De grote stap is gezet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 10:28

Vanaf dit weekend ga ik samenwonen!! Vandaag sleep ik al mijn kleren daarheen.... en vanaf dan heb ik een nieuw thuis!!
Echt spannend. We moeten nog wel veel afspraken maken. Wie wanneer boodschappen doet, koken, huishouden etc..
Hoe hebben jullie dergelijke taken verdeeld? Denk nou niet dat ik zo'n mens ben die alles maar wil plannen en afdichten, maar ruzies over het huishouden staan op nr. 2 van de ergernissen binnen het samenwonen, dus vandaar!!

I am very happy Party!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 11:02

Ja goede afspraken maken dat is beslist nodig. Ik kan je heel veel goede raad geven maar ik ken jullie karakters niet dus dan is het niet zo eenvoudig.Gewoon even aankijken wie bepaalde dingen het beste doet, en altijd goed in de gaten houden dat het "lekker"bij jullie blijft lopen.

Ik wens jullie alle geluk van de wereld.
Groetjes Greetje

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 11:06

Wat is dan ergernis nummer 1?

Maar veel plezier, Linda! Komt allemaal goed Knipoog

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 11:16

Ergernis nr. 1 schijnt volgens mij geld te zijn.
Kan je weinig adviezen geven, ben zelf niet zo van de afspraken, bij ons is het gewoon erin geslopen hoe het nu gaat. Kijk het gewoon aan, en (belangrijk) als je iets niet zint: het gelijk zeggen!!
Dat is nl. wat ik in mijn omgeving merk, dat dingen gewoon niet uitgeproken worden, en dan barst op een gegeven moment de bom. Ik wens jullie heel veel succes, en het gaat vast lukken!

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 11:39

Ja inderdaad. Ergernis nr. 1 is GELD!!! Daar moeten we ook nog afspraken over maken. In principe ga ik waarschijnlijk alleen de boodschappen betalen, want tja dat is al genoeg denken we!!

Bart, woon jij alleen?

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 11:49

He Linda,

Ik woon ook nog niet zo lang samen. Maar bij mij ging het eigenlijk heel geleidelijk aan, steeds een tas spullen meegenomen. En steeds vaker bij mijn vriend in huis zijn, totdat je erachter komt dat de meeste spullen niet meer bij je ouders staan en dat je eigenlijk ook alleen nog maar in het huis van je vriend zit. Haha!

Wij hebben veel taken niet echt verdeeld. Al snel merk je dat de een een gruwelijke hekel aan bijvoorbeeld stofzuigen heeft en het geen probleem vind om de was te doen. Op zo'n manier gaat dat bij ons dus ook een beetje. En tja af en toe kom je tot de conclussie dat er echt grondig schoongemaakt moet worden en dat doen we dan meestal samen. Koken gaat een beetje om en om en als we allebij echt geen zin hebben, halen we iets (mag van mezelf eigenlijk maar een keer per week) of nodigen we onszelf gezellig uit bij zon ouders. Schijnheilig
En we hebben een gezamelijke rekening geopend voor de gezamelijke kosten. Daar storten we allebei een vast maandelijks bedrag op. waarbij rekening is gehouden dat degene die meer verdient ook wat meer stort.

Maar heel veel geluk samen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 12:13

