deken in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

deken in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 12:36

Hoi ik heb sinds kort een pony erbij, een welsh van 1.30. Ik heb al 9 jaar een shet die zomer en winter buiten staat zonder dek, ik weet dat je er dan in de winter niks mee kan omdat door die dikke vacht ze snel gaan zweten en je ze nooit meer droog krijgt. Nu wil ik mijn nieuwe pony gewoon rijden van de winter. Ik weet niet of ze ooit een dek op heeft gehad. Ik denk erover om haar (eind)september een regendek op te doen (zonder vulling) om te wennen en dan later als het kouder wordt, ik denk november een waterdichte winterdeken met vulling. Mijn pony gaat vanaf 1 november tot 1 mei 's nachts naar binnen en overdag buiten.

Ik wil weten of ik het op deze manier goed ga doen en of ze buiten en binnen nog een ander dek op moet. Het schijnt in de stal vrij warm te blijven in de winter, maar ik had bedacht dat het 's nachts natuurlijk weer kouder is dan overdag. Ik zou ook willen weten hoeveel vulling goed zou zijn. Ze hoeft van mij niet een hele gladde vacht te houden, maar wel zo dat het nog op kan drogen met een zweetdek op stal. Ze gaat dan na het werk op stal. Nou het is een heel verhaal, maar ik wilde het zo duidelijk mogelijk vertellen. Haha!



Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:52

een regendeken ademt niet, ze kan er onder gaan zweten, je kunt dan beter een overgangsdeken erop leggen.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels Belgiƫ
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Cenna
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:07

In mijn ponytijd werden de pony's nooit geschoren en gingen zonder deken de wei in, maar we bleven wel in de winter rijden. Uitstappen duurde inderdaad wat langer. We deden na het rijden een goede warme deken op die veel zweet op nam. Een uurtje later, wanneer ze droog was legde ik haar een staldeken op. 's Morgens vroeg haalde we de deken eraf en ging ze de wei in. In al die jaren is zij nooit ziek geweest.

Mijn motto is wel om het paard zo min mogelijk te laten wennen aan hele dikke winterdekens. Hiermee verwen je ze alleen maar en is de kans groot dat ze minder bestand worden tegen de kou.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:10

Een goede regendeken ademt wel. Ik heb mijn paarden tenminste nog nooit zwetend aangetroffen onder hun Irish Horseware'Rhino's'.
Maar om echt een vacht tegen te houden zijn ze te dun, dan zul je aan een onderdeken moeten of een dikkere winterdeken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 118 bezoekers