verzamelen in draf???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

verzamelen in draf???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 20:12

hoi, na het longeren gaat mijn paardje goed aan teugel en verzameld in stap, maar in draf kan ze soms (als ik er een tijdje niet op kunnen rijden heb) op de rechte lijn echt doorsprinten en van mijn handen weglopen zodat ik er minder controle op heb. Wat kan ik doen? ophouding of juist van teugels blijven en haar laten uitdraven? Minder been? Naar achter leunen,Of nog andere tips? IK merk wel dat ze wat trager gaat als ik HOOO zeg en lichtjes knijp met beide teugels, maar dan gaat het nog snel. Voor het lichtrijden gaat het best, maar soms wordt doorzitten wat hobblig als ze zo rap draaft. In galop laat ik haar voorlopig met losse teugel galloperen, want hier hebben we nog niet echt aan gewerkt. Hoe krijg je ze dan ontspannen aan de teugel? ook spelen met teugels en kuiten?:? dank u wel voor reacties, ps ik gebruik geen zweep of sporen, want ze reageert supergoed op mijn been. *LOL* Haha!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:19

probeer haar eens met je zit terug te rijden: als je lichtrijd langzamer gaan lichtrijden en als je doorzit wat zwaarder gaan zitten. Dit doe je dan in combinatie met ophoudinkjes en misschien in het begin kn je er je stem nog bijgebruiken omdat je aangeeft dat ze daar enigzins op reageert. Als jij je paard in jouw tempo kunt laten lopen dan pas kun je aan de teugel gaan rijden want om hem aan de teugel te rijden zoekt hij aanleuning en vervolgens geef je been en vang je hem van voren (d.m.v. je handen breed te zetten)

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 00:35

ja maar spreekt toch voor zich verzameling = zitwerk! heb je toch geleerd toen je ging verzamelen.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 10:44

dank u wel spoekie, hier heb ik iets aan! Lachen

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:45

Zwaarder gaan zitten, alles langzaam doen.
Langzaam lichtrijden. ookal gaat je pony snel! Kleine ophoudingen geven.
Op het moment dat hij op het tempo loopt dat jij goed vind, kun je hem teugel geven en belonen.

Doet hij t toch weer? begin van voren af aan!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:50

Verzamelen is wat anders dan langzaam laten lopen hoor! Verzameling wordt pas vanaf de M2 gevraagd omdat het gewoon een hoger niveau van paard en ruiter vraagt.
Om jouw probeelm op te lossen: heel veel overgangen maken. Bij iedere letter weer stap-draf-halt etc. Het paard moet leren op jouw te letten.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:55

Astragirl schreef:
dank u wel spoekie, hier heb ik iets aan! Lachen


graag gedaan Lachen

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:38

gabyfedde schreef:
Verzamelen is wat anders dan langzaam laten lopen hoor! Verzameling wordt pas vanaf de M2 gevraagd omdat het gewoon een hoger niveau van paard en ruiter vraagt.
Om jouw probeelm op te lossen: heel veel overgangen maken. Bij iedere letter weer stap-draf-halt etc. Het paard moet leren op jouw te letten.


Ik denk idd dat dit de oplossing is. En wees zelf heel geconcentreerd - iedere pas dat je paard te hard loopt is er een te veel. Dus niet weg laten lopen maar direct bij de eerste pas dat ie te hard gaat: overgang, of schakelen. In ieder geval: iets doen!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:51

Kendra"]
[quote="gabyfedde schreef:
Verzamelen is wat anders dan langzaam laten lopen hoor! Verzameling wordt pas vanaf de M2 gevraagd omdat het gewoon een hoger niveau van paard en ruiter vraagt.
Om jouw probeelm op te lossen: heel veel overgangen maken. Bij iedere letter weer stap-draf-halt etc. Het paard moet leren op jouw te letten.