x
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 16:03

Goeie tips voor het samenwonen?
Blijf vooral praten, gewoon ff zeggen wat je dwars zit, maar wel tijdens een rustig moment (niet nadat de computer net gecrashed is, of nadat hij met een fiets met klapband thuiskomt... *LOL* ).
Als Peter thuis komt van z'n werk, laat ik hem eerst ff lekker hangen op de bank, zet hem z'n bordje eten voor, laat hem naar de serie kijken die hij wil zien...(Taelons enzo Cool )
Pas dan kom ik met het probleempje van de dag op tafel: ach kun je me morgen naar de manege brengen en ophalen, hoeft echt niet laat te worden, zeg zelf maar wat het beste uitkomt...hihi.
Dat soort dingen.
En ook heel tactisch: goh, weet je dat het me zóveel moeite kost om te stofzuigen wanneer er altijd overal koffers, schoenen en andere dingen over de grond slingeren? Zullen we (hij is de enige schuldige, maar je zegt heel lief "we") vaker wat opruimen wat dat betreft?
Dan doe je net of je zelf ook schuldig bent, en dan kun je het laten lijken of jullie samen (!) het probleempje oplossen.
Voordeel voor hem: jij gaat weer eerder stofzuigen, er is niets meer dat je tegenhoudt. Normaal gesproken had je dat ook wel gedaan, maar ja, dat weet hij niet *LOL* .
Het zijn dus de kleine dingen die het doen.
Denk er wel aan dat als jullie beiden werken, en jij soms rond etenstijd niet thuis kan zijn, hij ook moet leren koken.
Niet dat hij om de dag moet koken van jou, je zegt gewoon "Mocht ik ooit een paar dagen echt niet kunnen koken, dan hoef je niet altijd patat te halen of bij je schoonmoeder te eten".
En bij het horen van het woord schoonmoeder... dan wil hij vast leren koken grijnz.
Tja Peter z'n schoonmoeder kookt heerlijk, dus Peter kan nog steeds niet koken. Wel dingen opwarmen, een eitje bakken en een stuk vlees, maar daar houdt het mee op.

Maak ook afspraken over het geld:
- het huishoudgeld, de huur, alle 'vaste lasten' (denk ook aan lasten die niet maandelijks komen!), deel je aan het eind van de maand door tweeen en allebei de helft betalen wanneer je beiden werkt.
- verder afspraken maken over hoeveel geld er ongeveer gestoken mag worden in het uitgaan, drinken in de kroeg, maar ook een boktmeeting, misschien kun je er een potje voor maken, waar elke maand een vast bedrag in gaat?
Wat je overhoudt aan uitgaans-geld spaar je op en koop je wat leuks voor voor jullie allebei, of je gaat romantisch uit eten...

-Wat hobby betreft: overleg met hem hoe hij het vindt als jullie allebei jullie eigen hobby's betalen, of dat hij eventueel wil meebetalen als jij een paard hebt, want de stalling is natuurlijk wel duur...

- een spaarrekening. Voor: nieuwe wasmachine als de oude kapot gaat, nieuwe fiets, nieuwe auto, nieuwe tv, nieuwe pc, nieuw meubilair, you name it.

- als je een vakantie boekt, en je denkt dat je dan van jullie vakantiegeld nog wel .... over zult houden, prima. Maar dit vakantiegeld-restje wel pas ná de vakantie ergens anders aan besteden!
Ik heb wel eens meegemaakt dat de vakantie toch duurder uitviel dan verwacht, toch ietsje vaker uit eten of zo.. blabla. Echt diep zuchten dan.. }>

- kleding: overleg met elkaar hoever je wilt gaan met het kopen van (dure?) kleding. Vandaag nog zag ik leuke laarzen te koop voor 320,- gulden. Nou duh, die mag ik best van Peter kopen (hij is echt een lieverd hoor) maar die knul realiseert zich niet dat als ik dit soort dingen vaker doe, ik mijn toekomstige paard volgend jaar wel kan vergeten...
Dat worden dus kortere laarsjes van ong. 70,- gulden bij Scapino of zo Haha! .

- De was: goed scheiden: dit moet in de was en dat moet in de kast.
Niet op de stoel in de kamer laten liggen, zeg maar tegen hem, want dan gaat alles de was in en heeft hij niets meer om aan te trekken... Of juist geen schone was meer omdat je niet weet dat het gewassen moet worden... Duidelijkheid dus, in zoveel mogelijk dingen.

Verder voor jullie beiden: lekker rustig aan doen de eerste weken, niet teveel activiteiten plannen, zodat je rustig aan je omgeving en taken kunt wennen, dingen die je vergeten bent kunt inhalen, etc.
En rustig aan elkaar wennen, lekker gelukkig zijn ondanks de drukte in het begin, en af en toe 's avonds vlak voor het slapen gaan tegen hem zeggen:
"Ik wou nog wat vertellen"
"Huh?" Een slaperig hoofd wordt half opgetild... *LOL*
En jij:
"Ben best wel blij met jou..."

