[AR] waar op letten aankoop kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

[AR] waar op letten aankoop kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 15:46

Aangezien ik erg inpulsief ben heb ik na het zien van een advertentie :

Afbeelding

Gebeld om te kijken voor deze kar: hij kost 700 euro inclusief tuig.

Waar moet ik op letten bij het kijken?

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 19:13

Ligt dit nou aan mij of lijkt deze kar zo klein Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 19:53

-Zijn de assen nog recht
-Heeft hij altijd binnen gestaan
-Hoe ziet het hout eruit
-Hoe ziet het ijzer eruit
-Is het lamoen nog goed recht en nergens (bijna) doorgeroest
Over het algemeen zijn dit erg leuke wagentjes die bij goed onderhoud jaren en jaren meegaan.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 00:17

Hij lijkt wel wat klein achter die Fjord. Voor de rest is het bijna te goedkoop om goed te zijn. maar ja, misschien heb jij wel mazzel.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 02:41

Let op geroeste moeren en trek het karretje zelf eens om te voelen hoe hij loopt, of als het lukt de banden evt. afzonderlijk laten draaien en kijken hoe lang ze door blijven draaien, dan krijg je een idee hoe het met de lagers zit.
Even kijken hoe de plaats waar de twee platen over elkaar schuiven( weet niet hoe het heet) onder de kar waar de bomen aan zitten gevet zijn en niet geroest. Dit moet vet zijn zodat de bomen goed kunnen draaien.
Let op of de banden hard zijn. Er kan een klein gaatje anders ergens zitten en deze banden zijn zeer zeer lastig zelf te plakken.
Verder nog denk goed na of je een geremde kar of een ongeremde kar wilt. Tip: jonge pony ervoor?? Neem er een met remmen.
Tot slot nog een tip: ik had dezelfde kar ( verkocht wegen ongeremd, nadat het bij mij fout is gegaan), heb hem gekocht en verkocht voor 500,- euro, geef er dus niet te veel voor.
Verder als er ook maar iemand deze kar geremd te koop weet te staan, please please pb mij dan, want dit is echt nog steeds de kar die ik zoek.Maar WEL GEREMD dus.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 02:43

Ps. nog mijn kar was in een perfecte staat, daardoor was ie dus niet goedkoper als deze. En als deze van marktplaats komt, ik heb hem daar ook vaker bij verschillende mensen gezien voor verschillende prijzen. en er zijn er genoeg van deze, dus let op wat je ervoor geeft.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:08

Ik denk dat deze wagen voor een pony tot ongeveer 1.30 geschikt is, er vanuit gaande dat de Fjord van gemiddelde hoogte is.
Kijk of de wagen onderdoor kan draaien en of je zelf fatsoenlijk kunt zitten op de bok.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:56

en kijk of hij niet te snel om te kiepem is, draai de lamoen 90 graden opzij en probeer dan met behulp van de opstap de kar op zijn kant te krijgen, gaat dat erg gemakkelijk dan kun je een probleem hebben.
en conroleer of de bout war de lamoen op draait of die niet verleten is, dat hebben wij gehad. En controleer of het tuig past en nog van een goee leerkwaliteit is vooral de strengen. En bekijk eerst meerdere karren voordat je beslist.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:09

karuna schreef:
en kijk of hij niet te snel om te kiepem is, draai de lamoen 90 graden opzij en probeer dan met behulp van de opstap de kar op zijn kant te krijgen, gaat dat erg gemakkelijk dan kun je een probleem hebben.


Volgens mij kan dit bijna altijd wel en hoeft het niet per definitie een probleem op te leren tijdens het rijden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:15

nee dat klopt maar de een gaat wat sneller om dan de ander wij zijn eens bij een kar wezen kijken die op het moment dat de lamoen 90 graden draaide vanzelf al op 2 wielen ging dat is dus niet de bedoeling. Dan kun je bij een keertwending al op je kant liggen.

Deze tip hebben we gekregen van onze meninstructeur.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:36

karuna schreef:
nee dat klopt maar de een gaat wat sneller om dan de ander wij zijn eens bij een kar wezen kijken die op het moment dat de lamoen 90 graden draaide vanzelf al op 2 wielen ging dat is dus niet de bedoeling. Dan kun je bij een keertwending al op je kant liggen.

Deze tip hebben we gekregen van onze meninstructeur.


Ja, ik snap het dan. Hij moet het niet vanzelf doen, zonder gewicht erop dus.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:32

klopt en er schijnen nog al wat karren te zijn die dat dus wel vanzelf doen en deze wordennog al vaak goedkoop aangeboden. We zijn zelf bijna een half jaar op zoek geweest en gelukkig hebben we er een gevonden tweedehands die alles hand en meer nog dan we nodig hadden. en deze gaat niet om wat je ook doet (een half jaar oud gekocht van iemand die ging emigreren en ermee omhoog zat, gekocht dankzij een gulle donatie van schoonouders voor 3000 euro, schijnt 7000 waard te zijn hoorde we later, top marathonmodel maa hij zit me toch lekker)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:33

O ja irish lady, waar je nog op moet letten, wat moet er voor staan, gezien je naam zou ik denken een tinker. Meet de breedte van je paardje en kijk of hij tussen de lamoenen past en of deze eventueel gemakkelijk te verbreden, of te verkorten zijn.

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 15:51

Ik neem paardje mee!

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:33

irish_lady schreef:
Ik neem paardje mee!


ha leuk! wanneer heb je afgesproken met Sandra?
denk wel dat dit een leuk karretje voor je is

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 16:37

morgenavond om half 8 ben errug benieuwd! (ken ik jouw dan?)

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:49

irish_lady schreef:
morgenavond om half 8 ben errug benieuwd! (ken ik jouw dan?)


yep, broer van Sandra Haha!

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 16:55

ow op die manier!

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 16:41

Nou ik ben geweest bij het karretje en het ziet er super uit! Tuig is ook nog netjes moet alleen grondig in de olie gezet worden. Paard had anderhalf jaar niet voor de kar gestaan maar die stond er echt zo bij van: Nou dit doe ik toch dagelijks! Dus eigenlijk heb ik mijn keuze al gemaakt!

Ik hou jullie op de hoogte!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:46

Is het wagentje wel groot genoeg? Ik neem aan dat het voor je tinker is en voor die fjord vind ik hem te klein.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:14

karuna schreef:
nee dat klopt maar de een gaat wat sneller om dan de ander wij zijn eens bij een kar wezen kijken die op het moment dat de lamoen 90 graden draaide vanzelf al op 2 wielen ging dat is dus niet de bedoeling. Dan kun je bij een keertwending al op je kant liggen.


....wat een eigenschap is van de sturende vooras met een centraal draaipunt en exáct de reden waarom ik tóch van een vierwieler heb afgezien. Je kunt het fundamentele probleem door goed construeren wat minder acuut maken, maar het blijft dat bij het maken van bochtende spoorbreedte van het buitenste wiel afneemt. Tja, en dat is nu nét het wiel dat telt Boos!
Goed op letten dus inderdaad!

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 12:04

Heb haar dus idd meteen een keertwending met de kar laten maken en de wielen bleven goed stabiel!

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 15:47

kogel is door de kerk, karretje is gekocht!

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:48

Veel plezier!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:18

Lekker, kun je met je hele familie de hort op. Veel plezier.