). Inderdaad ideaal voor oa peesproblemen, waarbij langdurig koelen een noodzaak is (geen last van mok, geen waterverspilling en veel tijdbesparing).

1 dag in de vriezer? poeh, behoorlijk koud hoor, dan moet er wel een doek onder, anders kon er nog wel meer schade worden aangericht. Knipoog

Zelf heb ik het idee dat na 10 minuten toch wel de kou eraf is (het wordt dan zelfs warmer door de lichaamstemperatuur) dus heeft langer omhouden dan wel zin?? Verward

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:54

mijn paard had van de een op de andere dag ook een dik been, liep daar niet kreupel op. heb drie dagen gewacht (want ik vertrouwde het niet) en daarna een arts erbij laten komen. wat blijkt ze heeft een blessure aan haar checkligament (een peesblessure) moest een maand stappen, was daarna nog niet over en ben dus naar Utrecht geweest. ik moet nu nog 1 maand stappen en daarna weer terug om te kijken hoe het er nu voor staat.

ik wil hiermee alleen maar even zeggen dat je heel goed moet opletten waar het been dik is en dat als je paard niet kreupel loopt er dus wel dergelijk iets mee aan de hand kan zijn. voordat mijn paard dit had dacht ik net als velen van jullie: rustig aan doen als het paard niet kreupel loopt. maar vertrouw je het niet en vind je het vreemd laat er dan voor alle zekerheid een arts bij komen. kan nooit geen kwaad!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:24

Suzan1, ik denk dat jij het over andere iceboots hebt. Die van ons blijven 24 uur lang hard & koud (tenzij je ze in de zon legt).
Er doen verschillende verhalen over iceboots de ronde, variƫrend van 'enorme schade' als je de boots langer dan 12 minuten om doet tot 'laat ze maar 30 min zitten'. Bedenk je wel dat een paard haar op zijn huid heeft en de kou daar niet zo heel snel doorheen dringt. Dat scheelt ook al. Als je de benen eerst afspuit is dat natuurlijk wel iets anders, want dan zit er water tussen. Toch voelen de benen niet ijskoud aan als ze 20 min iceboots om gehad hebben. Wel koud, maar niet bevroren. Volgens onze DA kon het ook geen kwaad ze zo lang om te doen, hij vond het eigenlijk wel een mooi systeem.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 bezoekers