Dit is HET recept voor een heerlijke 'vlak voor het slapen gaan-knuffel' Lovers !!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 16:10

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 16:19

Ik heb een man getroffen die echt een sloddervos is en ik ben juist erg opgeruimd. Sommige dingen doe ik liever zelf, zoals de was en het eten koken. Maar dingen als vuilniszakken, boodschappen doen, stofzuigen en vloeren moppen doet hij meestal.
Hou vooral rekening met elkaar en ga er niet vanuit dat jouw waarheid ook zijn waarheid is. Ik kan iets vies of rommelig vinden terwijl mijn man het al lang best vind. Nu maak ik een lijstje met dingen die gedaan moeten worden want uit zichzelf zal hij niet snel op het idee komen het huis te stofzuigen Haha! Maar op deze manier werkt het super voor ons allebei en is er geen onvrede meer over het huishouden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 17:42

Ik ben nog lang niet aan samen wonen toe, maar de volgende tip (over geld) las ik laatste ergens, vooral handig als jullie heel verschillende inkomens hebben waardoor het niet haalbaar is om allebei een vast bedrag in een 'pot' te doen voor boodschappen, vaste lasten etc.: Stort ipv een vast bedrag een vast percentage van je inkomen. Dus bv. allebei 10%, de een betaalt dan misschien wel meer dan de ander, maar die verdient ook meer dus dat is wel zo eerlijk. Dan zijn de verhoudingen in ieder geval gelijk.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 17:53

Ik ben het totaal met Margreet eens!
Want als je bekijkt dat ik een gedeeltelijke uitkering heb omdat ik ben afgekeurd, en Peter bedrijfsleider van een Blokker-filiaal is, dan ja... tadaa...
Gelukkig is hij zo lief om mee te sparen voor mijn toekomstige paard, maar hij wil dan zelf natuurlijk wel een nieuwe pc in huis, met meer mogelijkheden... en hij heeft nu al zo'n goeie dus ik spaar me op het moment helemaal het godlamazerus omdat ik vermoed dat die pc meer gaat kosten dan hij denkt... en het paard ook... E-rijbewijs erbij, blabla.
Tja, vooral gewoon samen overleggen. Als je iets 'leuks' wilt doen/kopen met jullie geld, gewoon eerst het geld sparen met z'n tweeen, daarna pas kopen.
Vantevoren kopen en er daarna achter komen dat dat extraatje dat je met Kerst zou krijgen toch niet zo groot is, als je van tevoren hebt uitgegeven.. niet zo goed voor je humeur...hihi.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 17:55

Gefeliciteerd! Heel veel plezier samen! Lovers

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 21:51

Gefeliciteerd! Trek je bij hem in, of hebben jullie net iets nieuws?
Bij Marc en mij zijn de taken vrij goed verdeeld.
Marc is op maandag vrij, dus mag hij dan de weekned-rotzooi opruimen en afwassen en's avonds eten koken. de rest van de week kook ik, maar hij moet het 2x per week zelf weer opwarmen (lang leve de magnetron). Vaak vraag ik hem 's avonds na het eten af te wassen, temeer om dat ik 3 avonden in de week moet werken. De wasmachine zet hij ook op woensdagavond aan (nadat ik hem heb gevuld, maar na 18:00 hebben we goedkoop tarief, en dan zit ik allang op mijn werk).
Op zaterdag is het helemaal mijn beurt om het huis te doen. De ene keer wat grondiger als de andere keer (grotendeels afhankelijk van het weer, lang of kort paardrijden).
Tsja, dergelijke dingetjes vogel je vanzelf uit. Marc is, hoe langer we samenwoonden, steeds meer in het huishouden gaan doen (gelukkig, heb ik al zo'n schurft aan....)