Tinker inschrijven bij 2 stamboeken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Tinker inschrijven bij 2 stamboeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 15:46

Hier in de buurt staat een Tinkermerrie, die naar zeggen van de eigenaar is ingeschreven bij zowel het NST als het ICS.
Nu dacht ik altijd dat alleen hengsten bij beide stamboeken geregistreerd mochten worden. Kan iemand me hier duidelijkheid over geven?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:47

Het kan idd! Mijne gaat 21 september naar de ICS terwijl ze al NTS gekeurd is!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:51

Officieel mag het niet.
Met hengsten mag het wel als ze in beide stamboeken zijn goedgekeurd. Dennis is dus ook een beetje illegaal, hij is bij het shetlandpony stamboek alleen maar gerister hengst en bij het mini paarden stamboek goedgekeurd als dekhengst.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 13:39

Maar het wordt wel getolereerd dus? Of zijn er nog eventuele consequenties aan verbonden?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:44

Ik weet het niet of je er problemen mee krijg. Ik weet alleen dat het officieel niet mag. Alleen bij dekhengsten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:00

Dennis schreef:
Ik weet het niet of je er problemen mee krijg. Ik weet alleen dat het officieel niet mag. Alleen bij dekhengsten.

Is dat bij alle rassendan gelijk?
Dat wist ik niet. Blond


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:25

Ja, als het goed is wel. In het stamboek blad van het NMPRS stond dat een tijdje geleden. Dat je dus paarden niet in 2 verschillende stamboeken in mag schrijven(en er dus 2 paspoorten op na houd).
Met dekhengsten kan dit weer wel, die worden wel vaker goedgekeurd bij meerdere stamboeken dus dan moet je ze natuurlijk wel in kunnen laten schrijven.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:06

Volgens mij mag het officieel niet als er sprake is van 2 verschillende ras-stamboeken... Bij de Tinkers is het natuurlijk een beetje een vreemd verhaal met 2 open stamboeken voor 1 ras, of is daarvan ook sprake bij andere rassen?...

Groetjes!
Jacqueline


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:35

we hebben cindy laten keuren bij allebei de stamboeken, er is ons nooit verteld dat het niet mag. Ergens zou het wel logisch zijn dat je maar 1 paspoort mag hebben bij je paard, maar het is ook raar dat er 2 stamboeken voor 1 ras zijn. Ik heb bij geen ander ras gehoord dat er 2 verschillende stamboeken zijn. Het zou dus eigenlijk het beste zijn als ze nu eens eindelijk serieus worden en gaan praten over hoe ze samen verder kunnen. Maar zodra max een beetje puber af is gaat ook hij naar de keuring van het NTS, bij IC is hij al toegelaten ( ??? als sport omdat hij te dun was en slunelige benen had, maar wat wil je tinker van 1,5 jaar en flink in de groei, hoezo niet verder kijken dan je neus lang is) Ook voel ik me zelf prettiger bij de NTS dan bij de IC, maar dat is voornamelijk om persoonlijke redenen en dingen die we op keuringen hebben meegemaakt

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:15

dat is het verschil tussen goed opgeleide en niet goed opgeleide keurmeesters

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 00:13

ghisje schreef:
Ik heb bij geen ander ras gehoord dat er 2 verschillende stamboeken zijn.


Nou dat is wel zo hoor, komt vaker voor. Bijvoorbeeld het Shetlandstamboek en het Mini-paarden stamboek. Natuurlijk zijn zij niet helemaal hetzelfde, maar zoals Dennis zei is Dennis wel bij allebei goedgekeurd. Volgens mij komt het vaker voor.
Officieel mag je niet bij 2 stamboeken goedgekeurd zijn met je merrie of ruin. Maar aangezien er niet op gecontroleerd word kan je het wel gewoon doen.

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:49

tot ongeveer een jaar geleden mocht je met je tinker bij beide stamboeken ingeschreven staan, maar nu mag je nog maar van 1 paspoort gebruik maken, er zijn hengsten die goedgekeurd zijn voor beide stamboeken, als er iemand met zijn merrie bij 1 van deze hengsten komt moet de merriehouder kiezen van welk stamboek hij/zij een dekbon wil, oftewel hij/zij kiest in welk stamboek het veulen opgenomen gaat worden, ik hoop dat dit een beetje klopt, zo heb ik het begrepen, al met al is het een heel ingewikkeld gedoe, wat erg jammer is , is dat de tinkereigenaar naar de keuringen van beide stamboeken is gegaan, hier ook voor heeft moeten betalen en hij/zij nu dan moet kiezen welk stamboek afvalt, de tinkereigenaars hebben dit niet kunnen voorzien en de meesten zijn naar beide stamboeken gegaan omdat ze het ontzettend leuk vinden om van verschillende stamboeken te horen wat zij van zijn/haar tinkertje vind.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers