Wat is graszaad hooi ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Wat is graszaad hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 13:21

Waar kan ik het mee vergelijken? Kuil, kruidenhooi of gewoon hooi?
Iemand ervaring met dit soort hooi ?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:25

Graszaad hooi wordt hier in Nederland vaak in eerste instantie gekweekt voor het zaad. Het hooi is relatief goedkoop, maar volgens mij zit er ook niet zoveel in.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 13:26

je bedoelt qua voedingsstoffen ? Het is dus niet echt een goede kwaliteit hooi ?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:43

is qua voedingswaarde eerder te vergelijken met stro dan met hooi. bij hooi wordt gras speciaal gemaaid in het stadium waar er nog veel voedingswaarde in zit (bij superkort maaien: heel veel voedingswaarde, te vergelijken met krachtvoer, niet ideaal voor paarden), bij iets langer maaien daalt de voederwaarde maar heb je per oppervlakte weiland meer baaltjes. paard mag er dus gerust meer van eten.

graszaadhooi zit dan weer op het uiterste: wordt inderdaad geteeld voor het graszaad, dwz. dat het ook op het land blijft tot het zaad afgerijpt is (net zoals bij de granen). dan wordt het ook gedorsen, en wat overblijft is het graszaadhooi. heel lage voederwaarde, is eigenlijk net als stro eerder buikvulling, maar een paard kan er zich wel lekker mee bezighouden overdag.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 14:47

Dus het is wel geschikt om te geven als gewoon eten en om er lekker mee vol te raken maar niet om als volledig voer te geven. ?? Ze halen dus bepaalde stoffen niet uit het hooi ?

Het is bedoelt om gewoon als hooi te geven. Wel bijvoer met gewoon krachtvoer maar ruwvoer blijft bij mij toch de hoofdzaak.

Is het aan te raden om te voeren, ik ken het namelijk helemaal niet, of adviseren jullie om gewoon te hooi te zoeken en dat te voeren ?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:58

Omdat graszaadhooi vrij weinig voedingsstoffen bevat kan je er meer van voeren dan "gewoon" hooi, zeker bij een heel aantal ponyrassen die van de wind al dik worden en dus op rantsoen moeten. Aangezien die hier meer van mogen hebben blijven ze bezig. De kwaliteit hangt af van hoe het geoogst is (o.a. de hoeveelheid stof).

Je zal een paard altijd wat moeten bijvoeren op de weides hier, omdat ze anders bepaalde vitaminen en mineralen tekort komen. En met graszaadhooi zal je misschien iets meer brok moeten voeren dan met hooi met een hogere energiewaarde, maar aangezien het paard eigenlijk aangepast is om op heel arm voer te leven kan dit hooi echt geen kwaad, eerder is het goede bezigheidstherapie op stal en het houd zijn darmen aan de gang.
Laatst bijgewerkt door tamary op 11-08-03 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:03

#Ymke# schreef:
Dus het is wel geschikt om te geven als gewoon eten en om er lekker mee vol te raken maar niet om als volledig voer te geven. ?? Ze halen dus bepaalde stoffen niet uit het hooi ?

Plingoor de staat van de weides in Nederland is hooi nooit een volledig voer, het is echter wel de basis voor hoe je je paard voert

Het is bedoelt om gewoon als hooi te geven. Wel bijvoer met gewoon krachtvoer maar ruwvoer blijft bij mij toch de hoofdzaak.

* Precies en daar is dit uitstekend voor, omdat je dit hooi in grotere hoeveelheden kan voeren

Is het aan te raden om te voeren, ik ken het namelijk helemaal niet, of adviseren jullie om gewoon te hooi te zoeken en dat te voeren ?

Plingit hooi kan je gewoon nemen, maar reken wel op wat meer dan anders! en verder op het oog bijvoeren met krachtvoer en eventueel wortelen bij arbeid.


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 23:13

Dankjewel voor je informatie!

Ik kan dus aan een grote hoeveelheid graszaadhooi komen. Aangezien mijn paard een echte hooi(vr)eter is voer ik hem extra veel. Aanleg om dik te worden heeft hij niet, maar m'n shetlandertje wel!