stofallergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

stofallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 10:26

De laatste paar dagen staat een paard bij ons 's avonds te hoesten, niet normaal.
Elke avond rond een uur of elf is het weer raak. Dan staat ze in de stal te hoesten alsof ze half stikt, heel diep. Overdag als ze in de wei staat en vroeg in de avond heeft ze nergens last van.
Ik zelf vermoed dat het komt van het hooi of stro, dat ze iets van stof in haar keel heeft en er niet uitgehoest krijgt, want het begint als ze haar hooi op heeft.
Sinds de laatste drie dagen hebben we nieuw vers stro, waar ze op staat. Maar dat is totaal niet stoffig, zelfs heel schoon naar mijn mening.Het stro wat normaal in haar stal ligt is 4 keer zo stoffig. Het hooi wat ze krijgt is hetzelfde als waar ze het hele jaar krijgt, waar ze nergens last van heeft.
Maar ze heeft het dus drie dagen geleden voor het eerst gehad.
Weet iemand misschien wat hier aan de hand is, of heeft iemand zo iets soortgelijks meegemaakt?

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:36

Waarschijnlijk een keel irritatie opgelopen dat door het hooi en stro extra word geactiveerd, probeer het eens met nat hooi enne nat voer, het mooiste zou zijn om het paard ook ff op zaagsel te zetten f raadpleeg een DA, succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:44

Niet op zaagsel maar op houtkrullen, die zijn het minst stoffig.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:01

hier is net een toppic over geweest van hoe heet zo ook alweer?
pff weet de naam niet meer?
moet je anders even zoeken met de zoekmachine,werd ook best veel over geschreven erin.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:04

maar zoals ik lees vind ik dit echt niet gezond klinken,als ze hoesten,is dat droog?
of komt er snot uit de neus of zo iets?
ik zou ze idd op houtkrullen zetten,mischien kuil geven?
dat is sowieso al minder stoffig,en anders het hooi flink nat maken,kun je het beste in een bak doen,die helemaal vol laten lopen,en dan meteen weer leegschudden,anders gaan de vitamine eruit.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:50

Als het gebeurt nadat ze het hooi heeft gegeten is de kans groot dat het daar idd van komt. Dompel het hooi van tevoren onder in een bak met water. Controleer ook of er in de buurt van haar stal hooi of stro opgeslagen is en indien mogelijk, verplaatst dit naar een plek verder van de stal af.

Houtkrullen vind ik ook een goed idee. Let er dan wel op, als je net de stal hebt uitgedaan en nieuwe houtkrullen erin liggen, dat je dan even wacht om het paard terug erin te zetten. Er staat wel "stofvrij" op de verpakking, maar dat moet eigenlijk "stofarm" zijn, want er zit wel degelijk stof in.

Hou verder de stal goed schoon, want van ammoniakdampen kan je paard ook weer gaan hoesten. Vooral de natte plekken eruit halen. Stro neemt niet zoveel vocht op als houtkrullen. Zorg ook dat het paard veel buitenkomt en dat er in de stal voldoende ventilatie is.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:16

Trucje om de stofjes van houtkrullen eerder te laten 'neerslaan' is met een simpel plantensproeiertje/verstuivertje wat water boven in de stal te spuiten. Door de 'zwaarte' van de druppels vallen de 'gepakte' stofjes sneller naar beneden Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ZarahZoe en 111 bezoekers