bokken naar zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Moon_lover

Berichten: 54
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: Zetten

bokken naar zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 10:55

Moon is niet aan het been maar als ik haar een tik geef omdat ze niet reageert bokt ze. Ook als ik haar bijtik gaat ze niks harder lopen en geeft als reactie alleen een paar bokken. Ik heb haar nog niet zo lang en haar vorige eigenaar reed haar zonder zweep maar met sporen.
ik wil niet met sporen rijden omdat ik vind dat ik daar nog niet goed genoeg voor rijd en ze moet gewoon beter reageren ook zonder sporen.

Hoe maak ik haar duidelijk dat een tik met de zweep betekent dat ze moet luisteren of moet doorlopen????

MOON 4-EVER!!!


PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:01

Hmm dus ze doet op de zweep bokken, of dan doe je prongelijk in de lies slaan, kan iedereen gebeuren hoor. Of het is gewoon eigenzinnig heid dan moet je een x net zo lang door slaan tot dat ze stopt, dat heeft bij Pinto ook geholpen.

So close,
no matter how far.

Moon_lover

Berichten: 54
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 11:09

Nee echt op de zweep

MOON 4-EVER!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:11

Je geeft normaal been, ze reageert niet, je geeft wat duidelijker been (een snelle opvolging van kuitdruk, meerdere keren kort) geen reactie is nog een keer been (niet zacht dit keer) + een tikje.
Komt er een bok op het tikje dan geef je nog nadrukkelijker been + tik (je laat het -je weg).

Ze geeft wel een reactie op de zweep maar neit de juiste.

Zorg dat je je hand open hebt zodat ze ook weg kan lopen als ze een reactie geeft. Dus geef niet per ongeluk een ruk in de mond als ze voorwaarts gaat. Gaat ze te hard voorwaarts, laat dat dan een rondje en pak dan het juiste tempo op. Als je er gelijk in gaat corrigeren dan weet het paard ook niet wat je van hem/haar verlangt. Het gaf immers de reactie om op je been te reageren en voorwaarts te zijn.
Na verloop van tijd leer je dit wel te dosseren en weet je hoeveel been je voor een bepaalde reactie nodig hebt!

Succes!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:48

Kleintje geeft een heel goed antwoord, je mag inderdaad best een keer wat harder optreden want ze geeft wel een reactie maar niet de juiste. Eigenlijk gaat je paard tegen je in, laat je daar niet door imponeren, dat is nou juist wat ze wil bereiken. Kijk eventueel ook nog of er een reden is dat ze niet voorwaarts wil, pijn? niet passend zadel? verkeerd gebruikte hulpteugel?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:01

wat klientje zegt,, klopt, moonlighgt mijn haflinger deed dat eerst ook, die werd gewoon nijdig als ik haar aanpakte, ik durfde hgaar eerst niet goed aan te pakken, maar nu pik ik het niet meer dat ze nijdig wordt van "correcties"en nu gaat het rijden echgt ene stuk beter (ik heb lessen genomen en het zo geleeerd)

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:25

idd wat kleintje zegt is een goede manier. Let er wel op dat je als je haar een harde tik moet geven je je hand open hebt zodat je haar niet tegen houd is heel belangrijk want anders geef je een tegengestelde hulp.
(Kleintje schreef het ook al maar ik wil er nog even de nadruk op leggen Knipoog)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:00

Overigens, als je haar eenmaal voorwaarts hebt, blijf dan schakelen in de gangen. Dit om haar flitsend aan het been te krijgen. Want een goed voorwaarts paard hoeft niet altijd aan het been te zijn. Er zijn ook paarden die gewoon voorwaarts zijn, maar die niet kunnen terugkomen op een been + teugelhulp en die ook niet lekker voorwaarts gaan.
Dus als dit eerste probleem is verholpen dan kan je gaan schakelen. Overgangen terug en voorwaarts. Maar ook d.m.v. halve ophoudingen je paard wat verkorten in de gangen en door je hand te openen en been te geven te verruimen. Dit steeds weer. Dan krijg je het paard echt aan je been en echt goed voorwaarts!

Nogmaals succes!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Moon_lover

Berichten: 54
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 16:21

Dank je wel
Hier heb ik echt wat aan!