Ik denk idd dat dit de oplossing is. En wees zelf heel geconcentreerd - iedere pas dat je paard te hard loopt is er een te veel. Dus niet weg laten lopen maar direct bij de eerste pas dat ie te hard gaat: overgang, of schakelen. In ieder geval: iets doen!
[/quote]

Ik denk dat ze eerst goed controle moet krijgen over hoe hard haar paard loopt voordat ze aan verzamelen kan beginnen. En sowieso hoe wil jij een overgang rijden als jij je paard niet terug krijgt? Vind ik persoonlijk erg lastig om mijn pony dan in stap te krijgen als hij onder me uit zou lopen en ik hem niet terug zou krijgen (gelukkig doet hij dat niet.)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:59

zeker niet je benen gaan afsteken.
je moet steeds contact bewaren.

steek het tempo ook in je hoofd: 1-2-1-2 dan weet je snel in te grijpen wanneer ie versnelt.

en zelf rustig blijven, je niet druk of kwaad gaan maken!

succes

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:00

Spoekie, over dat verzamelen heeft Gabyfedde denk ik voldoende gezegd, dat is niet aan de orde. Je hebt gelijk als je bedoelt dat het rijden van een nette overgang best wel moeilijk is. Daarom moet je - als je paard onder je weg loopt - proberen om elke pas te controleren. Kijk, als je 'em eerst een rondje door de bak laat crossen duurt het wel even voordat je je paard terughebt, maar als ie nou drie passen te hard loopt en je neemt 'em dan direct terug, wordt het al wat gemakkelijker.
Een paard dat aan het been is, is nl. ook aan je been in de overgang terug.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 19:31

Was misschien wat onduidelijk over verzamelen, dat is nietecht de term die ik bedoelde. Ik heb er heus wel controle over hoor, ze is goed aan het been en zo . En overgangen maakt ze ook direct. Alleen als we pas beginnen na de overgang in draf moet ik haar wat terugnemen. Het is echt niet zo'n probleem hoor, het is nog een redelijk jong paard en zijn pas goeie 6 maanden bezig met beleren. Ik ben al blij dat ze netjes aan teugel loopt. Ik moet haar gewoon iets terugnemen en wou weten hoe= meer overgangen dus, ophoudingen, stem en dieper zitten. bedankt voor reacties! OK dan!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:39

kattebeest schreef:
zeker niet je benen gaan afsteken.
je moet steeds contact bewaren.

steek het tempo ook in je hoofd: 1-2-1-2 dan weet je snel in te grijpen wanneer ie versnelt.

en zelf rustig blijven, je niet druk of kwaad gaan maken!

succes


En dat is heel belangrijk, je benen niet afsteken, dat zie je vaak gebeuren, hoe vreemd het ook lijkt, je moet je benen eraan houden ook al gaat ie te hard.
Dat moet met een overgang terug ofzo ook.
Het is belangrijk dat je je zit gebruikt, en kneed m een beetje, iig niet gaan trekken!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:12

Astragirl schreef:
Was misschien wat onduidelijk over verzamelen, dat is nietecht de term die ik bedoelde. Ik heb er heus wel controle over hoor, ze is goed aan het been en zo . En overgangen maakt ze ook direct. Alleen als we pas beginnen na de overgang in draf moet ik haar wat terugnemen. Het is echt niet zo'n probleem hoor, het is nog een redelijk jong paard en zijn pas goeie 6 maanden bezig met beleren. Ik ben al blij dat ze netjes aan teugel loopt. Ik moet haar gewoon iets terugnemen en wou weten hoe= meer overgangen dus, ophoudingen, stem en dieper zitten. bedankt voor reacties! OK dan!


Goed dat je het zelf zegt want je hoeft (gelukkig) nog echt niet aan verzameling te denken bij zo'n jong dier

Probeer iig zelf rustig en ontspannen te zitten op je paard en zorg dat je goede begeleiding hebt, dan kom je er wel!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 18:57

Gaat ondertussen super! vorige keren dat we reden ging ze al veel rustiger en was het echt een droom om door te zitten. Ik heb haar eerst met lange teugel laten draven en dan wat wat meer contact nemen en kleine ophoudingetjes maken. En diepr gaan zitten met veel overgangen natuurlijk. moest ik maar een klein klakje geven, was ze al weg. lol Was wel grappig, telkens ik zei 'hooooo, rustig' voelde je ze echt 'terugschakelen' was wel leuk. En dan hield ik haar op dat tempo. Wel kwam ze soms efkes te diep lopen maar dan gaf ik wat na met mijn handen. We hebben zelfs een volte in galop mooi ontspannen aan de teugel kunnen rijden, waarom heb ik nu geen digi, anders zette ik foto!!!! Haha!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:39

ey super joH! ga zo door zou ik zeggen!!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:41

Goed joh!