MOON 4-EVER!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:35

Laat je het weten hoe je het hebt aangepakt en hoe het gaat? Ben er wel benieuwd naar!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:10

Ik zou net zo lang door tikken tot ze stopt met bokken en als ze dat dan doet moet je haar wel goed belonen, bij een paardje die dat ook deed heb ik het daarmee eraf gekregen verwacht alleen niet dat het binnen een dag wil dat is namelijk niet zo heb geduld.. tikken daar bedoel ik geen slaan mee want dan zou ik ook gaan bokken... Laat me maar weten hoe het gaat maar lef moet je wel hebben..

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:19

Ik zou niet steeds doorgaan met tikken, dan maak je het hele effect van de zweep weg.
Een zweep wordt door het paard als naar ervaren, daar bokt ze naar, als je dan daarmee doorgaat wordt het traumatisch, en is helemaal het idee loos.
Gewoon kleintjes advies opvolgen, belonen als het goed gaat, maar ga niet lopen vechten, en dat doe je door steeds te slaan wel!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:37

tussen slaan en elke keer bijtikken is een groot verschil. tuurlijk als je elke keer gaat slaan dat het effect dan weg gaat.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:07

Pearl_tje, je zult je erin vergissen hoeveel mensen dat wel doen hoor!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 20:57

Moon_lover schreef:
Dank je wel
Hier heb ik echt wat aan!


ik ook, en het was niet eens mijn probleem! bedankt voor de paard-èn ruitervriendelijke uitleg kleintje!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:38

Als ze eenmaal goed reageert op een tikje met de zweep is het ook goed als je veel overgangen rijdt. Van stap naar galop, draf naar stap, etc. Dan worden ze lekker los en goed voor het been. OK dan!

Of had kleintje dit ook al gezegd. Bloos!

edit: oeps, ja dus. Nou ja, dan hoor je van twee kanten dat het helpt, toch? *LOL*

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:42

ja dat weet ik wel.. maar ja soms is het wel nodig..

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:34

als ze dan bokt nog een tik met die zweerp geven dat ze er mee ophoud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 18:57

Dit probleem ken ik!
Ik reed eerder een gelderse merrie, een zware tuiger.
Ze was redelijk vooruit te krijgen maar wou absoluut niet vooruit. Als je een tik gaf dan gaf ze me toch een paar flinke bokken! Maar niet dat ze harder ging hoor!
Maar voor de kar wou ze wel galopperen!
Ik heb het probleem opgelost door haar met sporen te gaan rijden. Dat hielp, maar ik weet natuurlijk niet of het bij ieder paard helpt.


Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:42

Mijn vroegere lievelings pony Marco deed dit ook!
telkes als ik een tik gaf, kreeg ik een grote bok terug!
IK bleef dan maar tikken tot hij ophield.

Later werd het een eigen pony, er reed dus telkens hetzelfde meisje op.
Het werd steeds beter en dat bokken naar de zweep leerde hij af.

Ik denk dat hij van beginners op de manege gewoon tikken heeft gekregen wanneer hij niets fout deed.
Hoe verpest je een pony?!

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:50

hoi had ook zo'n pony maar bokte ook erg veel ik heb elke keer als hij en bok gaf net zo lang doorgeslagen totdat hij ophield en nou bokt hij nooit meer naar de zweep echt dat helpt.

veel sucses

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:19

ik heb vorig jaar een paard ingereden die me er gewoon afbokte als ik een tik met de zweep achter het zadel gaf, toen kwam er iemand bij, die zei heel simpel: sla hem eens op de schouder, en ja hoor, het gewenste effect en geen bokken meer!

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:14

ja dat is ook ene oplossing maar ik deed het gewoon op zijn kont

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:46

melodie boktte ook heel veel als ik met zweep reed.. ik ben toen ook met sporen gaan rijden en dan boktte ze niet meer.. daarna ben ik ook weer met zweep gaan rijden en toen hoefe ik de zweep niet meer te gebruiken doordat zij dacht dat als ik been gaf (zonder sporen) dat ze anders weer op der kop kreeg of de sporen tegen der buik aan daardoor liep ze toen heel braaf maarja nu is ze natuurlijk verkocht Boos! dus alle moeite voor niks want ik hoor van sommige mensen dat ze best weer veel aan ht bokken is Boos! maarja

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:57

1x been
1x harder been
1x flinke been (netjes gezegt)
1x tik met zweep
1x Flinke tik met zweep
Doortikke totdat ze stopt met bokken en ZEKER de ruimte geven om voorwaarst te gaan!
Wat kleintje dus al uitlegde...
Is het gelukt?

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers